Kan jag bli vållande till denna trafikolycka?

Apollo

Trådstartare
Blev i lördags påkörd på min högra sida av en 95-årig farbror som körde ut från en utfart från en tomt utan att stanna. Det var god sikt och jag såg den bilen att den var på väg ner från huset. I min bok så är det väjningsplikt från utfarter, så jag litade på att den skulle stanna då jag sitter i en stor vit SUV som inte på något sätt är osynlig för honom. När jag är i höjd med utfarten så ser jag i blickfånget på höger sida att han stannar ju inte och då är det försent, han smäller rakt in i mitt högra bakdäck och jag snurrar ett halvt varv och kör rakt ner i ett dike.
Får reda på i efter hand att han är 95-år:mad:
Finns det någonting som kan göra att jag blir medskyldig till olyckan:confused:

Blev i lördags påkörd på min högra sida av en 95-årig farbror som körde ut från en utfart från en tomt utan att stanna. Det var god sikt och jag såg den bilen att den var på väg ner från huset. I min bok så är det väjningsplikt från utfarter, så jag litade på att den skulle stanna då jag sitter i en stor vit SUV som inte på något sätt är osynlig för honom. När jag är i höjd med utfarten så ser jag i blickfånget på höger sida att han stannar ju inte och då är det försent, han smäller rakt in i mitt högra bakdäck och jag snurrar ett halvt varv och kör rakt ner i ett dike.
Får reda på i efter hand att han är 95-år:mad:
Finns det någonting som kan göra att jag blir medskyldig till olyckan:confused:
Han som är vållande garanterat. Du sitter nog lugnt!

Från enskilt område som tomt, port, parkering m.fl. ställen som inte är korsningar gäller utfartsregeln, du hade rätt och han hade fel. Solklart fall där han inte hade grepp om den mest elementära regeln näst högerregeln.

Jag bor på den typen av väg och får inte hävda högerregeln och dåna rakt ut.
Han har gjort fel till 100%.
Vad sa gubben egentligen ?
Ja du inte så mycket. Jag skällde ut honom först, sen bröt jag ihop. Som tur var hände detta 100 meter från stallet så de kom och hjälpte mig. Jag fick uppsöka sjukhus då nacken fick sig en törn och idag börjar äntligen muskelömheten släppa. Jag visste inte då att han var 95 då hade jag kallat ut polisen, men jag har gjort en anmälan i efterhand för han ska inte ha körkort.

Det är ju väldigt många "äldre gentlemen" som borde slutat köra för åratal sen, nästa gång kvaddar han en häst eller brakar över en barnvagn eller cyklist. Lika farligt är det när Gösta, 87, bestämmer sig för att göra en tripp till en storstad där han var i sin ungdom, det blir inte mer rätt när han åkt fel för att han sänker farten från 100 till 30 istället för att hålla tempot och ta nästa avfart.

Här finns en gammal gubbe som blivit nattblind och inte klarar normal trafik, han har insett sina brister och åker bara till affären en gång i veckan mitt i veckan och mitt på dan när det är tomt på trafik och han stannar hellre än chansar, ska han bort nån annan stans tar han taxi eller också får den han ska till hämta honom. Heder åt sånt beteende.

Ja du inte så mycket. Jag skällde ut honom först, sen bröt jag ihop. Som tur var hände detta 100 meter från stallet så de kom och hjälpte mig. Jag fick uppsöka sjukhus då nacken fick sig en törn och idag börjar äntligen muskelömheten släppa. Jag visste inte då att han var 95 då hade jag kallat ut polisen, men jag har gjort en anmälan i efterhand för han ska inte ha körkort.

Har han gjort mer fel för att han är 95 menar du? Det kan mycket väl stämma att han inte borde ha körkort (det låter så!), men jag förstår inte din fixering vid hans exakta ålder.

Har han gjort mer fel för att han är 95 menar du? Det kan mycket väl stämma att han inte borde ha körkort (det låter så!), men jag förstår inte din fixering vid hans exakta ålder.

Nej, samtidigt som det är rätt vanligt att syn, hörsel och reaktionsförmåga försämras av hög ålder.

Däremot är det väl inte självklart att mannen inte ska ha körkort, oavsett om han är 95 eller om han vore 25 år gammal.
Vid ett sådant resonemang är det många som skulle vara av med körkortet.
Jag backade in i någonannans bil för ett antal år sedan. Jag var på däckverkstad, backade ut från det mörka garaget och ut på den soliga planen. Solen stod ganska lågt så jag såg väldigt dåligt och så sade det pang.
Skulle jag ha blivit av med körkortet?

Nej, samtidigt som det är rätt vanligt att syn, hörsel och reaktionsförmåga försämras av hög ålder.

Däremot är det väl inte självklart att mannen inte ska ha körkort, oavsett om han är 95 eller om han vore 25 år gammal.
Vid ett sådant resonemang är det många som skulle vara av med körkortet.
Jag backade in i någonannans bil för ett antal år sedan. Jag var på däckverkstad, backade ut från det mörka garaget och ut på den soliga planen. Solen stod ganska lågt så jag såg väldigt dåligt och så sade det pang.
Skulle jag ha blivit av med körkortet?

Beror på. Hur gammal är du? :angel:

Aha, vet inte exakt var åldersgränsen är tänkt att gå, men misstänker att det är OK att du fick behålla körkortet då. (Min åldersfråga var såklart inte seriös egentligen. :D)
Tror du det har med kön att göra också?
Att det liksom var försvårande att det var en äldre herre?

Fast jag träffade på en kvinna som var i dryga 90-årsåldern. Hon var vållande till en liknande trafikolycka. Mycket förtvivlad över att hon inte uppfattat situationen. Vi gjorde en minnestest och hon uttryckte stor tacksamhet över den testen: för henne aktualiserades frågan om vidare bilkörning, av att hon var ouppmärksam.

Jag tror inte detta skulle ha hänt om han varit yngre faktiskt. Nej han har inte gjort mer fel som du säger men jag tror att åldern var en stor bidragande faktor. Både då det gällde syn och reaktionsförmåga då han fast han hade min bil rakt framför sig och inte gjorde en ansats till att stanna eller inte ens hann reagera som en yngre person hade gjort, hoppas man i alla fall. Då sikten var klar och jag syntes tydligt så kan hans syn inte varit den bästa och ja jag tycker att han utsätter människor för fara då han framför en bil.

Man kan bara hoppas att han blir fråntagen körkortet men det brukar vara otroligt svårt, tyvärr.

Varför då? Hur tänker du nu?

Olyckor händer...oavsett ålder.

//Squie - som blev påkörd bakifrån för något år sedan...av en 40-åring...ska inte han heller behålla sitt körkort?

TS, jag hoppas du blir helt fri från dina bekymmer. Ett tips är att gå till sjukgymnast för att få övningar för att stärka o hjälpa kroppen. Fick iaf jag förklarat för mig när jag träffade min. :)

Bara kring det här med ålder och reaktionsförmåga osv.

Hade själv en väl synlig suv tidigare, har flera incidenter i bagaget där olycka undvikits tack vare att JAG hunnit väjt när någon kört 'rätt ut'. Dvs som i TS solklara fall.

Några hade väjningsplikt men tittade inte ens åt mitt håll, någon körde ut från fickparkering utan att titta bakåt osv. Ingen var gammal utan 'bara' ouppmärksamma, livsfarligt.
Det räckte inte med stor synlig bil, de hade förmodligen inte sett om det så vore en lastbil..

Eller den som körde på oss bakifrån när den framför oss skulle göra vänstersväng, hon var väl i 20årsåldern, det var världens längsta raksträcka, väldigt bra sikt, och hade ett stooort avstånd till oss framför. Inga bromsspår.
Men Alla andra bakom henne hann ju stanna i god tid och de hade betydligt kortare avstånd till varandra..

Men håller med om att visst skulle någon typ av kontroll vid högre ålder vara bra.

Jag tror inte detta skulle ha hänt om han varit yngre faktiskt. Nej han har inte gjort mer fel som du säger men jag tror att åldern var en stor bidragande faktor. Både då det gällde syn och reaktionsförmåga då han fast han hade min bil rakt framför sig och inte gjorde en ansats till att stanna eller inte ens hann reagera som en yngre person hade gjort, hoppas man i alla fall. Då sikten var klar och jag syntes tydligt så kan hans syn inte varit den bästa och ja jag tycker att han utsätter människor för fara då han framför en bil.

Men det kan du inte veta. Alls. Ifjol åkte jag nästan på en sån olycka, någon som borde stannat åkte ut rakt framför mig o det var bara tack vare att jag var snabb och hade plats att väja undan att vi undvek en krock. Det var en kvinna i 30-årsåldern som körde, hon satt väl o tänkte på annat antar jag.

Jag förstår att du är chockad över en sån obehaglig upplevelse, men låt försäkringsbolagen o polisen ta hand om det, o släpp det där med hans ålder.

Hoppas att du mår bättre snart o att det löser sig med bilen.

Tror du det har med kön att göra också?
Att det liksom var försvårande att det var en äldre herre?

Fast jag träffade på en kvinna som var i dryga 90-årsåldern. Hon var vållande till en liknande trafikolycka. Mycket förtvivlad över att hon inte uppfattat situationen. Vi gjorde en minnestest och hon uttryckte stor tacksamhet över den testen: för henne aktualiserades frågan om vidare bilkörning, av att hon var ouppmärksam.

Jag tänker snarare tvärtom, det brukar vara värre om en kvinna gör fel i trafiken? Däremot kanske det finns en tendens att det blir mer ilska i reaktionen mot en man?

Ja, det är helt klart många äldre som inte borde köra längre. Det är säkert svårt att komma till den insikten...

Ja, det verkar fullt sannolikt (om än inte säkert) att hans ålder var en stor bidragande faktor till hans misstag. Vad som blir märkligt för mig är att du inte anmälde händelsen förrän du visste hur gammal han var, exakt vad han gjorde är ju fortfarande detsamma!

Varför då? Hur tänker du nu?

Olyckor händer...oavsett ålder.

//Squie - som blev påkörd bakifrån för något år sedan...av en 40-åring...ska inte han heller behålla sitt körkort?

TS, jag hoppas du blir helt fri från dina bekymmer. Ett tips är att gå till sjukgymnast för att få övningar för att stärka o hjälpa kroppen. Fick iaf jag förklarat för mig när jag träffade min. :)
Är man över 90 skall man inte köra bil helt enkelt, rektionsförmågan är usel vid den åldern.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi En anhöring har blivit påkörd av en epa och polisen la ner direkt, tydligen för att det är för svårt att fastställa vem som varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 380
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV