Kan inte Islandshästar galoppera??

H

Hammond

Finns det någon här som skulle kunna visa upp en film på en VANLIG Islandshäst (Inte någon "dröm-tävlings-VM-häst") utan en vanlig, "hobby" Islandshäst i en ren, tre-taktik galopp??

Har ALDRIG i hela mitt liv fått uppleva en Islandshäst med en riktigt ren galopp, och speciellt inte på volt.

MVH Malin

Sv: Kan inte Islandshästar galoppera??

Nu har jag ju tyvärr ingen film, men kan slänga in lite bilder.

Båda hästarna är fyrgångare, den ena är riden i 7 år och tävlat i 6 år, har ridit mycket fyrgång och dressyr på honom.
Den andra, lille, är bara riden ett par ggr i veckan sedan i höstas, och galopperad kanske tre.

Mamma har en femgångare också, som jag inte har på bild tyvärr- han är svårgalopperad på volt, blir lätt passtaktigt. Men med rätt ridning så går även han i rund tretaktsgalopp!

Lilleman:
http://i21.photobucket.com/albums/b267/Immunity_Speedway/DSC00473.jpg

Muninn:

Photo-0070.jpg

http://i21.photobucket.com/albums/b267/Immunity_Speedway/Photo-0026.jpg
http://i21.photobucket.com/albums/b267/Immunity_Speedway/Photo-0071.jpg

Photo-0025.jpg

http://i21.photobucket.com/albums/b267/Immunity_Speedway/e488f2a1.jpg

Har själv erfarenheten att femgångare lätt blir svårgalopperade, men att islandshästne i allmänhet kräver lite mer ridning för att få till galoppen bra- liksom de andra gångarterna! De har ju en förmåga att göra lite gott&blandat om man inte rider ordentligt.
Sen finns det självklart de som är klockrena i grundgångarterna också. Min lille har väldigt lätt för grundgångarterna.
Likaså Muninn, men han har varit speciell på andra sätt så träningen har ändå tagit lite tid.

/Ia

Allvarlig talat så kan inte heller många halvblod galoppera i ren takt på volt, även där ser man ofta fyrtaktig galopp när den närmare sig kort galopp.

Allvarlig talat så kan inte heller många halvblod galoppera i ren takt på volt, även där ser man ofta fyrtaktig galopp när den närmare sig kort galopp.

Fast det blir väl ofta "olika sorters" fyrtaktig galopp på halvblod respektive islandshästar....?

Min häst, som är femgångare, blir lätt fyrtaktig i galoppen på ett sätt som närmar sig tölt. Rider jag t.ex. i höger galopp så skall ju hovarna sättas i marken först vänster bak, sedan höger bak och vänster fram samtidigt och sist höger fram. När han blir fyrtaktig blir istället följden: vänster bak - vänster fram - höger bak - höger fram, dvs vänster fram landar aningen för tidigt jämfört med helt ren galopp.

En dressyrhäst (halvblod, tregångare) som går i en samlad galopp (speciellt tydligt i t.ex. piruetter) får ju oftare en taktförskjutning (fortfarande höger galopp) som innebär att följden blir vänster bak - höger bak - vänster fram - höger fram. Där är det ju istället höger bak som landar aningen för tidigt.

Till TS: Det är absolut ovanligare med islandshästar som kan galoppera rent, tretaktigt och samlat på liten volt och med ryttare på ryggen än med halvblod som kan samma sak. Åtminstone min häst fungerar så att ju högre samlingsgrad, desto lättare att han tar till tölten, vilket gör att han lätt blir fyrtaktig i dessa lägen. Detta har dock med träning blivit oerhört mycket bättre, men just för att islandshästen har fler gångarter och dessa kan ligga "nära" varandra rent ridmässigt, så tror jag att det krävs MER träning av galoppen på en islandshäst för att den skall bli riktigt, riktigt bra (om man generaliserar, vill säga....).
I en friare form "rakt fram" galopperar de flesta islandshästar betydligt bättre, och de jag känner galopperar rent både i frihet i hagen och under ryttare i friare form och högre tempo. Så visst kan de galoppera! Halvbloden, däremot, de kan inte tölta ALLS! :devil:

9583741.jpg

9583763.jpg

10280633.jpg

Båda har taktfasta och säkra galopper, garanterat 3-taktiga.
Men visst kan det ta tid att träna upp det på en isis, som Muninn sa - det blir lätt någon "gott och blandat" variant om man inte rider ordentligt.

Finns det någon här som skulle kunna visa upp en film på en VANLIG Islandshäst (Inte någon "dröm-tävlings-VM-häst") utan en vanlig, "hobby" Islandshäst i en ren, tre-taktik galopp??

Har ALDRIG i hela mitt liv fått uppleva en Islandshäst med en riktigt ren galopp, och speciellt inte på volt.

MVH Malin

Synd att du inte fått rida min Gandur då, han är 4 gångare & har haft svårt för tölten, travtakt osv, han har 3 starka grundgångarter där han aldrig haft ngn inblandning av orenhet.
Jag är även fd storhästryttare & kan hålla med dig om att otroligt många islandshästar har problem med galoppen & traven.

Då är det fel på energin & schunget i galoppen, en extremt kort galopp ÄR svår, men det är oxå ngt hbl behärskar bättre än islandshästar.

Har ingen film eller bilder men visst kan min islandshäst galoppera. Min tränare i Akademisk Ridkonst är helt lyrisk över min hästs galopp, han bär sig så otroligt bra och jag har till och med fått låna ut honom till andra Akademisk ridkonstryttare för att de också ska få känna på hur en bra galopp skall se ut/kännas! Så visst kan Islandshästar galoppera!!!!!!!

Min islandshäst har en helt ren tretaktig galopp.. Men så kan han varken tölt eller pass heller :D Har varken bilder eller film som bevis... tyvärr

Min islandshäst har en helt ren tretaktig galopp.. Men så kan han varken tölt eller pass heller :D Har varken bilder eller film som bevis... tyvärr

Brukar vara så, är det för många gångarter som är inblandade blir alla av lite sämre kvalité.Är hästen 3 gångare så brukar den ha 3 rena gångarter.
Fast jag har ridit hbl med passaktig skritt:angel:

Mina kompisar hade en storhäst (typ halvblod) som inte travade utan grisepassade istället :angel: Hon hade jättelaterala gångarter och det tog ett tag innan de fick dem till tre.

Mina kompisar hade en storhäst (typ halvblod) som inte travade utan grisepassade istället :angel: Hon hade jättelaterala gångarter och det tog ett tag innan de fick dem till tre.

Fast det är ändå mkt ovanligt, på islandshästar verkar det vara mer regel än undantag många ggr.

Då är det fel på energin & schunget i galoppen, en extremt kort galopp ÄR svår, men det är oxå ngt hbl behärskar bättre än islandshästar.

Ja man kan tro det, jag red under flera år halvblod parallellt med inköpet av våra islänningar. Vid ett av tillfällena hade jag ena pållen med på en lektion, dvs jag red islänning på lektion med en massa halvblod. Mot slutet infann sig just galopp på volt, av 7 galopperande halvblod var 3 st och min islänning ren i takten till vår instruktörs stora förvåning.:D
Men å andra sidan hade vi i den gruppen ett halvblod som töltade.

Jo, det finns jättemånga islandshästar som har ren galopp även på volt. Min och jätte många andra hästar på mitt stall har det.

här är en bild på oss, dock är han väldigt framtung här men man ser iaf svävet:

Fast det är ändå mkt ovanligt, på islandshästar verkar det vara mer regel än undantag många ggr.

Jo, det förstår jag också.
Men bara för att förstärka att det faktiskt finns storhästar som inte kan galoppera eftersom det tycks vara ett av islandshästarnas kännetäcken, "gubbhästar som rids rakt fram och inte kan gå på volt i någon gångart".

har en ren galopp alltid på min islänning :D

MVH Malin

Hej, Malin!

Kom och prata med mig på skolan någon dag till veckan, så ska du få följa med till ridhuset och se min häst galoppera volt, efter volt, efter volt.

Hon är fyrgångare med tre väldigt starka och rena grundgångarter, men har även en hyfsad tölt. Och hon är absolut ingen VM-häst, för hon skulle aldrig ens kunna kvala till SM.

/Sebastian
Åk 3 islandshäst, Dille

Ja man kan tro det, jag red under flera år halvblod parallellt med inköpet av våra islänningar. Vid ett av tillfällena hade jag ena pållen med på en lektion, dvs jag red islänning på lektion med en massa halvblod. Mot slutet infann sig just galopp på volt, av 7 galopperande halvblod var 3 st och min islänning ren i takten till vår instruktörs stora förvåning.:D
Men å andra sidan hade vi i den gruppen ett halvblod som töltade.

Konstigt stall som samlar på sig såna hbl:angel:, men skulle istället jämföra procenten över hela landet så kan jag försäkra att islandshästarna inte skulle ha ngt att koma med, efter antalet alltså.
Fast självklart finns det islandshästar som har bra grundgångarter.
Har mest själv ridit lektioner för vanliga ridlärare(inte islandshästridlärare/instruktörer) & det har funkat, där var de oxå förvånade att hästen saxade så bra i traven & hade 3 taktig galopp.
Mkt är fördomarm som att islandshästar inte kan trava eller galoppera, fast ridläraren som sa det hade nog träffat på ett mkt skräckinjagande exempel på häst:smirk:

Liknande trådar

Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
863
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
598
Senast: skiesabove
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 362
Senast: Sesca
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
854
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka