Kallblodstravare!!!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Sissan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 125
  • Visningar Visningar 11 864
S

Sissan

Var så mycket skrivet om brukshästar i den andra tråden så jag tänkte försöka med en ny tråd om travarna....:angel:
Har ni ston betäckta eller föl och i så fall med vilken hingst och varför just med den hingsten?
Tittar ni nåt på hingstens exteriör eller går ni bara på stam?
Är det fullt okej att betäcka med en gdk hingst bara för att ta fram en ridhäst tycker ni?
Känner mig nyfiket frågvis ikväll....:banana:

Sv: Kallblodstravare!!!

Sissan skrev:
Är det fullt okej att betäcka med en gdk hingst bara för att ta fram en ridhäst tycker ni?
Gah, sånt här gör mej tokig. BARA för att ta fram en ridhäst?
Är det så bara........
Nej, inte för mej i alla fall.

Sorry ifall du inte menade det, som jag läste det, ursäkta isåfall :p

Och du var inte mycket bättre ....

Det kan dölja dig mycket bakom en vacker man, oavsett om den sitter på Isvind eller någon annan, ibland är det ingen fördel.

Nja, det är väl inte BARA på så vis men det kan ju förstöra lite för hingsten.
Betäcker man med en gdk travhingst och reggar fölet för att sen ha den som ridhäst så får ju hingsten dålig startprocent på sina avkommor... Ja det är väl inget bättre att inte regga fölen heller för då blir det ju missvisande på levandeföl procenten...
Skulle funnits nån liten parantes i hingstkatalogen som visar hur många procent av avkommorna som inte testas...

Rikkan skrev:
Och du var inte mycket bättre ....

Det kan dölja dig mycket bakom en vacker man, oavsett om den sitter på Isvind eller någon annan, ibland är det ingen fördel.

Ehhh..... Vad är det du menar nu?? :confused:

Klart att det kan, så vill man visa hästens exteriör så fotar man från den manfria sidan(vilket kanske inte finns på Isvind??) men vill man visa hur den ser ut så tar man ju självklart med det snyggaste på den. Men på de bilder som fanns på Isvind så tycker jag ändå att han såg väldigt snygg ut med en bra resning.

Heisann!
Sidan nokon spør…..
Fant dette bildet på dataen min. Er 99% sikker på at det er Isvind.
Eg var lærar i hestefag for nokre år sidan, og elevane mine brukte å få i oppgåve å finne ut mest mogleg om ein fritt valgt hesterase. Ein av elevane skreiv om døl (ein heilt super oppgåve med masse flotte bilder, som ho fekk topp karakter på). Då eg retta oppgåvene scanna eg inn bildene på dataen min. Eg finner diverre ikkje att oppgåva til denne eleven no (eg tok ein kopi), og dette bildet hadde eg lagra på dataen min som ”gul hest”. (Eleven min hadde brukt det i kapitelet ho skreiv om fargar på døl). Men eg er som sagt 99 % sikker på at det er Isvind. Ho som helder hesten på bildet er i alle fall Marianne, som hadde Isvind før.
Bildet er tatt på unghestsjå (sansynlegvis i Sogndal). Isvind er 1 eller 2 år her (??), og her ser ein i alle fall den manfrie sida….
gul-hest.jpg

Kul, Inger.
Inte så lång rygg här, men väl en lång liggande manke? Men ryggen växer ju när dom är äldre än så här, så jag kanske har sett rätt -att han hade relativt lång rygg, iallafall om man se till dagens kallbodstravarmått.
Jag tycker att han ser ut som en kallblodstravare, är jag ensam om att tycka det?
Var tycker du?

Vad jag menar är att du går in i en tråd och klagar på att det är för mycket "bruks" snack och väljer själv att snacka bruks, Isvind.

Är det så mycket bättre det?

Rikkan skrev:
Jag tycker att han ser ut som en kallblodstravare, är jag ensam om att tycka det? Var tycker du?
Jodå, han liknar en kallblodstravare men så har han kallblodstravare i antavlan också. Han går tillbaka till Remin på fädernet och har där kallblodstravare i tredje led. På mödernet syns det inte lika mycket men där finns Skarpen i femte led och Tordenfly i femte led också. Sedan finns det ytterligare kallblodstravare längre bak...

För min del uppskattar jag kallblodstravarna i de norska dölarna om det blir som här några generationer tillbaka. Det finns Jahn Sjur i nordsvensken också...

Obs! Jag ska inte sabba den här tråden också!

Han går tillbaka till Remin på fädernet och har där kallblodstravare i tredje led.
Ser där. Man lär så länge man lever.
Det finns Jahn Sjur i nordsvensken också...
Härligt! :D
Obs! Jag ska inte sabba den här tråden också![/QUOTE] Äh, nu snackar vi ju faktiskt kallblods....;)
Jahn Sjur finns ju kvar i travstammen än i dag, fast kanske inte lika mycket som när jag var ung.

Rikkan skrev:
Jahn Sjur finns ju kvar i travstammen än i dag, fast kanske inte lika mycket som när jag var ung.
Jahn Sjur är väl otroligt vanlig i travarsammanhang? Just Steggbest-blodet är jag glad för att vi har fått in även om jag tror att det slank in utan att någon egentligen hade en aning utom kanske ägaren.

Som du ser så är det svårt att hålla trådarna rena, men samtidigt kul att det finns folk som är intresserade av kallblod, tycker jag. ;)

Det är ok att betäcka med gdk. hingst förutsatt att man ta väl hand om avkomman, oavsett vilkent kön den får. Att kunna visa på god uppfödning!
Om sedan avkomman inte kommer till start innom travet är sekundärt, eftersom det faktiskt inte går att få alla avkommor till start. Det vet ju dom som håller på.

Jag menar att alla bör få bra förutsättningar för att få växa och bli starka individer, oavsett framtida inriktning. För det finns ju inga garantier för att man vill behålla eller kan behålla avkomman även om det är tänkt så från första början, eller hur?
Kemin ska stämma, och personligheten ska lämpa sig, även om man har tänk sig ha en ridhäst.

Jag har inget föl nu och inget på väg, utan en 1- åring och funderar på att betäcka till sommaren, om det inte blir start. Hingst vet jag ännu inte. Både stam och kompletterande exteriör är viktigt. Dessutom brukar jag vilja ha en hingst som jag vet lever ett harmoniskt liv och mår bra...

Oj då!! Innan jag retar flera så ska jag förtydliga det jag menade!!!!
Jag tyckte att det var en mycket intressant tråd men jag kom in efter nästan 200 inlägg så det stod väldigt mycket där och jag för min del är mest intresserad av era svar om travaren. Har absolut inget emot bruksarna, menade absolut inte att klaga vilket jag inte heller anser att jag har gjort utan jag ville bara veta det jag frågade om i denna tråd.

Och angående Isvind så är jag helt betagen i denna hästs utstrålning! Han är väldigt lik en travare även i mina ögon..
Sen tycker jag att det är lite intressant att Rikkan och jag har så delade uppfattningar om hans rygg. I mina ögon är den inte alls lång utan han är en långlinjerad hingst.

Men hur är det här med Nordsvensken och Dölehästen, vad skiljer dem åt(mer än land) och är det inte dölehästar i samtliga kallblodiga travare?? Tror inte jag sett en stamtavla åt en travare som inte innehåller norskar....:confused:

Jahn Sjur-> Ja, men han glider lite längre bak i ledet för varje generation som tillkommer....det var så jag menade.

:D Näe du, det var j-ligt svårt speciellt då man inte själv kan hålla sig till ämnet...:angel:
Alltså jag förutsätter ju att man tar väl hand om fölet oavsett vad det ska bli. Nu vet inte jag om det är nån sanning i detta men det har ju varit tal om att bla Lovin fick ston pga sin man och att fölena skulle bli tjusiga akademiska ridhästar likaså med Tand Troll och ingen av dessa hingstar har ju speciellt många startande avkommor...
Är detta sant så är det ju jättetråkigt för hingstarna.

Oj då!! Innan jag retar flera så ska jag förtydliga det jag menade!!!!
Äh, skit i det nu. Vi mal på bara....;) och är lika glada för det.:D

Han är väldigt lik en travare även i mina ögon..
Jag tycker att han ser ut som dom tunga travarna gjorde när jag var ung. Inte som travare ser ut i dag, utan som en lättare nordsvensk.

I mina ögon är den inte alls lång utan han är en långlinjerad hingst.
Men menar du att en långlinjerad hingst har en kort rygg?

Tror inte jag sett en stamtavla åt en travare som inte innehåller norskar
Jag räknar inte Steggbest som norsk utan bara som nödvändig och överallt, av någon lustig anledning. Svensk i mina ögon Lovin och Plogglans. ;) Och kanske Greivin?

Senast ändrad av en moderator:

Det är FÅ hingstar i dag som har hög andel startande avkommor, några snack- hästar och några få outsiders typ. Bodbäckspålle och Svall Ivar, som trots detta får få avkommor.
Enkla anledningen tror jag är att det är få hingstar som får några ston överhuvudtaget och att uppfödningarna är för dårliga....intresset saknas!! Vi ser en äldre genration som dör ut och ingen som är villig att förvalta dess ansvar, rasen utarmas.

Rikkan skrev:
Men menar du att en långlinjerad hingst har en kort rygg?

QUOTE]

Jajjemän;) En långlinjerad hingst har lång manke, lång bog och långt kors.
Jämför han med Qvadrigo som är en långsträckt hingst, han har lång rygg! Kolla på Järvsöfaks med, jag har för mig att han med är långlinjerad...

Sissan skrev:
Men hur är det här med Nordsvensken och Dölehästen, vad skiljer dem åt(mer än land) och är det inte dölehästar i samtliga kallblodiga travare?? Tror inte jag sett en stamtavla åt en travare som inte innehåller norskar....:confused:
Det norska blodet har alltid varit viktigt i travaveln oavsett om det var innan eller efter rasklyvningen. Solo ska ha en norsk pappa, Ceres ska ha det och Remin var norsk.

Skillnaden mellan Norge och Sverige är att att i Norge skildes raserna åt tidigare för att senare komma i samma stambok. Jag tror inte men kan använda vilken kallblodstravare som helst till dölestona. Tvärtom är däremot möjligt enligt den andra tråden om kallblodstravare. Jag länkar till en dylik häst som visades på Biri när jag var där.http://www.nhest.no/arkiv/pdf/BIRI.pdf Härstamningen till Prins Mogen

Senast ändrad:

Kan inte jämföra Isvind med Qvadrigo, eftersom jag tycker att den förste ser ut att ha en lång rygg på dom bilder som jag sett,kanske beror det på fotots vinkel? Att han har långt kors det håller jag med dig om, för det såg jag.
Vad fick han för utlåtande på kåringen? <-Nån som vet?

Om du ser Qvadrigos ryggs som lång vad har då Nordguben och Svart Lars?

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 692
Senast: Freazer
·
Avel Jag har inga egentliga planer på att betäcka, är bara nyfiken på hur det är så ingen behöver gå i taket :) Men jag kommer ihåg när...
Svar
12
· Visningar
2 550
Senast: Narcissa
·
Avel Efter trettioelva muskelskador så börjar jag tröttna. Till våren tänkte jag ha en hingst redo, ifall att. :meh: helt ärligt, jag har... 2
Svar
35
· Visningar
5 558
Senast: Unafraid
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen... 2
Svar
34
· Visningar
5 344
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka