Kallstall - definition?

Sv: Kallstall - definition?

kallstall skulle jag definiera ett stall som är glesbeslaget och genomsläppligt. Alltså INGEN isolering som håller kvar värmen.

Att det inte finns något element el liknande kan väl inte göra det till kallstall?
Vårt stall är väl isolerat, med ca 3-4meter i takhöjd, och det är definitivt inget kallstall. Visst, vattnet fryser ibland nu på dagarna då hästarna är ute, men blir rejält uppvärmt -av hästarna, på natten. Vi lämnar oftast dörren lite på glänt på natten för att få mer luft inne men de håller uppe temperaturen bra ändå.

Det planerade bygget ute i lagården blir däremot kallstall. Öppna springor ut, glespanel bitvis, ingen isolering och boxar i ena änden, resten lösdrift med öppning ut mot hagen.
Är det 25 minus ute lär det bli det inne oxå, men köldeffekten av vinden tas ju bort, men temperaturen kommer visa nästan samma inne som den i lä ute.
vattnet kommer att behöva serveras i uppvärmd balja.

Kommer vara tacksam för det isolerade men ouppvärmda stallet som får fungera som skötselplats!

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 482
Senast: Ajda
·
Hästvård Jag har tidigare stått i kallstall (samma luft och temp ute som inne) eller i varmstall där det alltid hållit cirka 10 grader inne. Nu...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 800
Senast: super
·
Hästvård Alltså nu har jag märkt några kvällar att min häst fryser inne i stallet. Jag fattar inget... eller jo jag förstår men ändå inte. Hästen...
2
Svar
37
· Visningar
3 798
Senast: Trissa
·
Utrustning Jag vet, jag vet. Jag skulle sluta noja om täcken :o Men nu har jag EN fråga till. Sen har alla pållarna täcken de (med all...
Svar
2
· Visningar
829
Senast: Elisha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Tips på mellanstor hund för barnfamilj