Kan han göra något?

Sv: Kan han göra något?

Jag har inte skrivit farlig, det är du som lägger de orden i min mun.

Skyddsaspekten innebär att man ser till att barnet får sina behov tillgodosedda. Klarar en förälder inte av det är det inte lämpligt ur barnets perspektiv att bli omhändertagen av den föräldern.

Vad lustigt att någon tycker att jag tar mammors perspektiv, jag brukar bli beskyld för tvärtom;)

Nej du har inte skrivit farlig, det jag kommenterade var just det att hon skyddar sin dotter genom att åka bort.

Låt dig inte bli skrämd av de som säger att du kan bli sedd som dålig förälder som reser så långt bort med flickan, jag ser det som att du skyddar ditt barn

Och det var det jag reagerade mot eftersom jag inte ser någonstans att barnet behöver skyddas från sin pappa.

Jag blir däremot glad över att läsa din sista kommentar :)
 
Sv: Kan han göra något?

Men är det så då? Jag tolkar trådarna som att föräldrarna har en usel relation och att dottern kommer i kläm. Att han inte umgås med dottern pga att han vill slippa Linduzz. Därför rådde jag att börja hos familjerådgivningen innan hon gör något som förvärrar alltihop. För dotterns skull.
Vill han sen inte umgås med dottern, tja då är det väl så. Min dotters pappa har inte träffat henne på över 5 år så jag vet precis hur det kan vara.

DEt är den senaste veckan han kommit på att han inte vill leva med mig. Eller han vet inte om han vill det eller inte.
När han har dottern åker han tills sin mamma och lämnar henne där.
Han har henne inte ens så jag får 5min över med hästen, då är jag ju inte ens hemma?
Han får många chanser att vara ensam med henne. Men han vill inte.
 
Sv: Kan han göra något?

Det är så tillochmed hans mamma undrar vad han pysslar med. Hon är på honom med att han skall umgås mer med sin dotter.
Jag vill absolut inte använda dottern som något vapen mot honom, inte alls, jag vet själv hur det är att växa upp utan förälder och mamma som inte låter barnen träffa pappa. Visserligen är min pappa alkolist.
Det jag är rädd för, är att när jag flyttar kommer han vilja träffa henne i tid och otid. Som då blir svårt för mig att ta mig 50mil fram och tillbaka. Tolka det rätt. Det är ju bra att han vill det isånna fall. Men jag kan inte ta mig fram och tillbaka hur som helst.
Han får stå sitt kast om han inte vill leva med mig. Men jag tänker inte svansa efter honom och göra som han vill och sånt
 
Sv: Kan han göra något?

Du tolkar ordet skyddar på ditt eget sätt och inte så som det avses i lagen.

Det jag syftar på med mitt andra citat är alla som skrämt upp TS med att det kan vara negativt för henne i en eventuell rättslig tvist att ha rest iväg med barnet.
 
Sv: Kan han göra något?

Mycket kan ju bero på er relation som sagt. Som exempel: han vill inte ta dottern ens 5 min så du kan åka till hästen. Beror kanske på att han vill straffa dig så du inte kan åka iväg.

Vad sa familjerådgivningen?
 
Sv: Kan han göra något?

Allstå det har varit så sen dottern var 1månad. Hon är idag 7månader.
Skall han då ha straffat mig i ett halvår? DÅ hade vi det bra. Men det är sen ca 4månader sen när han började ha mer kontakt med den tjejen som han tagit mer avstånd ifrån mig.
 
Sv: Kan han göra något?

Visst är det så. Jag är rädd för att göra någonting som kan vara emot mig sedan som ex rättslig tvist som du säger.
Jag vill ju veta VAD jag kan göra som att resa bort ett tag för att jag har som sagt ingenstanns här att bo förutom högst ett par dagar.
Och vad jag inte bör göra för att det skall slå tillbaka på mig sedan.
 
Sv: Kan han göra något?

Ni får sätta er ner och prata hur det ska bli. Är han alls intresserad av att ha dottern, annars får han ju skriva över hela vårdnaden på dig. Han är ju fortfarande hennes pappa, men ni kommer ifrån ev tvister och bråk. Eller hur funkar det?
 
Sv: Kan han göra något?

Visst är det så. Jag är rädd för att göra någonting som kan vara emot mig sedan som ex rättslig tvist som du säger.
Jag vill ju veta VAD jag kan göra som att resa bort ett tag för att jag har som sagt ingenstanns här att bo förutom högst ett par dagar.
Och vad jag inte bör göra för att det skall slå tillbaka på mig sedan.

Jag förstår det. Det är därför som jag försöker lugna dig med tala om hur liknande situationer setts på av professionella som familjerätt och domstolar. Låt dig inte bli uppjagad av vad andra skriver.
 
Sv: Kan han göra något?

Men om du talar om för honom att "nu åker jag iväg eftersom du inte vill ha mej här"
Det är väl inte troligt efter vad jag läser att han vill att du ska lämna dottern hos honom?

Och vill han det så får du fråga hur ni ska lösa det med umgänge om han vill att du lämnar honom.

Han kan ju inte tvinga dej att stanna kvar där heller. Om du meddelar honom om vad du tänker göra, så kan han ju inte anklaga dej för att "stjäla" dottern.
 
Sv: Kan han göra något?

Han vet inte hur ofta och hur länge han kan och vill ha henne. Iom att han har så kansigt jobb.
Men han är inne på att hon skall bo större delen hos mig.
Visst vore det lättare med ensam vårdnad men jag är tveksam om han kommer gå med på det.
 
Sv: Kan han göra något?

Han vet inte hur ofta och hur länge han kan och vill ha henne. Iom att han har så kansigt jobb.
Men han är inne på att hon skall bo större delen hos mig.
Visst vore det lättare med ensam vårdnad men jag är tveksam om han kommer gå med på det.

Hon är 7 månader gammal, det är då inte ens snack om att han ska ha henne varannan helg eller liknande! Hon är för liten.

Lägga ner barnet på golvet för att hon inte vill äta??? Gör man så med en BEBIS?:eek:
 
Sv: Kan han göra något?

Det anser jag också. Vet bara inte hur jag skall få honom förstå. Han är som att prata med en tegelvägg..

Ja, han gör det. Vill hon inte äta utan tramsar lite, inte på något jobbigt sätt så lägger han nere och hon blir ledsen.
Finns mååånga mer saker som han gör..
 
Sv: Kan han göra något?

Hmmm, i mina öron låter det inte som att han kommer ställa till med något om ni åker till Stockholm. Han vill ju ha ut er. Verkar konstigt att han senare plötsligt skulle ställa till med något när han inte verkar ha knutit an till ert barn o dessutom har ett jobb som gör det svårt att ha hand om barnet. Sätt dig på tåget, antingen vaknar ha upp ur koman eller så gör han inte det, men då har du/ni chansen till ett annat liv.
 
Sv: Kan han göra något?

Måste du flytta så långt då? Kan inte familjegrejen hjälpa dig med bostad. Då kommer du ifrån han och får lite distans. Sen kan du ju fundera på vad du vill göra.
 
Sv: Kan han göra något?

JAg flyttar hem till min plastpappa idag. Skall få sova på soffan där ett par dagar..

Sen får vi se hur det går..
 
Sv: Kan han göra något?

Hon är 7 månader gammal, det är då inte ens snack om att han ska ha henne varannan helg eller liknande! Hon är för liten.
Beror inte det på om barnet ammar eller ej? Om inte, så finns väl ingen anledning att inte pappan kan ha dottern då och då?:confused:
 
Sv: Kan han göra något?

Beror inte det på om barnet ammar eller ej? Om inte, så finns väl ingen anledning att inte pappan kan ha dottern då och då?:confused:

Amning har inget med det å göra. Min dotters pappa ville ha dottern två veckor i taget från hon var nyfödd- hon ammades ju inte, men kvinnan på familjerätten vi var hos blev blek innan hon snabbt svarade att "nej så funkar det ju inte". Hon sa att det vi bestämt, 4 timmar tisdag-, onsdag-, och torsdagskvällar var ok, inte mer än så, åt gången.

Det finns fler här som kan förklara bättre än jag, men som jag fick höra så har det med bebisens minne att göra. Bebisar har kort minne och är beroende av trygghet, det kan inte må bra av att vara hos en person det inte känner. Och det krävs lite mer än ett papper om " jag är pappa till detta barn" för att ett barn ska känna trygghet för en person.

Sedan kan det överhuvudtaget vara svårt för barnet att lämna mamma i den åldern det är i nu och någon tid fram.

Han kan visst träffa sin dotter några timmar varje dag, men inte ha henne över nätterna eller i några dagar. Jag har fått intrycket att han itne träffat sitt barn speciellt mycket när de bodde ihop, så någon vidare kontakt har de inte. Och det är kontakten som avgör hur de ska kunna träffas.

Jag har barnvakt till mina barn mellan 17 och 20 två kvällar i veckan. Har haft samma person i en månad nu, en person som min dotter träffat ganska ofta men trots att hon passat henne i en månad nu så kan hon inte lägga henne på kvällen, utan det gör jag när jag kommer hem. Elin är nu 1 år om en vecka.
 
Sv: Kan han göra något?

Bebisar har kort minne och är beroende av trygghet, det kan inte må bra av att vara hos en person det inte känner. Och det krävs lite mer än ett papper om " jag är pappa till detta barn" för att ett barn ska känna trygghet för en person.

Sedan kan det överhuvudtaget vara svårt för barnet att lämna mamma i den åldern det är i nu och någon tid fram.

Han kan visst träffa sin dotter några timmar varje dag, men inte ha henne över nätterna eller i några dagar. Jag har fått intrycket att han itne träffat sitt barn speciellt mycket när de bodde ihop, så någon vidare kontakt har de inte. Och det är kontakten som avgör hur de ska kunna träffas.
Det sista du skriver menar jag är det viktigaste. Även jag uppfattar TS beskrivning som att pappan inte haft någon djupare kontakt med sitt barn, och jag är helt med på att det krävs mer än ett formellt faderskap för att ett barn skall känna trygghet hos en person.
Men med det sagt ifrågasätter jag ändå att använda barnets ålder som generellt mått på hur lämpligt det är att vara hos pappan exempelvis varannan helg, som jag uppfattade att du menade när du skrev att 7 månader var för tidigt. Det kanske är fel att göra diskussionen generell eftersom tråden handlar om just TS och hennes situation, men ett 7-månaders barn där pappan haft god kontakt och närhet med barnet kan jag inte alls se vara för litet för att tillbringa en hel helg med pappan.
 

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 181
Senast: Liran
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 544
Senast: mamman
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 791
Senast: lundsbo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 477
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bada med häst
  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp