Låter för din del, och hästens snedhet och tendens att hamna mitt i vägen, som det typiska högerhänta ryttaren syndromet (obs. eget påhitt, så det kan du inte hitta någonstans). Vanligt är att man som högerhänt och rörlig i sin egen högra sida blir stel och ihopdragen i sin egen vänstra. Man viker sig då lite i midjan på vänster sida och vanligt är att man även vrider sig lite i midjan åt vänster. Så att man själv blir ställd åt vänster. Får man hållas med detta utan att man själv är medveten om det så blir det ibland värre och man kan för sitt liv inte begripa vad som händer för man tycker att man gör allt för att sitta rakt. När man viker sig i vänstar sida så åker höften automatiskt över lite och man sitter snett för att kompensera vikningen i sidan.
Detta i sin tur leder till att hästen blir ständigt ställd lite åt vänster. Vill dra utåt vägen och själv vill man då ta tillbaka den och då blir lätt högertygeln kortare. Den ena snedheten leder till en korrigering av ryttaren som leder till ytterligare snedheterer. Att sitta ner på vänster i lättridning känns många gånger avigt och så även höger galopp. Om symptomen stämmer så har du tur, för då kan du lätt rätta till det.
Korrigering: Avsutten så stretchar du ut din vänstra sida så snart du får tid över. Du vänjer alltså vänstra midjans muskler att slappna av och sträckas ut. Stretcha gärna båda sidor för att bli mjuk, men mer på vänster.
Uppsutten, tänk tanken att du skall vika dig lite, lite i din högra sida istället och slappna av (stretcha inte uppsutten, det rekommenderas ibland, men leder bara till fler spänningar). Ha blicken långt fram dit ni skall och låt hela din kropp och ögonen vara mjuka. Tänk dig att i navelhöjd ungefär så har du ett par ögon. Dessa skall vara riktade i samma riktning som dit ni skall. Magögonen leder vägen när ni skall svänga och dina egna ögon långt i förväg. Känner du att saker känns aviga så kan du även låta magögonen peka över höger bogblad på hästen en stund. Men framförallt så tänk dig att du viker lite i höger sida av midjan och slappna av. Se också till att tyglarna är lika långa. I början så rid gärna på slack tygel och var avslappnad, låt magögonen styra hästen.
Om du märker att detta hjälper så får du gärna ställa fler frågor. Det finns fler tips att få, men jag vill inte krångla till det för mycket från början. Utan fråga om du vill veta.
Vad det gäller att hästens huvud leker periskop, är en annan historia, som jag tycker du kan avvakta något med. Först behöver du bli rak och känna dig i balans. För att få din häst lång och låg, som ju är första målet, så måste du ju själv inverka på hästen och är du då inte rak så är det inte bra för dig att inverka för mycket.
Bor du i Örebrotrakten så kan jag tipsa dig om instruktör (centrerad ridning) som kan hjälpa dig tillrätta nu i början, när det gäller att hamna rak och i balans på hästen.
Hälsning Maja