Kan alla bli en duktig ryttare?

Crossline

Trådstartare
Funderade lite när jag mockade förut, kan vem som helst bli en duktig ryttare? Med rätt resurser och med rätt träning? Eller måste det till mer?

Hur tänker ni?
 
jag tänker så här: bra på något är man när man når 100.

Vissa föds med med fördelar/talanger som gör att de börjar på typ 37, medans vi andra börjar från 2 eller -17.

Med träning kan alla nå 100, men det kanske är lättare/tar kortare tid/färre resurser för någon som startar på en högre nivå. Men det betyder inte att inte alla *kan* nå 100
 
Jag tror inte att alla kan bli bra på något. Vissa har helt enkelt talang för en sak som andra inte har. Men visst, har man intresse och verkligen vill lära sig kommer man ju längre än man kanske skulle annars, men jag tror ändå man behöver ha känsla och det är svårt att träna eller lära sig
 
Lika lite som jag skulle kunna bli gymnast så kan inte alla bli bra ryttare. Eller "bra" kan man väl bli men man kan aldrig bli världselit om man inte har lite talang och känsla. Om man inte är superrik och kan köpa färdiga hästar som man kan rida tills förra ägarens ridning går ur. :cautious:
 
Nyckeln här är ju hur man definierar "duktig". Landslagsnivå? Eller en helt ok hobbyryttare? Att alla har olika utgångsläge och sedan olika förutsättningar är ju ett faktum - och det innebär förstås att alla inte kan nå exakt lika långt heller.
 
Jag tror som @ptr att det är mer en fråga om mental förmåga än fysisk. Det gäller att orka att hårdsatsa tillräckligt länge. Sen är det givetvis lättare att lägga ner den ansträngningen på något man känner att man är någorlunda bra på men ytterst handlar det att få ihop de där 10,000 + timmarna.
 
Ja, jag tror att vem som helst kan bli en duktig ryttare. Det enda som kommer skilja är att vissa för jobba/slita mer för att nå målet, än dom som har lite lättare att lära sig (talang, känsla osv).
 
Nej, det tror jag inte. Saknar man känsla kan man aldrig bli vad jag definierar som en duktig ryttare. Att lära sig tekniken på en viss häst är en sak, det kan man göra med hjälp av instruktioner och minne. Det är en annan sak att hoppa upp på en okänd häst och på egen hand hitta den rätta tekniken, det gör du inte utan känsla hur mycket du än tränat och lärt dig.
 
Låt säga att jag har obegränsat med pengar och väljer att satsa allt på att min hästrädda, ointresserade sambo ska nå eliten, kan han göra det? :D
 
Låt säga att jag har obegränsat med pengar och väljer att satsa allt på att min hästrädda, ointresserade sambo ska nå eliten, kan han göra det? :D

Gör det inte! Kan aldrig vara värt det.

Men lite lagom så att hästrädslan blir hanterbar och ni kan rida och ha roligt tillsammans med ridningen.
 
Låt säga att jag har obegränsat med pengar och väljer att satsa allt på att min hästrädda, ointresserade sambo ska nå eliten, kan han göra det? :D
tror att intresse och egen motivation är det viktigaste.

vet inte hur många ggr jag hört programmeringsgrejer och inte lär jag mig mer för det, är helt enkelt så jäkla ointresserad att jag stänger av öronen.
 
Funderade lite när jag mockade förut, kan vem som helst bli en duktig ryttare? Med rätt resurser och med rätt träning? Eller måste det till mer?

Hur tänker ni?

Kan alla bli bra ryttare?
Nej, det tror jag inte.

Kan alla rida svårklass?
Ja, det tror jag.

Det går säkert för alla att köpa sig den träning och de hästar som krävs för att nå svårklass. Men för att bli en bra ryttare och själv kunna ta olika sorters hästar (med tillräcklig talang) till svårklass så krävs en känsla och förståelse för hästen som individ och djur. Den förståelsen har inte alla, och även om det går att lära sig till viss del så kan man inte lära sig det helt.
 
Nej, jag kan inte bli det, har inte den mentala viljan och intresset av att bli bra och bättre, och absolut inte jämföra mig med andra.
Är nöjd med att luffa i skogen och vet att det finns fler som mig, som inte ens skulle bli bra genom tvång :)
 
Jag tror inte det, man måste ha vissa förutsättningar. Mycket övning kan göra en mycket bättre men jag tror inte att det helt kan kompensera bristen på talang.

Själv saknar jag mer eller mindre bollsinne och jag tror inte att jag hade kunnat bli en stjärna i någon bollsport även om jag skulle öva många timmar varje dag.
 
De allra flesta faller inom något slags normalspann och kan definitivt lära sig att rida på svårklassnivå med rätt träning och motivation. Några få är superbegåvade och har väldigt lätt för sig och en gissningsvis lika stor grupp är betydligt mindre begåvade än genomsnittet och kan nog inte bli bra ryttare.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 101
Senast: mamman
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 052
Hästmänniskan Är det någon som har tips på turridningsställen som också passar vana ryttare? Är så himla sugen på att få rida ut men det känns som...
2
Svar
35
· Visningar
2 223
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
913
Senast: Emro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp