Kan en duktig dressyrryttare ha dålig hållning?

jacko

Trådstartare
report.gif
Varning!

Detta är en teoretisk tråd.

Tror ni att en duktig dressyrryttare kan ha dålig hållning?
Jag tänker mig en ryttare som kommit så långt som exempelvis Hella Kunz (använder mig av henne som exempel då många sett henne och hon inte väcker patriotiska känslor som exempelvis våra svenska ryttare - vi kanske kan förhålla oss mer neutrala till henne?) - KAN en så god ryttare ens HA dålig hållning?

Eller bör en ryttare som rider bra ha sådan kroppskontroll och vara så van att arbeta liksidigt med sin kropp att h*n därigenom får en bra hållning (i lod, i balans, smidig)?

Sv: Kan en duktig dressyrryttare ha dålig hållning?

Hm, intressant.

Det borde väl vara likvärdigt med en dansare, kan dom ha dålig hållning.

Jag tror inte det.

Men sedan blir det väl som vanligt svårigheter med att bena upp vad som ingår i "bra", och "dålig".

Ridläraren jag har på ridskolan har oerhört dålig sits. :o
Hon är följsam och mjuk, men sitter som en kratta! Kutryggig, blicken ner...
Innan jag såg henne rida undrade jag hur hon red, för hon går verkligen kutryggigt också. :crazy:

Hon tävlar inga höga klasser, men rider unghästar, tränar på ganska hög nivå (dock hobbynivå).
Jag vet inte vilken tränare hon rider för, som inte kritiserar hennes sits? Om hon rider för tränare ens...

Viktigt är ändå att man är följsam och mjuk, det kommer man långt på.
Men ska man tävla så svar: nej. :p

Viktigt är ändå att man är följsam och mjuk, det kommer man långt på.

Inte så särskilt långt egentligen... Ibland kan det bli för mycket åt det andra hållet att man blir för försiktig och inte inverkar överhuvudtaget, man måste ändå våga rida sas och inte sitta som på äggskal.

Det svåra är ju ATT rida och vara mjuk och följsam inte bara mjuk och följsam för det kan ju vem som helst vara egentligen.

Angående dålig hållning så har inte jag sett någon superskicklig ryttare som har dålig hållning utan dom har enorm kroppskontroll och vet att varenda muskel måste kontrolleras.

Kan en akrobat - lyfta en annan akrobat om denne har dålig hållning?

De som jobbat inom vården vet att lyfta medvetslösa patienter är stört omöjligt, en vid medvetenda är bara tung.

Jag vet att testerna vid zürich försökte använda en dödvikt på 40 kg. Det gick inte den kom i gungning - och det är vad en ryttare utan hållning gör.

Generellt sätt så tycker man ju att man bör ha bra hållning för att kunna ha den kontrollen på sin kropp som vi räknar med att en duktig ryttare ska ha..
Men jag vet en ryttare som jag anser vara duktig (dock inte på svår-klass nivå men gott o väl msv) och hon har inte särskilt bra hållning, lite puckelrygg-känsla..
Vet inte om hon räknas till de som du menar med duktig ryttare men..

Eller bör en ryttare som rider bra ha sådan kroppskontroll och vara så van att arbeta liksidigt med sin kropp att h*n därigenom får en bra hållning (i lod, i balans, smidig)?

Ja jag tror att de tre behövs. Sen är människor olika byggda (som hästarna) och en del har mer ofördelaktig kropp än andra, men om man har en bra kroppskontroll tror jag det kan kompensera tex en kutrygg eller sned rygg (av naturen).

Det är det omedvetna som inte får finnas hos en bra ryttare, tror jag. Det är inte hur det ser ut utan hur det upplevs av hästen. Sen råkar det vara så att en ryttare som är alla tre ser snygg ut i regel:idea:

Men det är kroppskontrollen, balansen osv som är det viktiga. Förmågan att behärska sin kropp i relation tilll hästens och också att använda den.

Vet en person som rider gp som jag inte tycker har superhållning. Hon har bra position och är såklart stark i sin sits, men hon är liiiiiite pucklig längst upp, och jag vill iallafall när jag ser henne, "dra i hjälmen" så att det där sista rätas, sträcks ut.

Inte så särskilt långt egentligen... Ibland kan det bli för mycket åt det andra hållet att man blir för försiktig och inte inverkar överhuvudtaget, man måste ändå våga rida sas och inte sitta som på äggskal.

Det svåra är ju ATT rida och vara mjuk och följsam inte bara mjuk och följsam för det kan ju vem som helst vara egentligen.

Angående dålig hållning så har inte jag sett någon superskicklig ryttare som har dålig hållning utan dom har enorm kroppskontroll och vet att varenda muskel måste kontrolleras.

Håller med ang. att många i strävan efter korrekt sits går bakvägen och motar sig själv i grind - sitsen är förvisso estetiskt och anatomiskt korrekt, men ryttaren är stelopererad lika f-n i sin ridning.
mjuk och följsam och rida samtidigt är nyckeln i kråksången.

om man måste välja mellan pest och kolera så väljer jag mjuk och följsam även om det "korrekta" stundtals fallerar, hellre än korrekt rent stilmässigt, men utan mjukhet och avspändhet. utan det senare fallerar allt oavsett hur snyggt det ser ut på papper.

Men som Flashlight snyggt summerat: det ena följer oftast det andra.

Jag tror faktiskt man ska släppa tänket snyggt egentligen, det är funktionen som är a och o och om den blir optimal så är det snyggt.

Jag tänker väldigt mycket på vad jag gör särskilt nu när jag insett att man inte kan träna hästen utan att träna lite själv också:o

Faktum är ju att minsta förändring gör skillnad i hästen. Direkt och omedelbart på ett helt otroligt sätt. OCh det som fungerar, det ser snyggt ut, dvs någotsånär rak ryttare i balans, som inte petar ut armar och ben alltför mycket, och inte hänger med huvudet, osv.
Hästen känner av allt, det kan man inte komma ifrån.

Hållningen krävs för att man kräver hållning av hästen, dvs att den sitter ihop och arbetar utan att falla isär och vika sej osv. Rörlighet och stabilitet, avspändhet och energi, det är vad vi kräver av hästen och då måste det finnas hos ryttaren i alla fall något av det:cool:.
Så när det är bra ser det någotsånär bra ut, ja, det är jag övertygad om.:idea:

report.gif
Varning!

Jag tänker mig en ryttare som kommit så långt som exempelvis Hella Kunz (använder mig av henne som exempel då många sett henne och hon inte väcker patriotiska känslor som exempelvis våra svenska ryttare - vi kanske kan förhålla oss mer neutrala till henne?) - KAN en så god ryttare ens HA dålig hållning?

Definiera god hållning :D

Ja jag tror det.

Eller ja, jag är ganska övertygad om det.

Då det handlar om Koordination i ridning så vill jag påstå att även en krokig ryttare kan balansera sig själv samt hästen till samling och korrekta rörelser med kompensationsteknik och koordination.

report.gif
Varning!

Menar du till häst eller på marken?

*KL*

jag menade inte "se snygg ut" - jag menade lodrät hållning, bra balans, koordinerad.

Bara så ni inte missuppfattar!

Eh... God hållning, det är inte lätt att definiera. (Speciellt inte eftersom jag inte är definitionsmyndigheten! :))

Sally Swift skulle kanske sagt att alla byggstenar ligger ovanpå varandra, eller åtminstone kompenserar varandra så att tornet står rakt. (Några har ju t ex gamnacke, men kan kompensera det genom andra kurvaturer i ryggraden, så att nettot ändå blir noll?).

Hon kanske också skulle beskrivit tyngdpunkten som vilande i bäckenet?

Nej då, jag missupfattade inte din fråga, jag hängde bara på mackans inlägg ang att försöka se korrekt ut och bli stelopererad istället:crazy: många tror ju att sitsen ska vara på ett visst sätt för att det ska se "snyggt ut" i dressyr.

Ang god hållning och definition skulle jag snarare säga en stabilitet och balans i kroppen oavsett om man sitter på hästen eller ej. Det ger ofta en ok hållning.

Jag tänker genast på Rafael Soto som ju får sägas vara en duktig ryttare som nått långt.

Notera särskilt hållningen i byten i varje - ett verkligt föredömme! ;)

Men han rider ju som en hel hoppryttare. svänger med hela kroppen.
så brukar en del göra- när de lär hästen, men inte sen.

Han är ju man! o dessutom kort. Han borde kunna ha en bättre stadga, men han är ju inte stelopererad o rider med hela kroppen o stora o mkt hjälper- varav en hel del missförstånd.
här ser vi ju en sits som är effektiv, men inte sådär jättetjusig.

såg inte smirksmileyn förrän nu:angel:

Senast ändrad:

Fast jag undrar ändå om den ÄR effektiv? Hur hade hästen sett ut med en annan ryttare som inte hoppar omkring som en groda i en plastspann?

Fast han är otroligt intressant!

Påstår som vanligt inte att jag kan bättre eller rider på den nivån, eller har häst i den klassen, eller....

(Lika bra så att hålla ryggen fri)

Men det finns ju många spanska ekipage på ungefär samma nivå OCH ändå har just han hävdat sig internationellt.

Tror att de rider så- med mkt levande stil- flamenco:angel:

den andra spanska toppryttaren hade ju en tysk häst.

Liknande trådar

C
Träning Jag tycker att man ofta stöter på meningar med duktiga ryttare här och var i trådarna. Till exempel att en välriden häst är en häst som...
Svar
6
· Visningar
1 374
Senast: concierge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg