Kan hästarna går ute dygnet runt ute nu?

C

CindyLou

Jag har två hästar, en 2-årig arab och ett äldre welshsto. En hage på 1 ha med lite björkträd i men det är hög skog runt 2 sidor av hagen men jag har inget vindskydd. Är det för kallt att låta dom gå ute på nätterna redan nu? Tänkte att dom skulle få gå ute på dagar och nätter men ta in dom vid 6-tiden på morgonen och låta dom vara inne till 9 för krafftfoder och vila och även ev en stund på kvällen för krafftfoder.
Bor i Götaland, nattgraderna är mellan 1-6 grader ibland -1grad.

Sv: Kan hästarna går ute dygnet runt ute nu?

Båda dom raserna har ju ganska kort hår, beror väll lite på, om jag var du skulle jag nog vänta lite tills det iaf blir + grader dygnet runt, men jag har ju varken sett hästrna elelr hagen =S

De skulle ju klara det, men det är inte lagligt.Hästar som går ute mer än 12 h ska ha vindskydd i hagen.

Min ena arab går ute, men hon har å andra sidan gått ute hela vintern. Den andra står i utebox, så lika kallt där som ute. Det går säkert bra.

Oj dom går ute nu mellan ca 5.30-21 =15 1/2 timme ute nu och gjort det hela vintern och dom som inte ens vill komma in opå kvällen.

ja det är ju oftast 1-6+grader, någon enstaka gång -1.
Welshstoet har jättelångpäls men har börjat fälla av det, speciellt på halsen. Araben har tunnpäls men håller på och fäller nu med.

fast ifs så har du väl även vindskydd?
Är araben så kännslig för väder,vind och nederbörd eller är den ganska tålig. Jag tycker att det är lite lurigt med den rasen för den ger sken av båda.;)

Det måste ngn nnan svara på, jag vet bara så långt som att hästar inte får vara ute mer än 12 h utan vindskydd, & det skrev jag då TS tänkte ställa ut dem nu & det är inte sommar:smirk:

Ja det är garanterat många som har sina hästar så, hellre ute mkt än inne är ju det naturliga för hästen.

Ja jag anser oxå att dom mår bättre att vara ute så mycket som möjligt. har ju stallet bara några meter från huset så jag kan ju släppa in och ut dom som jag vill.

Det beror väl på om dina hästar är känsliga för kyla/vind/fukt.

Känn efter med handen på hela kroppen och även hovarna om hästen har en jämn cirkulation (värme).

Om inte så kan du alltid fixa så att dom får ett bättre energi flöde eller täcka hästarna på natten, för att skydda mot vind/fukt/kyla.

gäller det på sommarn också?

Nej. Från den sista maj får hästarna gå ute dygnet runt tom sista september. Lite beroende på väder såklart.

Förra året gick våra hästar ute från början av maj, men då var det ju riktigt varmt på natten också.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 566
Senast: Stereo
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 835
Senast: Twihard
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 674
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har ett ”litet” problem som jag behöver få hjälp att tänka kring. Min häst måste flytta ganska omgående, av olika skäl. Jag har...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 185
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV