M

magda bessman

Har en 7-årig kallblodsvallack som "gormar" med sitt hö i vattenkoppen så det är dyblött i båset på morgnarna. Han tar hö i munnen och trycker det mot vattenkoppen så det rinner vatten. Har ngn fler samma problem? Vad är orsaken? Någon brist? Vad kan man göra åt problemet?

Sv: kallblod

Min fjord/kallblodstravare petar ner massor av hösilage i sin vattenhink. Men om han får torrt hö så ligger det inte ett enda strå i hinken. Jag begriper ingenting:confused:

Immer

Min varmblodstravare gör likadant, tar en tugga hö och blöter/blaskar med den i vattenhinken innan hon äter upp den, ser lite roligt ut, kanske blir det mer lättätet? nä jag vet inte varför hon har börjat med detta nu?:banana:

En tandläkare sa till mig att det kan vara tandproblem som orsakar detta beteende hos hästen.
Så jag skulle ta ut (eller åka till) en riktig tandläkare m pållen.

Min pålle gör likadant och jag tror han gör det för att det är gott!
Ingenting med tänderna i hans fall...
Det blir geggit i boxen runt vattenhinken men om han gillar det så må det vara hänt.

Borkan skrev:
En tandläkare sa till mig att det kan vara tandproblem som orsakar detta beteende hos hästen.
Så jag skulle ta ut (eller åka till) en riktig tandläkare m pållen.

Jag har nyss haft ute en veterinär och tittat igenom mun och tänder på henne, och det var inget att anmärka på. Så jag tror inte att det är något tandfel?:smirk:

Min gjorde samma sak tills jag tog ut tandläkaren som fixade hans tänder. Om hästen har problem med att tugga blir det lättare att först blöttlägga höet så att det bli mjukt.
Kan säkert vara andra anledningar, men kan vara värt att kolla.

Charlotte1975 skrev:
Min gjorde samma sak tills jag tog ut tandläkaren som fixade hans tänder. Om hästen har problem med att tugga blir det lättare att först blöttlägga höet så att det bli mjukt.
Kan säkert vara andra anledningar, men kan vara värt att kolla.

Jag skall ändå ta ut en hästkiropraktor tillika tandläkare i sinom tid, så då tror jag han får ta sig en titt på pållans tänder också.:smirk:

Lucsy skrev:
Jag har nyss haft ute en veterinär och tittat igenom mun och tänder på henne, och det var inget att anmärka på. Så jag tror inte att det är något tandfel?:smirk:

Att en veterinär kollat tänderna är enligt mig ingen garanti :crazy: hade nyligt ut vet för besiktning av en unghingst jag köpte. Han tyckte att det var dags att raspa, men SÅG INTE att hingsten hade två vargtänder!!! :eek: :eek:
Lät såklart inte vet. raspa utan jag beställde ut tandis som raspade och tog bort vargtänderna...

Till trådskaparen:

Det brukar tyda på stress / magsår / magkatarr när hästen blöter höet...

Håller helt m Skuggi - ingen garanti när vet har tittat på tänderna.
En utbildad hästtandläkare ska det vara!

Hej
har haft ett fullblod som gjorde likadant i alla sina tjugo år han levde. veterinären sa att det berodde på att de är en klok häst som vill göra höet så likt färskt gräs som möjligt. Inget farligt alltså. Men jag satte en speciell spann vid hö-högen som han kunde ha till sitt hö. Så blir det inte så nersölat i boxen. Så löste vi det så drog han ej runt med höet i hela boxen !

Knasppast brist..snarare naturligt beteende. Hästar vill gärna äta SAMT slurpa vatten . Har du kollat så din vattenkopp verkligen ger ett BRA vattenflöde ? Hur många liter ger den per minut ?

Min nordsvensk gör likadant. Han lägger alltid hö i vattnet när han äter. Han har gjort det sen han var liten så jag har aldrig funderat på att det skulle vara nåt fel på honom. Jag tror han bara tycker det är roligt och gott.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 767
Senast: Anonymisten
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 763
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 352
Senast: Castellini
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 649

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka