Kan alla bli en duktig ryttare?

Funderade lite när jag mockade förut, kan vem som helst bli en duktig ryttare? Med rätt resurser och med rätt träning? Eller måste det till mer?



Hur tänker ni?

Jag är ett typiskt exempel på att alla inte kan bli stjärnryttare. Rida in och grunda en trevlig och genuin ridhäst? Javisst. Men kliva upp och få en häst att ge sitt absoluta max? Inte en chans. Jag kan mångt och mycket i teorin och har ridit nästan dagligen i över tjugo år. Min sista häst och jag räknades som "ett trevligt ekipage" men jag tror inte att jag någonsin gett någon en wow-känsla ridmässigt. Jag saknar helt enkelt fingertoppskänsla. Men jag har inte gett upp! Man vet aldrig!
 
Funderade lite när jag mockade förut, kan vem som helst bli en duktig ryttare? Med rätt resurser och med rätt träning? Eller måste det till mer?

Hur tänker ni?

Beror på vad du menar med duktig, menar du elit?

Jag funderar en del över dessa frågor då jag har en son som vill bli fotbollsproffs och som varit med hela vägen o nu kommit in på elitfotbollsgymnasium. Jag har följt honom sedan typ P7-nivå och jag har sett "stjärnor" komma o gå o "den som är bäst i laget" bytas ut flera ggr o killar som man trodde skulle gå hela vägen lägga av för att dataspelet eller flickvännen blev mer intressant än idrotten. Kvar blir dom som verkligen, verkligen verkligen brinner o som är beredda att gå upp kl 5 en lördag morgon o åka på träningscamp när det är 2 grader varmt o snöblandat regn. Som är beredda att lägga ner dom timmar som krävs och som är beredda att fortsätta trots förlorade matcher, skador, slit, jobbiga medspelare, "orättvisa" domare mm mm mm. Jag tänker att det är lika med ridning. Hade jag varit hälften - ja, en tiondel - så engagerad i min ridning som min son är i sin fotboll hade jag varit mycket duktigare än vad jag är idag. :angel: Jag tror att det krävs en enorm träningsvilja o energi o envishet för att bli duktig i vilken idrott som helst, o nej, jag tror inte att "vem som helst kan bli duktig" bara av den anledningen. Dom flesta av oss vill inte tillräckligt, vi har inte den gnistan. Men jag tror att om man som ryttare har den gnistan o envisheten, o har tillgång till bra hästar o är beredd att slita, visst kan man komma långt.

Sen är jag övertygad om att det kan finnas naturbegåvningar, som om dom upptäcks o förvaltas rätt kan få en väldigt rak o fin bana till toppen. Lionel Messi upptäcktes när han var typ tio år. Carl Hester upptäckte Charlotte Dujardin när han red en av hennes unghästar och imponerades av hur välriden den var. Men jag tror att såna stjärnor är ovanliga och för övriga gäller slit, envishet och ffa vinnarskalle.
 
Jag tror absolut att alla med intresse kan bli en bra ryttare med bra hjälp. Dvs bra som i att rida och träna nästan alla rörelser upp till svår dressyr. Däremot kanske inte bra som att vinna tävlingar.
 
Funderade lite när jag mockade förut, kan vem som helst bli en duktig ryttare? Med rätt resurser och med rätt träning? Eller måste det till mer?

Hur tänker ni?

Nej det tror jag inte. Känslan måste finnas där.
Sen är det väl olika vad man definierar att bli en duktig ryttare. :)
 
... Jag tror att det krävs en enorm träningsvilja o energi o envishet för att bli duktig i vilken idrott som helst, o nej, jag tror inte att "vem som helst kan bli duktig" bara av den anledningen. Dom flesta av oss vill inte tillräckligt, vi har inte den gnistan. Men jag tror att om man som ryttare har den gnistan o envisheten, o har tillgång till bra hästar o är beredd att slita, visst kan man komma långt.

Sen är jag övertygad om att det kan finnas naturbegåvningar, som om dom upptäcks o förvaltas rätt kan få en väldigt rak o fin bana till toppen. Lionel Messi upptäcktes när han var typ tio år. Carl Hester upptäckte Charlotte Dujardin när han red en av hennes unghästar och imponerades av hur välriden den var. Men jag tror att såna stjärnor är ovanliga och för övriga gäller slit, envishet och ffa vinnarskalle.

Jag var ju mycket intresserad av hockey i min ungdom och då fanns det två unga lovande talanger i mitt favoritlag. Talangmässigt var de jämnbördiga men inställningen var lite olika...Den ena levde mycket på sin talang och var lite strulig vid sidan av isen medan den andre ofta stannade kvar på isen efter träningspassen och körde själv. Den ena blev så småningom en hyfsad elitseriespelare medan den andra numera finns i Detroit Red Wings och heter Zetterberg i efternamn...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 101
Senast: mamman
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 050
Hästmänniskan Är det någon som har tips på turridningsställen som också passar vana ryttare? Är så himla sugen på att få rida ut men det känns som...
2
Svar
35
· Visningar
2 222
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
913
Senast: Emro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp