Kallblodens andra chans

Lina_Zacha

Trådstartare
Vart hamnar de kallblod som inte fungerar på travet? Man ser mängder med annonser som skänker bort varmblodstravare, men vart tar kallbloden vägen?

Sv: Kallblodens andra chans

Jag tycker nästan det är fler annonser med kallblod! När jag letade kallblodstravare fanns det rätt många att titta på men jag behövde den större modellen så då blev det lite svårare. Men de som fanns (som var hela...) såldes rätt omgående med många intressenter. Jag tror kallbloden har bättre "andrahandsvärde". Sen finns det rätt mycket fler varmblod än kallblod.

varmbloden är ju fler än kallbloden en orsak

kallbloden är nog mer eftertraktade efter sin karriär och blir ofta hobbyhästar/gårdhästar.

det är inte lika stor efterfrågan att köpa en varmbloding då ikke travintresserade ofta tänker på varmbloden så är det:
tempramet= nerviga och heta,
kan bara springa rakt fram med huvudet rakt upp.
stenhård i munnen
3 ton skador å förslitningar i benen
har hört en hel del sånna resonemang i olika stall om just penionerade varmblod

Kallbloden är mer lättsålda.. medan varmbloden annonseras det om gång på gång!

varmbloden är ju fler än kallbloden en orsak

kallbloden är nog mer eftertraktade efter sin karriär och blir ofta hobbyhästar/gårdhästar.

det är inte lika stor efterfrågan att köpa en varmbloding då ikke travintresserade ofta tänker på varmbloden så är det:
tempramet= nerviga och heta,
kan bara springa rakt fram med huvudet rakt upp.
stenhård i munnen
3 ton skador å förslitningar i benen
har hört en hel del sånna resonemang i olika stall om just penionerade varmblod

Kallbloden är mer lättsålda.. medan varmbloden annonseras det om gång på gång!

de tråkiga är att de där oftast stämmer mer in på kallbloden än på varmbloden

:bow: Håller absolut fullständigt med!
För att inte tala om totalt förstörda i psyket......:(

Och jag håller absolut inte med om detta!!!
Vad är det för fel på kallblodens psyke, det lär väl inte vara mer förstört än vad det då skulle vara på ett varmblod från samma stall??
Skulle nog vilja påstå att ett kallblod är betydligt smidigare att "bygga" om till ridhäst mot vad ett varmblod är men att de däremot kräver mer list av sina ägare än vad varmbloden gör, vilket kanske gör att vissa tycker att de är helt omöjliga... Sen är de ju tyngre hästar så naturligt så kan de ju upplevas som hårdare i munnen men å andra sidan så ska de väl inte ridas via munnen heller...
Jag har både varm- och kallblodiga travare och den största skillnaden som jag har märkt på mina vid ridning är att kallbloden oftast är betydligt mjukare och smidigare att rida, varmbloden känns stelare....

När jag letade kallblodstravare fanns det rätt många att titta på men jag behövde den större modellen så då blev det lite svårare. Men de som fanns (som var hela...) såldes rätt omgående med många intressenter.
Det här gjorde mig mycket förvånad!!
Jag har haft ett par kallblod, tre som legat på en mankhöjd på 162cm och en på 170cm och dessa hästar var ju nästan omöjliga att sälja just för att de var för stora. De som legat mellan 150-156cm däremot har varit väldigt lättsålda. Och då har samtliga sett bra ut och varit veterinärbesiktade ua..

ja, fördomar om travare finns det ju gott om. Vad jag märkt av genom åren är att jag mött fler kallblod som blivit stressade när de ska tränas i galopp. Varmbloden har också svårt för balanserad galopp i början, men de brukar inte bli stressade av det. Jag har dock inte kommit fram till om det ÄR rasbetingat, och vad det i så fall beror på.

Och jag håller absolut inte med om detta!!!
Vad är det för fel på kallblodens psyke, det lär väl inte vara mer förstört än vad det då skulle vara på ett varmblod från samma stall??
Skulle nog vilja påstå att ett kallblod är betydligt smidigare att "bygga" om till ridhäst mot vad ett varmblod är men att de däremot kräver mer list av sina ägare än vad varmbloden gör, vilket kanske gör att vissa tycker att de är helt omöjliga... Sen är de ju tyngre hästar så naturligt så kan de ju upplevas som hårdare i munnen men å andra sidan så ska de väl inte ridas via munnen heller...
Jag har både varm- och kallblodiga travare och den största skillnaden som jag har märkt på mina vid ridning är att kallbloden oftast är betydligt mjukare och smidigare att rida, varmbloden känns stelare....

Ja det här har ingeting med list eller inte att göra, och jag själv kan handskas med både varmblod och kallblod, jag både HAR och älskar bådadera. Sen har det inte med att göra huruvida de är hårda i munnen eller inte, det är inte det jag pratar om. Inte heller huruvida de är stel eller inte. Jag pratar om PSYKET.
Jag är överhuvudtaget helt emot alltför tidig träning och tävling av hästar. Totalt anti mot tex 2årsstarter. När det gäller kallblod så finns det en anledning till att de får starta längre, och en av dessa är väl också att Nordisar är senare i utvecklingen, BÅDE sinne och kropp.
Därför är det stor skillnad på hur man tar dem som unga anser jag. Många kallblod klarar helt enkelt inte av den pressen som ställs för tidigt, då de är som "barn" längre än ett vbl. De blir då nervösa och trasiga i psyket....(OFTA, men inte alltid)

Detta har också lett till en viss sönderavling vad gäller denna ras, vilket är mkt tråkigt.....Jag började med travet på nordissidan och jag älskar dessa hästar, MEN det är svårare att få tag i en stabil, lugn och OSTRESSAD nordis, än ett varmblod.....och de tror jag de flesta som hållit på med kallblod håller med om. Men SJÄLVKLART finns det undantag! Men jag har träffat på och haft många travare, och gamla travare av båda sorter och vbl är generellt sett de som är lugnast.
Anledningen till att många tror att de är så himla nervösa tror jag är för att dels inte befattat sig så mkt med dom, och sen finns det så HIMLA många FLER är nordisar, så det kanske är mer vanligt när man träffar på en "nervös" travare, att det RÅKAR vara ett Vbl.....:cool:

Jag har en.:D

Hon tränas numer i dressyr, rids i skogen, tömkörs + att hon börjat dra lite stockar i skogen. En vacker dag ska jag våga köra henne, är bara rädd för att det ska gå hiskeligt fort, och att hon inbillar sig att hon åter är drottning över travbanan...
Förövrigt är hon snäll, kelig och gudagod, samt ett riktigt energiknippe. mycket spring i den damen...:D

Jag fyndade helt klart!

kallbloden börjar bli väldigt omtyckta som rid/familjehästar, samt föralldel inom distans/barock, många hugade spekulanter hör faktiskt av sig ända från tyskland där kallblodet börjar bli riktigt populärt som just barock/dressyr häst. Fördelen med kallblodet som barockhäst är ju framförallt att den mycket lätt går i fullform och bär sig bra med schvung o kraft.
men det här med varmbloden är ju en sorglig historia - finns inte bussigare barnhästar än just varmblod, varför används de inte mer på ridskolor istället för dessa eländiga ponnyer (nu får jag väl ovett!) som bara bits och sparkas?:crazy: :crazy: :crazy:

:( NÄÄÄÄEE...) det där var väl inte snällt...
Det finns hårda psyken både på kall+ varmblod, vissa hingstlinjer framförallt lämnar en del bråkstakar. På varmblodsidan har du ju Nevele Pride linjen som man ska akta sig för att blanda in för mycket, på kallblod pratar man än i dag om Skarphedin -Sjur mm som hårda "tuffingar".
Men till syvende o sist: du får den häst du gör den till. Själv har jag framgångsrikt avlat på båda linjerna - till o med linjeavlat - och ingen härifrån har fått dåligt rykte...än...you never know...:banana:

Vart hamnar de kallblod som inte fungerar på travet? Man ser mängder med annonser som skänker bort varmblodstravare, men vart tar kallbloden vägen?

Kallbloden är väl väldigt populära som ridhästar just nu och jag tycker att det är skitmånga såna annonser ute. Inte kallblod som bortskänkes kanske men som säljs. Oftas ganska dyrt (beror iof på vad man anser att "dyrt" är. )

Jag sökte på blocket på jämtlands län, angränsande län och valde kategorin hästar och ridsport och fick då upp (på första sidan) ungefär 10 annonser om kallblod. Och då sökte jag inte i hela sverige och inte speciellt på kallblod, hade då kanske fått ännu fler träffar. Var fler kallblod än varmblod.

Jag tror, som många andra, att det är nog ungefär lika många, procentuellt sett då, av varje ute på annons.
D.v.s. fler varmblods annonser för att det helt enkelt finns fler.

Sen är Kallbloden mycket populärare, dels genom barockvågen men också rent generellt som familjehäst, exempelvis att alla i familjen kan rida eftersom den är viktbärande.

Så de säljs fortare, och till betydligt högre priser.
Ett kallblod går väl för allt mellan 15 000 - 40 000:- beroende på vad den kan och om den startat, medans ett varmblod ofta säljs för slaktvärde eller skänks bort. Tyvärr.
De gör ju att de lättare blir "vandringspokaler" och hamnar ute på annons igen och igen, något som inte gynnar varmblodens rykte eller dem själva som individer.

de kallblod som man hittar på annons är ju oftast sådanna som redan ridits ett tag och därför kostar 25 och över. Jag syftade till de som precis ska lämna banan, innan de hamnar hos sin första ryttare.

Det är mycket märkligt att kallbloden blivit så mycket mer populära än varmbloden. Det är ju en markant ökning på deras status sedan en man med lustig mustach lovordade dem som nordens barockhäst. ;) Innan hans uttalande om saken var de inte på långt när lika eftertraktade av ryttarna. Vem ska behöva uttala sig om varmbloden för att de ska stiga i graderna? För jag tycker inte det är så stor skillnad på att utbilda dem i ridningen. Förutom som jag skrev ovan, att de kallblod jag träffat har haft lättare att bli stressade i galoppen.

:( NÄÄÄÄEE...) det där var väl inte snällt...
Det finns hårda psyken både på kall+ varmblod, vissa hingstlinjer framförallt lämnar en del bråkstakar. På varmblodsidan har du ju Nevele Pride linjen som man ska akta sig för att blanda in för mycket, på kallblod pratar man än i dag om Skarphedin -Sjur mm som hårda "tuffingar".
Men till syvende o sist: du får den häst du gör den till. Själv har jag framgångsrikt avlat på båda linjerna - till o med linjeavlat - och ingen härifrån har fått dåligt rykte...än...you never know...:banana:

Vad var inte snällt?
Ja det är iallafall MIN uppfattning...men jag hade gladeligen själv fött upp nordisar om jag haft möjlighet, eller skaffat mig en unghäst, jag säger inget så. Jag menar att den hårda PRESS de utsätts för för TIDIGT är förödande för dem...MER detta än stam...och den pressen är det ju bara människan som kan ändra eller hur?
Så jag menade inget illa med det jag skrev...tycker mer att nordisar inte bör tas så tidigt helt enkelt...
Jag skriver oxå "viss sönderavling" - inte TOTAL sönderavling....och jag står helt och fullt fast vid det....

Jag kan se några skillnader på hur man behandlar varmblod resp. kallblod som jag reagerat på, kan ju vara helt tokigt i stort men bland de jag känner som har travhästar på hobbynivå (eller vad man nu ska kalla det) så är det oftast så här.

De jag känner som har kallblodstravare rider sina hästar "som vanligt" även fast de startar, ända från att de är 3-4 år. Hästen fungerar hela tiden som en familjehäst, den rids regelbundet inte sällan för tränare och är därför mer riden när den inte får starta mer och på det viset värd mer.

Däremot, återigen inom min bekanskapskrets, de med varmblod travtränar enbart sina hästar seriöst (visst, granntjejen kan få skritta ut i skogen lite då och då, men ingen aktiv ridning med medvetna mål) tills ungefär ett år innan de inte får starta längre, då tar man eventuellt tag i ridningen eller så säljs hästen, för ingenting.
Om frun i huset inte är travinresserad så får hon en egen ridhäst. (förvånande ofta kallblodstravare faktiskt... :p )

Det finns också fler som köper ett ostartad icke travtränat kallblod bara för att ha som ridhäst, som unghäst betingar ju kallblodet ett inte alltför högt pris i jämförelse med andra hästar, du får dessutom en speciell häst med maffigt utseende som väcker uppmärksamhet.

Köper du ett varmblod som är ostartat, som har papper ska tilläggas, så är det ju mycket dyrare eftersom språngavg. m.m. är högre.
Då får du ju i praktiken ett halvblod/fullblod med gröna papper för samma peng, vad är då vitsen? Då har du ju dessutom fått en häst som är avlad för ridning.

Varför det blir sån stor skillnad, bland de jag känner, med varmblod vs. kallblod vet jag inte, kanske för att det ligger mer pengar i varmbloden? :confused:

Så min teori är att redan från början så är kallbloden hos sin första ryttare, i alla fall om man tittar på dem som bedriver träning på hobbynivå.
Hos proffsen ser det säkerligen annorlunda ut, men de som kommer till den nivån blir nog kvar i travsporten inom aveln, de säljs förmodligen inte vidare som ridhästar.
(Hur många kallblod är det förresten som proffstränas? jämförelsevis med varmbloden då alltså?)

Angående mannen med lustig mustash :p så finns det ju faktiskt ett par i Belgien tror jag det var som utbildar varmblodstravarna som gångartshästar, för många har ju faktiskt pass och tölt också. Så det kanske kan bli nästa stora grej i den vägen, gångartstävligar. :idea:

Senast ändrad:

Köper du ett varmblod som är ostartat, som har papper ska tilläggas, så är det ju mycket dyrare eftersom språngavg. m.m. är högre.

Hos proffsen ser det säkerligen annorlunda ut, men de som kommer till den nivån blir nog kvar i travsporten inom aveln, de säljs förmodligen inte vidare som ridhästar.
(Hur många kallblod är det förresten som proffstränas? jämförelsevis med varmbloden då alltså?)

Har du kollat på hästannonser något? Vi har kikat på annonser i 5 års tid nu och om det är NÅN som är dyr, så är det ju kallbloden. Ett vbl får du i princip gratis (ostartade oxå ja)medan en nordis som är (ibland inte ens riden) ligger på mellan 15000(sällan) och 30 000!:crazy:

Att de kallblod som kommer till proffs skulle bli kvar längre inom sporten?? Näää....tvärtom snarare. Hur många amatörer finns det inte härikring som gnetar med sina nordisar tills de faller föråldersstrecken och gjort 150 starter med kanske 2 vinster som resultat? Så är det inte hos proffsen, presteras inget där, så gnetas inget utan hästen säljs vidare, ev byter tränare...men i många av fallen säljs som ridhästar.....

Om du läser delen ovan det du citerade så framgår det att det handlar om unghästar/föl som skulle säljas.
D.v.s. att man skulle köpa ett varmblod (som föl, avlat för trav, med godk. papper) att använda som ridhäst vs. att köpa ett kallblod (som föl, avlat för trav, med godk. papper) att använda som ridhäst.

Ber om ursäkt för att jag formulerat mig luddigt, är något vimsig. ;)

Vet precis vad varmblod inbringar för andrahands värde, har nämligen två själv.

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
989
Senast: Cattis_E
·
Relationer Idag för 25 år sedan träffade jag hästen som fick mig att förändra mitt liv. Redan från första stund så förstod jag mig på henne och vi...
2
Svar
20
· Visningar
1 378
Senast: Görel
·
Samhälle Snart är vintern på intågande (😎) och som erfaren yrkeschaufför blir det tydligare och tydligare att Sveriges (åtminstone på många...
2
Svar
32
· Visningar
1 507
Senast: hastflicka
·
Hästmänniskan Ni vet ju det där med att man kan sätta en ljudabsorberande huva på hästar när de är reaktiva... har någon av er provat calming earplugs...
Svar
7
· Visningar
739
Senast: Oh_really
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025