Kallt stall

Sv: Kallt stall

Räknas inte 3+ som kallstall?
Hos oss är det också + inne på vintern såvida det inte är riktigt isande kallt ute, hästarna värmer ju bra. Dock stor luftvolym, så aldrig några problem med kondens.

Jag trodde att "varmstall" är ett med typ +10 och tillskottsvärme?

Å jag trodde att ett kallstall var ett stall där temperaturen var exakt som utetempen :)
Jag är rätt dålig på sånt här, det märks va? ;)

Jag brukar bylsa på mig en massa lager när jag ska ut och jobba med pållarna eller fixa i stallet och sånt. Så kommer man ut och mockar, och sopar och kratsar hovarna och plötsligt så slänger man av jacka efter jacka.. Så, så träligt är det inte ändå..

Å jag trodde att ett kallstall var ett stall där temperaturen var exakt som utetempen :)
Jag är rätt dålig på sånt här, det märks va? ;)

När JAG säger kallstall menar jag sånt som har uteluft och utetemp. MEN, den korrekta definitionen på kallstall är egentligen stall utan tillvärme. Dvs ett stall som inte värms upp av/med något annat än hästarna själv/a.

T ex så vår ladugård var 'kalladugård', fast det som kallast var ett par plus där. Men fanns ingen tillskottsvärme, utan det var korna som värmde upp. Hade jag ställt bara mina två hästar där hade det hållit uteluft och utetemp.

Jag är enormt imponerad av er som står ut med att ha kallstall. Även om jag är medveten om att det är mkt bra för pållarna så skulle jag nog tyvärr inte stå ut med att ha det så, jag får fruktansvärt ont i mina leder av kyla och även om det går bra att klä på sig så tycker jag det är krångligt att sköta om pållarna när man är påbylsad som en michelingubbe. Det skall vara roligt att vara hästägare, och har man ont när man är med pållarna, då är det helt enkelt inte roligt längre :(

Jag har satt infravärme över stallgången. Och drömmer våta drömmar om ett uppvärmt skötselutrymme.

Jag har förberett för isolering och skulle isolera och lägga innertak. Men sen trivdes hästarna så förbenat bra, så det fick vara kallt. Men JAG fryser, jag hatar att kånka vatten, det är ett förbenat elände att rykta, knäppa spännen och dona i tumvantar, och det är ett emla elände med kläder på - kläder av - kläder på.

Men man vänjer sig, skenar man inte runt i varmstall så 'glömmer man lite av'. Och man får ett annat perspektiv. När infravärmen kom var det superlyx, och nu när jag får (eller senast i vår) RINNANDE VATTEN i stallet, som är FROSTFRITT med så wohoo, kan det bli lyxigare? :angel:

Tänkte på en sak, vi har kallstall med dörrar öppna och alltid samma temp ute som inne. Frysna vattenhinkar och allt där till. Brukar ngn av er ge tempat vatten? Jag brukar värma i tekokare, vi har dock en korsningsponny som alltid skakar när det är regn och snö. Man ser på henne att hon skjuter rygg så henne hållar vi varm och torr. Blir hon kall och blöt så spänner hon ryggen och man tycker att hon ser halt ut. Varmt täcke, massage och mkt stråfoder så klart. Att isolera stallet skulle aldrig falla mig in - även om det vora skönt för oss hästfolk.

Jag ger tempererat vatten. Jag får bära allt vatten inifrån badrummet, så enkel för mig att styra vad jag häller i hinkarna is tallet.

Vid intag får de ljummet vatten (fingervarmt). Sen innan jag lägger mig slår jag i 'hett' (70 grader ungefär) vatten och fyller upp hinkarna.

I år siktar jag på frostfria vattenkar i boxarna dock.

Infravärme var ju ett himla smart drag faktiskt, hur högt har du satt den? Jag skulle dock inte våga sätta upp ngt sådant hos mig eftersom jag inte har en stallgång, all skötsel sker i boxarna. Men den dagen jag bygger ut och får min tilltänkta "kallfarstu", DÅ vore infravärme en mkt god idé tror jag :) Tack för det tipset! :idea:

Det är nog som du säger, att man vänjer sig till slut. Dock är jag fruktansvärt bekväm av mig måste jag erkänna, så frågan är om jag ändå skulle stå ut i längden att ha det så som du beskriver det, till slut skulle nog det bökiga slita på glädjen av att vara i stallet...tror jag iaf (jag är en dålig människa, jag vet :crazy:)

Bära vatten får jag dock göra iaf, har inte ens vatten indraget i närheten av stallet. Så sommartid drar jag vattenslang från garaget (ca 100m, mkt slang blir det :d ) och vintertid fyller jag 25 litersdunkar som jag tar ned antingen i traktorskopan eller i bilen. Dessa ställer jag i "sadelkammarboxen", då har jag inte så långt att gå när hinkarna i boxen ska fyllas på :)

Men nu ska jag sluta med min trådkapning, jag ber om ursäkt till TS :o

Vi har en värmefläkt som vi kör om det blir riktigt kallt. Annars har vi ingen uppvärmning i stall-delen. Dock har vi öppen spis i stallet och den funkar bra också som utsug och ventilation
Våra hästar står täckade dygnet runt

Senast ändrad av en moderator:

Ja kallstall borde väl vara ett stall utan värme..
Vi har ingen värme, men tycker inte att det är såå jättekallt. Kan nog hjälpa till att vi har höskulle med halm och hö ovanför.
Sen har vi fönster i alla boxar + en stallgång som är ca 10 meter bred med fönster på den sidan oxå..så med andra ord mycket ytor.. men hästarna verkar må bra och jag blir varm när jag mockar. Dock har vi ett litet rum med vattenpump som vi har el-element på vid -grader

Täta varma stall är ett otyg för hästarna.
En häst behöver stora mängder frisk luft för att må bra.
Stänger man till ett stall med många hästar så är det mycket svårt att få ventilationen att räcka till.
Kondens och gödsellukt är ett tecken på att det är alldeles för tätt.
Att stå i ett vamt stall som luktar ammoniak med taskig cirkulering på luften är inte bra för något djur.
Vi har 3 dörrar och 6 fönster öppna.
Blir det minus dygnet runt så stänger vi fönster och 1 dörr för att inte vattnet skall frysa.
Är det stormvarning så stänger vi givetvis ochså.
Vi har aldrig haft en hosthäst och fryser gör dom inte.
Nyklippta, ridna hästar har givetvis täcke inne,
men inte mer än dom behöver.
Visst är det kallt om tassarna men det är bara att härda ut.
Har varit inne i stall varma, fuktiga, stinkande och helt olämpliga att ha hästar i.

En kompis till mig tyckte så synd om hästarna när det var minusgrader i stallet så hon tog dit en värmefläkt som hon lät gå ibland.

Alla hästarna i stallet började hosta och snörvla så hon tog dit veterinär. Vetten beordrade henne att ta bort värmefläkten och genast släppa ut hästarna dygnet runt! Detta var i mars månad i mellansverige. Som tur var hann ingen häst utveckla ngn kronisk luftvägsinfektion.

Det som hände när varm luft började cirkulera i stallet var att luftfuktigheten steg, småpartiklar yrde runt och bakterier mm vaknade.

Hästar behöver skydd mot regn och blåst och kontinuerlig tillgång till grovfoder. Inte värme.

du eldar inte i spisen väl?

kl
ang isolering, så medför ett isolerat stall inte alls att luften blir sämre!! tvärtom, det blir mindre kondens om stallet är isolerat. mitt stall är helisolerat och har stängda dörrar på nattetid året runt. det ni. :grin: det är dock aldrig dålig luft tack vare vädringsluckor högst upp på väggarna, öppningsbara fönster i alla boxar, väldigt högt i tak med ventilation längst upp och ventiler längst ner i ytterdörrarna.
man måste inte göra om sitt stall till antarktis för att ha bra luft. är stallet byggd på ett vettigt sätt så går det bra att ha plusgrader hela vintern.

problemet med många stall är att det är alltför lågt i tak och för många hästar i för litet luftvolym. inte undra på att det blir fuktigt och rått då..

Tänkte på en sak, vi har kallstall med dörrar öppna och alltid samma temp ute som inne. Frysna vattenhinkar och allt där till. Brukar ngn av er ge tempat vatten? Jag brukar värma i tekokare, vi har dock en korsningsponny som alltid skakar när det är regn och snö. Man ser på henne att hon skjuter rygg så henne hållar vi varm och torr. Blir hon kall och blöt så spänner hon ryggen och man tycker att hon ser halt ut. Varmt täcke, massage och mkt stråfoder så klart. Att isolera stallet skulle aldrig falla mig in - även om det vora skönt för oss hästfolk.

Kallstall för er, är det ett stall som är byggt utan isolering, eller menar ni ett stall där dörrarna är öppna dygnet runt? Jag var på besök i ett sk kallstall och där hade de dörrarna i bägge ändar öppna alltid och då man gick inne i stallet eller stod i boxarna så drog det järnet! Efter det började jag fundera på vad folk egentligen menar med att de har kallstall, för att ställa sin häst i drag, trots täckat, är ju fullständigt idiotiskt, eller:confused:

Ditt stall låter som ett jättebra stall.;)
Det problem jag sett är dock att folket i stallet fryser och därmed tror att också hästarna fryser, voilá! Alla ventilationsluckor stängs igen, på med värmefläkten. Den dåliga luften är ett faktum...

Har själv alltid haft kallstall (när jag haft eget stall) och upplever att hästarna mår väldigt bra. Framförallt lilla shettisen som inte far väl av för varmt stall.

Har aldrig lidit av att det drar i stallet så det tror jag inte hästarna heller gör.
Vi har berg och skog runt om så det skall blåsa mycket för att det skall dra.
Blir det blåsigt stänger man till men vill helst låta bli då hästarna gärna har huvudet ute genom fönstet för att kolla läget.
Att 3 dörrar är öppna beror på att 2 av dörrarna är till boxar som hästarna har tillgång till från hagen.
Man kan säga att vårt stall är en kombination av stall / lösdrift.
Lösdrift har ju naturlig ventilation.

Vi eldar ibland om vi är där. Tex om vi vill ha lite mysigt på julafton osv. Annars fungerar den bara som utsug

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 476
Senast: Blyger
·
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 621
Senast: skogaliten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 561
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 721
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar