Kan en duktig dressyrryttare ha dålig hållning?

Sv: Kan en duktig dressyrryttare ha dålig hållning?

Jag skulle säga att man släpper fram genom att följa med mer med sittbenen/rumpan. Det är så jag lärt mig och försöker rida efter.

Tja om man ska släppa fram-åt, men inte om man vill bibehålla samlingen- utan fartökning.

Ehh...Jag förstod inte ditt svar. :o Skulle du vilja utveckla? Eller förklara på annat sätt?

Jag skulle säga att man släpper fram genom att följa med mer med sittbenen/rumpan. Det är så jag lärt mig och försöker rida efter.

Med det du skrev ovan tror jag du menar att släppa fram, i bemärkelsen inte hindra hästens rörelse?

När man "släpper fram" genom att ngt öppna i höftleden är när hästen är samlad och man ber om ökad steglängd, men med samlingen kvar! Man reglerar steglängden i höfterna/bäckenet.

Senast ändrad av en moderator:

Med det du skrev ovan tror jag du menar att släppa fram, i bemärkelsen inte hindra hästens rörelse?

När man "släpper fram" genom att ngt öppna i höftleden är när hästen är samlad och man ber om ökad steglängd, men med samlingen kvar! Man reglerar steglängden i höfterna/bäckenet.

Ja, det var precis vad jag menade.

Jaha, hmm. Jag förstår inte riktigt hur det ser ut i praktiken men det är struntsamma. När jag väl komemr dit i ridningen förstår jag förhoppningsvis! :D

Jag släpper fram- utan att den ska öka. För det har jag andra signaler.

report.gif
Varning!

Detta är en teoretisk tråd.

Tror ni att en duktig dressyrryttare kan ha dålig hållning?
Jag tänker mig en ryttare som kommit så långt som exempelvis Hella Kunz (använder mig av henne som exempel då många sett henne och hon inte väcker patriotiska känslor som exempelvis våra svenska ryttare - vi kanske kan förhålla oss mer neutrala till henne?) - KAN en så god ryttare ens HA dålig hållning?

Eller bör en ryttare som rider bra ha sådan kroppskontroll och vara så van att arbeta liksidigt med sin kropp att h*n därigenom får en bra hållning (i lod, i balans, smidig)?
Givetvis har en ryttare oavsett "kroppshålling" ståendes på marken på hästryggen oavsett om han/hon ex.p.vis har `böjd` rygg ge kommandon som hästen förstår, lystrar och praktiserar... Ekipaget gör då rätt och kan bedömmas som duktiga efter fint utförda moment. Men de lär dock ej se lika komponenta ut som ett ekipage där hållningen hos ryttaren är perfekt.... En cyklist kan ju cykla även om denne vinglar eller bara trampar med ena foten...

Liknande trådar

C
Träning Jag tycker att man ofta stöter på meningar med duktiga ryttare här och var i trådarna. Till exempel att en välriden häst är en häst som...
Svar
6
· Visningar
1 374
Senast: concierge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg