Kan hästar känna svartsjuka?

Sv: Kan hästar känna svartsjuka?

Vi ingår ju i flocken, även hunden.

Är noga med att alltid ge den äldre hästen mat först o på så sätt sätta rangen. Då behöver den äldre inte känna sin ställning hotad o ge sig på den yngre- Lugn o frid.

Jag tror absolut att det kan vara så. Min förra häst skyddade mig ifrån andra hästar och motade bort dom om de gick fram till mig i hagen t.ex. En annan häst som står i samma stall är en riktig "gosekille" och är jättesocial, så fort man ens klappade honom lite blev min lilla tjej sur. :love:

Kul att höra era historier, känner igen mycket. Det kanske inte är viktigt att bestämma huruvida de KAN känna svartsjuka eller inte, vi vet ju alla att hästar har en mängd känslor. Sen är det upp till oss människor att kalla det vad vi vill. Dessutom kan det vara svårt att bestämma vad andras hästar känner (nog svårt med dem man känner!), om man inte själv sett det.

Du som skrev att hästen attackerade pojkvännen, tycker jag låter lite som att den hade problem med just den personen? Har hört talas om hästar och hundar som har svårt för ex. män, pga. olika saker. eller var det verkligen bara just honom som hästen reagerade mot? Jag har aldrig sett något liknande, förstår att han inte ville hantera den! :eek:

Jag tror att många hänger upp sig på just att man säger att djur inte kan känna svartsjuka. Jag tror iofs inte på att det är vad vi definierar som svartsjuka de känner, utan de känner sig hotade i sin rangställning. En ny häst som du ägnar dig åt mycket kommer att uppfattas som en konkurrent om din gunst som flockledare.

Hundar känner inte heller svartsjuka, de är måna om sin rang.

Däremot är ju egentligen det vi människor kallar för svartsjuka egentligen i grund och botten exakt samma sak. Bara att vi lindar in det i komplexa tankeställningar. Men det är ju egentligen att vi också bevakar vår rang.

Så det vore kanske mer korrekt att kalla djurs "svartsjuka" för "bevakande av rang-intressen",men spelar det så stor roll egentligen?

Och hästar har självklart känslor, precis som alla andra djur (inklusive oss) men vi är det enda djuret som har ett självmedvetande, och därför kan tänka utanför oss själva.
Därför är våra känslomönster mycket mer komplicerade, medan andra djurs endast är primalkänslor. Men inte desto mindre ilska, sorg, glädje, kärlek etc. Bara med andra ord. :)

Inte är det svartsjuka. Djur har inte mänskliga känslor. Det är något som vi sätter på dom.

Måste bara få flika in att jag såg avsnitten av "Djurgalen" då dem gick. Vid ett tillfälle handlade det just om svartsjuka djur, hur djuren faktiskt inte tillät sin matte/husse att skaffa någon mer i deras liv. I ett fall var det en papegoja som blev stollig när ägaren skaffade pojkvän. Lösningen på problemet var inte att kriga om rangordningen utan få papegojan att den inte var mindre omtyckt bara för att matte skaffa kille. Efter mycket träning accepterade papegojan killen. Jag tror att vissa känslor kan appliceras på djuren, dock inte alla. Svartsjuka tror jag är ett exempel på en känsla som ett levande ting kan ha.

Tack för mig.

Du känner inte som om du slår huvudet i väggen hela tiden ;) Orkar inte nu men det skulle nog behövas lite kunskap om flockbeteende på det här forumet, och i denna tråd i synnerhet :crazy:

Rolle
Islandshästar på lösdrift

PS. Tack Maaritk
DS.

Senast ändrad:

Ja jag tror att de kan det.

Om stallägaren gör nåt med min häst...hämtar eller borstar eller vad som helst...
Då får han stryk av hennes häst sen när han kommer tillbaka ut i hagen. Det är precis som om den vill tala om för min häst att han ska ge :devil: i hans ägare!!! De är egentligen superbra kompisar och det händer aldrig om jag själv eller någon annan gjort något med min häst, BARA när HANS ägare gjort det.

Naturligtvis har det med flock och rang att göra men i detta fall lite intressant....

// M

Senast ändrad av en moderator:

De är ju flockdjur och du är en ledare.. tittar hur en ny häst blir bemött av ledare och "underhuggare"

Min häst ville inte att shettisen skulle gå nära mig när den (shettis) var ny.. men om jag tänker på hur det var när min häst var ny i sommarbetesflocken så är det precis lika.

Senast ändrad:

Bra förklarat, håller med dig i mångt och mycket. Men, om vi ser på människor så komer ju svartsjuka ofta ur en osäkerhet för personen/relationen. Skulle detta isåfall även gälla djuren?

När vi hanterar hästar så hanterar vi ju ofta alla hästarna i samma stall (vid insläpp, ex.), så hur kan det då handla om rang, att jag hanterar en mer än en annan och den andra blir avig? Förstår delvis hur du tänker, men varför skulle min äldre valack känna sig hotad av den yngre? Inget i mitt beteende mot honom har ju ändrats, och jag har ju alltid hanterat alla hästar i stallet. Skulle det vara att jag placerar unghästen högre i rang?:confused:

Jag tycker nog att vi kan ha en respekt för varandra, och föra en diskussion om ämnet. Att säga vad andra är/behöver kan den som känner sig träffad kanske göra via ett PM, eller åtminstone en förklaring. Sura gliringar kan du suga på själv.

:)

Vad gäller människor så har vi så många plan av vårt känsloliv att det egentligen är hisnande. Men om man skalar av allt det yttre och kommer in på de mest ursprungliga känslorna, så handlar även det allra mest om rang och social struktur. Det låter fruktansvärt trist och torrt att kalla det för sådant... När man är kär och älskar någon är urmänniskan i oss egentligen mest intresserad av att ha en partner att dela vardagen med för att livet ska bli så okrångligt som möjligt, någon som kan kompensera våra brister, och ge oss de delarna vi vill ha men inte kan tillfredsställa själva. Vi vill också ha en partner som tillsammans med oss producerar den ultimata avkomman utifrån våra förutsättningar. Så krass var kärleken.. :)
Om vår utvalda partner favoriserar någon annan - tillfälligt eller regelbundet, vaknar stridslusten och vi vill försvara vår status och rätt till vår partner. Dock är det lite annorlunda ändå, eftersom människan är ett djur som lever i monogama förhållanden (oftast iallafall... ;) )

Små barn i "flocken" är avundsjuka på varandra och tävlar om föräldrarnas gunst - och det är fullständigt naturligt.

Rang och social status finns överallt även i vårt så moderna samhälle - skolan är ett mycket bra exempel. Och i stort sett beter vi oss exakt som en flock lejon eller apor... :crazy:

Djur fungerar givetvis på ett ännu mer primitivt sätt, just för att de är djur - för att de inte har utvecklats lika långt framåt (eller bakåt - beroende på hur man vill se på det faktum att människan använder sin intelligens till tämligen destruktiva ting...)

Djur är inte osäkra på sin relation till andra individer, de är osäkra på sin ställning gentemot sin ledare och mot andra flockmedlemmar. Rang är en föränderlig sak, det ändras så fort minsta förändring sker i flocken, och individer kan klättra och falla i rang beroende på olika omständigheter.

Att din valack kan bli grinig när du hanterar den nya hästen, ser jag som att han blir "sur" på att du favoriserar den. För visst favoriserar du den - bara genom att hantera den alls. Ledaren (du) har en begränsad krets av individer som får lov att uppvakta honom/henne. Att du hanterar den nya hästen och kelar med den och har närkontakt med den betyder i din gamla hästs ögon bara en sak - den nya lille spolingen som han så uppenbart ser som underlägsen, håller på att nästla in sig hos dig. Nu förklarade jag med ganska så "förmänskligande" ord, men i grund och botten är innebörden den samma. Att du hanterar honom innebär att du ser honom som hög i rang och som din gunstling, och därför får han ha närkontakt med dig. Din gamla häst ser detta som opassande eftersom han uppenbart är underlägsen honom i rang.

Nu menar jag inte att du ska sluta hantera din nya häst, jag försökte bara förklara hur jag tror att han ser på saken. Han får ta och acceptera att du har två hästar, punkt. Du får befästa din ställning som ledare och sedan får de två reda ut mellan sig vem som bestämmer, det är inget du kan göra något åt.

Det jag ser det som att du kan tänka på är att alltid visa för din gamle att han ändå favoriseras av dig. Det bör blidka honom lite.
Så länge han vet att han har kvar sin ställning som din "högra hand" så är han nöjd.

Detta är i och för sig mina egna tankar om rangstruktur, jag kan mycket väl ha fel. :)

Åh, vad du förklarar bra! En eloge för det.

Jag har sett det ungefär som du spånar, och tror inte heller att det är något jag kan/vill göra någonting åt. Som du sa får de göra upp med varandra när jag inte är där, men jag måste ju behandla båda mina hästar som om var och en av dem är den allra bästa. :love:

Det kanske är rent skitsnack, det du säger, men för mig låter det som en teori som stämmer med vad jag har sett. Apropå et här med "förmänskligat" snack, så är ju allt vårt prat förmänskligat, det är liksom svårt att undgå... och vi talar ju trots allt med andra människor på detta forum, inte med hästar. Så jag tycker att det underlättar en hel del, även om vi måste ta saker och ting med en nypa salt, och förstå att hästarna tänker på ett annat sätt än vi.

har ett tydligt exempel på avundsjuka
detta hände för många år sen....
vi hade ett gäng hästar i en sommarhage
jag stog och klappade en av hästarna då kom den svartsjuka hästen mot oss man såg att hon blängde på mig och vipps hade hon vänt upp rumpan och sparkat mot mig träffade inget farligt men jag for om kull rätt i en lerpöl:cool:
(hade "finklader" på mig) tappade ena toffeln i farten och den andra kastade jag mot hästen så hårt jag kunde och visade att jag blev arg...
HON KOM INTE FRAM TILL MIG MER PÅ HELA SOMMAREN!!!

jag köpte hästen året efter....

hon hade en helt annan attityd men kunde visa lite svartsjuka ibland!!!!!

Senast ändrad av en moderator:

Jag känner igen det du skriver väldigt på mina två.
Har en 3 årig valack och en 16 årigt sto och ser stark svartsjuka hos båda när jag håller på med den ena.
Fast starkast ser jag hos stoet, hon tycker nog att jag endast bör hålla på med henne.
Vilket ger mig dåligt samvete.
Fast båda två har blivit mycket bättre då jag tar och rider stoet först och sen tar valacken sist.
Då verkar båda fått sin vilja igenom.
Stot genom att få vara först och valacken genom att han får mycket mer tid av mig än vad han skulle få om han var först.

Mitt sto är också jätte snäll mot andra hästar, men min andra klarar hon inte av.
Hon blir skit sur och verkligen hugger åt honom när vi går förbi.
Men jag har haft henne i 8 år och honom sen han såg dagens ljus första gången.
Så det är nog bara att gilla läget.

Fast det tycker inte jag känns som svartsjuka i just det läget...men jag kanske missförstår dig...

Om den hästen vände upp rumpan och sparkade åt DIG så var det ju ett hot mot dig och inte mot den andra hästen. Alltså försökte den sparkande hästen tala om för dig att den stod högre i rang än du och att du inte skulle komma där och tro att du kunde göra hur som helst.

// M

Tycker inte heller att det fallet lät som svartsjuka?

Jag uppfattar det precis om minternet ovan. Alternativt att den "svartsjuka" hästen försökte visa mota bort dig från hennes flockmedlem - inte på grund av svartsjuka utan för att skydda den från dig. Svårt att säga när man inte sett situationen och intensiteten i den. Men där överför du nog mänskliga känslor väldigt mycket på djuren, för det handlade nog inte om svartsjuka det där...

Angående LaMayas hästar, så tror jag du sköter det på just rätt sätt. Alltid hantera, sköta och rida ditt sto först, och därmed visa henne att hon är den "vikigaste", kommer att göra henne lugnare och säkrare på sin ställning, och din unghäst kommer som du säger att vara lugn och glad för att du kan ägna dig åt honom sedan när du är färdig med stoet. HAN vet att han är underlägsen i rang, och är helt nöjd med detta. Hon är grinig och sur på honom för att hon vill visa honom vem som bestämmer för att han inte ska glömma det. :)

Problemet kommer att bli bättre med tiden, och du gör som sagt helt rätt. Så småningom kommer stoet att acceptera att han är där för att stanna och att han inte kommer att utmana henne om rangen (fast det vet man aldrig, men troligen inte) och han kommer att lära sig det sociala spelet och behandla henne på ett sätt som gör henne nöjd. Så om ett par års tid kommer du förhoppningsvis att ha två hästar som trivs väldigt fint ihop och bildar en flock. (Få hästar som verkligen inte går ihop, men ibland kan det vara så tyvärr).

Fast det tycker inte jag känns som svartsjuka i just det läget...men jag kanske missförstår dig...

Om den hästen vände upp rumpan och sparkade åt DIG så var det ju ett hot mot dig och inte mot den andra hästen. Alltså försökte den sparkande hästen tala om för dig att den stod högre i rang än du och att du inte skulle komma där och tro att du kunde göra hur som helst.

// M

det syndes så väl på henne vad hon tänkte ...

svartsuka eller högre rang.... hur dom helst visade hon tydligt att hon va avundsjuk för att jag klappa dom andra

hon va inte den hästen som kom fram och hälsade först nångång...

Inte är det svartsjuka. Djur har inte mänskliga känslor. Det är något som vi sätter på dom.

i vilket stadie utvecklade vi människor känslor i så fall???
mänskliga känslor trar jag de har, men man måste skija på en del saker, tex står hellre en häst ute i regnet än att gå in, vilket vi inte gör osv, finns massor exempel

Jag kan bara berätta av erfarenhet.. Sen får det tolkas som det vill..
Min mor o jag hade en gemensam häst.. Sune.. Om min mor eller jag skötte en annan häst i stallet så blev han rent ut sagt förbannad.. Sparkade i väggen och körde ett helt register av grimarser..

Vid vissa "omständigheter" så va varken jag eller min mor i stallet under en tid.. De andra stall tjejerna skötte vår Sune.. Då slutade han äta maten som gavs till honom.. Och de tjejerna va hästkunnig och Sune kände dem väl.. Men han fick inte tillbaka aptiten förä vi kom tillbaka till stallet..
Lika inför tränng/tävling.. Om vi stallade in Sune i stall någonstans så åt han inte om varken jag eller mor va med honom..
Och det va ytterst få som fick rida honom utöver oss i familjen..
Ska då tillägga att han va en dröm att rida för dem som fick honom att gå frammåt.

Så jag tror hästar kan bli grymt svartsjuk.. De kan fästa sej vid individer lika väl som hundar kan..

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 389
Senast: mars
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 897
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 770
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 363
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama