Kan inte rida min häst i form

Det är ju mycket lättare att rida en häst i form på böjt spår, vilket man sällan gör på en stig eller väg (fast man kan ju ställa och böja osv men ändå). Jag menar, finns det något svårare än att skritta rakt fram??? :D :confused:

Nej om du läser vad jag skriver så skriver jag ju just det att det krävs att bakkärran är med!! MEN som du säket själv också kan hålla med om kan det vara lättare att koncentrera sig på att få bukt med en hjälp i taget - i det fall jag och Gilan pratar om sits och skänkel eftersom de är de viktigaste hjälperna (i mitt tycke) - och då kan snodden hjälpa till för man behöver inte hinna med att mjukt och avspänt bromsa upp det man driver i för det får man HJÄLP med av snodden (men jag skriver ju också att snodden inte gör allt arbete).
Sen kan du säkert hålla med om att en häst som har lite krök i nacken inte är lika stark som en häst med huvet rätt ut utan det är lättare att vara mjuk och följsam med handen, detta anser jag är viktigt psykiskt både för häst och ryttare att hjälperna blir utförda mjukt och harmoniskt redan från början efter som det ger ett bättre förtroende (från bådas håll) sinsemellan. Gilan verkar ju också fullt medveten om vikten av att ta hjälp så jag tror inte att hon kommer orsaka så värst mycket skada genom att försöka hitta så rätt ridning som möjlig.

Nu säger inte jag att detta är den enda eller bästa metoden vetenskapligt sett, för om detta finns det lika många åsikter som ryttare nästan, men det är en metod jag tillämpar på de jag hjälper som har svårt att hålla ihop alla trådar (hjälper alltså) på en gång och som jag tycker varit effektiv. Ingen av dem har blivit kvar på snodden speciellt länge!! OCH Gilan bad faktiskt om min åsikt och då gav jag den!! =)

Vad det gäller din åsikt att det inte gör någon skada att hästen går med huvud och hals som en stjärnkikare håller jag inte med, halsen upp = ryggen ned (hävstångseffekten)= bakbenen bakom hästen = ryggproblem förr eller senare!!

Hmmm. Du är genomtänkt. Men jag håller inte med helt och hållet iallafall :) Så är det med diskussionsforum.

Visst är det lättare med en hjälp i taget. Då får man sätta sig på långa tygel och jobba hästen utan tygelhjälp. Att sätta på en snodd eller så är ingen lösning för att jobba en hjälp.

Vad jag menar är om bakkärran är med - vad skall man med snodd eller graman till ? Då har man ju nått målet !? OM den inte för tillfället kröker nacken så beror det på att den inte är stark nog i överlinjen att göra det.

Att en stjärnkikare alltid automatiskt skulle ha bakbenen bakom sig är inte sant. Det är en väl inarbetad myt. Hästen kan visst (särskilt i galopp!) bära vikten på bak och vinkla bakbenen trots att nosen inte är inne. Låt hästen hitta sin balans själv. Drar man ihop hästen i detta läge så kommer den bara att få spänningar. Jag har tusen gånger hellre en stjärnkikare utan spänningar i balans än en hopdragen en med spänningar.

Dessutom en ihopkrökt häst (för mig ÄR en häst ihopkrökt per definition om man har graman/thiedeman/gummisnodd) - går inte fram mot bettet, det finns alltid något som tar emot, nämligen hjälptygeln oavsett hur lös den är, nåja, om den är helt lös så kan man ju lika gärna ta bort skiten. Den kommer att göra som en av våra ponnyer, böj på nacken och tar INTE stödet på bettet, för att göra det finns bara ETT sätt, upp med nosen.

Hmmm. Du är genomtänkt. Men jag håller inte med helt och hållet iallafall :) Så är det med diskussionsforum. /citat]

Precis!, så du kan ha din åsikt och jag min :)

Och du måste vål ändå hålla med om att för att drivningen bakifrån ska resultera att bakbenen vinklas in - ryggen höjs och inte bara att det går fortare och fortare så måste du fånga upp nånstans!! Det heter ju att rida hästen "mellan hand och ben(skänkel)" Helst övervägande med sitsen givetvis. Men då pratar man ju om toppskiktet i ridvärlden och alla andra "dödliga" ryttare måste ju rimligen få lära sig detta ett trappsteg i taget (och de flesta hamnar nånstans i trappan mest hela tiden)eller hur!Ingen är ju fullfjädrad ifrån början...
Och det är ju det jag skriver hela tiden snodden kan hjälpa till att tillfälligt delvis ersätta en hjälp för att man ska kunna koncentrera sig på en annan och få ordning på den!!

MEN nu känns det som jag bara upprepar mig i varenda inlägg och allt du ifrågasätter om mina åsikter är redan besvarat/förtydligat högre upp i tråden så nu lägger jag ner. Det viktigaste för mej vara att Gilan var nöjd med mina svar och det verkar hon vara!!!

Och ifråga om att hästen inte går fram emot en tygel av olika slag så kan jag bara spontant resonera som så att hästen vet ju inte ifall det är en snodd eller vanlig tygel som håller emot och du driver ju fram emot den vanliga tygeln och då kan du ju driva fram emot snodden också, snodden fjädrar ju åtmistonde gör allas ryttares "vanliga" tyglar det??...
(jag har för min del sett en hel del stumma ryttarhänder och som följd tygelhalta hästar)

vet inte om nån annan har skrivet det, orkar inte läsa igenom alla svar. :smirk:

Men har du kollat upp hennes tänder?
Min häst vägrade att gå i form förut, och jag trodde att det var mig det var fel på men sen när min instruktör satte sig upp och hon vägrade då med.
Vi trodde då inte att det bvar fel på tänderna,utan vi trodde det var ryggen. men i och med att tandläkaren vaar i stallet så tog vi och tittade igenom hennes mun, och hans kommentar var KATASTROF!
Han ville absolut se henne efter ett halv år och jag skulle börja rida henne med hackamor *stavas?* eftersom hon hade stora sår i munnen.
Sen efter att jag satt igång henne gick hon som värsta dressyrhästen *Lite irroni*.
Och hon var skogshäst innan.
:smirk: :smirk:

Jag rider inte mellan hand och skänkel på det viset, eller iallafall strävar jag inte dit. Hålla ihop - tja, det finns bara ett sätt att hålla ihop hästen och det är att få in bakbenen under sig och det funkar bäst med sits och skänkel, hålla emot ? Nej, inte direkt, hästen skall själv komma fram till bettet - jag skall inte behöva hålla emot. Går hästen på det lätta stödet (oavsett vart huvudet befinner sig) så är hästen under hjälper, men inte MELLAN hjälper

Jag rider inte mellan hand och skänkel på det viset, eller iallafall strävar jag inte dit. Hålla ihop - tja, det finns bara ett sätt att hålla ihop hästen och det är att få in bakbenen under sig och det funkar bäst med sits och skänkel, hålla emot ? Nej, inte direkt, hästen skall själv komma fram till bettet - jag skall inte behöva hålla emot. Går hästen på det lätta stödet (oavsett vart huvudet befinner sig) så är hästen under hjälper, men inte MELLAN hjälper

Nähä och hur hindrar du att hästen bara går fortare och fortare då??
Du måste vara en extremt duktig ryttare! I klass med Anky, Kyra, Ulla och gänget minst!! Din häst måste vara den exemplariska hästen som tydligt förstår och svarar på dina helt korrekta hjälper...
Ja, jag bara buga mej och be om ursäkt för att jag käftar emot sådan kunskap och mästerlig ridning. :bow: :o

Larva dig inte !

Du är genomtänkt på ditt vis och jag på mitt vis. Men allvarligt inte fan behöver man tyglarna i första hand för att få hästen att gå långsammare !?

Jag är INTE en skicklig ryttare - jag har en häst som VIDA överstiger min kapacitet.

Men på den ridskola som jag håller till lär sig ALLA att göra halt för i första hand säte och skänkel, visst måste man krama ytte-pyttelite i tygeln. Ett exempel: en mamma som började rida på senare dar var ganska rädd och höll emot ungefär hela tiden, hästen (härdad riskolehäst) gjorde INTE halt och ökade inte heller utan höll tempot som den trodde var rätt. Sen fick ridläraren henne att sakta av från trav till skritt och från skritt till halt utan tygel - hon hade långa tyglar - det funkade - och det ultimata kvittot kom när ena tyglen gick av, hon kunde få hästen att sakta av och göra halt.

Vad jag vill säga är att man behöver inte vara en skicklig ryttare för att kunna reglera farten på annat sätt än med tyglarna !

Å andra sidan kröker inte hästarna på nacken jämt och ständigt, men de bär mer vikt bak än fram. Det har ALDRIG varit några förslitningshältor på ngn ridskolehäst, jag har ridit där i snart 10 är. SÅ jag kan bara säga att jag är fullkomligt övertygad om att det är rätt ridning.

Nä OK det var kanske lite larvigt men med viss underton!!

och nej man BEHÖVER inte tygeln för att bromsa upp en häst OM man har ordning på skänkel och säte och så var det ju inte i detta fall, och visst kan man öva på ditt vis med gott resultat men jag rekomenderar det inte för en som rider ut eller på fält, det förutsätter ju faktiskt att hästen är väl införstådd i säteshjälperna om jag ska rida efter den principen ute i det fria på egen hand om jag inte har full koll allt vad det innebär (riktigt än)!!
Men som jag ju också skrivit högre upp i tråden är det ju så att man strävar efter ridning med säte och skänkel och bara ha kontakt med bettet för avstämning. MEN jag tycker inte att man ska börja på gymnasiet utan i grundskolan så att säga och det är ju att först av allt få bukt med säte och skänkel jag har förespråkat genom hela tråden. Sen har ju mitt allra första råd varit att ta hjälp av tränare (ja möjligtvis mitt andra =)) och det var ju ryttaren inställd på också!!...

Jag tror vi har samma inställning i grund och botten.

klart att man måste gå i grunskolan innan gymnasiet :) men jag tror att grunden ÄR säte och skänkel. Som sagt på min ridskola lär sig ALLA detta från början.

Jag känner att vi inte kommer längre, problemet var ju att det inte var rätt i grunden då får man ju ta itu med det från där man är och inte där man borde vara!!
Och ja vi har nog samma inställning i grund och botten men jag anser att varje fall är unikt med just sin problemställning och får hanteras därefter, alla kan inte göra exakt likadant, för vi har inte svårt med samma saker...
Du har nog en väldigt bra ridskola med lyhörda och välskolade hästar och instruktörer med bra undervisningsteknik, något man skulle önska att alla ridskolor hade men jag är bara alltför medveten om att så inte är fallet. (Tyvärr) =)...

Liknande trådar

Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 548
Senast: akleja
·
Ridning Ja, som rubriken lyder. Jag har på senare tid letat medryttare till min ena häst pga graviditet, och har haft en del som varit här och...
Svar
17
· Visningar
6 221
Senast: Squie
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 449
Senast: Liten
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 533
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar