Kan det vara fång?

eldione

Trådstartare
Jag har en 7-årig vbl travare som ganska nyss släpptes på betet. Igår tyckte jag att han var varmare än vanligt precis ovanför hovarna. Visade ingen hälta, var minst lika pigg som vanligt och galopperade gärna omkring. Men jag blev orolig endå, kan det vara ett första tecken på fång? Gör det någon skillnad ifall jag tar honom från betet 1-2 timmar om dagen?
Han har gått på gräs tidigare men precis veckan innan betessläppet var det tyvärr inte varje dag. Veckan innan gick han i en ganska stor vinterhage där han mestadels åt gräs men även hö och kraftfoder (kraftfodret är borta nu) endast varannan/var tredje dag fick han gå några timmar på kraftigare gräs.

Snälla svara snabbt!

Sv: Kan det vara fång?

Tja, det är svårt att bedöma.
Lite värme i hovarna behöver inte innebära fång men tyvärr kan man inte utesluta det heller.
Känn vid kotan om hästen har en kraftigare puls än vanligt.
Det låter som om din häst är pigg och glad, det skulle kunna vara tecken på att han är frisk.
Om du söker lite på buke kommer du snart att upptäcka att fångsymptomen variera väldigt från fall till fall.
Håll ett vakande öga på din pålle och håll koll på hur han rör sig i hagen. Om du är det minsta tveksam att han håller på att bli sämre måste du kontakta en veterinär omgående. Om det rör sig om fång gäller det att vara snabb. Det är framförallt inflammationen i kötthoven man måste häva för att undvika att hovbenet roterar och det kan ske Väldigt fort.

Jag hoppas jag var till lite hjälp!

Sv: Kan det vara fång?

Det är inte i själva hovarna han är varm utan ovanför. Men jag ska kolla pulsen också. Ska hålla stenkoll på honom, har vart nervös redan sen han först kom dit så det kan ju vara "inbillning" också.
Jag läste lite gamla trådar men upptäckte som du sa att det kunde vara olika så jag kände att det var säkrast att skriva en egen tråd.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
4 175
Senast: Sirap
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 354
Senast: Juli0a
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 431
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar