Kampen om ringen - Moria edition

Status
Stängd för vidare inlägg.
Haha, det var en ovanligt billig teori :p Men nej, Legolas är väl ett fint namn på en travhäst. Jag får dock bara associationer till en långhårig, blond Orlando Bloom (av förklarliga skäl) och det är inte något jag vill tänka på :arghh:
Varför vill du inte tänka på det? Är du rädd att du ska behöva käka Legolas, och distansierar dig redan nu?

Det känns inte som att vi riktigt kommer igång, känner jag. Lite som @zassoo och @Niyama så verkar frågorna ge ganska mkt "omkring-snack", men ingen verkar komma med riktigt teoriande? Jag försökte få igång nått med dvärgarna där, men det kändes inte som att någon nappade. Men det kanske är såhär "segdraget" i lekarna numera? Det kändes som det var lite mer pang på rödbetan förr, men det kanske bara är jag..
Nåväl, jag ska iväg en sväng nu men hoppas att det hänt lite mer när jag kommer tillbkas.
Det är väl olika olika lekar, men det är väl så att ju närmare DL ju mer on topic blir det...

Ang. Dvärgarna. Då de är goda så la jag inte mycket tankeverksamhet på det. Det är ju orcer troll och nazguler vi jagar nu ;)

Försöker bena ut vad olika tänkbara scenarion kan bero på med tanke på rollistan, har jag uppfattat allt rätt nu?

Stoppad lynch (Ingen åker):
Ringen
Gandalf

Uteblivet käk:
Ringen
Boromir

Någon annan än den som har flest röster åker:
Någon har blivit groda och rösten räknas ej (Ringen, anges vid morgonens DL ifall det hänt men inte vem)
Boromir (?)
Sams röst räknas ej/Sams röst räknas dubbelt (Om Frodo har åkt ut i förra lynch/för två lyncher sedan)
Gimli har offrat sig för den som lynchas (Om Gimli är den som åker)
Någon/några har röstat på Trollet föregående dag (Om Trollet åkt ut förgående lynch)
Aragorn har väckt ett tilfälligt spöke (max varannan natt)
(LL klantar sig :angel: )

Försöker bena ut vad olika tänkbara scenarion kan bero på med tanke på rollistan, har jag uppfattat allt rätt nu?

Ringen
Gandalf

Uteblivet käk:
Ringen
Boromir

Extra röst (Ringen)
Någon har blivit groda och rösten räknas ej (Ringen, anges vid morgonens DL ifall det hänt men inte vem)
Boromir (?)
Sams röst räknas ej/Sams röst räknas dubbelt (Om Frodo har åkt ut i förra lynch/för två lyncher sedan)
Någon/några har röstat på Trollet föregående dag (Om Trollet åkt ut förgående lynch)
La till fetat :)
+ att det vid lika kan bli:
Lottning
Utslagsröst av orckung eller Gandalf. Gandalfs väger tyngst

Gandalf och Balrogen är "kärlekspar" och drar med varandra... Det märker vi ju i uppdateringen...

Fetade ett scenario till ang stoppad lynch

Ringen
Gandalf
Boromir ( kan välja stoppad lunch eller käk )

Uteblivet käk:
Ringen
Boromir

Boromir (?)

1 Vad har alven Legolas betytt för svensk travsport?
Jag läste "aveln", alltså vad Legolas har betytt för aveln och tänkte "men han kastrerades väl tidigt?". Legolas ökade intresset för travsporten. Vad nån alv har med saken att göra vet jag icke :p
2 Har Alver spetsiga öron?
Jag bildgooglade och det verkar så :confused:
Niyama läser fel, alven blir aveln. lätt hänt :p

Tjaa, jag gissar att han fick en häst döpt efter sig så det kanske var någon som gillade Legolas extra mycket då :angel:
Jomen de har jag väl för mig att de har :)
Jaha, är Legolas döpt efter nån fiktiv person?
Niyama missförstår bollen__s svar...
Eh va? Jag förstår inte :)
Ja, du skrev att "han" fick en häst döpt efter sig. Och så stod det "alven" i frågan. Så då kopplade jag att Legolas kanske var döpt efter nån fiktiv person.
Ja jag gissar att det finns en travhäst som heter Legolas. Och då borde travhästen vara döpt efter alven Legolas så då måste han väl ha betytt något för nån inom travsporten.
Ärligt missförstånd? Troligtvis, men jag reagerade på det så jag tar med det så länge...

Hans namne travhästen Legolas sprang in massor med pengar och var en underdog från början och jag tror att det tilltalade allmänheten mycket och gjorde travsporten kanske både mer begriplig och tillgänglig, men ffa så gjorde Legolas travsporten "känd" bland allmänheten (till och med min morsa visste att det var en travhäst)

Jag har aldrig sett en alv utan spetsiga öron
Hm, jag var inte med på den tiden, så...

1) Alven Legolas i sig själv har väl inte betytt något alls för svensk travsport, dock har Hästen Legolas fått sitt namn efter honom, en skröna säger att det var för att han hade långa och spetsiga öron - men om det är sant det vet jag inte.
Hästen Legolas var en askungesaga utan dess like, trots att han var en valack. Som ung var det bara bekymmer sjukdomar och skador, och hade inte Thomas Nilsson sett något i honom så hade han kanske aldrig ens kommit till start. Legolas vann 19 raka segrar från det han startade första gången, och den första förlusten kom mot Ideal Du Gazeau i Vm-loppet i New York.
Legolas var omåttligt populär och utnyttjades som reklampelare av ATG, och när han sedemera slutade att tävla så blev han sponsrad med foder under resten av sin livstid av ATG, som ett tack för det intresse han skapat för sporten och gjorde den populär och framgångsrik.

2) Som Alver beskrivs av JRR Tolkien så ska de ha det :)
Q har det hittills mest ingående svaret på fråga 1. jag har inte kollat källor på detta, men utgår från att hon kan sin sak.

Postar detta så länge, så det inte försvinner (eller dupliceras:cautious::p)

Nästa omgång:
Han borde betytt väldigt mycket tycker jag allt. Jag själv som är fullständigt ointresserad av travsport vet att Legolas finns. Det borde väl finnas fler som jag som älskar Sagan om ringen men inte trav och vet vem han är tack vare det. Kanske!

Självklart! Jag skulle vilja påstå att det är ett av de viktigaste kännetecknen för att någon är en alv (utseende alltså). Om du möter någon på stan med spetsiga öron så kan du anta att det är en alv.
Har inget att säga om EmmaNs svar just nu, tar med det ändå, för att gå igenom allas...

1. Får erkänna mig totalt okunnig om travaren Legolas mer än att jag antar att han döps efter alven med samma namn.
2. I min värld är det nog ett utmärkande tecken på alver ja.
Kort och sakligt. Har inget att invända mot här heller.

Jag har hittat hit. Dock insett att jag nog gjort ett misstag som inte tänkte på att vissa lekar är mer avancerade än andra, jag lär inte ha en chans att sätta mig in i rollerna i den här, tyvärr. Men ska göra mitt bästa.

1. Baserat på vad andra skrivit verkar han gett namn åt en travhäst, som jag själv dock aldrig hört talas om... Så därför klämmer jag till med att eftersom alver är så lätta så var Legolas inspirationskällan till att börja använda aluminiumskor, för då skulle travhästarna kunna bli lika snabba som alverna!
2. Ja, det brukar väl vara standard, inte bara i Tolkiens värld.
Kommer med en ny teori, att det inte alls har med namnet att göra utan med lättheten och därav aluminiumskor. Något sm heartstring senare undrar ifall det hör ihop med att dvärgar är bra på smida.

Så de obligatoriska frågorna.

1. Eftersom Legolas var den första travhäst jag någonsin hörde talas om när jag var barn tror jag att han gjorde mycket för att göra travsporten känd bland folk. Jag har dessutom sett denna legendariska på riktigt Vid något tillfälle. För mig är nog Legolas den jag tänker på först När någon ber mig namnge en känd svensk travare.

2. Ja. Alver har spetsiga öron. Tittade just på min äldsta dotter som gjorde sig färdig för skolavslutning. Det var bara öronen Som skilde henne från en skogsalv. (som min telefon ville ändra till skogsavverkning...)
För mig är det Copiad eller Ina Scott, tack vare Min Häst-tidningen :D
Jag tror att alver är mot skogsavverkning...

Alltså, förlåt, men vad har de obligatoriska frågorna för funktion i leken? Nått sånt har inte funnits i de lekar jag varit med i tidigare nämligen.

Men ja, mina svar på de obligatoriska frågorna;
1. Jag vet att en travhäst heter (hette?) Legolas och man kan ju inte annat än misstänka att denne döpts efter alven Legolas. Men sen har jag ingen aning, jag är inte insatt i travsporten.

2. Enligt Tolkien har alver spetsiga öron och jag har nog inte sett någon beskrivning eller teckning av en alv som INTE haft spetsiga öron någon annanstans heller för den delen, så mitt svar där blir ja.
Har inget att kommentera är just nu. Får vara med för sammanställningens skull.

Så, nu har jag vaknat till och haft skolavslutning med fina barnen! Min stora slutade åk 6 och det kändes lite som om det här var sista skolavslutningen för henne som vi var välkomna till... Fram till studenten då! :D Tack och lov att den yngsta har ett par åt kvar! :nailbiting:

Nåja tillbaka till leken, @quarter4ever har ju snott hela min utläggning om Legolas... :meh: Så jag får väl försöka komma med något eget...
Så var det dags för den obligatoriska frågan, det blir inte mindre än 2 denna gången

Som många andra redan har skrivit så har alven Legolas betytt en hel del för svensk travsport även om alven själv nog är lyckligt omedveten om det.

Är solen gul? Blir man blöt av vatten? Såna här självklara frågor känns nästan som om de skulle kunna vara något lurt med, jag blev lurade i den förra leken och nu har min mardröm blivit sann att Kristina Lugn och Staffan Westerberg ska samarbeta, så jag vet inte vad jag törs svara på den här frågan.... :nailbiting:
Snurrfian verkar vara rädd för att svara på frågor med tanke på förra leken (:p)
Frågan jag ställer sig är farför Legolas skulle vara lyckligt ovetande? Vore han ledsen om han visste?

Okej, nu ska jag försöka sätta mig in i leken. Känner mig fruktansvärt förvirrad då en hel del saker verkar ha ändrats sen jag spelade som mest. De här frågorna till exempel, nu har ju @heartstring redan frågat så jag slapp :p Dessutom verkar det vara OK med väldigt mycket OT-snack/icke-teoriande vilket är både positivt och negativt.

Men jag antar att jag får svara på de där frågorna.

1. Vad har alven Legolas betytt för svensk travsport?
Hmm. Legolas var en travhäst, det är det enda jag vet. Jo den var väl mörkbrun också utan tecken, tror jag. Inte mycket till identifikation för en svensk varmblodig travare dock :p Vissa verkar anspela på att alven Legolas gav namn åt travhästen Legolas, men vad namnet har spelat för roll för hästens resultat vete fåglarna. En vild gissning är att hästen skulle sprungit lika fort även om den hetat Sauron.

Svårt att säga, de flesta verkar ju ha långt hår av någon anledning. Kanske är trendigt.
Tycker att Legolas (hästen) lika gärna kunnat heta Sauron...
Tänk om hans namn baserades på Legolas egenskaper (springa lätt och fort)Om han hetat sauron så hade han stått fastmurad och sett bra?O_o

.1. Vad har alven Legolas betytt för svensk travsport?
Det här låter lite som en kuggfråga i mina öron. Det finns/fanns? en travhäst som heter/hette? Legolas (före min tid tror jag) och den antar jag betydde mycket för svensk travsport eftersom det har skrivits en bok om honom som jag ärvt av min farfar och som står i min bokhylla och väntar på att jag ska få tid att öppna den någon gång. Men sedan började jag leka ulvlekar så jag vet inte hur det blir med den där boken nu... ;)
Men alven Legolas har väl inte betytt så mycket för travsporten vad jag kan se, som en del har varit inne på lär ju hästen ha haft samma liv, sprungit lika fort och blivit lika poppis även om den haft ett annat namn.

Självklart!
Säger att det jag reagerade på - att "en del" skulle ha reagerat på att hästten inte behövt heta Legolas - var ett syftningsfel...

Jaha, då har jag gått igenom rollistan och det har väl klarnat litegrann. Har även läst igenom leken ordentligt nu och det är inte så värst mycket matnyttigt, mest praktiska frågor, OT-snack och en hel del såklart om de "obligatoriska frågorna". Den som sticker ut är @Blacksmithfarm som går på som en ångvält för att provocera fram svar att spinna vidare på, sen bara backar av och säger "Okej" :confused: Lite märkligt tycker jag nog.

Jag har väldigt dåligt med tid idag. Läst rollistan ett par gånger men känner mig mest förvirrad :crazy:

Svaret på obligatoriska frågorna

1. Vet inte riktig vad alven Legolas har med trav att göra annat än att en känd travhäst hette Legolas, antagligen döpt efter alven. Hästen Legolas vet jag inte så mycket om, är nog för ung för det :p

2. Ja alver har spetsiga öron, ett av deras främsta kännetecken skulle jag säga.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hull..?
  • Ridskoleryttare
  • Vilka raser passar in?
Tillbaka