Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
du eldar inte i spisen väl?
kl
ang isolering, så medför ett isolerat stall inte alls att luften blir sämre!! tvärtom, det blir mindre kondens om stallet är isolerat. mitt stall är helisolerat och har stängda dörrar på nattetid året runt. det ni. det är dock aldrig dålig luft tack vare vädringsluckor högst upp på väggarna, öppningsbara fönster i alla boxar, väldigt högt i tak med ventilation längst upp och ventiler längst ner i ytterdörrarna.
man måste inte göra om sitt stall till antarktis för att ha bra luft. är stallet byggd på ett vettigt sätt så går det bra att ha plusgrader hela vintern.
problemet med många stall är att det är alltför lågt i tak och för många hästar i för litet luftvolym. inte undra på att det blir fuktigt och rått då..
Sen kan man ju tycka att ett stall där det bildas kondens har undermålig ventilation och öht inte borde användas till så känsliga djur.[/QUOTE skrev:Det är ju just detta jag vill veta. Hur kan man ändra konstruktionen så att det inte blir kondens!! Om jag nu inte vill ah dörrar öppna.
Jag vet att min häst inte fryser speciellt mycket, han har mat hela natten, han är inte täckad utomhus om det inte regnar eller är snöstorm och han är inte klippt.
Centaur;11524137) problemet med många stall är att det är alltför lågt i tak och för många hästar i för litet luftvolym. inte undra på att det blir fuktigt och rått då..[/QUOTE skrev:Jag skulle kunna tro att här är lite av problemet i vårt stall. Lite lågt tak.
Har stått i många stall men aldrig haft problemet med kondens tidigare. Men det har varit äldre stall med springor i taket. det här är nybyggt med isolering.
Jag tror skillnaden är marginell men det har med gasbubblorna i vattnet att göra. Jag har slutat ge ljummet, märker ingen skillnad.
Borde inte infravärme vara en extrem brandrisk?
Infravärme var ju ett himla smart drag faktiskt, hur högt har du satt den? Jag skulle dock inte våga sätta upp ngt sådant hos mig eftersom jag inte har en stallgång, all skötsel sker i boxarna. Men den dagen jag bygger ut och får min tilltänkta "kallfarstu", DÅ vore infravärme en mkt god idé tror jag Tack för det tipset!
Jo, om man har den över/i närheten av brännbara material, och/eller har den på utan tillsyn. Eller den skulle ramla ner då givetvis.
Stämmer inte. Tillskottsvärme medför lägre luftfuktighet = torrare luft = partiklar börjar röra sig och sätter sig på luftrören. Det normala är att man går efter den så kallade max 90-regeln. Dvs är det 10 grader i stallet ska det inte vara en luftfuktighet på över 80% RH. Är det noll grader i stallet kan luftfuktigheten gå upp till 90%RH. Detta för att bland annat undvika kondens men ändå ha bra luft i stallet. I vissa fall kan det behövas tillskottsvärme, men då för att slippa kondens. Men en bra ventilationsanläggning som är fuktstyrd (alltså går igång när det blir över en viss % luftfuktighet) är ju naturligtvis bästDet som hände när varm luft började cirkulera i stallet var att luftfuktigheten steg, småpartiklar yrde runt och bakterier mm vaknade.
Fast jag tänkte på dammet som trots allt lägger sig på allting oavsett hur mycket man städar Jag vet ju inte hur det är hos dig, men det brukar ju komma spindelväv och damm och annat och lägga sig på den. Har ni kanske en som är för sådana utrymmen som ett stall? Jag bara undrar, det är inget otrevligt alls, fast det kanske kan verka så
Stämmer inte. Tillskottsvärme medför lägre luftfuktighet = torrare luft = partiklar börjar röra sig och sätter sig på luftrören. Det normala är att man går efter den så kallade max 90-regeln. Dvs är det 10 grader i stallet ska det inte vara en luftfuktighet på över 80% RH. Är det noll grader i stallet kan luftfuktigheten gå upp till 90%RH. Detta för att bland annat undvika kondens men ändå ha bra luft i stallet. I vissa fall kan det behövas tillskottsvärme, men då för att slippa kondens. Men en bra ventilationsanläggning som är fuktstyrd (alltså går igång när det blir över en viss % luftfuktighet) är ju naturligtvis bäst
*Kl*
Går hästen otäckad ute, och har mat (hö/silage) inne som räcker hela natten, så kommer den knappast att frysa =)
Jag har kallstall, samma temp som ute, dvs det kan vara minus 20 grader i stallet. De som går otäckade ute går otäckade inne med, utan minsta problem.