Kan det bli för mycket av det goda? *hjälp med tillskott och dess mängd*

Nikki o Fabian

Trådstartare
Jag har en liten fråga ang tillskott och dess innehåll.

Så här är det: Jag ger min häst Glucovet för hans leder, SteelJoint för leder och hovar och för att det mesta ska finnas där i i mineralväg. Men jag skulle vilja ge honom alger oxå, då jag tyckte dom gjorde sitt för hovkvalitén. Frågan nu är om det går eller om det blir "för mycket av det goda" om han får både och? Någon med kunskapen om detta lr hur jag ska räkna ut det?
I höstas började han få steeljoint och då slutade jag ge honom dodsson & horells alger(som han ätit i ca 4 år) pga att jag tänkte att det blev för mycket mineraler osv.
Försökte räkna ut hur mycket av allt han skulle få i sej om han åt av både steeljointen och av algerna men jag fattar inte det som står på förpackningarna så jag struntade helt enkelt bara i att ge alger.

Sv: Kan det bli för mycket av det goda? *hjälp med tillskott och dess mängd*

jag skulle rekomendera att du tillför en sak i taget, låter det lugna sig, se om det har verkan och sen prova nästa.

Finns ingen större anledning att ge så mycket tillskott om du inte vet att de fungerar...

Se över protein och mineralmängden i foderstaten innan du mixar med ännu mer tillskott.

Vet inte vad de olika tillskotten som du använder innehåller, men vissa spårämnen kan göra att ett annat spårämne inte kan tas upp så bra om det blir överskott på det spårämnet.

Ex. molybden överskott leder till koppar och svavel brist.
Även överskott på zink kan orsaka kopparbrist...

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången räknat på mikromineraler och konstaterat att jag behöver ge något tillskott. Zink verkar inte så svårt att hitta...
Svar
12
· Visningar
2 182
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej alla, jag är nyreggad här på forumet men har följt diskussionerna här på forumet av och till sedan det startades. Tack för alla tips...
Svar
1
· Visningar
908
Senast: Aifos
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 277
Senast: isafore
·
Katthälsa Min katt är överviktig. Min plan var att utesluta torrfodret helt och enbart ge blötmat, men jag har märkt de senaste dagarna att katten...
Svar
10
· Visningar
2 027
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Tips på mellanstor hund för barnfamilj