Kan inte hålla sig.

PIRU

Trådstartare
Nu behöver råd och tips från er.

Piru som nu är snart 11år har problem att hålla sig då menar jag inte att han går och droppar utan har han legat en tid så tömmer han blåsan inne.

Han är pigg men inte som han brukar vara så lite mindre alert än innan. Han vill inte äta sitt torrfoder så jag testade att ge han lite klass hundfoder det funka minsann. Dricker som vanligt.

När vi skyndar oss ut så kissar han ute utan problem men sen vill han kissa mer men kommer inget.

Jag fick rådet att ge han C-vitamin . Så nu när han kissat inne är det knallgult men det beror väl på C-vitaminen läste jag nånstans?

Nån som har idé vad det kan vara?

Sv: Kan inte hålla sig.

Dax för veterinärkoll.

Kan vara allt från urinvägsinfektion, till inkontinens pga någon orsak, prostatan eller annat.

Det är ju dom två jag gissar på också.

Vad gör man åt prostata problem?

Är så dåligt insatt i allt sånt här för jag har aldrig haft en sjuk hund på 11år.

Har nyss varit på koll men han för ca 2 månader sen.

Tänker inte springa till veterinären riktigt än för han är så pass pigg och inte har några problem med mat och vatten så jag tänker avvakta några dagar.

Kasteration.

Min rottis fick prostataproblem när han var åtta, när han väl visade symptom (hög smärttröskel ) så var det ganska akut för honom och prostatan svullnad upp så att han inte fick ut avföringen, när han satte sig ned täppte den till tarmen. Han fick läggas in med lösande dropp, få mediciner och kasterades.

Han blev dock inte inkontinent förrens efter kasterationen, men det gick att medicinera bort ganska enkelt.

Hur länge har det pågått?

Prostatan ger vanligen inga kiss-besvär hos hund men istället platt och smal avföring som blir jobbig att bajsa ut. Har han haft problem med det? Prostata problem behandlas med antingen hormoner, medicin eller kastrering beroende på hur allvarligt det är.

Annars kanske det är urinvägsinfektion/urinsten? Åk till veterinären om besväret håller i sig!

Enda bieffekten av att medicinera rottweilern mot inkontinens var att tibbeterrien lika plötsligt som han började, slutade pinka i sängen... Så det var ju väldigt positivt *asgarv*

(Förmodligen så har rottweilern under en längre tid läckt små mängder i sömnen, såpass lite att vi människor inte märkt det trots att vi sov i sängen, men nog för att tibben skulle tycka att det behövde markeras över om han blev sur.)

Märkte det i måndags när jag kom från jobbet på morgonen när han mötte mig då tömde han blåsan inne.

Han skiter men fler gånger för det är lite avföring varje gång. Men så kan det vara när han är "frisk" också

Så var det för min, det kom bara ut små kattskitar. Han hade hela tarmen full med bajs vid rötngen.

Kastration alt kem.kastration brukar vara standardlösningen vid prostataproblem hos "gamla gubbar" .

Men både uvi, urinsten/kristaller kan ge de beskrivna symptomen. Så en visit till vet imorgon är en bra ide.

/Swat

Även jag är inne på UVI eller prostata. Om det är det sistnämnda så kan det vara lite bråttom. Och jag är lite mer åt det hållet då han inte bara småskvätter inne utan verkligen tömmer allt.

Oavsett vad det är lär det inte gå över av sig själv, så varför vänta med att gå till vet. med risk för att hunden lider?

En hund som tömmer blåsan på det viset som du beskriver, och som dessutom är 11 år gammal den väntar man inte med att åka in till veterinär med. Vad väntar du på egentligen??

Prostata, UVI, urinsten - vad det än månde vara är ingenting som du kan huskurera eller låta "läka ut av sig själv" precis.

Hade det varit min hund så skulle vi redan varit på kliniken från första dag som detta inträffade.

Det första jag tänker pa är urinsten da han försöker kissa men det kommer inget. Annars kan även urinvägsinfektion (dock ovanligt bland hanar), problem med prostatan eller nagot neurologiskt vara orsaken.

In till veterinär för en allmänundersökning med rektal palpation av prostatan och undersökning av urinen :)

C-vitamin hjälper varken vid urinsten eller urinvägsinfektion.

Vi hade liknande symtom på vår dåvarande 11 åriga hanhund. Han kissade inne ibland och gick och droppade en del. Det visade sig att han hade både urinvägsinfektion, lätta prostataproblem samt urinstenar vilket gjorde att vi fick sätta honom på specialkost. Han fick ett år till på specialfodret, sen kom allt tillbaka och vi fick ta bort honom tyvärr. Vet sa att det ibland fungerar längre, beroende på hur långt gånget det är när man kommer in. Vår var väldigt stoisk när han hade ont, så vi upptäckte det lite sent - han höll väldigt rent omkring sig också, så vi märkte det först när han började kissa inne. I vårt fall var prostatan inte så förstorad att vet tyckte att vi skulle kastrera, annars hade vi nog gjort det också.

Jag gissar på urinsten eller kristaller i urinen. När något lägger sig för urinröret kan de inte kissa och blåsan blir väldigt välfylld. När sen det som legat för flyttar på sig är de så kissnödiga så de kan inte hålla sig. Åk iväg med detsamma, det blir inte bättre av att vänta. Om det vill sig illa så kan blåsan spricka och då är det helt kört.

Jag gissar på urinsten eller kristaller i urinen. När något lägger sig för urinröret kan de inte kissa och blåsan blir väldigt välfylld. När sen det som legat för flyttar på sig är de så kissnödiga så de kan inte hålla sig. Åk iväg med detsamma, det blir inte bättre av att vänta. Om det vill sig illa så kan blåsan spricka och då är det helt kört.
:bow::bow:
Att en, som jag uppfattar det, erfaren hundägare ställer frågan på ett forum istället för att kontakta vet direkt ät för mig obegripligt.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
1 110
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 075
Senast: super
·
Hundhälsa Hej, Jag behöver råd angående min border collie som har världens känsligaste mage 😭 Han är 5 år, och har ibland fått riktigt dålig...
Svar
6
· Visningar
1 617
Senast: Dopy
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
8 069
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar