Kan du hjälpa oss? =(

Sv: Kan du hjälpa oss? =(

Ja jag bor ju inte med hunden längre så JAG vet inte vad de har för regler. Däremot vet jag att de har sina rutiner och regler. Hunden är uppfostrad och vet vad han får göra och inte. Det är inget problem med det. Han är så snäll och duktig på alla vis, det är bara den där dumma rädslan som förstör, rädslan för andra hundar. Han måste börja våga tro på sig själv och tro på mamma. Däremot måste nog mamma börja våga tro mer på Barras. För jag tror att innerst inne finns en tvekan och hopplöshet, jag förstår henne, men hoppas på att även hon kan bygga sin karaktär starkare. Men Barras är inte lätt det är han inte. Bara det fanns en annan slags lösning som gav lite resultat, som kunde ge tillbaka mamma hoppet.

Precis som Indil skriver så har ledarskap inget med att rycka i koppel och fya att göra. Det handlar om att sätta regler och konsekvent följa dem.
Att rycka och skrika ger snarare din hund ett intryck av att du är en väldigt instabil person.

Räkna upp 5 vardagsregler som ni har hemma.

Här är fem av våra som exempel:
Hunden får inte ligga i soffan.
Hunden sitter inte vid matbordet när vi äter och får inte tigga på avstånd heller.
Hunden går genom dörrar efter mig. Om jag inte ber den gå före.
Hunden får inte rusa förbi mig i trappor.
Hunden får inte vara i gästrummen.

Detta är saker som hunden gärna vill göra och genom att korrigera honom när han glömmer bort dem (han är bara 5 månader) så stärker jag mitt ledarskap och vår relation förbättras.

På vilket vis menar din hundanalytiker att det böjade hos uppfödaren i en så ringa ålder? Jag tror att ni kanske misstolkat er analytiker lite alternativt är denne inte särskilt kunnig... vilket kanske kan förklara att denne inte löst ert problem.

Sök hjälp på annat håll. Har ni kontaktat Gnist?

Jag har pm:at uppgifter om kunnig fl-människa, men de får givet komma hit om de vill, så att jag kan kika på hund och ägare och på så sätt se vad som händer vid hundmöten.

Har ju själv fött upp rasen och haft ett antal fl i min ägo, så har ju ett hum om hur de ska vara och vad som passar olika typer av fl ;)

Misstänker att det kan finnas en del andra orsaker till hundens beteende än enbart rädsla/osäkerhet faktiskt..

Senast ändrad:

Precis som Indil skriver så har ledarskap inget med att rycka i koppel och fya att göra. Det handlar om att sätta regler och konsekvent följa dem.
Att rycka och skrika ger snarare din hund ett intryck av att du är en väldigt instabil person.

Räkna upp 5 vardagsregler som ni har hemma.

Här är fem av våra som exempel:
Hunden får inte ligga i soffan.
Hunden sitter inte vid matbordet när vi äter och får inte tigga på avstånd heller.
Hunden går genom dörrar efter mig. Om jag inte ber den gå före.
Hunden får inte rusa förbi mig i trappor.
Hunden får inte vara i gästrummen.

Detta är saker som hunden gärna vill göra och genom att korrigera honom när han glömmer bort dem (han är bara 5 månader) så stärker jag mitt ledarskap och vår relation förbättras.

På vilket vis menar din hundanalytiker att det böjade hos uppfödaren i en så ringa ålder? Jag tror att ni kanske misstolkat er analytiker lite alternativt är denne inte särskilt kunnig... vilket kanske kan förklara att denne inte löst ert problem.

Sök hjälp på annat håll. Har ni kontaktat Gnist?

Jo men det är inte regler som är problemet, hunden är som jag nämt tidigare väldigt lydig och duktig, vet vad som är rätt och fel. De har sina rutiner. Dock är det bara problem med hans rädsla till hundar.

Jo men är valpen redan psykisk dålig så är det klart att det inte är bra. De första 4 veckorna är de VIKTIGASTE i valpens/hundens liv, om hunden redan var rädd och osäker vid 8 veckor så var det nog inte så lyckat.

Hundanalytikern är kanonduktig!! Bättre har jag aldrig gått till, hon har hjälpt så många hundar och folk står på köer för hennes kurser.

Mamma läste igenom tråden igår. Hon tyckte det var kanon roligt hur många som ville hjälpa. DOCK hade hon testat ALLT ni tipsat om, även detta med klickerträning att möta hund på väldigt lång avstånd, detta med ramen o.s.v. Hon berömmer aldrig hunden vid möte av annan hund som du trodde förut, utan hon lockar på honom och försöker få hans uppmärksamhet innan de möter, så att han har blicken på henne, leksak eller vad det nu kan vara när de möter hund. Det funkar YPPERLIGT på min kille.
Men Barras blir för blockerad och så stressad det finns inget annat på jorden än den mötande hunden.

Hon berättade även att hon inte var osäker längre när hon mötte hund, det har blivit en sådan vana med Barras utfall att hon inte är rädd. Så där ligger ju inte problemet heller.

Ni anar inte vad svår hunden är. Han är inte agressiv, aldrig, han är den mest goaste och raraste hund man kan tänka sig, hua, så himla härlig. Han är helt enkelt rädd och vet inte vad han ska ta sig till.

Senast ändrad:

Jag har pm:at uppgifter om kunnig fl-människa, men de får givet komma hit om de vill, så att jag kan kika på hund och ägare och på så sätt se vad som händer vid hundmöten.

Har ju själv fött upp rasen och haft ett antal fl i min ägo, så har ju ett hum om hur de ska vara och vad som passar olika typer av fl ;)

Misstänker att det kan finnas en del andra orsaker till hundens beteende än enbart rädsla/osäkerhet faktiskt..

Jo då jag har talat om för mams! ;) Hon har även fått andra mailar och hemsidor ni tipsat. Men hon vill främst se vad ni skriver, tycker det är jätteintressant även om inte nytt tips dykit upp.

Var bor du då? Är du hundinstruktör eller? =)

Har 18 mil både till Umeå (norrut) & Sundsvall (söderut), så vet du på ett ungefär var jag finns i länet ;)

Har hållit ett antal kurser och ffa har jag ett antal års raserfarenhet av just de finska lappisarna. Därmed inte sagt att jag sitter inne med någon universalmetod för just din mammas hund, men jag skulle gärna hjälpa/se om jag kan vara till hjälp om ni vill.

Har 18 mil både till Umeå (norrut) & Sundsvall (söderut), så vet du på ett ungefär var jag finns i länet ;)

Har hållit ett antal kurser och ffa har jag ett antal års raserfarenhet av just de finska lappisarna. Därmed inte sagt att jag sitter inne med någon universalmetod för just din mammas hund, men jag skulle gärna hjälpa/se om jag kan vara till hjälp om ni vill.

Skulle kunna höra med henne iaf =)
Vad är det mest typiska hos finnen? Kan dom vara lite till Barras beskrivning?

Jag skulle inte vilja påstå att det du beskriver är något vanligt förekommande beteende inom rasen. De brukar vara pigga nyfikna hundar som kommer bra överens med andra hundar, så vad som gått snett hos honom är ju vad som måste kluras ut för att försöka hitta en lösning som passar både honom och din mamma.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 491
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 767
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år... 2
Svar
29
· Visningar
2 442
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
6 310
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Mellanpudel
  • Stora canvasburar