Kampen mot bättre hälsa...

Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok.


För att göra en lång historia "kort":
Jag har kämpat med dåligt mående i flera år. Blev mobbad som barn och större delen av skolgången, vilket ledde till svår social ångest/social fobi. Lite bättre blev det i gymnasiet, och ännu bättre med KY-utbildningen efter det. Jag fick för första gången uppleva uppvaktning och att ha en pojkvän. Förvisso en kass pojkvän med både fysisk och psykisk misshandel i vardagen liksom övergrepp. Efter två år blev jag fri. Min kropp förträngde händelserna och jag var lycklig i 2-3 år. Livet lekte. Sedan triggades minnet igång av en händelse och livet kraschade.

En lång tids depression tog fart. Livet var nattsvart. Mycket ångest, mycket suicidtankar, mycket hallucinationer, mycket ryggvärk. Kontakt med psykiatrin under delar av den tiden, utredning för autism (men ingen diagnos på det), terapi för social ångest och terapi för övergreppen (som psykologen inte ansåg var övergrepp alls utan bara överreaktion från min sida).

Efter flera år började min depression långsamt försvinna. Men den allmänna ohälsan kvarstod. Som introvert med social ångest passar jag inte in någonstans. Blir sällan omtyckt på arbetsplatser (eller i det privata). Jag är rätt ensam således och det är emellanåt skitjobbigt.

Vid något tillfälle under min "bra-period" fick jag för mig att byta inriktning på jobb och satsa på att arbeta med kundmöten, för det var något jag ville innan mitt liv kraschade innan den destruktiva relationen. Världens sämsta val på många sätt och vis. Jag fick jobb lätt, men samma visa där att jag inte var omtyckt för att jag inte var tillräckligt social i en social bransch. Jag trivdes inte heller med arbetsuppgifterna, men tänkte att jag behövde mer tid att komma in i dem. Av olika anledningar sökte jag annat och fick lätt jobb igen.

Nya arbetsplatsen var mycket större med fler arbetsuppgifter, större kundflöde, större bemanning. Ingen introduktion att tala om utan bara kastas in i arbetsuppgifter man inte kunde med ett "det löser sig". Några månader av det och mitt mående kraschade igen med en sjukskrivning som följd. Kroppsvärk och svår stress var diagnosen.

Två års sjukskrivning följde. Ingen bra kontakt med chefen, som inte trodde på mig och mina besvär. Ingen bra kontakt med kollegor eftersom de var ständigt underbemannade.

Efter många om och men började jag jobba heltid igen, i teorin. I praktiken fixade/fixar jag inte att arbeta så många procent på en arbetsplats som gör mig sjuk. Efterföljande år har således bestått i att försöka hålla mig flytande och inte bli sjukskriven igen, men jag har inte heller klarat av att jobba 100% utan en massa sjukfrånvaro. Jag har hela tiden kämpat mot utmattning.

Jag har varit hos företagshälsovården i omgångar och de tror inte att mitt arbete är grundproblemet till min ohälsa utan snarare att jag har obehandlad PTSD som gjort att jag fått utökad social ångest (framförallt för män) och kroppsvärk, vilket eventuellt utvecklats till fibromyalgi.


Det senaste halvåret har mitt mående rasat ännu mer. Jag orkar inget längre. Sover dåligt. Äter inget. Har ångest, suicidtankar. Panikångest. Hallucinerar, lukt, smak. Utmattning, depression. Sjukanmäler mig hela tiden.

Företagshälsovården kan och har erbjudit sig att skicka remiss till psykiatrin för att jag ska få hjälp med min PTSD. Jobbet har inte fått fullt så ingående info, utan främst att läkaren anser det är det bästa och det är för mitt välmåendes skull. Men HR säger nej, de är enligt uppgift rädda för att det blir en sjukskrivning och det är inte det bästa för mig.

Så ingen remiss från företagshälsovården. Istället har jag pratat mer med vårdcentralen, men de nappar överhuvudtaget inte på att jag kan ha PTSD och mina besvär troligt kommer därifrån. De menar på att jag får säga upp mig om jag mår dåligt. På vad sätt det nu skulle lösa mitt grundmående, jobbstressen blir utbytt i arbetslöshetstress istället. Ekonomin kraschar ännu mer än den redan gjort.

Jag har testat att skicka remiss till både psykiatri och smärtrehabilitering och båda har avslagit för att de vill ha remiss från vården.

En allmän sjukskrivning för vården är inte aktuell. Det går inte att sjukskriva för psykisk ohälsa tydligen, trots utmattning, daglig ångest och suicidtankar. Ingen chans till återhämtning med andra ord. De hänvisade till psykakuten för att lösa min måendeproblematik.


Nu står jag här och vet varken ut eller in. Arbetsgivare och läkare vill att jag säger upp mig själv. Alla andra jag pratar med säger NEJ till det och att arbetsgivaren faktiskt får vara den som tar ansvar med uppsägning.

Jag vill bara hålla mig flytande till hösten när jag hoppas på att komma in på utbildning.
 

Jag har fått ta del av deras mailkonversation. Mitt fack driver mitt ärende och kräver ditten och datten av arbetsgivaren för att kunna gå vidare med ett utköp.

Men, arbetsgivaren menar på att det inte är ett utköp utan en överenskommelse med förutsättning att jag säger upp mig.

Jag vill inte säga upp mig ”vanligt” pga karens, och då har de kommit fram till den här lösningen, säg upp dig men med möjlighet att gå på dagen och få en klumpsumma pengar (som inte täcker karenstiden pga skatt).

Det innebär också att jag förlorar hjälpen av Trygghetsstiftelsen, eftersom det handlar om en egen uppsägning och inte en överenskommelse om att avsluta anställningen som jag fattat det som.


Jag har ju talat om för facket att det handlat om ett utköp, för det är så jag tolkat det. Hon har väl iofs också tolkat det så eftersom jag återgav ordagrant vad som sagts på det mötet.

Det verkar inte som att arbetsgivaren är villiga alls att gå med på ett rent utköp i dagsläget, utan de vill verkligen att jag säger upp mig så jag förlorar alla rättigheter jag har.


Alltså vilken idiot-AG??? Är det nåt man fått itutat sig hela livet så är det ju Säg Aldrig Upp Dig. Ja det vore ju superbekvämt för dom om du gjorde det, förstås, men ingen AG/HR skulle någonsin själva säga upp sig heller, av uppenbara skäl.

Jag har också haft en AG som periodvis betett sig väldigt illa mot mig men hen var ändå mån om att det skulle bli ett avslut med utköp som jag kände mig nöjd med. Hen gjorde många fel i övrigt men just den biten var hen noga skulle bli rätt så att avslutet inte skulle vara bittert från någon part. Hen avskydde dock facket så det hade kanske låtit annorlunda om jag kopplat in dom 🫠 vilket jag tycker är helt sjukt. Det är ju skitsvårt att veta vilka rättigheter man har som anställd, särskilt med en AG som hetsar som din verkar göra.

Hur som helst, jag är i alla fall så glad att du fått bättre kontakt och stöd av facket nu (minns att det var undermåligt i vintras). Självklart är att AG som ska säga upp dig (köpa ut) eftersom dom inte har lämplig tjänst till dig. Det känns som att dom sysslar med utpressning.
 
Kan tillägga att facket skrev i ett mail att AG pressar mig till en uppsägning, och AG är helt oförstående. De menar på att i vårt senaste möte har min chef sagt att hon inte känner sig bekväm med att ha ett samtal utan att facket är med, men att jag insisterat på att fortsätta :meh:

För det första, det tog ca 15 min innan min chef sa det. 15 (!) min. Det kan inte skavt jättemycket att vi fortsatt samtalet. Dessutom har vi haft ytterligare ett samtal därefter, där de sa till mig med 10 min varsel och där jag inte fick tillräckligt med tid att få med facket.

Jag insisterade inte heller på att fortsätta det första mötet, men för all del ställde jag frågor och tyckte det var positivt att få svar på dessa.

Jag har inget problem med det mötet som så, det är inte detta som är skälet till att jag känner mig pressad. Det är möten både innan och efter som skapat den stressen. Min chef har vid flertal tillfällen under senaste året tagit upp att jag bör säga upp mig för det är det som är bäst för mig. I april sades det dessutom att jag inte var samarbetsvillig om jag inte sa upp mig, och om jag ville gå på de urvalstesterna inför studier som jag blivit kallad till behövde jag säga upp mig annars skulle jag inte kunna gå på dem.

De har även varit på mig om att vi ska skriva avtal med avslut sista maj, och som jag upplevt, gett rätt lite tid att komma fram till ett så stort beslut. Typ en vecka. Dealen i helhet har jag inte vetat om så länge heller, men ca 3 veckor. Men det har hänt en del de här veckorna som gjort att jag inte känt mig redo för att fatta ett beslut som i grunden gör mig obekväm, t.ex. att de inte alls är överens med facket.

De kan anse att de inte pressat mig, men hela situationen gör att jag känner mig pressad ändå, och de bär absolut viss skuld till det.

Suck.

Ja det är ju omöjligt att inte känna sig pressad i den situationen, dom står ju med makten, och jag tycker det är uppenbart att dom kör med skrämseltaktik. Hela grejen med din arbetssituation som du berättat om har ju länge varit så oschysst, bara det nöter ju på en också.
 
Alltså vilken idiot-AG??? Är det nåt man fått itutat sig hela livet så är det ju Säg Aldrig Upp Dig. Ja det vore ju superbekvämt för dom om du gjorde det, förstås, men ingen AG/HR skulle någonsin själva säga upp sig heller, av uppenbara skäl.

Jag har också haft en AG som periodvis betett sig väldigt illa mot mig men hen var ändå mån om att det skulle bli ett avslut med utköp som jag kände mig nöjd med. Hen gjorde många fel i övrigt men just den biten var hen noga skulle bli rätt så att avslutet inte skulle vara bittert från någon part. Hen avskydde dock facket så det hade kanske låtit annorlunda om jag kopplat in dom 🫠 vilket jag tycker är helt sjukt. Det är ju skitsvårt att veta vilka rättigheter man har som anställd, särskilt med en AG som hetsar som din verkar göra.

Hur som helst, jag är i alla fall så glad att du fått bättre kontakt och stöd av facket nu (minns att det var undermåligt i vintras). Självklart är att AG som ska säga upp dig (köpa ut) eftersom dom inte har lämplig tjänst till dig. Det känns som att dom sysslar med utpressning.
Vad gäller det här med lämplig tjänst. De har inte kollat om det finns en sådan eller ej. Det fick jag veta under ett samtal med HR att de inte gjort någon omplaceringsutredning. De ville hellre att vi kom fram till en överenskommelse om avslut. Om jag tackar nej till det får de då se om de kan omplacera mig någonstans. Men i ärlighetens namn vill jag inte det. Jag vill bara bort från den här myndigheten.
 
Kan uppdatera en gång till angående arbetsgivaren och facket. Facket skickade ju ett långt mail med allt de anser AG behöver göra. AG motsätter sig på samtliga punkter och menar på att min fackliga representant inte har koll, att hon inte vet vad hon pratar om, att det här är en överenskommelse mellan mig och AG och att facket inte kan ”komma här och komma” typ. HR verkar vilja skriva ihop ett avtal direkt, helst idag.

Jag har skjutit på det för jag känner mig sjukt osäker. Jag har NOLL KOLL på något kring detta och har en företrädare av den anledningen. Hon anser AG har fel, AG anser hon har fel. Vem ska jag som inte har minsta koll veta vem som har rätt?

Ska ringa facket imorgon för en second opinion. Vill fortfarande att AG anmäler mig till Trygghetsstiftelsen eftersom jag har rätt till det, och jag vill också att de drar skatten per månad för att jag inte ska bli av med sjukt mycket pengar.

Jag kommer inte skriva på ett avtal utan att facket är med, har läst avtalet och godkänt det.
Har facket nämnt något om Arbetsdomstolen? Jag vet inte om facket kan ta ärendet dit om din ag fortsätter krångla.
 
När jag (pga chef gick under jorden och företaget därmed konkursade) till slut fick ut flertalet månadslöner, så fick jag det förvisso i klump men skatten räknades ut och drogs per varje månadslön.

Kort sagt, de ska dra skatten på din vanliga lön separat per månad för de månader du blir utköpt oavsett om de betalar ut i klump eller inte.

Påstår de att de "inte kan" göra så, så är det BullShit.
Minns du om din arbetsgivare/du behövde göra något särskilt för att kunna dra skatt på den vanliga lönen?

Funderar på om det är något jag behöver göra för att det ens ska vara möjligt. Min AG kommer absolut inte vilja, så jag behöver nog ha en del på fötterna för att få igenom något sådant.
 
Minns du om din arbetsgivare/du behövde göra något särskilt för att kunna dra skatt på den vanliga lönen?

Funderar på om det är något jag behöver göra för att det ens ska vara möjligt. Min AG kommer absolut inte vilja, så jag behöver nog ha en del på fötterna för att få igenom något sådant.

Sa bara till den som skulle betala ur retroaktivt, hur jag ville det skulle göras och motiverade det med att det annars dras alldeles för mycket i årsskatt och det var jag inte intresserad av att ligga ute med.
 
Minns du om din arbetsgivare/du behövde göra något särskilt för att kunna dra skatt på den vanliga lönen?

Funderar på om det är något jag behöver göra för att det ens ska vara möjligt. Min AG kommer absolut inte vilja, så jag behöver nog ha en del på fötterna för att få igenom något sådant.
Det där tycker jag att du ska be facket, dubbelkolla gärna centralt, ta reda på vad som gäller. Jag googlar lite men får lite spretiga svar. När jag fick mitt avgångsvederlag så kom det månad för månad, alltså min vanliga månadslön. Och jag fick veta att det var för att jag skulle slippa skatta bort så mycket. Men: när jag googlar nu så ser jag att det kan ha berott på att jag låg över brytpunkten för statlig skatt - men säker är jag inte.

Så jag tycker att du ska be facket ta fram exakt besked om detta.
 
Det där tycker jag att du ska be facket, dubbelkolla gärna centralt, ta reda på vad som gäller. Jag googlar lite men får lite spretiga svar. När jag fick mitt avgångsvederlag så kom det månad för månad, alltså min vanliga månadslön. Och jag fick veta att det var för att jag skulle slippa skatta bort så mycket. Men: när jag googlar nu så ser jag att det kan ha berott på att jag låg över brytpunkten för statlig skatt - men säker är jag inte.

Så jag tycker att du ska be facket ta fram exakt besked om detta.
Jag tog upp det med min representant igår, men har inte fått svar än. Ska ta upp det igen när vi har nästa samtal.

Men tillåt mig tvivla på att min AG bryr sig. Jag har redan talat om för dem hur jag vill ha lönen utbetald och de sa tvärnej. ”Så går det inte till”.
 
Jag tog upp det med min representant igår, men har inte fått svar än. Ska ta upp det igen när vi har nästa samtal.

Men tillåt mig tvivla på att min AG bryr sig. Jag har redan talat om för dem hur jag vill ha lönen utbetald och de sa tvärnej. ”Så går det inte till”.
Det kan det visst göra. Där jag jobbade minskades personalen med en stor del över några års tid, alla fick avgångsvederlaget som månadslöner. Det stod formulerat i avtalet som månadslönen x det antal månader man fick.

Det jag tycker att du ska be facket kolla är det där med skatten. Om de inte drar skatt för engångsbelopp så spelar det ju ingen roll om du får det som klumpsumma.
 
Nej, det har dom inte. Men min tid är väldigt knapp eftersom jag löst min framtid, och därför inte kan vara kvar länge till oavsett.
Blev det att du ska plugga? I så fall gäller studieledighetslagen och du behöver inte säga upp dig. Mer tid för fack och AG att nå en överenskommelse m.a.o.

Jag tycker det är skrämmande hur din AG missbrukar sin maktställning gentemot dig och skulle önska att facket driver ärendet till AD (arbetsdomstolen) om det behövs.
 
Blev det att du ska plugga? I så fall gäller studieledighetslagen och du behöver inte säga upp dig. Mer tid för fack och AG att nå en överenskommelse m.a.o.

Jag tycker det är skrämmande hur din AG missbrukar sin maktställning gentemot dig och skulle önska att facket driver ärendet till AD (arbetsdomstolen) om det behövs.
Ja, jag ska studera, men man måste ansöka om det 5 månader eller vad det är innan det börjar. Och jag har inte den tiden.
 
Ja, jag ska studera, men man måste ansöka om det 5 månader eller vad det är innan det börjar. Och jag har inte den tiden.
Nja... kopierat från Arbetsgivarverket Arbetsgivaren kan skjuta upp studieledighet som överstiger en arbetsvecka i upp till sex månader från ansökningstillfället, utan att få berörd lokal arbetstagarorganisations samtycke. Däremot ska både arbetstagaren och arbetstagarorganisationen genast underrättas om beslutet och skälen för detta.

F
ör visst jobbar du på en myndighet? Vilket gör deras beteende ännu värre i mina ögon!

I det här läget borde de inte kunna hitta några skäl för uppskjutning, då de uttryckt att de vill att du slutar, alltså behövs du inte i tjänst vilket skulle kunna vara ok anledning. Ta hjälp av facket och stå på dig!!
 
Japp, jobbar på myndighet.

Ska ringa facket och höra kring skatt vid utbetald klumpsumma, och studieledighetslagen. Min AG har tidigare sagt att de inte kommer godkänna studieledighet, men så länge jag är anställd har jag kanske rätt till det. De har ju kommit fram till att de inte kan säga upp mig, och de kan inte tvinga mig att stå för en egen uppsägning.

Jag föredrar fortfarande om de kan tänka sig ett utköp, men jag vill inte behöva skriva på det erbjudandet som de gett mig när det inte är en bra deal för mig och de inte kan tänka sig förhandla för att göra det liite bättre.
 
Det var tydligen senast två månader innan som studieledighet kan ansökas om för bästa chans att få ledigt. Men jag fattar inte riktigt hur det funkar. Pratade med en kollega som sa att om jag ansöker NU om studieledigt kommer jag börja antingen mitt i terminen eller nästa termin.

Jag fattar mer texten som att om jag ansöker minst 2 månader innan kan jag ha rätt att påbörja studier när terminen börjar, men AG kan även skjuta på studieledigheten och i så fall kanske man inte kan börja förrän senare i terminen/nästa termin.

Känner mig så korkad och utan koncentration. Kan någon hjälpa mig tolka texten? Jag har inte haft möjlighet att ringa facket än.

"Om du vill ansöka om studieledighet ska du ansöka i god tid, senast två månader innan ledigheten påbörjas. Arbetsgivaren bedömer att om ansökan kommer in senast två månader innan ledigheten påbörjas, finns det större möjlighet att få ledigheten godkänd och inte behöver skjutas på.

Vid ansökan ska utbildningens art och omfattning beskrivas och studieprogram bifogas, antagningsbesked kan lämnas in för komplettering vid senare tillfälle.

Skulle en begärd ledighet skapa problem för arbetsgivaren kan ledigheten senareläggas. Du och arbetsgivaren kan komma överens om att dela upp ledigheten på flera perioder eller att tidigare- eller senarelägga denna. Det är därför viktigt att du är ute i god tid med din ansökan.

Vill arbetsgivaren senarelägga en begärd ledighet ska du snarast bli underrättad om uppskovet och om skälen för detta. Även berörd arbetstagarorganisation, som har rätt att påkalla överläggningar om uppskovet, ska bli underrättade."


Tanken på att rodda i studieledighet gör mig helt matt dock, så även om jag tycker min AG sköter sig osnyggt vet jag inte om jag orkar driva det vidare.

Jag har god grund till att tro att min AG inte kommer godkänna heller, utan skjuta på det. Säkerligen av samma anledning jag inte kunde få semester för urvalstester till studier, dvs ”inte tillräckligt samarbetsvillig” i förhandlingen.
 
Det var tydligen senast två månader innan som studieledighet kan ansökas om för bästa chans att få ledigt. Men jag fattar inte riktigt hur det funkar. Pratade med en kollega som sa att om jag ansöker NU om studieledigt kommer jag börja antingen mitt i terminen eller nästa termin.

Jag fattar mer texten som att om jag ansöker minst 2 månader innan kan jag ha rätt att påbörja studier när terminen börjar, men AG kan även skjuta på studieledigheten och i så fall kanske man inte kan börja förrän senare i terminen/nästa termin.

Känner mig så korkad och utan koncentration. Kan någon hjälpa mig tolka texten? Jag har inte haft möjlighet att ringa facket än.

"Om du vill ansöka om studieledighet ska du ansöka i god tid, senast två månader innan ledigheten påbörjas. Arbetsgivaren bedömer att om ansökan kommer in senast två månader innan ledigheten påbörjas, finns det större möjlighet att få ledigheten godkänd och inte behöver skjutas på.

Vid ansökan ska utbildningens art och omfattning beskrivas och studieprogram bifogas, antagningsbesked kan lämnas in för komplettering vid senare tillfälle.

Skulle en begärd ledighet skapa problem för arbetsgivaren kan ledigheten senareläggas. Du och arbetsgivaren kan komma överens om att dela upp ledigheten på flera perioder eller att tidigare- eller senarelägga denna. Det är därför viktigt att du är ute i god tid med din ansökan.

Vill arbetsgivaren senarelägga en begärd ledighet ska du snarast bli underrättad om uppskovet och om skälen för detta. Även berörd arbetstagarorganisation, som har rätt att påkalla överläggningar om uppskovet, ska bli underrättade."


Tanken på att rodda i studieledighet gör mig helt matt dock, så även om jag tycker min AG sköter sig osnyggt vet jag inte om jag orkar driva det vidare.

Jag har god grund till att tro att min AG inte kommer godkänna heller, utan skjuta på det. Säkerligen av samma anledning jag inte kunde få semester för urvalstester till studier, dvs ”inte tillräckligt samarbetsvillig” i förhandlingen.
Ta hjälp av facket i det här med!
Men jag skulle säga att di har tolkat det rätt, de skulle kunna skjuta på det. Men de ska ha en ok anledning och det skulle jag inte säga att deras tidigare skäl är. Men ta hjälp av facket direkt så de inte kör över dig (igen).
 
Det kan det visst göra. Där jag jobbade minskades personalen med en stor del över några års tid, alla fick avgångsvederlaget som månadslöner. Det stod formulerat i avtalet som månadslönen x det antal månader man fick.

Det jag tycker att du ska be facket kolla är det där med skatten. Om de inte drar skatt för engångsbelopp så spelar det ju ingen roll om du får det som klumpsumma.
Jag tror inte de vill kalla detta för ett utköp (med avgångsvederlag) alls. Som jag har förstått, d.v.s. läst mellan raderna, är att de vet att med utköp finns det regler och lagar facket (och möjligen AG) behöver följa och för AG innebär det vissa skyldigheter. De har strikt kallat det för överenskommelse, inte utköp en enda gång. Men jag har tolkat att det är ett utköp eftersom det låter som det.

Jag vet inte om de kan komma undan regler genom att kalla det för något annat.

Oavsett bör det gå att ordna att lönen betalas månadsvis. Det kanske innebär merjobb för dem, men det är ändå fascinerande att de motsätter sig något så enkelt som hade kunnat få mig att skriva på avtalet. De vill nog verkligen ha det mest bekväma alternativet för dem.

Sedan har dock HR en tendens att säga nej till saker som hen inte har koll på. T.ex. sades det först nej till att jag kunde få hjälp av Trygghetsstiftelsen när vi fortfarande pratade om att jag kunde bli uppsagd, men när facket krävdes att det kollades upp gjordes det, och ~tadaa~ jag kan visst få hjälp av dem.

Nu om jag säger upp mig försvinner den hjälpen, enligt min AG. Trots att det står på Trygghetsstiftelsens hemsida att man kan ha rätt till deras hjälp även vid överenskommelser. Så jag borde fortfarande kvala in att få hjälp därifrån.

Som sagt, känns som de vill ha det bekvämast möjliga. Jag tycker verkligen det är fascinerande att de inte kan tänka sig förhandla alls, det måste ju innebära än mer jobb för dem att jag säger nej till att säga upp mig och de får ”börja om på ruta ett” som de sagt.

Nåja. Ska ringa facket imorgon och höra vad som kommit fram efter representantens senaste möte. Hon har tagit mitt ärende vidare.


Kände bara att jag ville skriva av mig idag :D
 
Jag tror inte de vill kalla detta för ett utköp (med avgångsvederlag) alls. Som jag har förstått, d.v.s. läst mellan raderna, är att de vet att med utköp finns det regler och lagar facket (och möjligen AG) behöver följa och för AG innebär det vissa skyldigheter. De har strikt kallat det för överenskommelse, inte utköp en enda gång. Men jag har tolkat att det är ett utköp eftersom det låter som det.

Jag vet inte om de kan komma undan regler genom att kalla det för något annat.

Oavsett bör det gå att ordna att lönen betalas månadsvis. Det kanske innebär merjobb för dem, men det är ändå fascinerande att de motsätter sig något så enkelt som hade kunnat få mig att skriva på avtalet. De vill nog verkligen ha det mest bekväma alternativet för dem.

Sedan har dock HR en tendens att säga nej till saker som hen inte har koll på. T.ex. sades det först nej till att jag kunde få hjälp av Trygghetsstiftelsen när vi fortfarande pratade om att jag kunde bli uppsagd, men när facket krävdes att det kollades upp gjordes det, och ~tadaa~ jag kan visst få hjälp av dem.

Nu om jag säger upp mig försvinner den hjälpen, enligt min AG. Trots att det står på Trygghetsstiftelsens hemsida att man kan ha rätt till deras hjälp även vid överenskommelser. Så jag borde fortfarande kvala in att få hjälp därifrån.

Som sagt, känns som de vill ha det bekvämast möjliga. Jag tycker verkligen det är fascinerande att de inte kan tänka sig förhandla alls, det måste ju innebära än mer jobb för dem att jag säger nej till att säga upp mig och de får ”börja om på ruta ett” som de sagt.

Nåja. Ska ringa facket imorgon och höra vad som kommit fram efter representantens senaste möte. Hon har tagit mitt ärende vidare.


Kände bara att jag ville skriva av mig idag :D
Utköp är ingen formell term, det kallas nog alltid överenskommelse eller avtal. Jag tittade på mitt nu, där står "Mellan företagets namn och mitt namn har följande avtal gjorts" osv. Sen har första paragrafen rubriken Anställningen upphör och andra paragrafen Avgångsvederlag.

Om de vill betala klumpsumma så KAN det ha med deras bokföring att göra. Det är halvårsskifte nu, de kanske vill ha utbetalningen på första halvåret i år. Men detta vet jag inte, det är bara en fundering. Jag träffade mitt avtal i december under tidspress, de ville ha alltihop bokfört innan årsskiftet trots att jag fick det per månad sedan. De kanske tjänade på att ha minskat personalen med ett visst antal det året, jag vet inte.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 038
Senast: Sasse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Eller så har senaste dagarna känts i alla fall. Jag verkar ha tre känslolägen just nu; hysteriskt skratt, gråt eller apati. Stress...
Svar
11
· Visningar
1 380
Senast: Sasse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 190
Senast: Dimmoln
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 176
Senast: Yrsel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp