Kallblodens andra chans

Sv: Kallblodens andra chans

Appropå det om tränarna, så ja, amatörerna gnetar på tills åldersgränsen är nådd, men de rider ofta sina hästar parallellt.

Funkar det inte för proffsen så säljs den, oftast till en amatörtränare där den rids parallellt tills den faller för åldersstrecket... förstår du hur jag menar?

jag har en kallblodstravare som jag köpt efter att han gått av banan..håller på att skola om honom till ridhäst..mycke jobb men en häst med ett underbart psyke..visst är han het ibland men man får hitta små knep för att lugna ner honom...men han är inte lika hispig som mitt fullblod eller mitt halvblod jag haft..den absolut bästa ras jag ägt...en mer social och gosig häst kan man leta efter..om han fick välja skulle han nog vilja ligga i sängen på natten:rofl:

jag har en kallblodstravare som jag köpt efter att han gått av banan..håller på att skola om honom till ridhäst..mycke jobb men en häst med ett underbart psyke..visst är han het ibland men man får hitta små knep för att lugna ner honom...men han är inte lika hispig som mitt fullblod eller mitt halvblod jag haft..den absolut bästa ras jag ägt...en mer social och gosig häst kan man leta efter..om han fick välja skulle han nog vilja ligga i sängen på natten:rofl:

Om du läser delen ovan det du citerade så framgår det att det handlar om unghästar/föl som skulle säljas.

Det är lugnt, men det framgår INTE av den ovan citerade delen att det är en unghäst, utan du skriver en häst som är "ostartad", det innebär inte att den måste vara unghäst...;)

Inte för att vara petig men...:o

Men jag bad ju, i mitt förra inlägg, om ursäkt att jag uttryckte mig luddigt ;)

Men meningen var i alla fall att det skulle tolkas som att det var en unghäst/föl det handlade om.

Appropå det om tränarna, så ja, amatörerna gnetar på tills åldersgränsen är nådd, men de rider ofta sina hästar parallellt.

Funkar det inte för proffsen så säljs den, oftast till en amatörtränare där den rids parallellt tills den faller för åldersstrecket... förstår du hur jag menar?

Jag förstår vad du menar...men här rids inte alla kallblod parallellt, mer varmbloden faktiskt...men det där är ju olika...här är det mest äldre gubbar som har kallblod och dom vågar inte häva sig upp på dom..möjligen att de har någon tjej som springer och rider då och då...:smirk:

Funkar den inte hos ett proffs så säljs den ja, men jag kommenterade mer att du menade när du sa "Hos proffsen ser det säkerligen annorlunda ut, men de som kommer till den nivån blir nog kvar i travsporten inom aveln, de säljs förmodligen inte vidare som ridhästar.", vilket jag tolkar som att du menar att de som kommer till proffstränare aldrig blir ridhästar utan endast avelshästar...

Men nog om det....;)

Men jag bad ju, i mitt förra inlägg, om ursäkt att jag uttryckte mig luddigt ;)

Men meningen var i alla fall att det skulle tolkas som att det var en unghäst/föl det handlade om.

Jag vet att du bad om ursäkt, men du skrev ändå att detframgick att det handlade om en unghäst, vilket det itne gjorde...:angel:
Men usch vilket stingsligt humör jag har idag.....sorry:crazy:

Hur har dom kallblod som du syftar på sett ut rent exteriört?

Jag anser att har stor betydelse hur dom är byggda.
Sedan är det nödvändigt att se på individen, inte rasen, om man kräver att specifika uppgifter ska fungera enligt sin förväntningar. För hur många varmblod och bruksnordsvenskar är det inte som är minst lika svåra i galoppen?

Lika viktigt att kunna läsa eventuella problem hos sig själv och hos hästen, så att hästen får bäsa möjliga förutsättning för utvekckling.
Jag märker att markarbete och lösträning många gånger underprioriteras, och när grunden inte finns så blir bristerna tydliga i ridningen.

Dom flesta kallblod jag sett kan galoppera fint i hagen, men med ryttare på ryggen så blir det plötsligt något helt annat...varför? Anser du att det har med rasen att göra?

Jag förstår varför man gärna väljer ett kallblod som gård/rid häst istället för varmblod. Kallbloden har oftast starkare personlighet, på gott och ont. Och sedan finns det en tradition som förvaltas, ett kulturarv, vilket betyder mycket för många. Det är en nordisk häst med historia. ;)

En liten rättelse, det är i Tyskland, inte Belgien, som man har en rätt stor organistation för gångartstravare. Töltende Traber heter den. De utbildar och tävlar i just pass och gång. Ruskigt maffigt ser det ut på bild i vart fall. Jag fick lite hjälp då mitt travarsto i början töltade och jag skickade en video dit på vårt arbete. Nu gick det inte att få tölten ren så jag la ned projektet.

Det är mycket märkligt att kallbloden blivit så mycket mer populära än varmbloden. Det är ju en markant ökning på deras status sedan en man med lustig mustach lovordade dem som nordens barockhäst. ;) Innan hans uttalande om saken var de inte på långt när lika eftertraktade av ryttarna.
Det beror nog på i vilken del av landet du bor...
För jag tycker inte det är så stor skillnad på att utbilda dem i ridningen.
Men är själva ridningen verkligen allt ?Jag tycker själv inte det. Jag vill ha en häst som kan tänka själv, som har utrstålning och karisma...
Förutom som jag skrev ovan, att de kallblod jag träffat har haft lättare att bli stressade i galoppen.
Ett kallblod kan många gånger vara känsligare än ett varmblod, på alla plan. Och stress är väl ett tecken på att det finns känslighet av en eller annan form, som människan inte tagit hänsyn till?

Vissa anser att kallblodet är en svårare häst, där hästkunskapen sätts på prov. Många travtränare vill ju inte träna unga kallblodsston, och det finnns en anledning till det också...

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
989
Senast: Cattis_E
·
Relationer Idag för 25 år sedan träffade jag hästen som fick mig att förändra mitt liv. Redan från första stund så förstod jag mig på henne och vi...
2
Svar
20
· Visningar
1 378
Senast: Görel
·
Samhälle Snart är vintern på intågande (😎) och som erfaren yrkeschaufför blir det tydligare och tydligare att Sveriges (åtminstone på många...
2
Svar
32
· Visningar
1 507
Senast: hastflicka
·
Hästmänniskan Ni vet ju det där med att man kan sätta en ljudabsorberande huva på hästar när de är reaktiva... har någon av er provat calming earplugs...
Svar
7
· Visningar
739
Senast: Oh_really
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025