Men har man perfekt balans och kroppskontroll flyger man inte av, det är ju det det handlar om. Jag däremot som är en helt normal ryttare kan förstå och läsa situationer, och flyga av ändå för det kan ju gå så himla fort i sådana situationer.
Personen du syftar på i sista delen av ditt inlägg saknar den perfekta koordinationen eller kroppskontrollen, för har man det känner man direkt hur hästen reagerar på varenda liten rörelse ryttaren gör, och kan också destillera vilken rörelse det var som fick hästen att göra eller inte göra så. Det är precis det som kroppskontroll och koordination handlar om.
Klart som fasen du kan flyga av iaf!
Det finns situationer där det är så mkt kraft knvolverat att människor inte räcker till vare sig styrkemässigt eller i snabbhet. Hästar är snabbare än oss. Det är bara att inse.
Jag har en tränare som är så där vansinnigt sadelfast, snabb, koordinerad, balanserad OCH bra på att läsa av djur. Han är en riktig hästkarl och hjälper många i eliten.
Han har också lång erfarenhet i hästutbildning och är exceptionellt bra på svåra individer. När alla a-tränare misslyckats med en individ brukar han eller ev John Hickey vara sista chansen.
Även den här karln åker av någon gång(om än betydligt mer sällan och inte av så små saker som de flesta åker av i).
Jag själv jobbar med dressyr och problemlösning. Jag är rätt sadelfast. Men min största styrka är jävligt bra på att läsa av djur.
Därför har jag, trots unghästar och problemlösning, inte åkt av på 10 år. Nu åkte jag av i somras för att gjorden gick av. Det var svårare att läsa än en häst.
IOM att jag jobbar med sånt här och har de tränare jag har och är sambo med en som behandlar många elit-ekipage får jag se ekipage på alla nivåer.
Och det finns en hel del som rider svårklass som inte är bra på att läsa av djur eller ens förstår basic hästpsykologi. De kan just förmå en utbildad häst att i en del spänning gå svårklass. En del hästar går sönder längs vägen. I vissa fall nästan alla.
I vissa fall sköter någon annan regelbundet om träningen av hästen. Så kan man klara av att styra runt inne på tävling på det någon annan utbildat.
Man kan också skicka iväg på tillridning någon månad innan stora tävlingar.
Det är mindre vanligt. Men det sker en del. Om än inte offentligt.
Och även på lägre nivå möter man folk som VILL men inte kan lära sig läsa djur eller förstå dem.
Man kan hjälpa dem till viss del. Men de blir aldrig duktiga. Trots ambition och vilja.