Kan alla bli en duktig ryttare?

Givetvis kan inte alla bli en bra ryttare. Det ser man ju bevis på dagligen.
Det beror varken på pengar eller resurser.

Däremot kan alla bli bättre. Då kan farten man blir bättre på ha med pengar och resurser att göra.

Sedan är jag övertygad om att många som kunde bli skitbra varken har tid, vilja att satsa eller har resurser som behövs för att utvecklas.
Sedan kan man ju vara bra på något speciellt inom hästeri. Ska man bli bra på allt? Det går ju liksom inte. Jag tror du menar "ligga på topp" när du frågar men hästar är ju så mycket mer.

Jag vet de som är fantastiska på att utbilda hästar, bättre än de som tävlar högre men en elitryttare blir de aldrig eftersom de inte är tillräckligt duktiga för just det. Alla dessa behövs ju ändå.

Jag har t.ex två barn där den ena är född djurhanterare och den andra har verkligen tummen mitt i handen när det gäller djur. Djurhanteraren har lätt att tolka djur, hantera djur och se om de mår dåligt eller bra, ofta genom att bara titta på dem.
Den andra ser ett djur (har gjort sedan födslen), älskar djur men kan varken se om de är sura eller glada, naturligt. Det har barnet fått lära sig genom inlärning.

Med åldern och erfarenhet har barnet med "djurhandikapp" lärt sig, blivit bättre och är nog bättre än andra som inte haft djur hela sitt liv, men "bra" kommer det aldrig bli.
 
Med ekonomisk situation á la oljeshejk och intresset för att lägga all vaken tid på träning med fina hästar för bra tränare kan nog de flesta bli riktigt bra, om än inte världsbäst.

Ju sämre ekonomiska resurser, desto mer talang och envishet krävs.
 
Funderade lite när jag mockade förut, kan vem som helst bli en duktig ryttare? Med rätt resurser och med rätt träning? Eller måste det till mer?

Hur tänker ni?

Jag tror att vi föds med olika förmågor, alltså att man har lättare för vissa saker än andra. Men ska man sedan komma till elitnivå krävs en hel del annat så som uppmuntran, stöd, rätt tränare, ekonomiska resureser etc. T ex var jag väldigt duktig på att springa längre sträckor, jag var inte snabb men uthållig, när jag gick i grundskolan. Men det fanns ingen i min närhet som stöttade mig eller hjälpte mig att gå vidare vilket gjorde att jag, kanske inte tappade intresset, men jag visste inte vart jag skulle vända mig eller hur jag skulle göra, så det hela rann ut i sanden.
 
Jag tror som flera nämnt, att det beror på vad man definierar som "bra ryttare". Pratar vi landslagsnivå tror jag absolut inte att alla kan det. För det krävs det nog de "rätta nerverna", en ganska stor grad av insnöning, mycket uppbackning från bra tränare och mycket pengar.
Däremot, om vi pratar "bra hobbyryttare", i dressyr säg på DM nivå (MsvC-MsvB) så tror jag att om inte alla, så åtminstone väldigt många, kan ta sig dit. Visst, det krävs ett visst mått av "satsning" även för det, och en bra tränare. Men bara man har en någorlunda skolad och schysst häst tror jag man kan ta sig dit iaf :)
 
Jag har ridit hela mitt liv och kan få mer eller mindre vilken häst som helst att gå trevligt på ett trevligt sätt, efter nån halvtimmes 'känna på' :)

Men sätt mig på en lokal dressyrtävling och jag kan knappt ta mig genom en LB godkänt på en häst jag ridit varje dag i 10 års tid :grin:
 
Nej det är inte min erfarenhet. Jag vet många som tränar varje vecka för bra tränare, har riktigt bra hästar och bra ekonomiska förutsättningar men som ändå aldrig kommer längre än till Lb i varken hoppning eller dressyr oavsett om de har hållt på i 15 eller 20 år.
Sedan är det här med en bra ryttare så subtilt. För endel är det att kunna sätta sig på en välutbildad häst och göra fina tävlingsresultat första halvåret och sedan går det utför utan att de förstår varför medans det för andra är att kunna utbilda sin häst och sedan ta sig fram med bra resultat. Jag tror att det krävs känsla. Med känsla kommer man långt. Bra mycket längre än med ren teknik.
 
Jag tänker mig en parallell med min "pianokarriär". Jag är ingen talang alls men har alltid tyckt att det var roligt att spela piano. På grundskolan och till viss del på gymnasiet klassades jag som "duktig". Jag övade nog mer än de flesta, minst en timme om dagen. I slutet av gymnasiet bestämde jag mig för att läsa musik på heltid ett år innan jag gick vidare med andra studier. Jag lade in en betydande övningsinsats och tog mig in på en av de högst sedda folkhögskolornas musiklinje. Där blev jag klasskamrat med personer med riktig talang - och jag insåg HUR långt efter jag låg. De övade lika flitigt som jag, men fick helt andra resultat. Det fanns inte en chans i världen att jag skulle kunna lägga in ännu mer övning för att hålla samma takt som de.
Jag tror det är lite samma sak med ridningen för mig och många andra - vi kan bli hyfsade med hjälp av motivation som drivkraft, men för att bli riktigt bra krävs en hel del talang också.
 
Det brukar sägas att det krävs 10 000 timmar för att bli bra på något. För att stå ut med det krävs det nog en hel del intresse (som kan grunda sig i en viss talang) som gör det lättare att sätta igång och komma över motgångarna i början.
En vän till mig berättade om att man har tittat lite närmare på barn som söker till elitutbildningar inom musik i USA. De som vid ansökningarna bedöms vara de mest begåvade barnen/ungdomarna har också flest träningstimmar bakom sig. Därmed inte sagt att bara träning räcker, som @warg påpekade.
Balans, känsla etc tror jag också kommer mycket från många timmar i sadeln, även om en del har bättre förutsättningar än andra från början. Håller med övriga om att skillnaden mellan de "vanliga" ryttare och eliten är att de senare har en uthållighet över det vanliga och är beredda att offra (allt) annat. Men det gäller ju inom det mesta.
 
Funderade lite när jag mockade förut, kan vem som helst bli en duktig ryttare? Med rätt resurser och med rätt träning? Eller måste det till mer?

Hur tänker ni?
Det kan man med rätt förutsättningar. Mentalt, fysiskt, bra hästar och rätt träning kommer man väldigt långt på.
Känsla osv lär man in om den inte finns från början. Vissa finner den direkt och andra måste jobba mer för att nå den.

Varför vissa saknar känslan tror jag beror på fel tänk och mentala spärrar.
 
Varför vissa saknar känslan tror jag beror på fel tänk och mentala spärrar.

Tänker du så t.ex om det gällde svetsning, måla tavlor, veterinär också?

Jag tänker att det kan ha med motorik, intelligens och förmågan att lära in snarare än att man har pengar och resurser.

Jag skulle nog aldrig tänka att någon som är sämre än andra att rita och måla har "fel tänk och mentala spärrar", även om det i många fall kan vara så.
Det skulle betyda att alla kan vara lika bra på allt, vilket ju inte stämmer.
 
Tänker du så t.ex om det gällde svetsning, måla tavlor, veterinär också?

Jag tänker att det kan ha med motorik, intelligens och förmågan att lära in snarare än att man har pengar och resurser.

Jag skulle nog aldrig tänka att någon som är sämre än andra att rita och måla har "fel tänk och mentala spärrar", även om det i många fall kan vara så.
Det skulle betyda att alla kan vara lika bra på allt, vilket ju inte stämmer.
Jag tror det ja. Alla kan lära sig att svetsa och måla bara man har viljan, fysiken och kunskapen för det. Sen kan inte alla bli Picasso men det betyder inte att man aldrig kan bli bra på det man kämpar för.
 
Hur man definierar bra tror jag är svårt. Jag tror de flesta kan lära sig rida övningar tom svårklass om man tränar mycket för bästa tränaren, rider rätt häst etc.
Men ridning handlar i min värld så mycket om feeling. Att utbilda hästar handlar om feeling ihop med erfarenhet nog att kunna vara impulsiv och i det impulsiva behålla feelingen.
DET kan inte alla lära sig.
Alla kan heller inte lära sig rida svårklass på svåra hästar.

Dugliga kan alla bli om de vill och inte har fysiska eller psykiska problem som hindrar.
Riktigt jävla bra måste man ha talang för att bli.
 
tror att intresse och egen motivation är det viktigaste.

vet inte hur många ggr jag hört programmeringsgrejer och inte lär jag mig mer för det, är helt enkelt så jäkla ointresserad att jag stänger av öronen.

Fast du kan inte jämföra programmering med ridning.
Siffror är exakta. Ridning handlar om känsla. Precis som målning eller matlagning på någon högre nivå.
 
Ridning är en idrott, och det är samma personer som har bra bollsinne eller är duktiga på gymnastik eller friidrott eller dans eller fäktning som blir bättre-än-snittet ryttare. Det som behövs är alltså balans, koordination och kroppskontroll som till en stor del är medfött.
 
Ridning är en idrott, och det är samma personer som har bra bollsinne eller är duktiga på gymnastik eller friidrott eller dans eller fäktning som blir bättre-än-snittet ryttare. Det som behövs är alltså balans, koordination och kroppskontroll som till en stor del är medfött.

Du behöver också kunna läsa av djuret, förstå känslor och psykologi. Förstå inlärning..
Det kommer inte automatiskt bara för att du har bra koordination, balans etc.

Man måste ha hela kitet.
Balans och koordination kan man träna upp rejält. Däremot inte förmågan att läsa djur om man inte har läggning för sånt.
 
Du behöver också kunna läsa av djuret, förstå känslor och psykologi. Förstå inlärning..
Det kommer inte automatiskt bara för att du har bra koordination, balans etc.

Man måste ha hela kitet.
Balans och koordination kan man träna upp rejält. Däremot inte förmågan att läsa djur om man inte har läggning för sånt.
Jag tror tvärtom att den som är intresserad av djur lär sig att läsa av dem. Visst kan kroppskontroll, balans och koordination tränas upp, men den som startar med ett bra bollsinne kommer längre.
 
Jag tror det ja. Alla kan lära sig att svetsa och måla bara man har viljan, fysiken och kunskapen för det. Sen kan inte alla bli Picasso men det betyder inte att man aldrig kan bli bra på det man kämpar för.

Fast det är ju just det. Först säger du att det är mentala spärrar och fel tänk för att i nästa inlägg skriva "bara man har viljan, fysiken och kunskapen".

Då har du helt plötsligt blandat in tre andra grejer man måste ha, vilket ju egentligen är det som bestämmer om du kan eller inte. Då är det ju inte bara "fel tänk och mentala spärrar".

Alla kan inte bli distanslöpare och de kan inte bli sprinters. Det har faktiskt med medfödd fysik att göra lika mycket som träning. Så, nej alla kan inte bli "bra" på allt.
 
Jag tror tvärtom att den som är intresserad av djur lär sig att läsa av dem. Visst kan kroppskontroll, balans och koordination tränas upp, men den som startar med ett bra bollsinne kommer längre.

Ja jag tror att man kan lära sig läsa av djur, till en viss gräns. Men det där lilla extra, som gör att någon sticker ut i sitt ridande och i hur de förstår sig på hästar går inte att träna in oavsett hur mycket vilja och önskan som finns.
Tänker likadant om bollsinne
 
Fast det är ju just det. Först säger du att det är mentala spärrar och fel tänk för att i nästa inlägg skriva "bara man har viljan, fysiken och kunskapen".

Då har du helt plötsligt blandat in tre andra grejer man måste ha, vilket ju egentligen är det som bestämmer om du kan eller inte. Då är det ju inte bara "fel tänk och mentala spärrar".

Alla kan inte bli distanslöpare och de kan inte bli sprinters. Det har faktiskt med medfödd fysik att göra lika mycket som träning. Så, nej alla kan inte bli "bra" på allt.
Fast distanslöpning och ridning är två olika saker. Fysiken spelar mindre roll i ridning än inom löpning. Ridning handlar om kommunikation, samspel, balans och teknik mer än om ens lungkapacitet och hur långa ben man fötts med.
Jag håller inte med dig.

Det finns tex en ryttare som blev av med sin känsel från midjan och ner men lyckades hitta andra metoder för att tävla barrel race på hög nivå igen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 101
Senast: mamman
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 052
Hästmänniskan Är det någon som har tips på turridningsställen som också passar vana ryttare? Är så himla sugen på att få rida ut men det känns som...
2
Svar
35
· Visningar
2 223
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
913
Senast: Emro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp