Kallblod för dressyrtävling

cactuspower

Trådstartare
Undrar hur pass många det är som tävlar sina kbl i dressyr, tycker tyvärr det är sällan man ser - eller jag har själv sett rätt få, men jag vet inte hur det är i era distrikt?

Funderar lite på och köpa egen, och det kretsar mest kring antingen kbl typ stor fjordmodell, tinker, nordsvensk eller liknande som både är ridet och kört. Känns som att hbl eller kbl är mest "jag", men jag känner mig lite osäker.. finns så mycket jag vill göra vill syssla med såväl NH som barock, och engelsk dressyr. Har tävlingsambitioner, skulle vilja satsa på Bra resultat i LC i år och kunna debutera en LB vilket jag som ryttare känner mig färdig för. Skulle vara kul och ha fått typ placering i LB samt kunna tävla LA med skapligt resultat inom de närmsta 2-3 åren.

Hbl är väl ofta de ultimata tävlingshästarna om man siktar högt, men egentligen är ju inte LA så speciellt högt. Men vad har ni för erfarenheter vad beträffar att tävla kbl? Vad får ni för reaktioner, framförallt av domaren? Har ni märkt att ni fått negativa reaktioner av domare just pga. hästens ras? Är det sådant man får räkna med, eller är folk positiva för att ni kommer med era välridna kbl?

Vore intressant och läsa, känns ju inte så kul om folks reaktioner hela tiden skulle vara enbart negativa, då skulle man ju lika kunna lägga ner alla planeringar på kbl och tävlande...

Sen beror det ju på också, vill ju ha en häst som är mjuk, lyhörd och sådär och se till så att individen passar mig, och att det känns bra och funkar - det är ju det som är det allra allra viktigaste. Men ändå känns det som om att det vore kul och tävla lite också...

Jag säger alltså inte att jag nu ska köpa mig ett kbl för dressyrridning nu, utan är intresserade av era erfarenheter just kring tävling o kbl, sedan får vi se hur det blir.. kommer fyra hbl till stallet i veckan vet ju inte - kan ju bli så att jag fastnar för någon av dem..

Sv: Kallblod för dressyrtävling

jag har inget kallblod själv som jag tävlar med men har varit mkt på tävlingar i hmm, västerbottens län?! tror jag det blir där uppe.. Där är det en tjej som har ett kallblod, hon red på den tiden iaf LC & LB och gissa vad? Han KLÅDDE halvbloden! Jag tror hon va placerad på varje tävling jag var på och oftast så vann hon.. Han var så jädra läcker, det var en hingst! Jag tyckte då att det var skithäftigt att hon kunde slå halvbloden de visar ju att kallblod också kan ju! :D
Min mormor har 2 nordsvenskar som hon kör, men den yngre rider hon mkt dressyr på, just nu håller dom på med bakdelsvändningar, öppa & sluta. En nordsvensk lite lättare i typen, men hon är skitläcker när hon går i form! :D
Så, avslutnigsvis, hittar du rätt så :D go for it!
Kanske korsning halvblod/nordsvensk?

en av de absolut bästa hästar jag sett var korsning kbltravare/xx..låter natulrigtvis helt omöjligt men maken till gång,takt,utsrålning och kapacitet och huvud får man leta efter...
Naturtrampare...

Skal man rid akbl så skal man leta efter den hästen som har mest naturlig förutsättning för samling,bra öknngar o en bra galopp,dvs samam som gäler för hbl...
och så skal man inte bspetsa sig på att vinna GP,men man kan väl rida svår rörelser inom sin kapacitet så att säga..det man tar vinster på på tävlingarna är inet så mycket utsrålningen och flashiga gångarter som noggranna vägar,lydighet,tydliga o jämna övergngar o taktmässighet..rätt domare premierar ridbarhet och inet bara gångarter.

Thina

Jag har inte ett kallblod men jag har vänner i stallet där jag har min häst som rider dressyr på kallblod. En av dem är startad i LA:1 med strax över 50%, visserligen på klubbtävling men med "riktig" domare. Det är en kallblodstravare med mycket norskt blod i sig vilket iaf jag tycker ger en lättare typ av kallblod.

Han är från början travtränad och det har tagit några år för att få honom till den här nivån. Dock var ekipaget inne på hoppning ett tag och han hoppar lätt en bana på 1,10.

Hans främsta egenskaper är en kraftfull galopp och han har lätt för förvänd och kan även göra byten. Sen ser han verkligen mäktig ut när han rids trots att han är rätt liten (ca 152 cm).

Omdömena på dressyrtävlingar brukar vara positiva men kanske lite väl gulliga? Ryttaren brukar få höra "vilken goding!" och det är väl kul men jag tror inte att hon skulle fått höra just det om ett halvblod, snarare "vilken mäktig häst!" Det blir lite gullifierat bara för att det är ett kallblod och det inte är så vanligt att de är på den nivån.

/Camilla

Kul och veta att man kanske inte blir Helt chanslös då om man skulle råka köpa sig just ett kbl. ;)

Jo, det låter såklart lite chockerande. Fast det är klart såvida avkomman inte får den dära lite envisa kblsidan och fullblodetshets så skulle det säkert kunna vara en hit! Fast hur vanligt är det med sådana korsningar tro..?

Jo det förstås, en som är byggd och har rätt egenskaper både psyiksa och fysiska får det förstås lättast till det man vill använda den till har förstås lättare för sig än ett kbl som inte har samma psyke och fysik.

Men just det jag tänker på ang. domaren, okej domaren SKA ju döma ritten mer efter hur ryttaren inverkar på hästen, formen etc. och inte bara gångarterna, det är ju som du påpekar alldeles riktigt att ridbarheten ska prioriteras. Men tyvärr så är det, det att jag sett Många (för många!) exempel där domaren gett skyhöga poäng till en häst för att den hade mer utstrålning och bättre gång än en annan häst som egentligen gick bättre i helhet, där ryttaren satt och inverkade bättre, hästen gick bättre i form osv..

Det är ju jätte trist! :(

Va skoj att det går så bra för det ekipaget! :)
Du har inga bilder på kusen..??

Ja och det har jag också märkt.. det är många gånger jag har fått mindre poäng för att min häst inte ha några supergångarter, medans en häst som knappt är på tygeln men med bra gångarter får mkt högre.. Det är ju sjukt egentligen för om hästen går i rätt form med dåliga gångarter borde vara "mer värt" än en häst som har bra gångarter men ej är i form ju!

Jag tävlar fjording kat C i dressyr bland stora hästar. Det går bra, allt som oftast placerade i LC-LB och vettiga procent (55-60 %) i LA på lokal/regional tävling.

Har inte märkt av att domarna är negativa bara för att jag rider kallblod, tycker jag får de poäng jag förtjänar.

Jag & min fjorda:

2873.jpg

Jag har ju inte börjat tävla än med min häst än, men det är bara för att han e nsys inriden.. :p
Hade ju iaf tänkt starta om ett eller två år.. Han har ett satans fint steg och så var han hingst länge, så väldigt fint musklad och har den långa och grova nacken. :D

Har sett vääääldigt många kallblod som går finare än halvblod, men det gäller att köpa en häst med bra stam! Min häst kommer efter en av Tysklands bästa haflingerhingstar och har ärvt steget efter sin pappa. Nu är ju haflinger egentligen varmblod, men många anser att dom fortfarande är kallblod, så tänkte jag ändå kunde svara på ditt inlägg...

Sen beror det också på om du menar ett tungt kallblod, typ noriker, tinker el shire, så blir det tuffare i dressyr då dom är tunga och för en person som inte har ridit mkt kalblod (nu säger jag inte att du inte har det, jag säger bara ifallifall) kan det bli katastrof och hästen blir både för stark och för jobbig att rida...
Vill du ha en "enklare" häst så köp ett varmblod; fries, haflinger, andalusier har (med bra stam) ett jättefint steg, och frieser har alltid jättefint steg, men det gäller att vara noggrann att importera hästarna från deras hemland, det tjänar man oftast på... Säkrare att veta att stammen stämmer, är bra, är korrekt inriden, och inte har några fel som kan påverka hästens framtid inom dressyr el hoppning. Men dessa hästar är ju ganska temperamentsfulla... Så man måste verkligen gilla att dom är riktigt framåt (inte hispiga, utan bara jääävligt pigga..) och inte lugna och slöa. Speciellt frieser har ofta ett väldigt stabilt psyke och lätta att ha att göra med...

Det finns en nordsvensk bruks (normalbyggd) hemma vid mej som går mkt fint i dressyren. Går bla piaff och galoppiruetter så ett välridet kallblod kan man mkt väl tävla med. Har kanske inte steg som ett bra halvblod men en enorm utstrålning.

Fjordingar är ju bra på det mesta, så eftersom de finns på "din lista" tycker jag att du skall se om du hittar en som passar dig.
På Fjordhäst SM rids dressyren i L:A och många fjordingar hoppar med god framgång på tävlingar också. Jag vet flera stycken som hoppar medelsvår. Sedan kan du ju körtävla, distanstävla, tävla western osv. fjordingar gillar omväxling och är med på allt :love:

Dina fjorda är superläcker!
Men de allra flesta fjordarna är nog snäppet för små för mig tyvärr :(

Min var en sådan korsning :) :D

Jag gillar fjordingar skarpt - men nackdelen är att jag tyvärr är nog för stor för dem.
Framför allt om man kollar på längden.. Finns inte många fjordingar över ponnymåttet, så det är svårt att specifisera sig på att leta efter just fjord tyvärr...

Tackar! :bow: De flesta blir förvånade då de får höra hur liten hon är (139-140 cm) iom att jag trots allt är 168 cm lång och inte ser ett dugg stor ut på henne. Men är man över 175 cm lång kanske det blir knivigare att hitta en fjord som passar, men visst finns de. :)

Oj, jag trodde att du var mindre (kortare) eller att det var hon som var högre. :D
Jo, de finns säkert, men jag tycker det är svårt och hitta. Vill ha något som är maxat
i sånna fall, eller till och med lite över ponnymåttet, verkar tyvärr lite svårt och hitta,
men vi får se vad det blir av det hela. Vet inte riktigt vad jag vill ha, men jag har betämt mig för och vänta till den rätta dyker upp. :)

Nästa vecka på torsdag eller fredagen beräknas det komma ett gäng lettiska importer, närmare 4 st. En ska de som köpt det (de som har stallet där min blivande pålle ska stå i) behålla är det tänkt, och resten ska de sälja.

Får se hur de hästarna är, har sett film på de och de har tydligen superpsyke, och några är även inkörda. De är även ridna och och superbra allroundhästar lämpliga för såväl hopp som dressyr. :) De hästarna räknas väl som någon form av hbl, men de är tydligen väldigt bastanta. Så det låter som ett vettigt alternativ, tror därför jag väntar lite med och se om jag hittar något om inget oväntat dyker upp. :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 901
Senast: inverterad
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 313
Dressyr Jag har tävlat på en LB:1-LA:3 nivå i ca 6 år nu och haft som mål att starta MSVC och som dröm att kvala till MSVB. Men nu har jag...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
17 355
Senast: ginnies
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 893
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar