Kan detta vara nåt kanske? Hjälp mig!

lillaana

Trådstartare
Jag har blivit erbjuden att låna en ponny på ca ett år för att sedan ev. köpa denna. Fick kontakten genom min ridlärare som ju vet vad jag letar efter så det känns ju tryggt.
Allt verkar kalasbra - hon är allt vi vill ha! Välutbildad, snäll och barnsäker, trafiksäker, jättefin på alla sätt - MEN! hon har haft fång för ett år sedan. Inte jätte-illa och nu är hon friskförklarad av veterinären.
Skulle ni chansa trots detta? Allt annat verkar ju så himla bra?
Jag ska åka och provrida henne på tisdag och om det känns ok så vill jag ju ta chansen... kanske...?
Hur mkt jobb är det med fånghästar? Hur pass mkt problem kan det bli? Vad bör man tänka på?
Jag vill ju kunna köpa henne om det går som det ska, tycker ni det är ok att köpa en häst jag vet haft fång?

Sv: Kan detta vara nåt kanske? Hjälp mig!

Hejsan.
Jag har ridit fånghäst, dock ingen vidare duktig men som medryttarhäst i skogen.
Har aldrig haft problem med det hela.
Det som har varit viktigast att tänka på har varit maten, alltså sommarbetet får inte vara för kraftigt, och ensilage med bra värde är inte alltid det bästa.

Jag och ägaren lånade ut denna häst på foder till en som visste att hon hade haft fång, och vi sa att betet va JÄTTEviktigt att de inte va för kraftigt på våren/sommaren. Trots detta fick hon fång. Hon fick smärtstillande för hon kunde inte gå, hon hade riktigt ont. var i kalmar med henne på klinik och röntagade.

Hon kalrade sig, men det va nära att hon kastade in handduken.
Nu mår hon prima förutom att hon fick kolik i vintras, vad detta berodde på har jag ingen aning, har själv bytt stall.

Men så länge ni tänker på betet och fodret, plus att hponnyn får den motion den behöver så tror jag nog ni inte kommer behöva märka av fången alls.

Det är en vanesak, när man väl kommer in i vanan så är det inga problem!

Lycka till !

jag tycker samma som den som har svarat. Om du får låna ponnyn så varför inte testa? Jag menar nu kan du ha den ett år och se om det fungerar innan du köper den. Det är mkt som hästar kan drabbas av. Jag tycker inte att man ska köpa på sig bekymmer om man kan undvika men det beslutet kan du ta senare. Min häst har haft fång nyligen och jag har läst massor om det. Det verkar som om en del inte får det igen. Min ponny går i sin stora vinterhage året om. Där finns nu en hel del naturbete. Jag tar in henne två ggr om dagen och kollar henne och ger henne lite för att hålla magen lugn. Det känns inte som ngt extra bekymmer. Hovslagaren var här igår och såg inte några tecken på att det har kommit tillbaka. Jag rider henne nästan varje dag.
Så jag tycker att det nog kan vara ide att testa - om du verkligen vill ha hästen.

Jaa, jag tror faktiskt att jag gärna VILL ha hästen.... :love:

Så länge du tänker dig för vad gäller foder o bete så ska det säkert inte vara några problem.

Ja precis foder och betet. Hovslagaren kan ju alltid kolla igenom hovarna extra noga när han är där!
Hovslagare har bra koll på det här med fång, tycker jag iaf. Eller åtminstone de hovslagare runt omkring mig!

Så testa! Har du ett år på dig innan du måste betsämma dig så är de ju inga problem. Ni ser ifall ni passar tillsammans och om fången är ngt att oroa sig över.

Fjordingen jag berättade om hade fång som ung. Men betet hölls bra men ca 20 år senare hos fodervärden bröt de ut igen. Så få in vanan bara så ska det hela gå! = )

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
16
· Visningar
1 654
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 108
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 207
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar