Kallstall - definition?

the_connemara

Trådstartare
Jag trodde kallstall var stall som höll samma temp inne som ute, dvs helt fri ventilation/öppna luckor/dörrar eller skyhögt i tak. Är det 15 minus ute så är det 15 minus i stallet.

Och så läser man miljoner med inlägg på buke om alla som har "kallstall" och därför har samma täcke ute som inne och tänker "gud vad bra för hästarna men vad jobbigt att borsta i den kylan utan handskar" osv. Men sen kryper det fram när man snackar temperaturer att det är strax över nollan i stallet trots att man säger sig ha kallstall? Hur går det ihop? Är min definition av kallstall fel?

Vi har en oisolerad gammal ladugård med boxarna i ena delen men de tjocka stenväggarna håller "varmt" hela vintern ändå, deras vattenhinkar fryser aldrig men bajsbollarna kan kännas rel frusna när man mockar. Det är alltid minst +1, oftast +2-3 även när det är som kallast.

Det kallar jag ett helt vanligt stall och jag täckar med tunna termotäcken på min helklippta häst. Medan andra kallar det kallstall och har minst 2-3 gånger så mycket fodring/extratäcken?

Så nu vet jag inte vad folk menar med kallstall längre, vad är er definition av kallstall?

Sv: Kallstall - definition?

jag hade nog sett kallstall ungefär som du, eller likna det vid utestall/uteboxar fast det lixom finns väggar och sadelkammar osv att tillgå. Jag tror nog ändå att så fort man sätter väggar å tak så blir det ju inte lika kallt som ute då hästarna värmer upp utrymmet...

Ditt stall vet jag inte i vilket fack jag ska lägga men det känns ju "för kallt" för att vara "vanligt stall". Sen kanske jag kan tänka mig att kallstall räknas de som om man inte har varmvatten osv...

Men jag vet inte alls egentligen så jag bara spånar ;)

Vi har ett sk kallstall. Det är ett helt oisolerat stall med ventilation uppe vid taket. Nu när det är såhär kallt så stänger vi alla dörrarna till stallet, iom det så värmer hästarna upp stallet såpass att inte vattnet brukar frysa.

Så som det är nu så borstar jag inte mina hästar utan vantar för då har jag iga fingrar kvar:)

Jag definerar ett kallstall som ett stall som inte värms upp med hjälp av element eller liknande. Sen om det är några plusgrader på natten beror ju på att hästarna värmer upp det. Och sen blir det kallare på dan. Temperaturen i mitt förra stall låg på ca +1 som minst. Nu flyttar jag snart till ett uppvärmt stall.

Jag definerar ett kallstall som ett stall som inte värms upp med hjälp av element eller liknande. Sen om det är några plusgrader på natten beror ju på att hästarna värmer upp det. Och sen blir det kallare på dan. Temperaturen i mitt förra stall låg på ca +1 som minst. Nu flyttar jag snart till ett uppvärmt stall.

Yepp, samma definition har jag :)

Vårt stall har ungefär samma grader ute som inne under dagtid när hästarna inte står inne. På natten blir det, precis som du säger, lite varmare eftersom hästarna värmer upp.

Kallstall för mig = ingen värmekälla. :)

Har samma definition som du. Jag står i kallstall= Öppna dörrar, ingen värmekälla, lika kallt ute som inne. Tycker det har fungerat bäst för min gamle springare :)

Har min installad i kallstall..tyvärr så kallt att vattnet i hinken fryser..

det är den vanligaste definitionen av ett kallstall, dvs ingen artificiell uppvärmningsfunktion.

Hos mina föräldrar har vi kallstall. Där är det lika kallt inne som ute. Dvs vattnet fryser och man får kånka på varmvattenhinkar. Det är enligt mig ett kallstall! Det skiljer max 5 grader ute och inne, och ingen värmekälla förutom hästarna finns. Det är även öppet ut på logen.

Jag har både vad jag kallar varm- och kallstall.

Det ända som skiljer kallstallet från ute är att det inte blåser eller regnar in.
Det som jag kallar varmstall är isolerat och håller nästan nollan nu när det är så kallt och hästarna går ute 12h/dag!

Ett stall som är uppvärmt på "konstgjord" väg skulle jag kalla just uppvärmt stall!

MVH
M

Jag har kallstall. Allt öppet så det är lika kallt inne som ute kan skilja en grad eller två ibland.

Ett Kallstall för mig är ett stall som inte är isolerat i väggar och tak .

Mia

kl

Och för mig är ett kallstall då temperaturen är samma inne som ute.

GAnska intressant upplevelse att mocka där då det är 25 minus :D

Vi har ett sådant.
Fast här skrivs det som om vi skulle ha tre.

För vårt fölstall och seminstall har ingen uppvärmning..och ändå håller det över nollan..

AM

:D:D

Talesättet "att arbeta sig varm" kommer väl till pass.

Klonk-klonk i skottkärran. Låter som man kastar sten kors och tvärs. ;)

AM

Det ända som skiljer kallstallet från ute är att det inte blåser eller regnar in.
Det som jag kallar varmstall är isolerat och håller nästan nollan nu när det är så kallt och hästarna går ute 12h/dag!

Ett stall som är uppvärmt på "konstgjord" väg skulle jag kalla just uppvärmt stall!

Håller med!

For mig ar kallstall ett oisolerat stall med mkt god ventilation. Haller sig oftast nagot over utetemperaturen (tex ca -5 ocm det ar -15 ute). Hastarna ar anda uppvarmningskallan. Ska alltid vara helt torrt - far absolut inte svettas (galler iof alla stall)
Vanligt stall ar isolerat och haller sig over nollan. Tex vart stall i Canada. Vi har alla fonstrena oppna pa vintern (som mest -14 innan vi akte och full snostorm da och da) men det sjunker anda inte mycket under nollan. (Vattnet i boxarna fryser inte men oppna ledningar tex spolspiltan maste tackas)
Uppvarmt stall ar just uppvarmt. Jag skulle inte stall i ett sadant stall i annat an nodfall - gillar att det ar kallt for luftvagarnas skull.

Jag hade kallstall förut dvs två boxar i en loge med 11 meter i tak!

Nu har jag vanligt stall, men det är så kallt där så vattnet i hinkarna fryser, men jag skulle inte kalla det för kallstall!

OT
Och täckeshysterin, vart kommer den ifrån? Häromdagen var jag i ridhuset, där gick två ryttare med sina hästar, båda hästarna hade två ylletäcken var över sadeln!!! Ridhuset är ganska varmt.

Vi har kallstall, dvs är det -7 ute så är det så i stallet också. Vi har väldigt högt i tak, öppet ända upp till yttertaket och ingen isolering.

Haha ja:D
Fast det är rätt smidigt att mocka när bajsarna är stelfrusna tycker jag :p

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 482
Senast: Ajda
·
Hästvård Jag har tidigare stått i kallstall (samma luft och temp ute som inne) eller i varmstall där det alltid hållit cirka 10 grader inne. Nu...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 800
Senast: super
·
Hästvård Alltså nu har jag märkt några kvällar att min häst fryser inne i stallet. Jag fattar inget... eller jo jag förstår men ändå inte. Hästen...
2
Svar
37
· Visningar
3 798
Senast: Trissa
·
Utrustning Jag vet, jag vet. Jag skulle sluta noja om täcken :o Men nu har jag EN fråga till. Sen har alla pållarna täcken de (med all...
Svar
2
· Visningar
829
Senast: Elisha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Tips på mellanstor hund för barnfamilj