Kan dessa glas diskas i diskmaskin?

Armani__

Trådstartare
Som sagt, kan dessa glas diskas i diskmaskin? Har haft dem länge, men alltid diskat dem för hand. Nu har vi flyttat och fått diskmaskin och givetvis hade det varit skönt att slippa diska dem för hand, om de går att diska i maskin :D
bbbbbb.jpg

Sv: Kan dessa glas diskas i diskmaskin?

Ja det går bra!
Jag kör alltid mina i diskmaskinen, no problems :)

Jag känner inte till glaset på bilden, men jag har som grundregel att inte köra saker jag är rädd om i diskmaskinen. Det kan säkert vara olika mellan olika maskiner/diskmedel, men jag tycker att glas som maskintvättas ofta blir repigt med tiden. Att jag just nu inte har någon fungerande diskmaskin gör i och för sig att det just nu är ett ickeval för mig då allt måste handdiskas.

Om mönstret bara är målat utanpå glaset så finns risk för att det försvinner med tiden efter många rundor i diskmaskinen. Har flera gamla glas med Coca-Cola mönster och Mupparna från McD och de har knappt nån färg kvar alls längre.
Kan iofs vara så att det inte gör det om det är kvalitetsglas, men jag hade personligen inte chansat.

Vilka roliga glas, var har du hittat dem?

Ja de är jättehärliga och finns i flera olika färger, jag har de där röd-rosa och så har jag med grönt mönster också =)
De är från Kosta Boda och säljs lite här och var, Cervera tror jag bland annat.

Kl
Tack alla för tips. Visst är jag rädd om glasen, men denna omgång fick de åka i maskinen ;) Men diskar kanske inte dem i maskin varje gång. Tack igen!

Finns billigt på citygross! 99 kronor för 4st.

Dom kan bli fula och få färgen bortskavd lite i diskmaskinen men det är inte hela världen :p

Men repigheten beror inte på diskmaskinen i sig utan på att man låter glasen skramla mot varandra.
PL

Om Kosta Bodas snordyra glas inte går att diska i maskin hade jag hellre köpt IKEAs. De finns med mönster och är betydligt billigare så man kan byta oftare om man tröttnar. Färgen sitter också.

Om Kosta Bodas snordyra glas inte går att diska i maskin hade jag hellre köpt IKEAs. De finns med mönster och är betydligt billigare så man kan byta oftare om man tröttnar. Färgen sitter också.

Fast nu har jag ju redan Kosta Bodas glas och har haft länge, men inte haft diskmaskin förrän nu .
Och jag är väldigt nöjd med mina "dyra" glas, de är underbart goda att dricka ur =)

Liknande trådar

Hemmet Efter minst sju år av handdiskande vill jag inte mer. Jag älskar matlagning och som det är nu får jag diska minst 2 - 3 gånger om dagen...
2
Svar
39
· Visningar
1 121
Senast: Otherside
·
Hemmet Har flyttat ifrån diskmaskin och handdiskar nu allt. Använder Grumme handdiskmedel. I diskmaskinen använde jag ättiksprit som spolglans...
2
Svar
35
· Visningar
925
Senast: Motacilla
·
Hemmet Plötsligt går min diskmaskin, som installerades för ett halvår sedan, inte att öppna helt. Diskmaskinen var begagnad när den...
Svar
11
· Visningar
640
Hemmet Fast varför köper du diskmaskiner som bara har 3 års garanti? Jag har haft två olika märken och båda har 5 år.
Svar
17
· Visningar
413
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka