Kallt stall

Sv: Kallt stall

Jag tror skillnaden är marginell men det har med gasbubblorna i vattnet att göra. Jag har slutat ge ljummet, märker ingen skillnad.

Har kall stall med såkallad "ventilerad nock" som gör att det inte blir drag men ändå ventilerad och bra luft.

Inga täckade hästar i stall och dom fryser inte.

Dom står på halm och har alltid att äta.

Har aldrig haft en sjuk häst i detta stall och aldrig haft dom täckade inne trots 25 - vissa vintrar.

du eldar inte i spisen väl?

kl
ang isolering, så medför ett isolerat stall inte alls att luften blir sämre!! tvärtom, det blir mindre kondens om stallet är isolerat. mitt stall är helisolerat och har stängda dörrar på nattetid året runt. det ni. :grin: det är dock aldrig dålig luft tack vare vädringsluckor högst upp på väggarna, öppningsbara fönster i alla boxar, väldigt högt i tak med ventilation längst upp och ventiler längst ner i ytterdörrarna.
man måste inte göra om sitt stall till antarktis för att ha bra luft. är stallet byggd på ett vettigt sätt så går det bra att ha plusgrader hela vintern.

problemet med många stall är att det är alltför lågt i tak och för många hästar i för litet luftvolym. inte undra på att det blir fuktigt och rått då..

Det där låter som mitt stall :D
Vi har en ventilationstrumma i taket som går upp till loftet där vi har öppna luckor ..
Stallet var från början byggt för kor och har nu bara 6 stora boxar längs ena väggen , den andra väggen är helt fri, endast fönster, och mittengången, om man kalla det gång är så stor att man kan lätt ha 4 hästar uppbundna utan problem och då finns det lika mkt fritt utrymme kvar. 12 öppningsbara fönster, har bara öppet dörren när vi mockar, luktar aldrig illa och är väldigt lättstädat.

Kontrollanten tyckte att det var ett helt perfekt stall för både människor och hästar :)

Sen kan man ju tycka att ett stall där det bildas kondens har undermålig ventilation och öht inte borde användas till så känsliga djur.[/QUOTE skrev:
Det är ju just detta jag vill veta. Hur kan man ändra konstruktionen så att det inte blir kondens!! Om jag nu inte vill ah dörrar öppna.

Jag vet att min häst inte fryser speciellt mycket, han har mat hela natten, han är inte täckad utomhus om det inte regnar eller är snöstorm och han är inte klippt.

Senast ändrad:

Centaur;11524137) problemet med många stall är att det är alltför lågt i tak och för många hästar i för litet luftvolym. inte undra på att det blir fuktigt och rått då..[/QUOTE skrev:
Jag skulle kunna tro att här är lite av problemet i vårt stall. Lite lågt tak.
Har stått i många stall men aldrig haft problemet med kondens tidigare. Men det har varit äldre stall med springor i taket. det här är nybyggt med isolering.

om stallet redan är byggd så kan ni försöka att installera utsugsfläktar.

gammla ladugårdar har ofta små hål längst upp på väggarna, gärna formade som kors eller ruteress, det kan ju vara en budgetvariant. då får man cirkulation utan att det drar på hästarna. :)

Jag tror skillnaden är marginell men det har med gasbubblorna i vattnet att göra. Jag har slutat ge ljummet, märker ingen skillnad.

Jag ger ljummet, fingervarmt. Fryser långsammare om det hälls i 'ljumna' hinkar.

Tar jag en hink direkt från stallet som är iskall, då fryser det lika fort med ljummet som kallt. Däremot om hinken är ljummen också, då fryser det mycket långsammare än kallt vatten (och än hett vatten).

När jag tippar i hetvatten på kvällen, är ju hinken inte nedkyld, vattnet i är kallt men inte iskallt, och slutresultatet blir ljummet. Det ger forstfritt vatten till morgonen om det inte är smällkallt. Kallt vatten i sista gången ger fruset.

Så här fryse rljummet BETYDLIGT långsammare men OM man ser till att övriga aspekter är uppfyllda. Tog ett tags trixande att komma på, för även jag tyckte frustrerat att 'men vad folk snackar, det ljumna fryser ju lika fort' i början.

Borde inte infravärme vara en extrem brandrisk?

Jo, om man har den över/i närheten av brännbara material, och/eller har den på utan tillsyn. Eller den skulle ramla ner då givetvis.

Min är helt urkopplad när den inte används, sitter över stallgången och det finns inget brännbart (ja gummimattan då och träramen den är monterad på) i närheten av den. Den är enbart på när jag är där. Jag kan bryta strömmen helt till min iom att jag har stickpropp, men vet många som har timer när de har fastmonterat, då går den inte att glömma på.

Min kommer bli fast monterad med egen brytare som gör den helt strömlös sen. Hela stallet har dessutom dubbla jordfelsbrytare.

Infravärme var ju ett himla smart drag faktiskt, hur högt har du satt den? Jag skulle dock inte våga sätta upp ngt sådant hos mig eftersom jag inte har en stallgång, all skötsel sker i boxarna. Men den dagen jag bygger ut och får min tilltänkta "kallfarstu", DÅ vore infravärme en mkt god idé tror jag Tack för det tipset! :idea:

Jag har typ 10+ meter i takhöjd. Så den sitter i en höj och sänkbar ställning i taket, kan då anpassas efter typ av häst/ponny, samt hur mkt värme man vill ha. Har två stycken 1000 W som sitter i en ram, och så en hissanordning över stallgången.

Bilder, de två korta sticksladdarna är modifierade numera, men bilden är gammal så du får leva med dem på bilden ;)

thumbnail.aspx

thumbnail.aspx

thumbnail.aspx

Jo, om man har den över/i närheten av brännbara material, och/eller har den på utan tillsyn. Eller den skulle ramla ner då givetvis.

Fast jag tänkte på dammet som trots allt lägger sig på allting oavsett hur mycket man städar:crazy: Jag vet ju inte hur det är hos dig, men det brukar ju komma spindelväv och damm och annat och lägga sig på den. Har ni kanske en som är för sådana utrymmen som ett stall? Jag bara undrar, det är inget otrevligt alls, fast det kanske kan verka så:)

Det som hände när varm luft började cirkulera i stallet var att luftfuktigheten steg, småpartiklar yrde runt och bakterier mm vaknade.
Stämmer inte. Tillskottsvärme medför lägre luftfuktighet = torrare luft = partiklar börjar röra sig och sätter sig på luftrören. Det normala är att man går efter den så kallade max 90-regeln. Dvs är det 10 grader i stallet ska det inte vara en luftfuktighet på över 80% RH. Är det noll grader i stallet kan luftfuktigheten gå upp till 90%RH. Detta för att bland annat undvika kondens men ändå ha bra luft i stallet. I vissa fall kan det behövas tillskottsvärme, men då för att slippa kondens. Men en bra ventilationsanläggning som är fuktstyrd (alltså går igång när det blir över en viss % luftfuktighet) är ju naturligtvis bäst :)

Fast jag tänkte på dammet som trots allt lägger sig på allting oavsett hur mycket man städar:crazy: Jag vet ju inte hur det är hos dig, men det brukar ju komma spindelväv och damm och annat och lägga sig på den. Har ni kanske en som är för sådana utrymmen som ett stall? Jag bara undrar, det är inget otrevligt alls, fast det kanske kan verka så:)

När den inte gått på länge, inför första 'körningen' på hösten t ex, måste (eller bör iaf, jag har ju aldrig provat att inte göra det, så vet inte vad som händer) man 'damma av' den. Jag tror iofs inte dammet skulle fatta eld, men det kan iaf lukta bränt om man inte gör det.

Men mesta dammet hamnar 'ovanpå ställningen' så att säga, ovanpå bräderna. Ganska lite dam som är i närheten av själva infravärmerören, i om med att de sitter som de gör. Den sitter när den inte används ungefär 3 - 4 meter upp, och blir ganska lite damm av 'det dagliga'. Men visst blir det damm, men ffa när den inte används sommartid exvis. Det är dessutom ett skydd innanför själva 'gallret' framför själva infrarören,

Finns ju ingen infravärme specifikt godkänt för stall, utan där får man titta på kapslingsklasserna. Minns inte nu vad min har (kan kolla), men IP 65 t ex är dammtätt och skyddat mot vatten från spolande munstycke. Och det finns infravärmare med IP 65.

Första siffran efter IP står ju för petskydd/dammskydd. 5 är dammskyddad, 6 är dammtät (1 - 4 är petskyddat med olika mått, 0 är oskyddat). Andra siffran är för hur det klarar vatten. 0 är oskyddat, 1 är skyddat mot droppande vatten, och sen ökar vattenskyddet mer om mer, och 8 innebär att man kan ha den långvarigt nedsänkt under vatten.

Nu kan jag inte alla regler i huvudet, men generellt så inom lantbruk räknas i princip alla miljöer som brandfarliga och då ska alla elektriska apparater ha minst IP 54, dvs dammsäkert och striltätt. Lysrörsarmaturer ska ha minst IP 43T (dvs beröringssäkert och strilsäkert). T står för att ytterhöljet inte blir varmare än 100 grader.

Tillägg: Jag fick vid elsäkerhetsbesiktningen fixa med infravärmen så stickproppen rycks ur om de ramlar ner. Så ramlar ställningen ner, dras stickproppen ur

Senast ändrad:

Stämmer inte. Tillskottsvärme medför lägre luftfuktighet = torrare luft = partiklar börjar röra sig och sätter sig på luftrören. Det normala är att man går efter den så kallade max 90-regeln. Dvs är det 10 grader i stallet ska det inte vara en luftfuktighet på över 80% RH. Är det noll grader i stallet kan luftfuktigheten gå upp till 90%RH. Detta för att bland annat undvika kondens men ändå ha bra luft i stallet. I vissa fall kan det behövas tillskottsvärme, men då för att slippa kondens. Men en bra ventilationsanläggning som är fuktstyrd (alltså går igång när det blir över en viss % luftfuktighet) är ju naturligtvis bäst :)

OK. Det var ngt med luftfuktigheten i alla fall. :o Men tycker ändå det är lite konstigt då varm luft väl brukar ha högre luftfuktighet än kall? :confused:

Tusen tack för informativa bilder, mkt intressant att se hur du löst det hela :)
Så högt i tak som du har det kommer jag endast att få ha det i mina våtaste drömmar, så att kopiera din löäsning är nog inte ett alternativ för min del tyvärr. Men som sagt, mkt skoj att se hur man kan göra om man har rätt förutsättningar :)

*Kl*

Går hästen otäckad ute, och har mat (hö/silage) inne som räcker hela natten, så kommer den knappast att frysa =)

Jag har kallstall, samma temp som ute, dvs det kan vara minus 20 grader i stallet. De som går otäckade ute går otäckade inne med, utan minsta problem.

Så har jag också :) Har alltid funkat för mina hästar!

I norr är 3+ definitivt varmstall när det är 10-30 minusgrader ute. Även när vi hade klippta tävlingshästar så täckte vi dem inte innne i den temperaturen.
PL

KL

Vårt kallstall är ett kallt stall..
D.v.s. är det -28 ute så är det -28 inne.
Otäckat men med mat upp till öronen och mycket halm.
(inga permanentbäddar)
Inga problem alls.

Fungerar jättebra.
Alltid lugnt och stilla där. Inget tjafs eller spark i väggarna.
(om man jämför med våra andra två stallar)
Det står 9 egotrippade fölmärrar där som trivs.

Fast det blir lite kallt då man mockar. Det låter som man kastar stora stenar i skottkärran :D

AM

Hehe, jaaa jag tror jag har varit inne i erat stall. När vi hämtade en viss Viva Arriba =) Stämmer det? Erat "kallstall" är super smart, och som sagt va... hästarna trivs! Va cooool lugnt när ja va där iaf, om det nu är rätt AM? :D

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 476
Senast: Blyger
·
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 621
Senast: skogaliten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 561
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 721
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar