Kallebalik i Ankeborg *Ulvlek*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Kallebalik i Ankeborg *Ulvlek*

och vad har det för betydelse att Askoll röstade på Habina, Askoll visste ju inte vem som var ond och vem som var god? Jag har för mig att Monster varit inne på dessa frågor til H2, men jag hittar inte var eller heller svaren, de kanske finns men jag har tappat bort dem? I så fall kanske nån kan hjälpa mig att referera dem. för jag skulle vilja förstå detta.

Jag kan inte heller hitta svaret (har för mig hon svarade?!) men frågan är på #348.

Monster, monster det är skitkul och skitsvårt att spela med dig. Du har så många tankar och frågor att det är svårt för mig att komma med någonting eget. Jag vill veta samma saker som du känns det som. (knappt att jag vågar skriva detta). Jag ska försöka gå igenom dina inlägg igen och se om jag hittar något misstänkt. Det gör jag i allafall inte just nu.

:D
Det är ju jättebra att du vill veta samma saker som jag, för jag vill veta allt! ;)

Ja, och som sagt är jag inte ute efter att säga åt dig hur du ska tolka det hela. Däremot vill jag gärna diskutera det - för att jag själv är väldigt osäker på hur jag ser det. Jag håller med dig (och Cirkus mfl) som säger att det är lite väl tydligt, det är en av de stora sakerna som får mig att tveka. Men jag förstår heller inte varför man skriver något så "tydligt" utan att mena det. Så jag vacklar... Men av sakerna i leken hittills är det som sagt något som dragit mina blickar till sig (en annan sak är din "bakvända" letning efter goda). Innan DL kommer jag att försöka göra som jag alltid gör, skriva ner mina intryck om alla spelare, men förhoppningsvis kommer fler ha hunnit synas lite mer då. Och hur jag ska rösta vet jag verkligen inte än!

Men jag är verkligen intresserad av hur ni andra tänker om saker och ting - både mina egna funderingar och saker ni själva tänker runt!

Nu kanske du redan beskrivit tydligare redan i senare inlägg men jag har nu läst detta två ggr och blivit inte klokare. Så mkt å ena sidan å andra sidan så blir helt förvirrad.

Jag är precis som Monstermom också rätt fundersam över käket, det *kanske* inte har någon betydelse, menj ag funderar ändå och i ljuset av dramatiks inlägg #344 "Och det kan finnas många anledningar till vilka de väljer att käka, och just i denna lek finns det väl en del roller som gör det svårt för ulvarna? Då tänker jag på Alexander, Mårten Gås och Magica. Och nu lyckades de ju dessutom käka Magica ändå." Intressant reflektion tycker jag. Betyder det att björnarna kanske fattat att Askoll var Magica och valde henne med flit? I ljuset av Myrtens lek då tjuven stal nattkäk mest hela tiden, så är det inte ett helt otänkbart scenario

Det här fattar inte jag (kanske beror det på att jag inte känner till den leken)?

Nu reagerar jag även på dramatik.

Monstermom: Gah, vad många inlägg att gå igenom! Och många innehåller mycket flams dessutom vilket gör det svårsållat. Samt tankar, funderingar och diskussioner i ungefär 1000 olika riktningar, men jag gör ett försök. Första funderingen jag har är varför hon menar att Hedinn skulle ha varit den mest troliga kandidaten till att vara Magica? (#96) Vad är det som gör henne till nummer 1 misstäkt? Nu vet vi som sagt att hon inte är Magica, men jag undrar ändå. Dessutom tycker jag att Monster skrev mängder om detta med vad Hedinn skrev i sitt svar på LLs fråga, visst att man skriver om det, men så mycket som Monster gjorde? Varför gå på så hårt? I övrigt vet jag inte om jag reagerar så mycket på något Monster skriver, jag upplever dock allt väldigt spretigt och blir rätt förvirrad när jag läser igenom allt. Det enda jag tycker är lite konstigt är att när hon väl går på någon så går hon på dem ganska hårt i mina ögon. t.ex. Hedinn, Habina, MM och Caisa har jag upplevt att hon gjort så med.

Det har väl gåtts igenom ganska tydligt vad som gjorde mig till Monsters huvudmisstänkta? Hon trodde min beskrivning i framtidsvisionen kunde vara ett sätt att hinta om att jag var Magica. Därav att hon fastnade i diskussionen kring just det första inlägget. Inte så mycket att fundera kring enligt mig.

Hedinn: I inlägg #47 beskriver hon sig som god när hon skriver om sig själv som oss i bemärkelsen oss goda. De = björnarna oss =goda. Det är så jag tolkar det i alla fall. Sådant får mig alltid att höja på brynen och jag noterar det, även om det kanske inte tvunget måste innebära att Hedinn skulle vara ond. Sen har det varit mycket diskussioner om vad Hedinn skrev i svaret till LL. Där vissa har trott att hon kanske skulle kunna varit Magica, men det vet vi ju nu att hon inte är. En tanke slog mig att hennes sätt att skriva så att det liknade en beskrivning av Magicas roll kanske skulle kunna vara ett sätt för henne som ulv att signalera till Magica att hon letar efter henne? Men det känns lite långsökt dock.

Det här är inlägget som syftas på:

Fast alltså, det är ju inte komplicerat för oss, för vi behöver ju egentligen inte bry oss ett skit... Björnligan bestämmer om/när de vill använda dynamiten, sen är resten upp till slumpen, den enda det eventuellt kan bli komplicerat för är ju LL, för oss andra blir det ju bara en överraskning vi ändå inte kan påverka.

Och även om fler reagerade så förklarade jag i ett inlägg ganska snart efteråt att jag menade som det står i slutet, att det kan bli komplicerat för LL, inte för OSS andra, där oss alltså betyder alla vi som inte är LL... Sen att jag skrev de till Björnligan i en mening, ja... Vad skulle jag annars ha skrivit? Nej, det jag reagerar mest på är att dramatik drar upp saker som blivit förklarade för längesen och inte kan hitta teorier av sånt som tillkommit under dagen idag.

Ok då hinner jag!

Jo ang inlägget. Menar du att du är osäker på tidigare argument du hade. Exakt vilka? Fick nämligen uppfattningen om att du hade god magkänsla och hyfsat säker?

Monstermom: Gah, vad många inlägg att gå igenom! Och många innehåller mycket flams dessutom vilket gör det svårsållat. Samt tankar, funderingar och diskussioner i ungefär 1000 olika riktningar, men jag gör ett försök. Första funderingen jag har är varför hon menar att Hedinn skulle ha varit den mest troliga kandidaten till att vara Magica? (#96) Vad är det som gör henne till nummer 1 misstäkt? Nu vet vi som sagt att hon inte är Magica, men jag undrar ändå. Dessutom tycker jag att Monster skrev mängder om detta med vad Hedinn skrev i sitt svar på LLs fråga, visst att man skriver om det, men så mycket som Monster gjorde? Varför gå på så hårt? I övrigt vet jag inte om jag reagerar så mycket på något Monster skriver, jag upplever dock allt väldigt spretigt och blir rätt förvirrad när jag läser igenom allt. Det enda jag tycker är lite konstigt är att när hon väl går på någon så går hon på dem ganska hårt i mina ögon. t.ex. Hedinn, Habina, MM och Caisa har jag upplevt att hon gjort så med.

Tja, framför allt att jag helt enkelt inte hade nån annan misstänkt? Inte hade jag väntat mig att ha någon heller dag 1 (och i efterhand kan man ju konstatera att jag verkligen inte borde ha haft nån heller, eftersom jag hade väldigt fel, men...), men som jag förklarat flera gånger vid det här laget så tyckte jag det var en konstig sak att bara råka skriva.

Att jag går på "hårt" när jag ger mig in i en diskussion är för att jag vill utreda så mycket som går att utreda. Jag vill förstå, helt enkelt. Jag ser ingen anledning att bara släppa saker för att jag ska... vaddå? Verka blyg och tillbakadragen, typ? :D

Ok då hinner jag!

Jo ang inlägget. Menar du att du är osäker på tidigare argument du hade. Exakt vilka? Fick nämligen uppfattningen om att du hade god magkänsla och hyfsat säker?

Som det står redan i inlägget du citerar (och som du säkert ser om du läser vidare också, misstänker jag) så var jag långt ifrån säker! Jag var säker på att det var konstigt, men höll också med om invändningarna att det var alldeles för klantig sak att faktiskt göra. Så det var konstigt åt båda håll för mig: konstigt att skriva det som outning eftersom det var alldeles för uppenbart, konstigt att bara råka skriva det som god. Men nu vet vi ju att det verkligen var en olycka/sammanträffande/vagt minne i bakhuvudet/whatever.

Har läst igenom leken igen och fastnat en del för Habina.

Hon nämner att Dramatik och Myrten röstade på Habina också, med okej motiveringar, vad nu det innebär. Jag tycker ju dock att det hade kunnat bli intressant om hon ifrågasatt Myrtens röstmotivering, med tanke på att det är hennes egen roll... ;) Nej men jag vet inte, jag får mest någon slags utfyllnadskänsla av det inlägget i form av "Jag har gått igenom det här så jag har gjort nåt vettigt! Men jag hittade inget så jag fick inte ut något av det. Nu ska jag kolla nåt annat istället så jag gör mer vettigt". Om det betyder att Habina är ond? Behöver det absolut inte göra, men det kändes inte som att det tillförde mer än att hon ville visa sig duktig och aktiv.

Här konstaterar hon att Caisa verkar snurrig, men att hon ändå får förklaringar till varför och tror på dem. Påpekar misstagen i felskrivningarna vilket jag själv inte ser som ulvigt. Jag brukar själv ha fler spelare i huvudet samtidigt när jag går igenom leken och att blanda ihop namn (eller för den delen skrivit god istället för ond och vice versa!) är inte helt ovanligt. Att inte upptäcka det innan man postar är inget jag ser som ulvigt heller, det händer. Så jag ser såna saker som farliga att hänga upp sig på.

Hon är misstänksam mot Mu och reagerar även på cirkus.

Till Caisa. Jag förstår inte vad misstagen ger för bild om man vill få en uppfattning om vilken sida personen står på, vore det inte bättre att kolla på de faktiska teorierna om man är god och vill ha ut onda?

Tar återigen upp förväxlingen, och lägger sen till att hon är rädd att hon hänger upp sig för mycket på Caisa för att det inte finns så mycket annat. Misstankarna mot Mumorsan då? Eller cirkus? Det finns annat, men Habina verkar välja att lägga krutet på Caisa ändå, istället för att lämna henne ett tag och gå igenom andra mer.

När Caisa ifrågasätter det försvarar hon det med att allt annat hon reagerat på går att förklara, vilket jag anser att Caisas misstag också gör? Caisa har ju själv gjort det och Habina skriver ju i andra citatet här att hon tror på Caisas förklaringar... Så det känns lite ohållbart.

Samtidigt är jag lite skeptisk mot Caisa, då det är mycket misstag och även om det i sig är förståeligt så får jag samtidigt uppfattningen om att hon läser slarvigt. Något som man ofta kan göra i lyan eftersom man bara behöver hitta enstaka saker att reagera på och bygga teorier kring, man behöver ju inte analysera allt för att hitta de onda. MEN hon kommer samtidigt även med vettiga teorier, så jag är väldigt osäker på henne.

Jag håller med dig i mycket du skriver om Habina. Men samtidigt känner jag att jag tänkt nästan precis samma saker om henne i förra leken (när hon var ond) och tidigare i den här leken (när hon var god). Jag förstår inte riktigt hur hon funderar om vad varför, och de saker hon finner misstänkta - vilken roll hon än har... Inte blir det lättare av att hon nu bytt roll heller.

Det här fattar inte jag (kanske beror det på att jag inte känner till den leken)?

Jag tror inte det har någon betydelse, för jag förstår det inte heller. Eller jo, jag förstår hur cirkus tänker, men jag håller absolut inte med. Det hände i första leken ficktjuven var med att den snodde från en ulv och råkade käkade en ulv natten därpå (eftersom den inte kände till vilka dessa var). Jag håller dock inte med cirkus om att det är troligt att de pga det valde att käka Magica medvetet eftersom de dels garanterat blir av med en ond, som även om den kan råka ställa till det för de onda har den ganska bra förmågor för att ställa till för de goda (att sno från siaren eller spionen är ju t.ex något som påverkar de goda väldigt negativt och de onda väldigt positivt). Att dessutom medvetet ta död på deras kanske bästa chans att få ut Nakor (Alexander Lukas) känns ju ganska dumt, så jag tycker att den teorin känns extremt långsökt och inte värst trolig.

Aha! Tackar, då förstår jag i alla fall vad hon menade. Och jag håller med, det verkar som en dålig strategi.

Nej. Det var väl ändå väldigt olägligt för ulvarna att magica åkte ut tänker jag. Men vi andra är ju glada vi är av med henne.

Jag håller med dig i mycket du skriver om Habina. Men samtidigt känner jag att jag tänkt nästan precis samma saker om henne i förra leken (när hon var ond) och tidigare i den här leken (när hon var god). Jag förstår inte riktigt hur hon funderar om vad varför, och de saker hon finner misstänkta - vilken roll hon än har... Inte blir det lättare av att hon nu bytt roll heller.

Absolut, det är samma här. Problemet är att det är så med de flesta jag håller misstänkta just nu...

Visst är det jobbigt när någon tar över en annars roll. Känns inte som man kan koppla det den förra skrev med den nya, så man får börja om på nytt. Och Habina verkar lite luddig tänker jag nu när du tog fram citaten du gick igenom nu innan.

Nu reagerar jag även på dramatik.

Det har väl gåtts igenom ganska tydligt vad som gjorde mig till Monsters huvudmisstänkta? Hon trodde min beskrivning i framtidsvisionen kunde vara ett sätt att hinta om att jag var Magica. Därav att hon fastnade i diskussionen kring just det första inlägget. Inte så mycket att fundera kring enligt mig.

Jag tolkade det inte som att du var huvudmisstänkt bara för det inlägget utan jag tolkade det som att du var huvudmisstänkt oavsett vilket, därför frågade jag.

Och även om fler reagerade så förklarade jag i ett inlägg ganska snart efteråt att jag menade som det står i slutet, att det kan bli komplicerat för LL, inte för OSS andra, där oss alltså betyder alla vi som inte är LL... Sen att jag skrev de till Björnligan i en mening, ja... Vad skulle jag annars ha skrivit? Nej, det jag reagerar mest på är att dramatik drar upp saker som blivit förklarade för längesen och inte kan hitta teorier av sånt som tillkommit under dagen idag.

Har fetat ett svar.
Jag har läst din förklaring, men jag skrev ändå att jag noterar detta eftersom sådant får mig att lyfta på brynen, som jag skrev. Det är väl mest som ett memo till mig själv att komma ihåg att jag faktiskt reagerat på det. Jag skrev även att detta inte nödvändigtvis gör dig till ond. Men skulle du skriva något mer misstänkt så vill jag kunna komma ihåg att du skrivit detta, därför skriver jag ner det. Sen att det råkar vara tidigt i leken, ja må så vara. Jag ville ha med det för egen skull ändå.

Har fetat ett svar.
Jag har läst din förklaring, men jag skrev ändå att jag noterar detta eftersom sådant får mig att lyfta på brynen, som jag skrev. Det är väl mest som ett memo till mig själv att komma ihåg att jag faktiskt reagerat på det. Jag skrev även att detta inte nödvändigtvis gör dig till ond. Men skulle du skriva något mer misstänkt så vill jag kunna komma ihåg att du skrivit detta, därför skriver jag ner det. Sen att det råkar vara tidigt i leken, ja må så vara. Jag ville ha med det för egen skull ändå.

Återigen, hur skulle jag ha skrivit annars tycker du? De/vi? Hade det varit mindre ulvigt?

Jag skrev inte att det var troligt. Jag skrev att det inte var helt osannolikt. Det tycker i allafall jag är rätt så stor skillnad.
Det jag gjorde var just att reagera på vad drama skrev om vilka som var besvärliga för lyan och då var ju Magica inkluderad. Nåja, det var bara en reflektion och kanske nån annan hade tankar runt det också.

Jag tror dock inte att lyan visste vem de råkade äta och jag håller helt med dig om att lyans bästa chans att bli av med Alexander Lukas var genom Magica.

Jag tycker faktiskt att det är lite underligt att du reagerar på just hur Hedinn använt de/vi/oss. Det är ju fler som skriver så. MM's inlägg #433 till exempel.

Knapp

Så ni vet är jag helt inne i min feberhjärna men jag ska försöka läsa och se om jag kan komma till en röst iallafall.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Deltagare: bollen__ cirkus Ferrari Habina Klara Koppen Lobelia MikaTela Mirtai quarter4ever Snurrfian Regler *Var snälla och trevliga...
18 19 20
Svar
380
· Visningar
15 477
Senast: LenaH
·
  • Låst
Tjatter I en fönsterglugg på Åsgränd sitter en liten, ensam figur och spanar ut över omgivningen. Takpannorna vibrerar i hettan och takrännorna...
24 25 26
Svar
505
· Visningar
19 804
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar