Kan hästar känna svartsjuka?

Sv: Kan hästar känna svartsjuka?

Inte är det svartsjuka. Djur har inte mänskliga känslor. Det är något som vi sätter på dom.

Jag tror inte heller det är männskliga känslor.. Utan känslor hästen som individ har.. För de har känslor som alla djur har.. Människor har lite för mycket känslor..
Men jag tror vi kan benämna dem som svartsjuka, kärlek, avsky, bus, irritation, nyfikenhet osv.. Sen känner de kanske inte svartsjuka som människor gör utan som hästar gör..;)

För ett par månader sedan köpte jag en unghäst, hade sedan tidigare en äldre valack. Jag tycker mig ana avundsjuka/vsartsjuka tendenser hos honom nu. Han är mycket känsligare nu än förut, och kan blir riktigt sur, något han aldrig blivit tidigare. När han ser mig i hagen med unghästen blänger han oavbrutet, och kommer inte alls fram på samma sätt som förr. Han har också blivit svårare att fånga. Han är också elak mot unghästen när han får chansen, och jagar gärna bort henne från hennes mat.

Jag har inte ändrat mitt beteende mot honom någonting, och han har samma rutiner som förr. Kanske är det bara jag som inbillar mig att han är svartsjuk, men han blänger verkligen när jag närmar mig den andra hästen, eller ger henne foder. Kan ju tillägga att han är en mycket personlig och känslig typ.

Är det någon som anat något sådant här när man köpt en till häst, eller i en annan situation?

Tycker mig ha sett det hos hundar förut. Men som sagt, kanske är det bara jag som tycker att han beter sig annorlunda.

Min arab blir sur som ättika om jag kommer till hagen och tar russen, han ser för rolig ut. Inte för att han vill fångas själv inte, ånej, men om han upptäcker att det inte är honom jag är intresserad av, då ska han plötsligt fram till mig. Och står jag och klappar russen en stund när vi kommer tillbaks så kör araben bort lillstackarn och sticker fram sitt eget fejs nästan i famnen på mig :rofl:
Jag blir lite smickrad ska jag erkänna men jag tycker synd om lillplutten :o

Därför att det är gjord forskning på precis liknande händelser och har konstaterats att de inte klarar av ett sådant tänkande.

Jag tror precis som den över här att ni överför mänskliga känslor på beteendet som är fullkommligt normalt.Enligt hästväg alltså.

Det kan inte kallas för svartsjuka eftersom ordet i bemärkelsen som vi använder det innebär att hästen skulle behöva reflektera över en händelse, vilket det alltså är bevisat att den inte kan. Det är därför en bestraffning på häst måste komma omedelbart efter en händelse eftersom dom inte kan reflektera. En hund skämms inte när du kommer hem om du skäller på den två timmar efter en olydnad. Den känner av ägarens vrede och kommunicerar därför vad vi tror är ett skämms uttryck.

Min häst beteer sig på ett liknande sätt. Han är överst i rang och alla "godbitar" i livet är helt enkelt hans enligt "hästlag" Jag är enligt honom inkluderad i detta då jag kliar och gosar så skönt och hindrar jag honom ifrån att hälsa först blir han "förolämpad" samma sak gäller om jag tar bort någon från "hans" flock. Denna blir bestraffad för att ha lämnat flocken utan hans tillstånd osv osv.
Vad man ska kalla det är osäkert men det är en instinct som finns hos hästen som kanske påminner om vad vi kallar svartsjuka. Men som sagt förmågan att tänka i samma tankar som vi är bevisat att så är inte fallet. Iallfall inte hos häst.

Mumin
Etologistuderande

"Och varför skulle stoet försvara fölet om det inte kände ngt för föungen?"

Modersinstinkt- finns hos alla vårdnadshavare
En vilja att sprida sina gener till nästa generation.
Dom riskerar dock inte alltid sina liv för att rädda sina ungar. Som lätt en mänsklig moder kan göra om hon får chansen. Då är det en bättre strategi för djuren att offra de ungarna för att föda fler nästa gång.
ex en fågel som lämnar sina ägg vid angrepp.
Lejonhonor som inte försvarar sina ungar vid byte av partner (hanen dödar ungarna för att få egna snabbare) En lejonhona som blir övertagen kan tom abortera ett foster för att slippa ödsla onödig energi på att fullfölja graviditeten för att de ändå ska bli offer för den nya hanen.
osv osv.
I djurvärlden är spridning av sina gener det viktigaste och det livet går ut på :-) Självklart försvarar modern sin unge om hon kan men riskerar inte livet om hon inte har en bra chans att jaga bort rovdjuret eller liknande. Om hon lever i flock är det lättare att sammarbeta med sina artfränder där oftast individerna är besläktade och arbetar tillsammans som skydd.

Mumin

"Och varför skulle stoet försvara fölet om det inte kände ngt för föungen?"

Modersinstinkt- finns hos alla vårdnadshavare
En vilja att sprida sina gener till nästa generation.
Dom riskerar dock inte alltid sina liv för att rädda sina ungar. Som lätt en mänsklig moder kan göra om hon får chansen. Då är det en bättre strategi för djuren att offra de ungarna för att föda fler nästa gång.
ex en fågel som lämnar sina ägg vid angrepp.
Lejonhonor som inte försvarar sina ungar vid byte av partner (hanen dödar ungarna för att få egna snabbare) En lejonhona som blir övertagen kan tom abortera ett foster för att slippa ödsla onödig energi på att fullfölja graviditeten för att de ändå ska bli offer för den nya hanen.
osv osv.
I djurvärlden är spridning av sina gener det viktigaste och det livet går ut på :-) Självklart försvarar modern sin unge om hon kan men riskerar inte livet om hon inte har en bra chans att jaga bort rovdjuret eller liknande. Om hon lever i flock är det lättare att sammarbeta med sina artfränder där oftast individerna är besläktade och arbetar tillsammans som skydd.

Mumin

Jo men att säga "modersinstinkt" tycker jag är att göra lätt för sig. När jag fick barn blev jag totalt överrumplad av de känslor som jag hade för min son, det sa bara pang! så fanns det bara honom och hans välbefinnande. Och jag kan 100% ärligt inte säga var "modersinstinkten" började och "känslorna" slutade eller tvärtom. Det fanns bara han, så var det bara.
Det är likadant nu, jag skulle villigt ge mitt liv för mina barn och jag kan säga som människa att det är för att jag älskar dom men jag förstår att jag faktiskt är "programmerad" att känna så. Jag älskar min man också men det är inte alls samma sak som med ens barn.

Nog känner en djurmamma samma sak fast hon inte kan analysera det och sätta ord på det.

Men du offrar ditt liv för honom gentemot djuren antar jag? Djur har självklart känslor för sina ungar men de har fortfarande inte samma tankesätt och kapacitet till varken logiskt tänkande eller reflektion.

Vissa djur sörjer sina ungar, vissa mer andra mindre. Vissa djur lämnar bara sina avkommer efter dom är födda för att klara sig själva. Man ser hemskt mkt variation inom djurriket. Men att säga att en häst är svartsjuk är att sätta männskliga attribut till ett djur icke kababel av exact dessa känslor. Därmed självklart inte sagt att de inte har känslor. De kan känna ilska och glädje för stunden, bara att de inte kan tänka att igår var jag så himla glad. De kan också asossiera saker/negativ/glad betydelse då det finns inbyggt i systemet för hur man tolkar olika situationer. Det är denna association i två steg vi utnyttjar vid träning.

Mumin

Jag tror att många hänger upp sig på just att man säger att djur inte kan känna svartsjuka. Jag tror iofs inte på att det är vad vi definierar som svartsjuka de känner, utan de känner sig hotade i sin rangställning. En ny häst som du ägnar dig åt mycket kommer att uppfattas som en konkurrent om din gunst som flockledare.

Hundar känner inte heller svartsjuka, de är måna om sin rang.

Däremot är ju egentligen det vi människor kallar för svartsjuka egentligen i grund och botten exakt samma sak. Bara att vi lindar in det i komplexa tankeställningar. Men det är ju egentligen att vi också bevakar vår rang.

Så det vore kanske mer korrekt att kalla djurs "svartsjuka" för "bevakande av rang-intressen",men spelar det så stor roll egentligen?

Och hästar har självklart känslor, precis som alla andra djur (inklusive oss) men vi är det enda djuret som har ett självmedvetande, och därför kan tänka utanför oss själva.
Därför är våra känslomönster mycket mer komplicerade, medan andra djurs endast är primalkänslor. Men inte desto mindre ilska, sorg, glädje, kärlek etc. Bara med andra ord. :)

:bow: :bow: :bow:
Vettigt skrivet
Mumin

i vilket stadie utvecklade vi människor känslor i så fall???
mänskliga känslor trar jag de har, men man måste skija på en del saker, tex står hellre en häst ute i regnet än att gå in, vilket vi inte gör osv, finns massor exempel

Alla djur har känslor men inte logiskt tänkande och refeltionsmöjligheter mm.
När vi evolverade och fick större hjärnor som klarade av fler tankebanor. Till skillnad från schimpanserna började de mänskliga förfäderna leva på savannen och blev tvungna att komma ihåg vart de olika födokällorna fanns att hämta samt tänka ut olika strategier för att överleva.
Vi utvecklade även pälslöshet då värmeavdunstningen blev viktig och en upprätt två fotsgång när inte längre klättring var viktigt utan bra sikt. osv. Hade inte vår gemnsamma släkting med shimpansen delat upp sig i två olika läger skulle vi inte existera och förmodligen skulle moder jord må bra mkt bättre idag :smirk:

Förstår inte hur regnet har relevans, men en häst har dels ett bättre värmesystem än människans som söker skydd . Dessutom har vi varit djungellevande- grottlevande medans hästen är savannlevande. De vill ha fri sikt och är klaustrofobiskt lagda.

Mumin

Senast ändrad:

hej :smirk:

Håller med att de kan vara "svartsjuka" både hästar och hundar varje gång jag har med hunden till stallet så är det krig om min uppmärksamhet. Sasha skäller varje gång jag rör mig nära Diana. Samma som Diana puttar och frustar när jag klappar Sasha. Det kanske inte är svartsjuka men något liknande är det. Speciellt när det är så många som har upplevt liknande saker. :angel:

Håller med ovanstående tror jag.

Är det inte just känslor som djur har och är det inte just känslor som är mest primitiva hos människor. Svartsjuka är en känsla bara, utan reflektion en tagg i själen rakt av. Reflekterar man kan man inse att den är dum.

Kärlek är detsamma, du tänker inte, reflekterar inte, bara känner.

Vilket är det enklaste sättet att få någon, en hästmamma, att ta hand om och försvara en liten varelse med sitt liv. Reflektion om gener, känsla av att föra sina kunskaper vidare, tanken på flockens fortlevnad, eller bara en intensiv oreflekterande kärlek till fölet.

Varför behåller man statusen i flocken som häst, för att man vet att man vill ha mer mat, för att man gillar att bestämma, för att man tycker att man vet bäst. Eller bara för att man VET att man har sin plats och blir heligt förbannad när ngn mopsar sig.

Svartsjuka är väl det allra mest primitiva och obegripliga som finns! Det kanske är vi som lagt logik och medvetande på våra känslor det som styr de andra djuren. Inte de andra djuren som har logik och vi känslor. Vad är mer svartsjukt och possesivt än ett väldigt litet barn. :love:

Självklart har en häst känslor det har jag skrivit om och om igen. Alla djur har känslor. Men man kan inte säga att en häst är svartsjuk därför att ordet som vi använder det innebär att en häst skulle vara tvungen att reflektera över en händelse. Den reagerar via instinkt inte reflektion Därför är det "fel" att säga att den kan känna svartsjuka. Man bör inte blanda ihop dessa. Vi förmänskligar redan hästar alldeles för mkt vi behöver inte ge dem mänskliga kvaliteer, de är perfekta precis som de är :love:

Mumin

Självklart har en häst känslor det har jag skrivit om och om igen. Alla djur har känslor. Men man kan inte säga att en häst är svartsjuk därför att ordet som vi använder det innebär att en häst skulle vara tvungen att reflektera över en händelse. Den reagerar via instinkt inte reflektion Därför är det "fel" att säga att den kan känna svartsjuka. Man bör inte blanda ihop dessa. Vi förmänskligar redan hästar alldeles för mkt vi behöver inte ge dem mänskliga kvaliteer, de är perfekta precis som de är :love:

Mumin

Jo men nu tycker jag faktiskt att du sysslar lite med hårklyverier. Om hästens beteende är så nära besläktad med det som vi kallar för "svartsjuka" så att man inte ser skillnaden, varför kan vi inte kalla det för "svartsjuka" då? Och vara överens om att det är just en etikett?
Sen skrev Cattan väldigt klokt i att svartsjuka är primitivt - det är inte direkt en av våra ädlare känslor...;) man står inte där och tänker logiskt "nu tänker jag vara svartsjuk, jag har resonerat igenom saken och anser att det är bäst" :smirk: man blir det bara.

Som sagt, vart går gränsen mellan "instinkt" och "känsla". Går inte att sätta den gränsen tycker jag på det sättet som du gör.

Egentligen håller alla i den här tråden med varandra, det verkar mest handla om vad saker ska heta :rofl:

Jag tror att de flesta djur kan känna svartsjuka. Dockan, "min" nordis, kan bli jättesur som jag gosar med en annan häst innan jag gosat med henne. Likadant är det med mina hundar. Kelar jag med Dobermannen Troja så kan Schäfern Wilma bli jättesotis och jaga bort stackars Troja om inte Wilma bara ligger och gnyr och tittar missnöjt på oss. Sen är ju Wilma inte så gammal än och har fortfarande lite valpbeteende.

Men jag såg en dokumentär när jag var i England sist om djur och deras "mänskliga känslor" De visade bland annat två björnungar som kivades om mamman gav den ena mer uppmärksamhet än den andra och likadant var det med vissa fågelarter. Om en unge fick maten innan de andra kunde den som var närmast nypa till med näbben och sånt. Ganska kul att se den dokumentären men nu kommer jag inte ihåg vad den heter eller vem det var som gjorde den....:confused:

Jupp hårlyveri är vad det är :-)

"Svartsjuka uppstår av rädsla. Man är rädd att förlora den man älskar. Denna rädsla ledsagar oss hela livet från tidigaste barndom, även småbarn kan bli svartsjuka, när de tror sig vara tvungna att dela mammas kärlek med pappa eller syskon" källa Wikipedia

Svartsjuka är en sekundär känsla. Det som skiljer den från instinkt.Djur kan ha sekundära känslor men inte mer än exact för den stund den blir påverkad. Kan med andra ord inte reflektera eller ångra, grubbla eller tänka på denna känsla i efterhand.

"Jealousy is at its heart related to the real or anticipated loss of love, affection and attention," Morris told Discovery News. "Dog jealousy is different to human jealousy, in that it is tied to the here and now; dog jealousy occurs only in the presence of the interloper. So when I talk about dog jealousy, I see it as a much more primitive and hugely less elaborate version of human jealousy."

Det är det här jag talar om att det är viktigt att även om man talar om svartsjuka inse att djuret som känner denna slags känsla inte uppfattar det på samma sätt som oss. De reagerar instinktivt på en känsla, en retning men förstå inte känslan varför den uppkommer osv osv.

http://dsc.discovery.com/news/2006/08/23/jealousdog_ani_02.html?category=animals&guid=20060823150030

Jag är sååå dålig på att beskriva vilka skillnader jag tycker att det är, de finns men är verkligen inte stora. Men jag är mkt mån om att man heller inte förväxlar olika saker även om man kan kalla det för "svartsjuka" då sjäva beteendet och känslan för djuret påminner om samma känsla som vi får. Hoppas jag inte rörde till det mer nu :angel:

Mumin

jo jag förstår vad du menar...men vi kan vara överens då om att svaret på frågan "kan hästar känna svartsjuka" är "ja, på hästars vis".
:idea:

Det tror jag absolut att de kan! När jag har utsläpp i vårt stall och ska lägga täcke på min islandshäst boxgranne blänger han surt, kickar i hennes boxvägg & hugger. Verkar inte som han gillar att jag är där inne.

Sedan var han väldigt "mammig" när jag hade köpt honom, vi fick väldigt fin kontakt direkt. Vid ett tillfälle hade vi besök av sambon's kompis och hans tjej (som också har islänning) de ville gärna titta på min häst och vi åkte ut till stallet.

Vi gick in i hagen allihopa för att hälsa på honom, sedan gick jag ut, för jag skulle göra nåt i stallet. Hästen blev jätteupprörd, skrek & gnägga och stirra med uppspärrade ögon mot stallet.

Nu två år senare har han dock blivit självständig, men han har alltid koll på vart jag är :love:

Min häst brukare också bli lite sur om jag håller på och klapper den andra hästen som går med honom. Då brukar han antingen gå och putta bort henne så att jag inte kan klappa henne nå mer eller så vänder han sig bort och blir sur:smirk:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 389
Senast: mars
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 897
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 770
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 363
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama