Kampen om ringen - ulvlek

Status
Stängd för vidare inlägg.
Frodo har ju en extraröst också :)

Jag låg i natt och funderade på scenarion där de onda hade en extraröst och därför kunde lura oss andra med sitt röstande om de ändå hade en dold röst att avgöra med men då faller ju de tankarna.

Men har Frodo kunnat använda den redan i första DL?

Ringens DL är på natten och övergår ringen till annan bärare så ska egenskaperna användas vid den närmsta natt DL.
....
Val av paket meddelas LL och Assistent via PM senast vid DagDL

Kanske har Frodo också en extraröst redan. Jag vet inte hur detta ska tolkas. I så fall hade han valt extraröst redan och utnyttjat den samma DL. Varför välja det första DL? Känns ologiskt faktiskt.

Jag tror nog att det är borgmästaren som lagt en extraröst trots allt.

Jag har också tänkt på det som @LenaH skriver om Gollum, men känner mig fortfarande osäker på hur det fungerar egentligen. Det står att han "har ett beskydd och kan stoppa en lynch mot sig själv"

Då tokar jag det som att Gollum måste göra ett aktivt val och meddela LL att han vill stoppa lynchen (=ingen blir lynchad), men han kan bara göra det om det är han själv som verkar bli lynchad. Måste då Gollum invänta alla röster innan han meddelar om han vill stoppa lynchen? Vad händer om Gollum inte kan vara aktiv vid DL?

Eller är det så att lynchen stoppas automatiskt om det är så att Gollum verkar åka ut? Och vad händer då om det är lottning mellan Gollum och en annan: stoppas lynchen direkt eller görs lottningen först: så att om lotten faller på Gollum blir det stoppad lynch men om lotten faller på den andre fortsätter allt som vanligt?

Som sagt, utefter formuleringen i rollbeskrivningen tycker jag det låter som att alt 1 är mest troligt, men det gör också att det kan uppstå fler knepiga situationer.

Jag tänker lite på @Blacksmithfarm som Gollum, som väl mest @cirkus lanserade före lynchen och den teorin borde ju rasa helt för då hade hon ju stoppat lynchen.

Det är väl det enda säkra jag kommit fram till än så länge, Bsf bör inte vara Gollum! :p

Fast det borde bero på hur man kan uttrycka sig när lynchen ska stoppas.
Typ - stoppa lynchen om jag blir lynchad.

Annars så känns det rätt så sannolikt att bsf INTE är Gollum, hon trodde ju att hon var lynchad.

Eller så är det så att hon uttryckt sig som i mitt exempel, vetat att hon inte ska bli lynchad (pga att hon själv stoppat lynchen och inte pga extraröst(er)) och sedan låtsas att hon trodde hon skulle bli lynchad. Jäkligt halt beteende som passar gott in på Gollum, men det hänger på att den stoppade lynchen kan vara villkorad på det viset.

Annars så känns det rätt så sannolikt att bsf INTE är Gollum, hon trodde ju att hon var lynchad.

Eller så är det så att hon uttryckt sig som i mitt exempel, vetat att hon inte ska bli lynchad (pga att hon själv stoppat lynchen och inte pga extraröst(er)) och sedan låtsas att hon trodde hon skulle bli lynchad. Jäkligt halt beteende som passar gott in på Gollum, men det hänger på att den stoppade lynchen kan vara villkorad på det viset.
Fast var det inte så om en det blev en stoppad lynch så var det ingen som blev lynchad? Eller har jag fattat fel nu igen? :banghead:

Jag har också tänkt på det som @LenaH skriver om Gollum, men känner mig fortfarande osäker på hur det fungerar egentligen. Det står att han "har ett beskydd och kan stoppa en lynch mot sig själv"

Då tokar jag det som att Gollum måste göra ett aktivt val och meddela LL att han vill stoppa lynchen (=ingen blir lynchad), men han kan bara göra det om det är han själv som verkar bli lynchad. Måste då Gollum invänta alla röster innan han meddelar om han vill stoppa lynchen? Vad händer om Gollum inte kan vara aktiv vid DL?

Eller är det så att lynchen stoppas automatiskt om det är så att Gollum verkar åka ut? Och vad händer då om det är lottning mellan Gollum och en annan: stoppas lynchen direkt eller görs lottningen först: så att om lotten faller på Gollum blir det stoppad lynch men om lotten faller på den andre fortsätter allt som vanligt?

Som sagt, utefter formuleringen i rollbeskrivningen tycker jag det låter som att alt 1 är mest troligt, men det gör också att det kan uppstå fler knepiga situationer.
Bra fråga, kan det vara så att Gollum skickade in i förväg att lynchen skulle stoppas om det verkade som att hon(?) skulle åka. Skulle vara intressant att veta om den gåvan är förbrukad om det görs och Gollum inte är uppe för lynch när röstningen är slut.

Eftersom det till den här röstninen bara fanns två personer med den möjligheten, vågar man verkligen sticka ut huvudet på det sättet om man är en av dem?
Tveksamt.
Det är därför jag inte vet hur jag ska tolka det, om det behövs tolkas alls

Fast var det inte så om en det blev en stoppad lynch så var det ingen som blev lynchad? Eller har jag fattat fel nu igen? :banghead:

Vad jag tänker är om bsf är Gollum så har ju händelseutvecklingen spelat henne i händerna.

Hon vet att hon inte kan bli lynchad för hon är "immun" mot en lynch, så hon ligger lågt ett par timmar, sen har hon sån jäkla tur att någon lägger en extraröst på q4 och q4 lynchas. När hon kommer tillbaka kan hon låtsas att hon trodde hon var lynchad. Perfekt alibi för att INTE vara Gollum.

Men jag vetefan

Men har Frodo kunnat använda den redan i första DL?

Kanske har Frodo också en extraröst redan. Jag vet inte hur detta ska tolkas. I så fall hade han valt extraröst redan och utnyttjat den samma DL. Varför välja det första DL? Känns ologiskt faktiskt.

Jag tror nog att det är borgmästaren som lagt en extraröst trots allt.
Isf kan vi nog utesluta Bsf som BM också för då borde hon stoppat lynchen istället, precis som i Gollumfallet.

Eftersom Gollum kan stoppa så förutsätter jag ett aktivt val. Om Gollum inte har möjlighet att vara inne och göra det så tough shit liksom.

Jag tycker flera av er krånglar till rollbeskrivningarna lite mer än nödvändigt. :p

Men det är ju förjävla trist att riskera att rösta ut en god med en extraröst . Det var vad jag menade att med en lagd extraröst bör man vara rätt säker på vad man pysslar med. Nu blev det ju bra, och det är möjligt att någon verkligen snappat upp att q4 var ond och valde att lägga extrarösten där.

Det är väl lika trist att rösta ut en god med en valig röst?

Jag förstår inte riktigt den där rädslan för att gissa fel eller det gör jag ju på ett vis men alternativet är ju att göra det lättare för ulvarna.

Jag tänker att i just första lynch är allt så osäkert att en extraröst har stort inflytande och det är viktigt att man inte röstar bort en god med en ännu viktigare roll än den man har själv bara för att rädda sig kvar i leken. Samtidigt som den med extraröst kan vara oerhört avgörande i slutänden. Den som la extrarösten i denna lynch gjorde i allafall helt rätt. I den enkla världen så var det bsf som gjorde det.

För att återknyta till den här diskussionen inatt. Ett annat alternativ är ju att extrarösten las tidigt. Och den som la den inte visste att den kunde bli så avgörande.

Det förutsätter fortfarande en extraröst. Lynchen blir stoppad, Gollum är inte immun.

Eftersom Gollum kan stoppa så förutsätter jag ett aktivt val. Om Gollum inte har möjlighet att vara inne och göra det så tough shit liksom.

Jag tycker flera av er krånglar till rollbeskrivningarna lite mer än nödvändigt. :p

Fast jag tycker faktiskt det gör skillnad, om vi nu ska ta ställning till om Bsf KAN vara Gollum eller inte utifrån denna röstningen. Jag vet inte om jag tror så mycket på teorin från början, men jag tycker fortfarande inte att man kan utesluta det.

Här har det diskuterats! Sover inte ni människor om nätterna? O_o
Ont om tid men vill lägga in några tankar innan DL åtminstone, även om jag inte har mycket såhär i början.

Det här är intressant. Dentaku är den enda, tror jag, som tar upp att slutresultatet kanske inte blir vad det ser ut som innan uppdateringen kommer eftersom det finns extraröst i omlopp.
Intressant! Kanske D använde extraröst när det såg ut att vara 3 st med 2 röster var? För bollen röstade ju sent.
Eller så hade hon läst rollerna bättre bara ..

Jag tänker lite på @Blacksmithfarm som Gollum, som väl mest @cirkus lanserade före lynchen och den teorin borde ju rasa helt för då hade hon ju stoppat lynchen.

Det är väl det enda säkra jag kommit fram till än så länge, Bsf bör inte vara Gollum! :p
Fast hon kan välvisst varaGollum ändå? Iom att det fanns extra röster så behöver ju inte lynchen stoppats? :confused:

Det gick ju väldigt fort igår på slutet så jag undrar hur mycket övrigt som går att utläsa egentligen från det. Bollen kan ha försökt rädda Q eller för den delen Dentaku. Eller båda?
Eller så röstar hon bara på den hon tycker är mest misstänkt. För att som ulv lägga en sån röst är ju att sticka ut nacken rätt ordentligt. Skulle hon verkligen göra det redan dag1?
Tål att funderas på. Hoppas få göra det mera i eftermiddag.

Fast jag tycker faktiskt det gör skillnad, om vi nu ska ta ställning till om Bsf KAN vara Gollum eller inte utifrån denna röstningen. Jag vet inte om jag tror så mycket på teorin från början, men jag tycker fortfarande inte att man kan utesluta det.
Men det står faktiskt inte att lynchen stoppas, det står kan stoppa.
Du kan ju inte läsa in saker som inte står där.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Ridkjol
  • Proferm eller Probihorse Vital?