Kan inte rida min häst i form

det kommer fixa sig, börja försiktigt med henne.

min sprang också så i början, för att hon var stressad och osäker. då brydde jag mig inte om hur hon gick med huvudet, hon fick gå som hon ville.

nu när hon är lugn så går det mycket bättre och hon går nu i ok form i skritt iaf, så det går sakta men säkert framåt.

ta hjälp av en instruktör så går det ännu lättare. :)

Som så många andra säger, tandläkare, equiterapeut, etc.

Mitt förra sto hade "stjärnskådar"syndromet, men efter tandläkarbesök och massage och kiropraktor, samt byte av bett, var saken löst. Dels funkade det bra med ett 3-delat mässingsbett, men lite till min förvåning; pelhamstäng, gummi.

Hon verkade gilla det "stadigare" bettet i munnen, och jag höll nästan tyglarna i lillfingrarna när jag red (delta på så klart).

Jag red ut på hackamore (dock fungerade det inte för min medryttare ;) ), men markarbete på pelhamet. hon gillade det och fick ett bra "stöd" på det.

Man kan bara pröva sig fram.

Att ge upp är för mesar ;) :banana:

*lånar knapp*

Ovanstående har gett så många goda råd att mina är överflödiga (i princip exakt likadana)
Ville bara säga GE inte upp! Du har inte haft hästen så länge det tar tid att lära sig rida en ny häst.

Lycka till i fortsättningen och berätta gärna hur det går. :)

Okej dte ska jag prova. I skritten hittar hon sej fint nu genom att jag fick lite tips av nåra som rider akademiskt så vi började från marken. men tvivlar på att jag kommer kunna rida henne på långa tyglar i trav utan att hon bara äljar runt. Man måste nämligen ha en väldig kontakt med henens mun för att få henne något sansad. men prova går ju alltid.

Stranger: Ska jag ha den hårt eller bara löst åtspänd då?
Kan jag använda den även vid longering då?

Jag funderade faktiskt på gummisnodd där eftersom att hon kanske får mer stöd också med hjälp av den än på bara mina händer.

Tack

Just nu funderar jag bara på att ge upp allting.

Jag rider väl sönder hästen då hon går fel och jag kommer aldrig lyckas lära mig rida henne korrekt så det är lika bra att sluta :(

Snälla JGA, ge inte upp!
Du har kommit till insikt om ett problem, och är villig att finna en lösning.
Du kommer att kunna bli en långt bättre ryttare än du någonsin kunnat drömma om, därför att du nu är redo att omvärdera det du tidigare lärt och öppna dig för något nytt!
Ha så roligt, och gläd dig åt din häst även utan att sitta på den!

Varma hälsningar
Ann - en annan misslyckad ryttare

Ville bara påpeka att det inte är meningen att hästen ska ta stöd i hjälptyglar (och dit räknas ju gummisnodd). Det är dock mycket lätt att ramla i den fällan och sedan är det mycket svårt att plocka bort dem eftersom hästen då "går dåligt" igen. En hjälptygel ska vara verkningslös när hästen går rätt och kan således inte erbjuda hästen något stöd. Undantaget är inspänning vid longering där inspänningen ersätter kontakten med ryttarens hand.

Därmed inte sagt att jag inte tycker att du ska använda dem. De flesta "bettproblem" åtgärdas med elasticitet, stadighet och mjukhet i handen, men ibland går det ännu fortare om man dessutom kan hindra hästen från att göra fel. Lycka till med din häst. / Å

Jag tycker absolut att du ska ta hjälp av instruktör, tro mig det går mkt bättre då!jag tränade med halvblodet som jag hade 2 ggr och sen gick han i skitfint hela tiden. jag hade ´försökt lära känna honom i ett halvt år och det räckte med 2 ggr när tränaren hjälpte mej. då Kan man inte ge upp för det står ngn i mitten och är på en hela tiden! Det är verkligen super för självförtroendet också! ge inte upp!!!! Lycka Till!!!!!!! :banana:

Okej. Förstår ska hitat en bra tränare så fort som möjligt. men inte så stor ide att åka iväg långt och träna innan hästen är helt igångsatt så man kan rida en 40 min i alal gångarter typ.

Låter för din del, och hästens snedhet och tendens att hamna mitt i vägen, som det typiska högerhänta ryttaren syndromet (obs. eget påhitt, så det kan du inte hitta någonstans). Vanligt är att man som högerhänt och rörlig i sin egen högra sida blir stel och ihopdragen i sin egen vänstra. Man viker sig då lite i midjan på vänster sida och vanligt är att man även vrider sig lite i midjan åt vänster. Så att man själv blir ställd åt vänster. Får man hållas med detta utan att man själv är medveten om det så blir det ibland värre och man kan för sitt liv inte begripa vad som händer för man tycker att man gör allt för att sitta rakt. När man viker sig i vänstar sida så åker höften automatiskt över lite och man sitter snett för att kompensera vikningen i sidan.
Detta i sin tur leder till att hästen blir ständigt ställd lite åt vänster. Vill dra utåt vägen och själv vill man då ta tillbaka den och då blir lätt högertygeln kortare. Den ena snedheten leder till en korrigering av ryttaren som leder till ytterligare snedheterer. Att sitta ner på vänster i lättridning känns många gånger avigt och så även höger galopp. Om symptomen stämmer så har du tur, för då kan du lätt rätta till det.
Korrigering: Avsutten så stretchar du ut din vänstra sida så snart du får tid över. Du vänjer alltså vänstra midjans muskler att slappna av och sträckas ut. Stretcha gärna båda sidor för att bli mjuk, men mer på vänster.
Uppsutten, tänk tanken att du skall vika dig lite, lite i din högra sida istället och slappna av (stretcha inte uppsutten, det rekommenderas ibland, men leder bara till fler spänningar). Ha blicken långt fram dit ni skall och låt hela din kropp och ögonen vara mjuka. Tänk dig att i navelhöjd ungefär så har du ett par ögon. Dessa skall vara riktade i samma riktning som dit ni skall. Magögonen leder vägen när ni skall svänga och dina egna ögon långt i förväg. Känner du att saker känns aviga så kan du även låta magögonen peka över höger bogblad på hästen en stund. Men framförallt så tänk dig att du viker lite i höger sida av midjan och slappna av. Se också till att tyglarna är lika långa. I början så rid gärna på slack tygel och var avslappnad, låt magögonen styra hästen.
Om du märker att detta hjälper så får du gärna ställa fler frågor. Det finns fler tips att få, men jag vill inte krångla till det för mycket från början. Utan fråga om du vill veta.
Vad det gäller att hästens huvud leker periskop, är en annan historia, som jag tycker du kan avvakta något med. Först behöver du bli rak och känna dig i balans. För att få din häst lång och låg, som ju är första målet, så måste du ju själv inverka på hästen och är du då inte rak så är det inte bra för dig att inverka för mycket.
Bor du i Örebrotrakten så kan jag tipsa dig om instruktör (centrerad ridning) som kan hjälpa dig tillrätta nu i början, när det gäller att hamna rak och i balans på hästen.
Hälsning Maja

mycket intressant. låter precis som mig, fast tvärtom. viker mig tex i högersidan istället, fast jag är högerhänt.

tror att det beror på:

jag har olika långa ben, och en nånting ((fysioterapeut?) kommer inte ihåg.) var så snäll och "gjorde dom lika långa igen" alltså knixade till mitt becken så att det är helt snett. men benen är ju lika raka :angel: :devil:

ska ringa till en kiropraktor som ska försöka fixa tillbaka det. men jag tror han är på semester :(

för jag föredrar faktiskt olika långa ben, då länger jag bara ena lädret, och så är det bra.. ;)

nu sitter jag helt snett, och felsitter min nya sadel, och min nyfixade häst.. :crazy:

Ja, som du kanske förstår har jag själv haft problemet. Och många jag känner, de känner igen detta med galopper och sittben. Jag var givetvis själv ute efter att jag var fysiskt sned i kroppen och att det var därför och försökte få naprapat att rätta till mig. Dock har jag inget att skylla på. Visserligen är vänstersidans muskler lite mer ihopdragna, men det beror ju bara på att jag använder höger mer.
Att du blev sned i höger av olika långa ben, trots att du är högerhänt, är intressant. Så snedheter i ben och skelett kan säkert ge många olika typer av problem. Fast olika långa läder är ju knappast en lösning för hästen, bara för dig. Hoppas du lär dig att hitta din egen jämnvikt och balans nu när du fått det fysiska i din kropp tillrättalagt. För det är ju livsviktigt för hästen. Om du inte redan nu känner till centrerad ridning med Sally Swift, så rekommenderar jag den läsningen och att leta upp instruktörer.
Hälsning Maja

OOopps ... läste visst inte ditt inlägg så noga. Insåg inte att du blivit "sabbad" av fysioterapeuten (el. kiropraktorn, vad det nu var) din stackare. :(
Hälsning Maja igen

jo jag känner till centrerad ridning. har boken, och försöker läsa den, men han tre andra böcker på gång, så det blir ganska sporadiskt.

när jag länger lädret (innan) så sitter jag rakt med jämnvikt och balans, men knät och hälen hamnar lite länre ner.
föredrar det framför att sitta och luta mig åt ena hållet, och snedbelasta mig, hästen och sadeln. :smirk:

jo, jag är lite smått irriterad! jag funderade jättelänge på hur i h*lvete hon kunde få dom lika, utan att kapa en bit av benet på mig, nu vet jag. :mad:

Ursäkta? Jag är inte här primärt för att underhålla folk och sprida en massa solsken runt mig.
Mitt konstruktiva och väldigt enkla och raka svar var att skaffa en tränare. Folk som försöker lära sig att rida på egen hand och särskilt efter att ha läst en massa svar från kreti och pleti på internetforum som föreslår helt vansinniga saker ibland kommer ganska säkert att rida sönder sin häst. Att åka på hästen far den inte illa av om den bara får lunka på som den gör annars, men när man börjar dra och joxa och hänga på hjälptyglar och gud vet allt samtidigt som man knappt vet vart man har sitt eget arschle ens, ja då kan det bara gå illa för häststackarn.

Stranger: Ska jag ha den hårt eller bara löst åtspänd då?
Kan jag använda den även vid longering då?
Jag funderade faktiskt på gummisnodd där eftersom att hon kanske får mer stöd också med hjälp av den än på bara mina händer.
Tack

Ja du får liksom testa dej fram lite... Börja med maximalt utspänd och se går hon och stränar uppåt ändå och "hänger" sig i snodden (du skriver ju att hon tar tungt stöd i handen) kan du ju dra åt den lite mer, då hänger hon ju i den oavsett inspänningsgrad så att säga, MEN, ALDRIG hårdare än att när hon placerat huvudet rätt ska snodden slaka.
är hon där emot typen som ger efter så fort hon känner att snodden (eller en hand) fjädrar emot då behöver du ju inte spänna den så hårt för då belönas hon ju med att trycket släpper när hon ger efter i nacken... Sen ska man ju i ridningen sträva efter ett lätt/lagomt stöd i hand det jag vill kalla "kontakt" med munnen. Men justeringen av hur mycket kontakt jobbar du på när du hittat grundläget så att säga.

Visst kan du ha snodd när du longerar jag brukar ha det maximalt utspänd fäst mellan frambenen för att hästen ska bli RIKTIGT lång och låg och stretcha ut ryggen ordentligt.

Sen är det ju med allt det jag beskriver som med all ridning formen blir bara korrekt när även bakkärran är med, men det var jag ju inne på tidigare i tråden, att detta med snodd är ett HJÄLPMEDEL somkan hjälpa en att få lite mindre att tänka på en stund och koncentrera sig på en sak i taget.
Det ultimata är ju när man hittar gummisnodden i sig själv så att säga och driver och förhåller i samspel: fortare, långsammare eller driver så hästen tänker framåt men samtidigt förhåller så den tar sig inte fortare framåt utan gör av kraften uppåt/framåt = bakbenen in under kroppen och ryggen välvs i en båge... VOILA!!

DET LÅTER JU ENKELT I TEORIN, SEN SKA MAN FÅ TILL DET I PRAKTIKEN OCKSÅ.... :confused: :)

Kan säga att du inte är ensam, min häst är omöjlig :(
Inge fel på honom heller, och jag tyckte med att jag var duktig, men tja, vi är inte rätt för varandra

- En viktig grundtanke är att du formar hästen genom eftergiften. Varje gång du tar i hästen stretar den emot. Alltså, ta inte med är bråkdelssekundsnabbt. Sen eftergift.
Så småningom kan du få ett språk där hästen börjar förstå att AHA! matte menar att jag skall..... när hon tar så i tygeln. Nu betyder tygeltaget för din häst bara att nu kommer det att bli obehagligt, jag måste ta mig ur det här ...Så glöm det där med "form" ett slag - eller leta efter en form där just din häst fungerar./T_B

Att det skall vra så svårt att förstå att huvudets placering är tämligen ointressant.

Att dra ner huvudet med snodd eller graman är som jag ser det enbart destruktivt.

Hästen måste först och främst hitta sin balans. Den måste ridas fram emot bettet och gå på lika stöd. Om hästen i detta läge har huvudet som en stjärnkikare tror jag inte gör särskilt mycket, du kan fortfrande påverka bakbenen, det är faktiskt värre tyckerjag med en häst på bogarna som hänger sig fast i tyglarna.

Tror du på allvar att detta är konstruktivt för hästen ! :eek: Speciellt i händerna på en som inte är särskilt erfaren ? :confused:

Om hästen jobbar rätt med bakben och höfter så behövar man inte dra ner huvudet på den. Och då gäller också omvänt - om man drar ner huvudet så kommer INTE hästen att jobba rätt med bakben.

Liknande trådar

Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 548
Senast: akleja
·
Ridning Ja, som rubriken lyder. Jag har på senare tid letat medryttare till min ena häst pga graviditet, och har haft en del som varit här och...
Svar
17
· Visningar
6 221
Senast: Squie
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 449
Senast: Liten
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 533
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar