Kamera för hästmänniskor?

Louiisee

Trådstartare
Hejsan!
Jag är på jakt efter en bra kamera och ett bra objektiv till både rörelsebilder, porträtt och liknande. Har hört att Canon's eos 600d är bra, men vet inte riktigt. Den är ganska dyr och blir det då fel så är det många bortslösade tusenlappar.
Någon som har en bra kamera(gärna Canon) att tipsa om?
 
Det är precis en sån jag har och jag är jättenöjd!

Två exempel på bilder tagna med den. Hästarna galopperade på avstånd, jag använde sportfunktionen, och har förstorat upp bilderna kraftigt.

IMG_1781_zps33ffe605.jpg


IMG_1785_zps93ed036c.jpg
 
Jag hade innan en Canon 400D (alltså ett par steg sämre än 600D) och den tog bra bilder tycker jag som tex. den här:

IMG_1475L.jpg
 
Hejsan!
Jag är på jakt efter en bra kamera och ett bra objektiv till både rörelsebilder, porträtt och liknande. Har hört att Canon's eos 600d är bra, men vet inte riktigt. Den är ganska dyr och blir det då fel så är det många bortslösade tusenlappar.
Någon som har en bra kamera(gärna Canon) att tipsa om?

Jag har en Canon 400D, den tycker jag passar fint att fota med fastän den börjar bli närmare 8 år gammal nu. Det hänger mer på objektiven än kameran tycker jag. Jag har fotat en hel del hästbilder (för det tycker jag är roligast) och jag tycker den fungerar riktigt bra till det. Har förstås börjat fundera på att byta kamera så småningom, men det är mest för att det har blivit svårt att se var fokusen hamnar på bilderna eftersom en röd prick som ska lysa där fokusen hamnar inte längre fungerar..

Har använt 2 olika objektiv till mina bilder, ett Sigma 70-3oomm som passar bra att fota med på tävlingar och tillfällen när man står längre bort. Det andra är ett Canon 50mm, passar perfekt till porträttbilder. Det är mer ljuskänsligt än det andra, så jag tycker att ljuset blir finare med 50mm objektivet.

Här är lite bilder jag fotat med den kameran:

IMG_0345.JPG


natta+svartvit+experiment.jpg


IMG_1311.JPG


IMG_9622+svartvit.jpg


IMG_9894.JPG
IMG_0135.JPG

IMG_0714.JPG


IMG_0582.JPG

IMG+025.jpg
 
Jag har en Canon 400D, den tycker jag passar fint att fota med fastän den börjar bli närmare 8 år gammal nu. Det hänger mer på objektiven än kameran tycker jag. Jag har fotat en hel del hästbilder (för det tycker jag är roligast) och jag tycker den fungerar riktigt bra till det. Har förstås börjat fundera på att byta kamera så småningom, men det är mest för att det har blivit svårt att se var fokusen hamnar på bilderna eftersom en röd prick som ska lysa där fokusen hamnar inte längre fungerar..

Har använt 2 olika objektiv till mina bilder, ett Sigma 70-3oomm som passar bra att fota med på tävlingar och tillfällen när man står längre bort. Det andra är ett Canon 50mm, passar perfekt till porträttbilder. Det är mer ljuskänsligt än det andra, så jag tycker att ljuset blir finare med 50mm objektivet.

Här är lite bilder jag fotat med den kameran:

IMG_0345.JPG


natta+svartvit+experiment.jpg


IMG_1311.JPG


IMG_9622+svartvit.jpg


IMG_9894.JPG
IMG_0135.JPG

IMG_0714.JPG


IMG_0582.JPG

IMG+025.jpg

Wow, verkligen jättefina bilder! Tycker du/ni att det är värt att köpa en 600d eftersom att den är nyare, men ändå satsa på ett bra objektiv? Eller är det lättare/bättre att köpa en 400d i så fall? Eftersom att jag ändå ska köpa en nu, och det har kommit en nyare version eller vad man nu ska säga...
 
Wow, verkligen jättefina bilder! Tycker du/ni att det är värt att köpa en 600d eftersom att den är nyare, men ändå satsa på ett bra objektiv? Eller är det lättare/bättre att köpa en 400d i så fall? Eftersom att jag ändå ska köpa en nu, och det har kommit en nyare version eller vad man nu ska säga...

Tack :) Jag tror att en 600D är en bra kamera att börja med, det går alltid att byta upp sig senare. Satsa på bra objektiv, det lönar sig (och det blir roligare att fota när bilderna blir bra) och öva, öva, öva. Tror inte att 400D går att få tag i längre, det är flera år sedan den slutade säljas vad jag vet.
 
Tack :) Jag tror att en 600D är en bra kamera att börja med, det går alltid att byta upp sig senare. Satsa på bra objektiv, det lönar sig (och det blir roligare att fota när bilderna blir bra) och öva, öva, öva. Tror inte att 400D går att få tag i längre, det är flera år sedan den slutade säljas vad jag vet.
Okej! Tack så mycket. Ska försöka få tag i en 600d tills i höst :3
 
Nu har jag egentligen inte någon koll, men skriver ändå.
Jag tror att det är objektivet är det som gör bilden, det finns GRYMT fina bilder tagna för 5-10 år sedan med kameror som låg mellan 3-5000 kr då. Antalet pixlar är inte så avgörande när det ändå är så högt som det är på alla systemkameror idag.

Vad är det för funktioner som lämpar sig för hästfotografering?
 
det är objektivet som spelar störst in tycket jag! En ljusstarkt objektiv ger bra bilder för hästfotografering. det gör att du kan få kortare slutartider och få skarpa bilder. Fotar du utomhus räcker oftast de "vanliga" 70-300 f/4,5-5,6 (?).

Kameramodellerna idag har som många säger tillräckligt bra pixlar och sånt för att ge fina bilder. En Snabb och bra autofokus är ju att föredra då man vid hästfotografering inte hinner med att ställa in och ändra allt för mycket. En som klarar av högre ISO värden (ljuskänslighet) är också ett plus vid hästfotografering tycker jag. Dock fortfarande amatör på foto, men mycket hittar man på internet :)
 
Jag köpte en Canon 60D för något år sedan. Jag lämnade då min 500D, som inte fungerade, och innan den digitala tiden hade jag Canon med 35mm film. 600D är en utmärkt instegskamera, men om jag inte hade haft Canon så länge som jag haft skulle jag köpt Nikon istället. Har en kollega med en Nikon i 12000kr-klassen, och den är grym.

De billigare systemkamerorna, och då är 60D inräknad, har en mindre sensor än "filmkamerorna". Det gör att objektiven får en brännviddsförlängning, för min kamera är den 1.6. Det betyder att mitt gamla 50mm objektiv fungerar som ett 80 mm på min nya kamera, vilket är lite tele. Passar bra för porträtt utomhus, men blir för mycket tele om man ska fota människor i trånga miljöer. Jag köpte ett nytt objektiv förra sommaren som jag är jättenöjd med. Vill inte skriva fabrikat här (ej original), men det är ett fast objektiv 30 mm/f1.4, dvs väldigt ljusstarkt. Värt varenda tusenlapp! Som många andra sagt så spelar objektivet stor roll. Men oftast följer ett litet zoom-objektiv med kass ljusstyrka med kameran. Då kan man börja, och märker vilken typ av objektiv man har användning för. Jag har ett billigare telezoom (18-200) som passar bra på hästtävlingar och för att fota i hagen, men det är mitt 30 mm som jag använder i stort sett dagligen.

Vad kul att du ska börja fota! Det är en härlig värld.
 
Nu har jag egentligen inte någon koll, men skriver ändå.
Jag tror att det är objektivet är det som gör bilden, det finns GRYMT fina bilder tagna för 5-10 år sedan med kameror som låg mellan 3-5000 kr då. Antalet pixlar är inte så avgörande när det ändå är så högt som det är på alla systemkameror idag.

Och vill man lyfta frågan ännu ett steg har ljus och fotograf ännu mycket större betydelse än objektivet som har mycket större betydelse än kameran som med dagens och gårdagens kamerateknik i princip alltid är tillräcklig bra för att ta riktigt bra foton. Så ser jag på det och jag funderar starkt på att sälja min nya, dyra fullformatskamera och gå tillbaka till min gamla för som sagt det är inte kameran som gör bilden.
 
Och vill man lyfta frågan ännu ett steg har ljus och fotograf ännu mycket större betydelse än objektivet som har mycket större betydelse än kameran som med dagens och gårdagens kamerateknik i princip alltid är tillräcklig bra för att ta riktigt bra foton.

Helt Rätt!!!

Den digitala revolutionen kom för att vi vill ha det bekvämare och smidigare. Inget annat, snygga bilder har alltid funnits.

@Louiisee Tänk efter vad du kan om belysning, ISO, vitbalans, m.m.
Vad vill du göra med bilderna? Lägga ut på FB eller ska dom skrivas ut? Vilken kamera använder du nu?
Varför vill du ha en Canon?

600D ser ut som en bra första systemkamera men jag skulle lägga pengarna på en rolig fotokurs istället för en dyr kamera. 400D kan du säkert hitta begagnat.
 
Helt Rätt!!!

Den digitala revolutionen kom för att vi vill ha det bekvämare och smidigare. Inget annat, snygga bilder har alltid funnits.

@Louiisee Tänk efter vad du kan om belysning, ISO, vitbalans, m.m.
Vad vill du göra med bilderna? Lägga ut på FB eller ska dom skrivas ut? Vilken kamera använder du nu?
Varför vill du ha en Canon?

600D ser ut som en bra första systemkamera men jag skulle lägga pengarna på en rolig fotokurs istället för en dyr kamera. 400D kan du säkert hitta begagnat.
Okej! Tack för tipsen :)
Just nu fotograferar jag med en FujiFilm Finepix(Nummer vet jag inte riktigt) som man inte kan byta objektiv på. Har prövat min bästa väns kamera, vilket jag tror är en 450d. Den fungerar super, så jag kanske kör på den! Anledningen till att jag vill ha canon är att det är den jag har lättast för att få hjälp med ifall något krånglar eller liknande. Jag känner flera som har canon, och flera av dem är riktigt duktiga! Så det är mest för att jag ska kunna få lite tips och hjälp när jag behöver.
Bilderna kommer jag använda på blogg troligtvis, även på fb och att skriva ut för att sätta i album eller liknande.
Jag håller även med er, att det är objektivet som spelar roll! Därför behöver jag lite tips på objektiv under 3-tusenlappen. Hade varit bra om någon kunde göra en liten lista där det står vad de olika objektiven är bra på(de som man tipsar om) t.ex. "objektivets namn" - porträttfotografering.
 
Man lyckas med sina objektiv om man förstår vad den kan och vad den inte kan.
Kolla in den här killens hemsida: http://www.cameralabs.com/lens_guide/Lens_buying_guide.shtml han är bra på att förklara utan att huvudet börjar snurra.

Det objektivet jag använder mest är en Canon EF 100mm f/2,8 för jag tycker att den är bra till lite allt möjligt och jag tror att den även skulle passa dig till dina porträtt bilder. Har dock aldrig använt den på en kamera med APS-C sensor, enligt internet blir den då 161mm.

Bra objektiv att börja med är 50mm för den ligger närmast det ditt öga ser och är utmärkt till porträtt.
Canon har två som har fått riktigt bra recensioner: Canon EF 50mm f1.8 Mark II och Canon EF 50mm f1.4 USM
Den sista är snabbare och dyrare. Jag funderar faktiskt på att skaffa den en vacker dag.

Allt finns att hitta begagnat, lycka till
 
köp en beg. kamera + ett par begagnade gluggar. du kommer undan med ca 5000:-
Förslagsvis ett 30 till 85 mm macro och ett telezoom 70 till 200mm
Köp samtidigt, om det inte sitter på linser som skyddar objektivet
och om du vill ha ännu roligare polariserande vridbara sådana.
Då kan du ta dylika bilder
6598489006618b5da.jpg
 
Jag tror en 600D är jättebra. Jag hade en "lillebror" till den, en 450D och det var en riktigt bra kamera.

Det viktigaste är dock inte kameran utan objektiven. Ju mindre bländarsiffra du kan använda (det som står efter "f/"), desto "proffsigare" kommer bilderna se ut, och desto ljusare blir bilderna (du kan fota fast det är lite mörkare).

Jag har ett objektiv som har 70-200 mm brännvidd, vilket är perfekt för att fota hästar när de galopperar, och självklart för porträtt också men då får man backa lite. Det är i allmänhet bättre att backa bakåt och sen zooma in när man fotar för då blir bakgrunden suddig vilket ser mycket snyggare ut, för att bilden blir mindre rörig.

Satsa alltså på en kamera i rätt prisklass för dig och ett objektiv med en så låg bländarsiffra som möjligt!
 
jag har nyss beställt en Olympus PEN mini e-PM2. den kostade 260 euro.. och kritiken var rätt så bra. hoppas den är lättanvänd och bra !
 
Jag har ett objektiv som har 70-200 mm brännvidd, vilket är perfekt för att fota hästar när de galopperar, och självklart för porträtt också men då får man backa lite. Det är i allmänhet bättre att backa bakåt och sen zooma in när man fotar för då blir bakgrunden suddig vilket ser mycket snyggare ut, för att bilden blir mindre rörig.

Jag har också ett 70-200mm och med mitt kan man få både bakgrund och förgrund suddiga! Som i morse när jag fotade två rådjur hemma i trädgården, av mer än femtio bilder blev inte en enda skarp. Men det är ett väldigt bra objektiv så jag kan inte skylla på det.

14346472345_faf6038f45_o.jpg
 
Nu har kameran kommit, och till det priset är den helt ok, långt ifrån bra dock. Jag har bara fotat med dålig mobiltelefon många år, så jämfört med den är dom bra.
Jag har bara övat ännu, hoppas jag får mera klämm på hur det skall fotas bättre bilder :)
Det finns lite onödigt många olika art-funktioner, denna grovkorniga tycker jag är rätt så fin:
005

Rörelse blir lite sisådär, detta är en sämre bild, har lyckats få lite bättre bland med:
069

Stillbilderna blir bra tycker jag:
018

Nästa gång får kameran kosta mera, och bli en riktigt bra en.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 524
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 562
Senast: Modest
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 184
Senast: Grazing
·
Hundträning Det får bli en tråd till på en gång. Vi roar oss alltså med lydnadsmoment utan tävlingsambitioner. Den svåraste nöten är apport. Det som...
Svar
8
· Visningar
973
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Akvarietråden V
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp