kan inte hålla på såhär.

Sv: kan inte hålla på såhär.

Vissa synskador kan gå att behandla, om synen beror på t.ex en sjukdom kan det bli bättre genom behandling. Det kan också hjälpa dig då du vet varför hästen reagerar som den gör, då kanske du är mera avslappnad vilket gör hästen mer avslappnad. Ibland kan hästen också ha ont om den har problem med ögonen, om det behandlas och smärtan avtar kan det hända att hästen blir en helt annan. :) Är hästen "klumpig" med huvudet, dvs slår det mot saker och missbedömer avstånd? Om du lyser med en ficklampa i ögonen, ser du något grumligt i dem? Rinner de? Ovan fick du också andra bra sätt att kolla ögonen på själv. Det bästa är ju såklart att låta en veterinär kolla hästens ögon vid minsta misstanke. :)
 
Sv: kan inte hålla på såhär.

jag har kollat lite sådär om hur han reagerar å han reagerar som han ska.. har inte lyst i dom men dom rinner inte å han går inte in i saker å är inte klumpig med huvudet så där kan jag inte märka att de är nåt fel med de iallafall.. men ska testa att lysa idom åxå å kolla de med=) så känns inte som att de är de som är problemet faktiskt
 
Sv: kan inte hålla på såhär.

Synen var det första jag tänkte när jag läste din trådstart.

Du behöver en veterinär för att avgöra synen på hästen, helt ärligt tror jag inte att du är kompetent nog att avgöra om det finns några förändringar eller ev synfel på egen hand.
 
Sv: kan inte hålla på såhär.

jag har kollat lite sådär om hur han reagerar å han reagerar som han ska.. har inte lyst i dom men dom rinner inte å han går inte in i saker å är inte klumpig med huvudet så där kan jag inte märka att de är nåt fel med de iallafall.. men ska testa att lysa idom åxå å kolla de med=) så känns inte som att de är de som är problemet faktiskt

Bara för att man inte är näst intill blind betyder det inte att det inte finns ett synfel.
Åk till klinik med hästen som kan kolla synen ordentligt.
Precis som vi människor går till optikern, det är ju inte helt ovanligt att optikern hittar synfel som behöver korrigeras även fast man inte vet om det själv.
Utan det upptäcks först vid undersökning inför körkortstillstånd eller liknande.
 
Sv: kan inte hålla på såhär.

de var inte de jag sa heller att jag var kompetent till de.. jag sa att jag hade kollat på de sätten som jag fick råd om å såg ingenting då.. å att jag inte trodde de var problemet.. men tror saker hit å dit gör ju alla hela tiden så tro att de inte är fel kan jag ju göra ändå..

å jag har fått råd om att de kan vara ögonen så då får jag ju prata med veterinären å höra vad dom tror om de..
 
Sv: kan inte hålla på såhär.

Vi har ett halvblod som blir blir nio nu. Han är helt underbar. Däremot roar han sig ofta med att låtsas bli rädd för saker och kastar sig åt sidan. Detta sker alltid ute i skogen om han anser att ryttaren sitter och slapprider. Hon är däremot van och håller sig kvar på ryggen. Däremot skärper hon till ridningen så att tid inte finns att tänka ut bus.
 
Sv: kan inte hålla på såhär.

min gör även när vi rider i paddocken å rider för instruktör å verkligen tränar åxå:S
 
Sv: kan inte hålla på såhär.

ja de beror väl på hur man ser på saken.. har hållt på med hästar å ridit osv i 15 år.. de första 9 åren var de en ridskola .. å resten självlärd med böcker å vänner å andra erfarna hästmänniskor.. å har nu börjat rida för instruktör med denna hästen.. så ja hur man menar med rutinerad vet jag inte.. men skulle väl säga att jag klarar de flesta situationer förutom den jag har hamnat i nu med e nhäst som hoppar åt sidan utan förvarning.. hade de inte gjort så ont att trilla av i fullgalopp eller trav (händer inte i skritt) så hade de inte gjort mig något.. men jag slår mig så himlans illa nä rjag flyger av..
 
Sv: kan inte hålla på såhär.

ja de beror väl på hur man ser på saken.. har hållt på med hästar å ridit osv i 15 år.. de första 9 åren var de en ridskola .. å resten självlärd med böcker å vänner å andra erfarna hästmänniskor.. å har nu börjat rida för instruktör med denna hästen.. så ja hur man menar med rutinerad vet jag inte.. men skulle väl säga att jag klarar de flesta situationer förutom den jag har hamnat i nu med e nhäst som hoppar åt sidan utan förvarning.. hade de inte gjort så ont att trilla av i fullgalopp eller trav (händer inte i skritt) så hade de inte gjort mig något.. men jag slår mig så himlans illa nä rjag flyger av..

Har man ridit länge och tränat upp balans och sits brukar man var så ett med hästen att man bara följer med utan att rubbas en centimeter vid sidvärteshopp eller annat bus.
 
Sv: kan inte hålla på såhär.

Klokt beslut o även för hästens bästa:bow:

visst var det din som mest hade ridits på bana/ i ridhus?

Har den gått ens på bete som vuxen?

en sdn häst måste ridas dagligen ute o vill man träna o kanske jobbar;) blir det meckigt.

Har ridit såna förr som inte heller hade hagvistelse över huvudtaget o de trodde de var det enda djuret i skogen. Fick börja att "jaga" rådjur mm för att ge dem lite självförtroende.

Jaga älg kan gå sisådär o grisar undviker jag.:eek:men min ena häst tycker att de är ytterst intressanta:confused:
 
Sv: kan inte hålla på såhär.

Klokt beslut o även för hästens bästa:bow:

visst var det din som mest hade ridits på bana/ i ridhus?

Har den gått ens på bete som vuxen?

en sdn häst måste ridas dagligen ute o vill man träna o kanske jobbar;) blir det meckigt.

Har ridit såna förr som inte heller hade hagvistelse över huvudtaget o de trodde de var det enda djuret i skogen. Fick börja att "jaga" rådjur mm för att ge dem lite självförtroende.

Jaga älg kan gå sisådär o grisar undviker jag.:eek:men min ena häst tycker att de är ytterst intressanta:confused:

BTW så är en hund bra. hästarna blir vana att det brakar runt i buskarna o den ingår i flocken.
 
Sv: kan inte hålla på såhär.

som sagt har aldrig haft problem med sånt här när andra hästar hoppat åt sidan osv.. men som sagt o galopp å trav å de bara smäller.. som sagt inte bara jag som flugit av min häst utan flera stycken som är mer erfarna å rutinerade än mig har fugit av honom pga detta så..
men har ju inte haft honom så länge så vi har ju inte lärt känna varandra ordentligt än heller så
 
Sv: kan inte hålla på såhär.

Har man ridit länge och tränat upp balans och sits brukar man var så ett med hästen att man bara följer med utan att rubbas en centimeter vid sidvärteshopp eller annat bus.

Fast det primära problemet är väl inte att hon åker av utan att hästen kastar sig för minsta lilla?
 
Sv: kan inte hålla på såhär.

Fast det primära problemet är väl inte att hon åker av utan att hästen kastar sig för minsta lilla?

Inte ovanligt att hästar kastar sig. Här verkar ryttaren osäker och begränsar henne i sin ridning. En energifylld uttråkad sjuåring kan hitta på det mesta.
 
Sv: kan inte hålla på såhär.

ja de är klart att jag blir osäker när jag flyger av när han hoppar så kraftigt åt sidan.. har ju inte varit de nångång innan utan de kom efter typ 5e gången han "kastade" av mig på kort tid.. då kände jag attjag brjade bli osäker då jag slår mig så illa.. sprucka revben å knäskålar som är blåslagna så man inte kan gå ordentligt på flera veckor.. sånt ställer ju även till de med träningen med hästen när man inte kan röra sig tyvärr så han blir ju åcå lidande när han får stå massa veckor utan nån stimulans alls.. så grejen jag ville ha hjälp med ä rju hur jag ska träna honom å mig tillsammans så att han inte blir så rädd.. så att jag kan stimulera honom under ridturen så att jag kan sitta avslappnat å rida normalt å så att han inte blir rädd..
 
Sv: kan inte hålla på såhär.

Har lite bråttom och hinner inte skrolla igenom alla inlägg, så vet inte om någon nämnt detta tidigare, förlåt så mycket isf. Men har du testat att longera honom innan du hoppar upp på ryggen? Om han står flera dagar utan stimulans som du säger, samlas det massor med överskottsenergi i honom, då kan det värsta komma ut genom longering. :)
Du säger att du inte ägt honom så länge ännu, har han alltid gjort såhär från början?
 
Sv: kan inte hålla på såhär.

ja de är klart att jag blir osäker när jag flyger av när han hoppar så kraftigt åt sidan.. har ju inte varit de nångång innan utan de kom efter typ 5e gången han "kastade" av mig på kort tid.. då kände jag attjag brjade bli osäker då jag slår mig så illa.. sprucka revben å knäskålar som är blåslagna så man inte kan gå ordentligt på flera veckor.. sånt ställer ju även till de med träningen med hästen när man inte kan röra sig tyvärr så han blir ju åcå lidande när han får stå massa veckor utan nån stimulans alls.. så grejen jag ville ha hjälp med ä rju hur jag ska träna honom å mig tillsammans så att han inte blir så rädd.. så att jag kan stimulera honom under ridturen så att jag kan sitta avslappnat å rida normalt å så att han inte blir rädd..

Börja med tömkörning.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 096
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
1 220
Senast: Praefatio
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 394
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp