Kan inte trava.. vad göra?

E

ellipelli

Jag har en femgångsvalack som nu är riden i snart 1,5 år. I hagen rör han sig i skritt, tölt och pass. Har aldrig sett honom trava. I ridningen kan han nu ridas i skritt, tölt och galopp. Har inte börjat med passen än då han INTE TRAVAR.

Vad ska jag göra? Var på kurs i helgen och vi provade att löslongera. Han sprang runt i pass. När vi lade ut bommar snubblade, passade, galloperade han över. Jag har även försöktt tömköra över bommar ett par gånger men han gör likadant då. När jag rider har jag försökt att få honom i trav i djup snö, och på ojämna underlag men det går inte. På kursen sa det att han verkligen behöver börja trava nu. Han har töltat i ca ett år och är nu stark i den gångarten.

Har någon tips till mig? Jaäättetacksam för hjälp. Tänkte ge det här ett par veckor till, sista utvägen blir att lämna bort honom till en instruktör, men det lär ju bli en kostsam historia.

Sv: Kan inte trava.. vad göra?

Är han kollad hos ET/vet så han inte har ont någonstans eller låsning?

Filipus ville inte heller trava förut, visade iofs trav i hagen men inget under ryttare. Mest galopp i hagen och tölt under ryttare var det som gällde. Kollade honom hos en ET som hittade en låsning i bogen, blev behandlad och nu travar han lite grann under ryttare. Ta hjälp av en kunnig tränare som kan hjälpa dig få fram traven, det gjorde jag.

Lycka till! :)

Hej!
Det verkar så konstigt att man aldrig ser trav i hagen. Har inte hört det förut. Han är vet.besiktigad vid köpet men de sa att det var svårt med böjproverna eftersom han inte travade.
Ska låta en chiropraktor titta på honom. Tror att det kan vara någon låsning, nästan hoppas på det.. Annars får jag nog lämna bort honom.

5-gångare kan vara luriga, klokt att låta någon titta igenom honom först kan ju vara nåt gammalt som ligger och spökar.

Min lilla passlisa övar jag trav i rätt branta uppförsbackar, startar i tölt på raksträckan och försöker sedan få henne i så lång låg form som möjligt utan att det blir passtakt. Hon klarar inte att tölta rent i uppförsbacken utan då blir det travtakt och är det tillräckligt brant så lägger hon sig i trav istället. Då är det bara att berömma "braaa, traaaav, traaav, braaa". Tanken är sedan att hon fattar trav på kommandot trav, handlar ju en del om att bygga rätt muskler för arbetet också.

Men hon är en så duktig liten passlisa, när hon var nyskodd för första gången gick hon i kort tempo, snygg eftergift i nacken och rumpan ordentligt inkörd, jättefina lyft i klockren grisepass!

Det finns nog tusen tips på hur man "lurar" en passhäst att trava är säker på att du kommer att hitta nåt som fungerar för er!

Men hon är en så duktig liten passlisa, när hon var nyskodd för första gången gick hon i kort tempo, snygg eftergift i nacken och rumpan ordentligt inkörd, jättefina lyft i klockren grisepass!

:rofl: Låter precis som en av "mina" hästar :D

TS: På den häst jag ridit mycket som inte heller travat har jag jobbat med bommar, bommar, bommar. I skritt på volt vid longering först. Sedan grisepass som efter ett tag blivit ett travsteg och resten pass, sedan två travsteg osv. Lite upphöjda bommar är bra, då måste det lyfta ordentligt på benen.
Också mycket snirklande runt träd ute i skogen, rätt ut i skogen bara så långt bort från stigar du kan komma. Runt, runt och se till att forma hästen noga runt varje träd så han mjukar upp sina sidor.

Och självklart kolla med vet/ET så allt står rätt till :)

Jag såg de första trav(liknande)stegen hos min häst när han var tre år. Han började trava under inridningen förra året men det är ytterst sällan han väljer trav i frihet. Traven är stel och fyrtaktig. I dagsläget bryr jag mig inte om att försöka få honom att trava utan låter honom tölta och försöker undvika grisepass.

Roditrav68.jpg

Roditrav2112.jpg

Din häst skulle jag prova att träna mer i galopp, både under ryttare och löshoppning. Viktboots vid löslongering. Skänkelvikning.

Senast ändrad:

Träna styrka.

Din häst har troligtvis inte den balans och styrka den behöver för att kunna trava.

Träna tölt, ta hjälp av en duktig instruktör som kan se när hästen jobbar rätt med ryggen. Femgångare är duktiga på att luras!!! Försök sen att hitta traven ur tölten, men INTE genom att ställa dig i trepunktssits och jättelånga tyglar, utan genom att hästen själv söker sig ner och faller över i trav. I början orkar den bara några steg.

Träna dressyr för en instruktör som KAN dressyr och inte fuskar sig fram. Det kan vara lite klurigt att hitta en duktig dressyrtränare som inte räds islandshästens fem gångarter.

Klättra! Hitta en bra, ganska brant, (gärna sand-)backe att skritta i både uppför och nerför under kontrollerade former, dvs din häst får inte bli fem meter lång när den går nerför utan ska hålla ihop sin kropp. Träna där en gång i veckan så ska du se att du får resultat.

Stirra dig inte blind på traven, utan du ska se att den kommer av sig själv när hästen är tillräckligt tränad.

Min fyraåring som ej är riden ännu travar inte. Jag har sett honom trava i hagen en gång när han släpptes in till valackarna efter kastration och då travade han jättefint (visade upp sig). Han har även travat ca 20 meter vid löslongering, annars bara tölt och galopp. Jag har arbetat honom över bommar en gång men tänker vänta lite med att travträna och se om den kommer av sig självt istället. Vår andra valack travade inte mycket när han var yngre så då longerade jag 3-4 gånger i veckan och då släppte hans trav och idag är det nog hans bästa gångart!

Hej!
Det verkar så konstigt att man aldrig ser trav i hagen. Har inte hört det förut. Han är vet.besiktigad vid köpet men de sa att det var svårt med böjproverna eftersom han inte travade.
Ska låta en chiropraktor titta på honom. Tror att det kan vara någon låsning, nästan hoppas på det.. Annars får jag nog lämna bort honom.

Hm min häst är extrem grissepassare som inte såg en skymt av traven innan jag började träna bommar...Han är dock inte helt inriden än pga olika orsaker.Men travar med mig på.

Han hoppade över fem bommar, galopperade över dom allt utom att trava tills han kom på det...Träning och åter träning...

1000-tack för alla råd och tips! Jag tar till mig och prövar mig fram. Hoppas att traven kommer tillslut :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 493
Senast: Freazer
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 964
Senast: Mia_R
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Hästvård Hej allihopa! Jag har aldrig själv gjort någon tråd på denna hemsida utan endast använt den som hjälp. Så detta kanske går åt skogen. Nu...
2
Svar
20
· Visningar
2 849
Senast: Smulu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar