Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag blir spänd och rädd och vi triggar varandra. När jag slutar tjuvhålla och vara spänd slappnar han av - vilket gör att jag slappnar av - vilket gör att han slappnar av ännu mer och vi är 'tillbaka som team'. Men det är jättesvårt att klara att ta det där första djupa andetaget och våga lita på skrället trots att han är supertaggad och trots att jag vet att han kan flippa.
Så, du ska inte känna att du misslyckats eller något, sådana där hästar ÄR inte roliga när de är som värst, oavsett vad det beror på. Och det ÄR helt okej att känna att en sådan häst inte passar en själv!
Enkel fråga - har någon annan ridit hästen, helst någon som INTE vet att det är en 'problemhäst' och vad gör han då?
Har han varit såhär under alla år du haft honom, har det blivit bättre, sämre eller är lika?
Jag är utefter det du skriver inte helt övertygad om att den hästen är så rädd i grund och botten, utan mest troligt osäker men ni triggar varandra. Man kan då dels hamna i en ond cirkel, och dels kan man omedvetet lära hästen att det 'rätta' är att fly först och kolla sen. T ex med bommar, extremt få hästar (och jag har haft rena nervvrak) är så rädda att de sju dagar i rad får ett nervsammanbrott över en bom på samma ställe i ridhuset. Däremot kan de lära sig att man "ska" kasta sig bort från bommen i ridhuset först, SEN är den ofarligt.
Ryttaren vet/förutsätter hästen ska kasta sig bort från bommen, hästen känner det, hästen kastar sig, ryttaren vet att efter ungefär tre gånger brukar hästen gå över. Hästen kastar sig tre gånger - sen slappnar ryttaren av, signalerar att "nu är den ofarlig, nu kan du gå över" och hästen går över.
Där har man, helt omedvetet och det är fullt mänskligt reagera så, "lärt" hästen att första tre gångerna är bommen farlig, sen är den ofarlig. Hästen har på samma sätt "lärt" ryttaren att efter tre kast kan du slappna av, för då kommer jag gå över.
Sen givetvis FINNS det hästar som helt enkelt är lite sär, och inte riktigt är som de andra.
Men om det är som i första fallet, så löser det där problemet sig med träning av först dig och hästen separat. Dvs någon annan rider din häst och du rider en annan, trygg häst. När ni på varsitt håll lärt er slappna av, och du (detta är viktigt) sett att din häst går lugnt under annan ryttare, då ska ni med stöd göra det tillsammans (vilket kommer ge lite bakslag) och hitta dit tillsammans.
Detta kräver dock hjälp, ditt problem kan du tyvärr inte lösa själv vid det här laget. Och lösningen kostar pengar. Du skrev du inte hade råd med träning, och då blir det svårt, tyvärr.
Lite övrigt, så det är kanske inte så konstigt att du har svårt hitta medryttare gratis med tanke på hur din häst är... Sen så iom att han bara skrittar (och är ur kondition och understimulerad) kan det förvärra problemet. Min snälla, trygga och ganska otittiga blir vidrig i samma läge. En snöhög kan leda till tvärvändningar, totala frispel och bockserier osv. Jag blir spänd och rädd och vi triggar varandra. När jag slutar tjuvhålla och vara spänd slappnar han av - vilket gör att jag slappnar av - vilket gör att han slappnar av ännu mer och vi är 'tillbaka som team'. Men det är jättesvårt att klara att ta det där första djupa andetaget och våga lita på skrället trots att han är supertaggad och trots att jag vet att han kan flippa.
Så, du ska inte känna att du misslyckats eller något, sådana där hästar ÄR inte roliga när de är som värst, oavsett vad det beror på. Och det ÄR helt okej att känna att en sådan häst inte passar en själv!
ja vill ji inte ge upp heller.. för på marken så är vi ett team.. han följer mig vart jag än går i hagen eller i paddocken å kommer oftast när man ropar å sånna saker sen avd deberor på vet jag inte men från marken funkar vi jätte bra=) tycker jag iaf så vill ju inte bara ge upp heller.. för jag tycker ju att vi borde få chansen att fungera även under ridningen.. men ja..
Ett team även över t ex bommar?
Tänkte oxå på synen faktiskt.
kan man kolla det på något sätt på hästar?