Kan inte bestämma mig om ras

XiwT

Trådstartare
Detta året planerar vi utöka flocken med en hund till.
Nu vill jag ha en liten hund max ca 40 cm i mankhöjd, som är pigg, alert och som gärna hänger med ut o tränar lydnad, rallylydnad, lite agility, trix och som gillar var med mig ute på långa härliga promenader.
Ska även kunna ta att vissa dagar händer det inte jätte mycket aktivering.
Ska va förarbunden, men inte för vek. Inte tvunget den behöver vara "retriverglad" i alla, men inte en vek o mesig hund som tycker det är jobbigt med nya omgivningar (såklart en tränings sak också, men har man en bra grund och mentalitet från början så)

De raser vi främst funderat på är:
Staffe (mannens favvo, jag är också väldigt glad i dem, lite rädd för sjukdomar, och hur dem är mot andra hundar, fördel, lättskött päls samt de går att regga i SKK= bra koll bakåt)
Mini Aussie pigg alert hund som är mer väder tålig, finns i väldigt roliga färger (även om inte det är viktigast), dock mer pälsjobb, att torka o fixa vid lerväder. Nackdelen- finns inte statistik på hälsa, kan nog vara lite veka..

Så, vad hade ni valt om ni var som oss??

Sv: Kan inte bestämma mig om ras

"Miniaussie" är inte en godkänd ras i sverige, kommer således räknas som blandras.

Ett väldigt osäkert kort framförallt gällande mentalitet skulle jag tro..

Rent spontant tänkte jag pudel. Har ingen själv, men träffar på en hel del genom mitt jobb och jag tycker att det verkar vara härliga hundar med bra fart :) En ras som tycker om att träna och hänga med på grejer, även om ett par dagar i soffan inte är något problem.
Pälsvården går ju göra i princip obefintlig om man klipper ner dom, och dessutom fäller dom nästan ingenting.

Hade jag varit som du hade jag definitivt kollat på någon ras som reggas i SKK, dels för hälsostatistikens skull, men även om du är intresserad av att träna och tävla.

"Miniaussie" är inte en godkänd ras i sverige, kommer således räknas som blandras.

Ett väldigt osäkert kort framförallt gällande mentalitet skulle jag tro..

Just därför jag tvekar på den rasen.

Haft fruktansvärt mkt otur med förra hundarna så rädslan att få tag i en sjuk staffe gör att jag tvekar. Ändå kollar jag noga upp planerade valpkullar för i år :) så är föräldradjuren friska bör jag ha en bra grund..... Kan man tycka.

Pudel går helt bort!!!!!!!!

Kan du tänka dig viss pälsvård? Då säger jag schnauzer eller dvärgschnauzer (beroende på hur stor/liten du kan tänka dig) :).

Har du kollat nåt på Kooikerhondje? De jag har sett på senare tid verkar stämma ganska bra, många tävlar agility framgångsrikt. Men du bör ändå göra lite detektivarbete om olika kennlar och linjer, mentaliteten har varit ett stort problem tidigare men det verkar som om det har gått åt rätt håll de senaste typ 15 åren som gått sedan min familj skaffade en.

En lapphund hade nog annars gillat det du beskriver men de är ju lite större än 40cm

En fördel är helt klart en korthårig hund, men hittar man rätt hund s kan jag sträcka mig lite i pälsvård. Dock går schnauzer helt bort, verkligen ingen hund som tilltalar mig och min make.

Isländsk fårhund? Tikarna ligger runt 40 cm. Annars kanske Lancashire heeler vore intressant?

Pudel går helt bort!!!!!!!!

Vad tråkigt! Många har väldigt mycket fördomar om just pudeln och tror att det är en soffpotatis aka tanthund, vilket jag tycker stämmer ganska dåligt på rasen, kanske bortsett från toypudeln. Låter som att en mellanpudel skulle vara den perfekta hunden för er annars, både inom användningsområde och hälsa:

Användningsområde
Rasen är i första hand en glad och sportig sällskaps- och familjehund. Den trivs med familjelivet och vill vara med i det som händer och sker. Den är en utmärkt hund för ungdomar att arbeta med och är en mycket populär utställningshund som alltid väcker uppmärksamhet. Den är även en agilityhund av rang, liksom framgångsrik lydnads- och brukshund. En pudel hänger med på allt. De två första hundarna av icke-bruksras som blev bruksprovschampions var faktiskt pudlar, en stor och en mellan.

Hälsa
Den är både frisk och långlivad. Den stora pudeln blir ofta 12–13 år gammal, de mindre ofta 15 år och mer. Även en gammal hund är både sportig och lekfull. Den behåller sitt unga sinne långt upp i åren. Hälsoprogram finns för HD (höftledsdysplasi) hos den stora varianten samt PRA (ögonsjukdom) hos de mindre storlekarna. För rasens vanligaste PRA-variant, prcd, måste man DNA-testa föräldradjuren före parning. Svenska Pudelklubben rekommenderar att de mindre storlekarna även ögonlyses för att upptäcka eventuella andra ögonproblem.

Egenskaper / Mentalitet
Rasen är glad, positiv, vänlig, social, humoristisk, livlig och energisk, samt lättfostrad och följsam. Den är lekfull och snabbtänkt. Den lär sig snabbt att manipulera sin ägare om man inte ser upp. Den är mer en familje- än en enmanshund och trivs utmärkt med andra djur. Den ska aldrig vara aggressiv eller misstänksam. Den är ingen ras som kan lämnas mycket ensam, därtill är den alltför beroende av människor.
(saxat från SKK)

Nerklippta pudlar som används är ju skitfräcka.

(Bild lånad från google)
poodle_4.jpg

Vår brabanocon stämmer in precis på dina önskemål men den kanske blir för liten?

Västgötaspets! Inte så stora, men inga dvärghundar. Vallhundsursprung, så de är någotsånär lättränade. Det är en frisk ras som ofta blir väldigt gammal så det är ju ett stort plus. Jag har inte träffat någon som varit det minsta feg, tvärtom. Enda negativa är att de kan ha lätt till skall.

Dvärgschnauzer har du redan fått tips om och det är en som jag också skulle tipsa om. Sen tycker jag att du kan ta en kik på Pumi. Lite av en doldis bland raser kanske. Kvicka, allerta och lättlärda. Träffade på en hemma hos en bukefalist förra helgen och blev riktigt impad av den. Perfekt typ av hund för agility och rallylydnad. Vallhund. Fäller inte. Något över knähöjd. Och den har ett rätt häftigt utseende med sina coola öron :)

Även om pudel går bort har jag inga fördomar mot de, men det är inte vår typ av hund. Maken har växt upp med två pudlar, jag har jobbat i många år på veterinärklinik och har träffat en del, väldigt trevliga. Men tyvärr, inte den ras vi söker.

Inte så brydd över hur liten hunden är (dock större än vår chihuahua)
Men Max runt 40 cm hög, större vill vi inte ha.
Blir tacksam ju mer lättskött pälsen är på hunden, och det är alltid skönt om den inte fäller mängder konstant.

Blir galen på att inte ha hittat rätt ras :meh:

Håller med här!
Jag har träffat några och hade jag själv velat ha en hund i den storleken någon gång så är det en kandidat!
Stor hund i liten förpackning, brett användningsområde och trevlig mentalitet., inte feg men inte för vass heller. Känns som en bortglömd ras. Två st jag träffat användes som familje/sällskapshundar och en tredje bodde på gård där den hjälpte till med vallning och passning utav djuren på gården. Min kollega har en och har beställt en till. Det blir hennes tredje.
Som cillamuffins nämner så säger dom gärna till med något skall om något händer i deras "domän".
Tåliga friska hundar ! :)

Jag tipsade om Pumi, inte Pudel :)
(Och inte att förväxla med Puli)

Jag hade faktiskt själv helt missat rasen tills en god vän skaffade en.

Jag tipsade om Pumi, inte Pudel :)
(Och inte att förväxla med Puli)

Jag hade faktiskt själv helt missat rasen tills en god vän skaffade en.

Det var inte riktat till dig, utan till den som tipsade om pudel ;)

Kelpi, kanske?
Pigg glad, aktiv hund som tycker om att hänga med och göra saker. Men kanske för aktiv jämfört med vad ni söker?

/Camilla

Slår ett slag för den Dansk/Svenska gårdshunden!
Underbar allround-hund som lätt hänger med på långa campingturer men lika gärna kan ligga hemma och mysa under täcket.:D
digikameran171-1.jpg
[/URL][/IMG]
DSC00470-1.jpg
[/URL][/IMG]
DSC00481.jpg
[/URL][/IMG]

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 806
Senast: ildiko
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 919
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 022
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 767
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar