Kan en duktig dressyrryttare ha dålig hållning?

Sv: Kan en duktig dressyrryttare ha dålig hållning?

Men då hade din medryttare ingen bra sits och uppenbarligen ingen som kunde lära honom om den heller. Jag vidhåller att jag aldrig sett någon rida "perfekt" och samtidigt inte fått hästarna att dansa. Men det kanske är annorlunda i Sthlmstrakten, vad vet jag.

Jag har sett den ryttaren också och jag tror nog det finns tränare osv:cool:
Men det är mycket som påverkar i ridning och alla har det inte lika lätt att hitta en bra sits heller. VI har olika fysiska förutsättningar precis som hästarna.

det är inte huvudet mest, utan hans krumma rygg.
Sen tittar han ju ner- fast han är kort o hans häst går i en HÖG form:rofl:

Ja absolut, det är pga ryggen som huvudet nickar.

Man skulle haft en film på den spanjor jag gillade, DET var en bra naturlig och inverkande sits utan att se så fruktansvärt "korrekt" ut:rofl:

KL
Har ofta funderat på denna fråga, fast då relaterat andra idrotter.
Såg lite på en tennismatch, där den ena hade fin hållning och använde kroppen effeltivt o ergonomiskt, medan den andre var lite kutig, kröp ihop istf att öppna bröstryggen etc.
Bägge ung lika högt rankade... (Hon med god hållning vann, men tänk på Björn Borg..)
Kanske bättre att titta på tex fäktare, där tycker jag som lekman att alla verkar skolade till en optimal hållning.
Soto verkar ju vara en balansryttare, inte så mycket sportryttare, men hästen var ju fantastisk i mina ögon.

Kanske det viktigaste med ens hållning är vad man förmedlar fysiskt till hästen. Om jag inte drar ut mig själv får jag aldrig igång mi häst. Om jag andas ut kan jag ofta göra halt utan så mycket andra hjälper.
Då jag leder min häst kan jag "smyga" som en indian, och hästen börjar gå på liknande sätt. Trampar jag på med höga knälyft så gör hon också det.
Detta får mig att tro att om man vill samla hästen (korta underlinjen och länga överlinjen) så ska man sjunka ihop på hästryggen. Får prova det imorgon, idag glömde jag.... Vinkla allt som jag vill att hon ska göra

Gör inte det.

när hästen kortar underlinjen så har den en hög muskleronus runt hela bålen

tänk hellre att du är akrobaten som blir lyft högst upp. Håll din hållning.

KL det är ju det där med tyngdpunkter.

Lägger man huvudet på sned så förskjuts 10 kilo sägs det....

samma är ju med den krumma ryggen - sitter man i dålig hållning så tynger man ofta ner framdelen och försvårar för hästen att flytta tyngdpunkten bakåt

Senast ändrad av en moderator:

report.gif
Varning!

Detta är en teoretisk tråd.

Tror ni att en duktig dressyrryttare kan ha dålig hållning?
Jag tänker mig en ryttare som kommit så långt som exempelvis Hella Kunz (använder mig av henne som exempel då många sett henne och hon inte väcker patriotiska känslor som exempelvis våra svenska ryttare - vi kanske kan förhålla oss mer neutrala till henne?) - KAN en så god ryttare ens HA dålig hållning?

Eller bör en ryttare som rider bra ha sådan kroppskontroll och vara så van att arbeta liksidigt med sin kropp att h*n därigenom får en bra hållning (i lod, i balans, smidig)?

Med tanke på hur mycket hästen reagerar på om man flytta en axel 2 centimeter, och hur lättare den blir framtill av ngt så enkelt som att man rätar upp bröstryggen - så ser jag att all ridning handlar om sitsen

De som inte är vana vid att inverka med sitsen på det viset
- tror att det bara handlar om att sitta snyggt.

Allt är ju upplevelser . Man måste själv känna skillnaden i hästens utförande för att förstå betydlesen av sitsen/hållningen tror jag

Kanske ska tillägga att personen jag pratade om inte är stelopererad på riktigt, hon är bara stel och spänd, men sitter i _stolsits_, inte i lodrät "stelopererad" sits.

Nej, självklart provade jag inte det.
Men det jag egntligen far efter är att det är svårt att sitta med en mall för hur det ska se ut - och samtidigt hålla balansen. Sitter man på en boll så märker man ju hur ytterst litet det ska till för att det ska kajka ur. Då hjälper det inte att veta hur en optimal sits ser ut. Balans och styrka hänger ju ihop, och där har vi olika förmåga och talang.
En person med extremt god balans kanske inte behöver sitta och tänka på strävpelare, kanoter o bollsäte i samma utsträckning som en som är mer osäker i sin balans? (För mig som nybörjare har det varit bra bilder, ändå)
Som flera skriver så betyder ju minsta lilla viktförskjutning något för hästen, märker det på våra hästar, där min kräver en oerhörd balans medan dotterns är mer som en flodhäst. Beror på hur känslig häst man rider.
Metaforerna för sitsen kan jag använda i pauser eller hemma på kammaren, i sadeln är fokus mer på att hålla kulan i jämvikt.
Slutsvamlat, fodra hästar nu

Jag förstår inte det tekniskt korrekta resonemanget alls. De ryttare jag sett med en nästintill perfekt sits inverkar genom sitsen. Jag har aldrig sett någon som ser "perfekt" ut bara åka omkring - då är det ingen perfekt sits. *konfys*

Stelopererade ryttare har jag nog aldrig sett, vare sig på tävling eller träning. Tvärtom brukar det fladdra.

tycker man ganska ofta ser folk som rent tekniskt på papper sitter rätt bra - rak i ryggen, stilla skänkel, bra armbågsläge osv, men som för den skull inte åstadkommer ngt på hästen därför att de är väldigt fokuserade på att forma sin kropp korrekt rent tekniskt - så de blir spända och glömmer resten i processen. så nej, du har rätt, rent konkret sitter de ju inte rätt för de har inte förmåga att inverka, men de verkar inte kunna riktigt släppa bilden de har av korrektheten i just sitsen och därmed kommer de inte riktigt runt problemet.

en häst kommer inte till arbete för att man tekniskt sett sitter i en viss position.

bor i ett väldigt häst tätt län östergötland så så värst långt ifrån skåne gällande häst population är jag inte heller för den delen.

Men då tänker jag att om ryttaren, trots dålig sits, ändå kan få fram saker ur hästen, hur bra hade det då inte blivit om ryttaren hade kunnat sitta bra?

Sen angående det med att sitta tekniskt rätt men ändå stelt. Först och främst beror det på vad man menar med tekniskt korrekt. Om det bara är lodlinjen och andra linjer man kollar på för att avgöra vad som är tekniskt korrekt, ja då kan ryttaren sitta tekniskt korrekt men ändå vara stel och spänd. Men för mig innebär tekniskt korrekt sits att man även kan följa med hästen i rörelserna och kan man det så kan man även inverka på ett rätt och bra sätt.

absolut! Jag håller med.

det beror nog på hur man definerar "god ryttare". Tekniskt sett så finns det många som är duktiga i sadeln utan att för den skull tex ha en lodrät sits. Det kan man se i vilken elitklass som helst i dressyr att många av dem inte sitter lodrätt. Tekniskt kan de utföra det de behöver för att hästarna ska förstå dem. Men om jag jämför med de där ekipagen som "dansar tillsammans" och liksom verkar vara ett, där finns inga dåliga hållningar som jag ser det.

Det där med lodrät sits kan nog missuppfattas.
Det gäller ju att veta mellan vilka punkter som lodet ska dras.

Ja, en duktig kan ha dålig hållning. Men det beror helt på vad den är duktig på

Kan en duktig dressyrryttare med god sits ha dåligt hållning - Ja, om den vill. Men rent "teoretiskt" bör den inte ha det. Bålstyrkan som krävs för en god sits ger god hållning - fråga mig :bow:

KL:motvallskärringen här hävdar gm egna studier att nej,bra balans behöver du inte ha.
däremot så behöver du kuna lägga dig o hästen ien sdan balans att ni klarar av att utföra det ni skall.
jag kan ju fortfarande inte ha vanlig balans utan håller den gm synen .

bålstabiliteten är A o O,men där säger jag ju emot mig själv igen.
Har inte så bra bålstabilitet,men dte lila räcker.

Det som jag tror ät viktit är en viss kroppskontroll och att inte behöva skapa spänningar,dvs at viljemässigt eller helts reflemässigt kuna späna o slappna av olika musklergrupper.
och då handlar det om mindre än man tror..

hästarna bryr sig mindre omd te imperfekta än vi tror,så länge vi inet försöker hindra dem att göra så gottde kan med den informationen de fått

Jag funderade just på duktiga rörelsehindrade ryttare när jag läste tråden. Rörelsehinder kan ju vara väldigt olika, men få av dem kännetecknas av god hållning vid rask promenad.

Jag har sett duktiga unghästutbildare sitta illa och även röra sig illa avsuttet - jag menar illa i betydelsen dålig hållning. Kutrygg, tex. Ryttare som rider fult (kutryggig sits tex) men effektivt, så att säga, får ändå hästen till gott arbete. Dessa ryttare måste ju rimligtvis ändå ha en god kroppskontroll och kan inte gärna ha en massa (omedvetna) spänningar (som stör hästen).

Men mitt intryck är att de flesta ryttare har ganska rak och bra hållning. Om man tex är på stora ryttartävlingar så tycker jag att "alla" i publiken är ganska lika varandra vad gäller just hållning och rörelsemönster, vilket väl inte är så konstigt då alla tränar samma idrott. Här handlar det ju också om ryttare på alla möjliga nivåer - jag menar publiken i Globen tex - och jag vet ju inte vem som är på vilken nivå.

Det där med lodrät sits kan nog missuppfattas.
Det gäller ju att veta mellan vilka punkter som lodet ska dras.

Ja det var bara ett exempel, Jag tänkte i första hand på alla ryttare som sitter bakåtlutade. Det är ganska vanligt även bland elitryttare.

Kanske det, men en ryttare i framvikt är ingen hit för hästen. Om man döljer sitt bäcken som är i framvikt blir man svank o måste luta ryggen tillbaka.

elitryttarna gör INTE så.

Jo, men kolla en dressyttävling på hägsta nivå. Jag tycker inte att någon sitter i det lod som predikas i ridlärorna.
Alla sitter mer eller mindre bakåt, eller egentligen med öppnare bäcken än vad som är möjlit vid lodsits.
Kan ju vara att mina ögon inte är tillräckligt utvecklade ännu, men det är något jag verkligen slagits av.

Det kan väl ligga ngt i det- bäckenöppningen.

vi får fråga:idea:

Jo, men kolla en dressyttävling på hägsta nivå. Jag tycker inte att någon sitter i det lod som predikas i ridlärorna.
Alla sitter mer eller mindre bakåt, eller egentligen med öppnare bäcken än vad som är möjlit vid lodsits.
Kan ju vara att mina ögon inte är tillräckligt utvecklade ännu, men det är något jag verkligen slagits av.

Är det inte så att det varierar, beroende på rörelsen:confused:. Man släpper fram genom att öppna vinkeln i höfterna:idea:

Liknande trådar

C
Träning Jag tycker att man ofta stöter på meningar med duktiga ryttare här och var i trådarna. Till exempel att en välriden häst är en häst som...
Svar
6
· Visningar
1 374
Senast: concierge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Unghästfasoner?