Kallblodstravare!!!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Sissan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 125
  • Visningar Visningar 11 864
Sv: Kallblodstravare!!!

Nej, jag tror faktiskt att dom pressas innom alla grenar där det gäller att prestera och tävla. Därför gillar jag det inte, varken dressyr ridning eller trav...;)

Hur är det med hennes kors/bog/rygg/hasor?
Vad är hennes positiva egenskaper både exteriört och mentalt?
Vad är hennes exteriöra svagheter?

Tänkte bara höra lite om den här stammen. Och om ni vet något om nån av dom. Det skulle vara kul att höra, då jag inte vet nåt själv.

Far: BAUSBRING
Mor: MONDURA
Morfar: RAPPFOT (NO)
Mormor: RAPPDURA
Mormors far: PAVIN (NO)

misan skrev:
Hehe, du har inte läst H.G.Balders omdöme va??
"Ej rastypisk"...
När en sån hingst blir godkänd så undrar man ju vad det är de eftersträvar med avelsvärdering egentligen! :confused:

Jo du ser du det har jag men jag kom ju f-n inte på vad han hette..;)
H.G.Balders kårning har varit mycket omdiskuterad på grund av just det att han tydligen ska se mer ut som ett varmblod än ett kallblod.(har bara sett dåliga bilder på han) Som jag har fattat det så skulle han inte ha blivit godkänd av svenska domare men i Norge gick de på hans resultat. Sen ligger det till som så att vi har ingen skriven rasbeskrivning på kallblodstravaren vilket är under behandling nu så man hoppas på få till det inom de närmsta åren. För hästarna döms inte riktigt lika i sverige och norge i dagsläget och det är ju önskvärt..
Hur som helst så eftersträvar avelsvärderingen att den kallblodiga hästen ska se ut som ett kallblod(med bla dess massa, man, hovskägg och en mankhöjd på minst 148cm) och att den ska vara en frisk ras. Men då är ju frågan, hur vill vi att en kallblodig travare ska se ut???
Vore intressant att höra er beskriva den rastypiska kallblodiga travaren..
:)

*lånar knapp*
Angående exteriör... jag trodde det var positivt när det står i exteriörbeskrivningen att hästen har "väl ansatt hals" men så är inte fallet eller?

Fant nokre bilete av H.G. Balder.
Diverre fekk eg ikkje til å opne dei som ligg på hesteguiden.com akkurat i dag.
Men her linker eg no til eit bilete eg fann:

22_HG-Balder_IY6D11322_6.jpg

Synes han ser temmeleg utypisk ut på det biletet der, i alle fall.

Ett kallblod ska gärna ha en välansatt hals, tror jag t o m att det står i rasbeskrivningen...men sen så är ju frågan hur lång och grov halsen sedan den är. Hästen kan ju bli framtung...

Inger,
kan du få fram en bild av Mjölner Troll?
Fann nämligen inget via Google.
Får inte modemet att lasta ner den norska hingst katalogen. *snyft*

HG Balder ser inte ut som en "häst" *hehe*utan som ett varmblod! ;)

Rikkan skrev:
Hur är det med hennes kors/bog/rygg/hasor?
Vad är hennes positiva egenskaper både exteriört och mentalt?
Vad är hennes exteriöra svagheter?

jag är ingen exteriör-expert alls, men svagheterna ligger väl i frampartiet.. hon är inåttåad och har ett ganska klent framsteg när hon inte Verkligen tar i och visar upp sig i traven. lång rygg.
stupande ganska långt kors, det gillar jag faktiskt. men lite täta bakbensrörelser.
överlag är hon stor och lätt s.a.s.
mentalt sen.. hon är som tidigare sagt dominant och bestämd av sig, men medgörlig. sen så skulle jag tro att hon pressats lite hårt för hon lägger av så fort man kommer upp jämte henne..
har några dåliga bilder här, måste nog ta ett profilkort nån gång så du kan få ha åsikter!;)
http://www.fotogalleriet.se/alb_show_id30626_page0.html

Det er mange bilete av Mjølner Troll på hesteguiden.com.

Prøvde å linke til dei her, men det gjekk visst ikkje. Dei har sikkert lagt inn nokon slags sperre på dei.

Sjå www.hesteguiden.com og gå inn på bildebasen. Logg inn som guest, og velg trav og galopp. Søk Mjølner Troll, og bla i resultatene. Det er ein god del bilder der av han.

Har inte norsk Ö på datorn, kommer därför inte fram till Mjölner Troll, satt och bläddrade bland alla Troll hästar men lessnade. Provade även me Mj*ler Troll men det gick ikke. Ska prova igen...

Eg kom akkurat på det samme sjølv, altså det med den norske og svenske ø-en.
Så eg prøvde å søke med ein slags svensk ø eg kan lage på dataen (setter ein ¨over ein o) (Mjölner Troll). Det gjekk greit å få fram bilder då og, men eg måtte bla fleire sider.

Det bør vel gå an å kopiere namnet Mjølner Troll frå innlegget mitt her, og lime inn i søkeruten på hesteguiden.com........
Viss ein vil ha raskare resultat...:)
Håper du får det til. Det er ein del bra bilder av han.

Tack för tipset.
*sitter och kollar* har bläddrat måååånga sidor nu.
Nu är jag helt SÅLD!
Hittade denna bilden i sökandet efter M. T : Trollfrigg_2D3Z9840.jpg
OJ, vilken häst! Tänk om det varit ett sto!!!

idak skrev:
*lånar knapp*
Angående exteriör... jag trodde det var positivt när det står i exteriörbeskrivningen att hästen har "väl ansatt hals" men så är inte fallet eller?

Jo då, det är positivt. Hästen ska ha en kraftig väl ansatt hals...;)

Hon ser ut att ha en rätt brant och kort bog(förklarar ju bra hennes korta framsteg) och som du skrev en lång rygg. Dessutom ser hon gracil ut och kanske ngt korta kotor. Men tror jag håller med dig om hennes kors.
Men det är lite svårt att se då bilden inte är tagen rakt från sidan.

Så sök en hingst med mycket bog och rejäla ben..;)

Rikkan skrev:
Ett kallblod ska gärna ha en välansatt hals, tror jag t o m att det står i rasbeskrivningen...men sen så är ju frågan hur lång och grov halsen sedan den är. Hästen kan ju bli framtung...
Det var det jag trodde, men när du skrev att mitt sto hade välansatt hals och att jag borde leta en hingst med mer "normal" hals så lät det som om det var dåligt. Men nu förstår jag. :smirk:

Sissan skrev:
Jo då, det är positivt. Hästen ska ha en kraftig väl ansatt hals...;)
Ja, det tycker jag med. :)

Hur är det med exteröra "fel"? Vilka ska man undvika och vilka är mindre allvarliga? Jag har hört att sabelbent (vet inte riktigt vad som menas med det) och krokhas ska undvikas. Är det så? Hur är det med övriga felaktigheter?

*puttar* Någon som har koll på exteriöra fel?

Dom blir inte godkända med "stora" fel. Det är därför avelsvärderingen finns.

Liknande trådar

Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 692
Senast: Freazer
·
Avel Jag har inga egentliga planer på att betäcka, är bara nyfiken på hur det är så ingen behöver gå i taket :) Men jag kommer ihåg när...
Svar
12
· Visningar
2 550
Senast: Narcissa
·
Avel Efter trettioelva muskelskador så börjar jag tröttna. Till våren tänkte jag ha en hingst redo, ifall att. :meh: helt ärligt, jag har... 2
Svar
35
· Visningar
5 558
Senast: Unafraid
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen... 2
Svar
34
· Visningar
5 344
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka