Sv: Kan inte Islandshästar galoppera??
Allvarlig talat så kan inte heller många halvblod galoppera i ren takt på volt, även där ser man ofta fyrtaktig galopp när den närmare sig kort galopp.
Fast det blir väl ofta "olika sorters" fyrtaktig galopp på halvblod respektive islandshästar....?
Min häst, som är femgångare, blir lätt fyrtaktig i galoppen på ett sätt som närmar sig tölt. Rider jag t.ex. i höger galopp så skall ju hovarna sättas i marken först vänster bak, sedan höger bak och vänster fram samtidigt och sist höger fram. När han blir fyrtaktig blir istället följden: vänster bak - vänster fram - höger bak - höger fram, dvs vänster fram landar aningen för tidigt jämfört med helt ren galopp.
En dressyrhäst (halvblod, tregångare) som går i en samlad galopp (speciellt tydligt i t.ex. piruetter) får ju oftare en taktförskjutning (fortfarande höger galopp) som innebär att följden blir vänster bak - höger bak - vänster fram - höger fram. Där är det ju istället höger bak som landar aningen för tidigt.
Till TS: Det är absolut ovanligare med islandshästar som kan galoppera rent, tretaktigt och samlat på liten volt och med ryttare på ryggen än med halvblod som kan samma sak. Åtminstone min häst fungerar så att ju högre samlingsgrad, desto lättare att han tar till tölten, vilket gör att han lätt blir fyrtaktig i dessa lägen. Detta har dock med träning blivit oerhört mycket bättre, men just för att islandshästen har fler gångarter och dessa kan ligga "nära" varandra rent ridmässigt, så tror jag att det krävs MER träning av galoppen på en islandshäst för att den skall bli riktigt, riktigt bra (om man generaliserar, vill säga....).
I en friare form "rakt fram" galopperar de flesta islandshästar betydligt bättre, och de jag känner galopperar rent både i frihet i hagen och under ryttare i friare form och högre tempo. Så visst kan de galoppera! Halvbloden, däremot, de kan inte tölta ALLS!