Lina_Zacha
Trådstartare
Vart hamnar de kallblod som inte fungerar på travet? Man ser mängder med annonser som skänker bort varmblodstravare, men vart tar kallbloden vägen?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
varmbloden är ju fler än kallbloden en orsak
kallbloden är nog mer eftertraktade efter sin karriär och blir ofta hobbyhästar/gårdhästar.
det är inte lika stor efterfrågan att köpa en varmbloding då ikke travintresserade ofta tänker på varmbloden så är det:
tempramet= nerviga och heta,
kan bara springa rakt fram med huvudet rakt upp.
stenhård i munnen
3 ton skador å förslitningar i benen
har hört en hel del sånna resonemang i olika stall om just penionerade varmblod
Kallbloden är mer lättsålda.. medan varmbloden annonseras det om gång på gång!
de tråkiga är att de där oftast stämmer mer in på kallbloden än på varmbloden
Håller absolut fullständigt med!
För att inte tala om totalt förstörda i psyket......
Det här gjorde mig mycket förvånad!!När jag letade kallblodstravare fanns det rätt många att titta på men jag behövde den större modellen så då blev det lite svårare. Men de som fanns (som var hela...) såldes rätt omgående med många intressenter.
Och jag håller absolut inte med om detta!!!
Vad är det för fel på kallblodens psyke, det lär väl inte vara mer förstört än vad det då skulle vara på ett varmblod från samma stall??
Skulle nog vilja påstå att ett kallblod är betydligt smidigare att "bygga" om till ridhäst mot vad ett varmblod är men att de däremot kräver mer list av sina ägare än vad varmbloden gör, vilket kanske gör att vissa tycker att de är helt omöjliga... Sen är de ju tyngre hästar så naturligt så kan de ju upplevas som hårdare i munnen men å andra sidan så ska de väl inte ridas via munnen heller...
Jag har både varm- och kallblodiga travare och den största skillnaden som jag har märkt på mina vid ridning är att kallbloden oftast är betydligt mjukare och smidigare att rida, varmbloden känns stelare....
Vart hamnar de kallblod som inte fungerar på travet? Man ser mängder med annonser som skänker bort varmblodstravare, men vart tar kallbloden vägen?
NÄÄÄÄEE...) det där var väl inte snällt...
Det finns hårda psyken både på kall+ varmblod, vissa hingstlinjer framförallt lämnar en del bråkstakar. På varmblodsidan har du ju Nevele Pride linjen som man ska akta sig för att blanda in för mycket, på kallblod pratar man än i dag om Skarphedin -Sjur mm som hårda "tuffingar".
Men till syvende o sist: du får den häst du gör den till. Själv har jag framgångsrikt avlat på båda linjerna - till o med linjeavlat - och ingen härifrån har fått dåligt rykte...än...you never know...
Köper du ett varmblod som är ostartat, som har papper ska tilläggas, så är det ju mycket dyrare eftersom språngavg. m.m. är högre.
Hos proffsen ser det säkerligen annorlunda ut, men de som kommer till den nivån blir nog kvar i travsporten inom aveln, de säljs förmodligen inte vidare som ridhästar.
(Hur många kallblod är det förresten som proffstränas? jämförelsevis med varmbloden då alltså?)