kamin på trägolv

tanten

Trådstartare
I gästhusets rum står murstocken från pannan och det finns en kanal för kamin. Kaminen var borta när jag köpte huset men det finns en plåt på golvet som kaminen stått på.

Planen är förstås att skaffa en liten fin kamin att ställa där. Jag funderar dock. Det är trägolv i hela huset. Även där kaminen ska stå.

Kan det verkligen funka att ställa en kamin på en plåt ovanpå ett trägolv?

Vad ska jag göra för att få det säkert och vettigt? Klinker, någon skiva, såga bort golvet och gjuta in något annat material? Eller funkar det verkligen med bara en plåt?

Råd tack!

Sv: kamin på trägolv

Vi har precis installerat kamin, dock på stengolv, men när vi kollade runt på kaminer och hade folk ute och tittade så sa de att om man har trägolv behövs en plåt annars inte. Så det ska nog räcka med en plåt över trägolvet. :)

Vad jag vet så räcker en plåt under. Rådfråga sotaren om du är osäker :)

Plåt, glasskiva eller marmor räcker normalt sett vilket som. Du behöver inte ta bort något under, förutom om du vill ha klinker.

Senast ändrad:

Här i vårt gamla torp är det plåt. Funkar alldeles ypperligt. Har även plåt på golvet kring öppna spisen.

KL

Tack alla!

Detta innebär att jag kan ställa dit en kamin när jag hittar en jag vill ha!

Jag har en fin liten kamin på samma sätt som du beskriver. Personalen i affären rådde mig att låta den stå på en plåtskiva, och än har huset inte brunnit upp. Plåtskivan blir inte direkt varm hur mycket jag än eldar i kaminen. (Alltså inte het, inte så varm att ens barn bränner sig.)

Alltså, det var seriösa råd, inte bara något de tyckte i största allmänhet. Jag fick även goda råd om lämpligt avstånd till väggarna (jag hade tänkt ställa kaminen i en liten smatt, men man avrådde skarpt från det) och takhöjd (jag har extremt mycket extremt låga snedtak, men kaminen står med full takhöjd, även den rätt låg).

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 744
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
974
Senast: Svartkatt
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 721
Senast: Calmiche
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 383
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist
  • Atletix