Kan en duktig dressyrryttare ha dålig hållning?

Sv: Kan en duktig dressyrryttare ha dålig hållning?

Men det finns ju många spanska ekipage på ungefär samma nivå OCH ändå har just han hävdat sig internationellt.

Kanske för att det är andra aspekter som avgör? Ekonomi, intresse för tävling, förmåga att skapa kürprogram? *spånar*

Delvis kl

En grundförutsättning för god ridning är BALANS. Kan du ha bra balans och skruttig hållning fungerar det utmärkt. Ex Oliveira

Har du bra hållning och skruttig balans kan vad som helst hända, vet jag.

Gast

Inte så särskilt långt egentligen... Ibland kan det bli för mycket åt det andra hållet att man blir för försiktig och inte inverkar överhuvudtaget, man måste ändå våga rida sas och inte sitta som på äggskal.

Ja precis. Att bara vara följsam är väl nästan lika med "åka häst".
Med mjuk och följsam menar jag att hon sitter bra i sadeln på så sätt att hon inte skumpar och far omkring trots taskig hållning. Hon är mjuk i handen och rider med stilla händer.
Men hon är ändå aktiv i ridningen, jobbar mycket med skänkel, halvhalter osv.

Jag tänker genast på Rafael Soto som ju får sägas vara en duktig ryttare som nått långt.

Notera särskilt hållningen i byten i varje - ett verkligt föredömme! ;)

Oj vad han studsade omkring! :p
Det är ju en väldigt intressant frågeställning; är han en duktig ryttare?
Han rider på hög nivå. Hästen ser tillfreds ut. Men sitsen?? Hur bra är hans följsamhet?

Här kanske man kan ta som exempel en ryttare som gör "bra ifrån sig", rider aktivt, men inte har särskilt bra följsamhet och mjukhet...

(Men jag måste bara få gå lite ot... - vilka tygeltag! :crazy: Hackelihack uppåtresande. Såg inget vidare ut. )

Min tanke är: vilken snäll häst!!! Den säger inte ifrån trots skumpandet.

Delvis kl

En grundförutsättning för god ridning är BALANS. Kan du ha bra balans och skruttig hållning fungerar det utmärkt. Ex Oliveira

Har du bra hållning och skruttig balans kan vad som helst hända, vet jag.

Gast

Jag håller med och det är en viktig insikt och tillägg i debatten tycker jag. Vi talade om att korrekt inverkan tex följsamhet och känsla skulle skapa en bra hållning osv. att det ena ger det andra. Men du har ju helt rätt - det är INTE att säga att det ena alltid är givet av det andra, utan balansen med i ekvationen, som du nog har rätt i är hela nyckeln i varför det funkar i vissa fall och inte i andra.
Troligtvis även svaret varför vissa sitter stelopererade och med perfekt hållning rent tekniskt, men åstadkommer nada oavsett då de inte kan inverka, och en del sitter betydligt mindre korrekt men ändå lyckas leverera hyfsat lyckade resultat i fråga om nöjd och följsam och lösgjorda hästar. osv.

Senast ändrad:

KL
Har ofta funderat på denna fråga, fast då relaterat andra idrotter.
Såg lite på en tennismatch, där den ena hade fin hållning och använde kroppen effeltivt o ergonomiskt, medan den andre var lite kutig, kröp ihop istf att öppna bröstryggen etc.
Bägge ung lika högt rankade... (Hon med god hållning vann, men tänk på Björn Borg..)
Kanske bättre att titta på tex fäktare, där tycker jag som lekman att alla verkar skolade till en optimal hållning.
Soto verkar ju vara en balansryttare, inte så mycket sportryttare, men hästen var ju fantastisk i mina ögon.

Kanske det viktigaste med ens hållning är vad man förmedlar fysiskt till hästen. Om jag inte drar ut mig själv får jag aldrig igång mi häst. Om jag andas ut kan jag ofta göra halt utan så mycket andra hjälper.
Då jag leder min häst kan jag "smyga" som en indian, och hästen börjar gå på liknande sätt. Trampar jag på med höga knälyft så gör hon också det.
Detta får mig att tro att om man vill samla hästen (korta underlinjen och länga överlinjen) så ska man sjunka ihop på hästryggen. Får prova det imorgon, idag glömde jag.... Vinkla allt som jag vill att hon ska göra

Senast ändrad:

Jag tänker genast på Rafael Soto som ju får sägas vara en duktig ryttare som nått långt.

Notera särskilt hållningen i byten i varje - ett verkligt föredömme! ;)

Det var inte kul.... :crazy: Tygeltagen och så det där sättet att låta rörelsen gå ut i ett nickande huvud, det ser så förfärligt ut, men man ser det inte så ofta på högre nivå.....Och ja, en del annat flaxande. Hur upplevs han av hästen? Intressant, i denna diskussion.

Jag tror inte att en känslig häst skulle acceptera det där. Eller så stör han mindre än det ser ut?

Senast ändrad av en moderator:

Detta får mig att tro att om man vill samla hästen (korta underlinjen och länga överlinjen) så ska man sjunka ihop på hästryggen. Får prova det imorgon, idag glömde jag.... Vinkla allt som jag vill att hon ska göra

KAN du inte be nån ta kort :D:rofl:

Sorry, är lite trött :o

Jag tror inte att hästar störs så mkt av skumpande. Varken av nybörjare eller av lite tyngre ryttare- däremot om händerna följer med.

Han använder ju ett starkt hoppande passagesäte- som inte är lika tydligt hos andra GP-ryttare.

Tränar man aktivt på att bli en bättre ryttare och att bli medveten om hästens och sin egen hållning och kroppsliga medvetenhet - Så är jag övertygad om att detta påverkar ens hållning och kroppsliga medvetenhet även när man inte rider.
Hittar man bra balans i sin kropp så blir hållningen också bra eftersom vi är skapta för att placera vårat skelett på ett viss sätt för att få bästa välbefinnande och minsta möjliga spänningar.

Sen finns det ju avvikelser, pga skador o.s.v. så man behöver kompensear sin hållning.

Kan svamla om detta länge eftersom just kroppslig medvetenhet ligger mig väldigt varmt om hjärtat.

Jag är övertygad av att rätt träning till häst också påverkar hållningen till att bli bättre både för häst och ryttare.

mvh
ciaAn - gillar sally Swifts böcker :D

Jag håller med och det är en viktig insikt och tillägg i debatten tycker jag. Vi talade om att korrekt inverkan tex följsamhet och känsla skulle skapa en bra hållning osv. att det ena ger det andra. Men du har ju helt rätt - det är INTE att säga att det ena alltid är givet av det andra, utan balansen med i ekvationen, som du nog har rätt i är hela nyckeln i varför det funkar i vissa fall och inte i andra.
Troligtvis även svaret varför vissa sitter stelopererade och med perfekt hållning rent tekniskt, men åstadkommer nada oavsett då de inte kan inverka, och en del sitter betydligt mindre korrekt men ändå lyckas leverera hyfsat lyckade resultat i fråga om nöjd och följsam och lösgjorda hästar. osv.

Här kan jag dra en parallell till när jag tänade igår. Jag kan inte sitta ner korrekt i traven, mitt mellagärde skumpar och far hit och dit. Ändå lyckades jag få min häst lösgjord enligt både tränaren och mig själv. Hon kändes väldigt rak och ryggraden hamnade mitt i hästen. Visserligen red jag lätt när hon gjort vad jag bett henne om (gjorde skänkelvikning och ville flytta vikten från insidan till att bli jämnt fördelat på alla benen). Men då tänker jag att om ryttaren, trots dålig sits, ändå kan få fram saker ur hästen, hur bra hade det då inte blivit om ryttaren hade kunnat sitta bra?

Sen angående det med att sitta tekniskt rätt men ändå stelt. Först och främst beror det på vad man menar med tekniskt korrekt. Om det bara är lodlinjen och andra linjer man kollar på för att avgöra vad som är tekniskt korrekt, ja då kan ryttaren sitta tekniskt korrekt men ändå vara stel och spänd. Men för mig innebär tekniskt korrekt sits att man även kan följa med hästen i rörelserna och kan man det så kan man även inverka på ett rätt och bra sätt. Sitter man bra och följer med hästen så blir man fri att inverka med skänklar, händer, armar och sitsen var för sig. Extremiterna blir oberoende av sitsen. Man kan renodla hjälperna och få de väldigt små eftersom att man inte håller balansen gnom att knipa med benen eller hänga i tygeln utan man har balansen i sätet.

Senast ändrad:

Jag förstår inte det tekniskt korrekta resonemanget alls. De ryttare jag sett med en nästintill perfekt sits inverkar genom sitsen. Jag har aldrig sett någon som ser "perfekt" ut bara åka omkring - då är det ingen perfekt sits. *konfys*

Stelopererade ryttare har jag nog aldrig sett, vare sig på tävling eller träning. Tvärtom brukar det fladdra.

(Att man är låst i höfterna och därmed tar ut rörelsen på annat ställe, t ex gm guppande huvud, är ju ingen "stelopererad" sits för mig, det är bara att man inte är stabil på rätt ställen och inte följsam på rätt ställen).

Men det kanske varierar geografiskt, jag bor i Skåne och på de tävlingar jag bevistat har jag aldrig någonsin sett någon med visuellt perfekt sits som inte fått hästen att dansa samtidigt. Det kanske är olika från ställe till ställe!

Tycker att de allra duktigaste jun/ YR idag har fått lära sig konsten att få med hästarna i dansen- mer än de flesta andra.

Jag hade ju en lång o stel ryttare på min ena ett tag o där hämmades hästens gångarter rejält. Även den ökade galoppen o bytesserier gick inte alls- inte på hans egna heller.

Han fick just pga det lära sig passage på sin senaste häst för en gammal tysk tränare- för att få in känslan.
Idag gör han passage, men tappar sen allt igen i övrig trav.:crazy:

Men då hade din medryttare ingen bra sits och uppenbarligen ingen som kunde lära honom om den heller. Jag vidhåller att jag aldrig sett någon rida "perfekt" och samtidigt inte fått hästarna att dansa. Men det kanske är annorlunda i Sthlmstrakten, vad vet jag.

Han har en snygg o korrekt sits, men inverkar ändå dåligt i vissa moment.
Gal. piruetter o piaff är han duktig på.

Fast det var ju det jag menade. För mig är tekniskt korrekt sits en sits där man följer med bra. Men som jag uppfattade flera andra i tråden menade de att man kunde ha en tekniskt korrekt sits/snygg från sidan utan att följa med bra utan att ryttaren är stel som en pinne.

Jag bor ju i Skåne men kollar sällan på tävlingar. Hästen finns på en stor anläggning aå jag ser en hel del privatryttare och bland dem finns det kanske en person som är stelopererad, sen sitter hon visserligen inte i lodrät sits utan i stolsits men inget skumpar på henne.

Jag tror inte att hästar störs så mkt av skumpande. Varken av nybörjare eller av lite tyngre ryttare- däremot om händerna följer med.

Han använder ju ett starkt hoppande passagesäte- som inte är lika tydligt hos andra GP-ryttare.

Men jag skrev inte att han skumpade:confused: Jag skrev hur rörelsen går ut i huvudet som nickar i takt, DET ser man ofta på lägre nivåer, men inte hans.

Jag har sett honom irl och då såg han inte ut så, bättre, men skänklarna var lika tillbakadragna.

Liknande trådar

C
Träning Jag tycker att man ofta stöter på meningar med duktiga ryttare här och var i trådarna. Till exempel att en välriden häst är en häst som...
Svar
6
· Visningar
1 374
Senast: concierge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg