kallt vatten?

Sv: kallt vatten?

Hästen blir ren! ;)

Nej, men allvarligt. Många kyler hästens ben med kallt vatten efter ridning, framför allt efter hård träning. Det gör så att blodkärlen drar ihop sig. OM hästen skulle ha råkat överanstränga sig lite så att de finns någon liten blödning någonstans i benet så får man stopp på den, och det kan begränsa skadan lite.

Vad händer om man spolar hovar, lite ben med kallt vatten? :cool:

Givetvis beror det på hur kallt vattnet är. Man att bara spola av för att få rent är ingen fara. Att däremot kyla benen, låta vattnet rinna länge över benen är bara ok med vatten med rätt temperatur. Mitt vatten från min djupborrade brunn t.ex. är allt för kallt även den varmaste sommardag. Sedan beror temperaturen på vatten att kyla med på temparaturen ute för dagen. Varmt väder kallare vatten, kallt väder varmare vatten.

Hälsning Maja

Jo det var så jag tänkte...

Min situation är att vi kommer i nuläget inte ha varmvatten i stallet. Det är ju inte ISkallt, men det är ju abolut inget varmvatten.

Är det för kallt får man väll gå upp i huset och hämta ljummet vatten i en hink och ta en svamp...Mer jobb, men det blir säkerligen Mycket renare, Leriga dagar...

Eller hur gör dom utan varmvatten i stallet, säkert få kan tänkas, jag har ingen aning(!)

Eller hur gör dom utan varmvatten i stallet, säkert få kan tänkas, jag har ingen aning(!)

Vi gör som så att vi tar först bort så mycket lera det går, sedan medan vi ryktar resten av kroppen (ca 30 min) så hinner leran som är kvar torka (osäkert på kallblod) och kan borstas bort.

Jo så gjorde jag förr också, men det är svårt när det är stora hovskägg vi talar om :D
Kan föreställa mig riktigt att det kommer bildas "lerkakor" ....

Det enda är väl o borsta och reda ut det så gott som möjligt och sedan
försöka svampa av...?

Men som jag förstår det på din fråga så undrar du om det är okej att tvätta av hov/karled från lera med kallvatten.
Det är väl inga problem alls enligt mej.

Annat då som någon annan skrev så om du spolar högre upp och längre för att kyla så är det väl mindre bra med riktigt kallt vatten.

Men som jag förstår det på din fråga så undrar du om det är okej att tvätta av hov/karled från lera med kallvatten.
Det är väl inga problem alls enligt mej.

Annat då som någon annan skrev så om du spolar högre upp och längre för att kyla så är det väl mindre bra med riktigt kallt vatten.

Tror du har rätt. Hoven har nog ingen fara med kallare vatten iaf :)
Det ska nog gå bra om man inte spolar långa stunder, bara få bort det värsta. Och när det är som lerigast ute brukar det ju inte vara speciellt kallt väder heller...

Nä visst, så spola på du;)

Sedan så är det väl bra mycket längre man spolar med kallvatten för att kyla av benen för att få effekt, än om man bara spolar för att tvätta av.

Självklart så skadar du inte hästen genom att spola ben och hovar med kallvatten, oavsett temperatur på vattnet!

Liknande trådar

Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 178
Samhälle Vatten i kranen är något som många tar för givet. Det skall gå att dricka, smaka bra och vara gratis. Nu så införs individuell mätning...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
5 193
Senast: sjoberga
·
Hemmet Min brunn är tom och jag blir utan vatten i minst tre veckor. Brunnsborrning är beställd och jag prioriteras, men det kommer ändå att ta...
2
Svar
26
· Visningar
1 329
Senast: Mabuse
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 889

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka