Kalla fakta

Sv: Kalla fakta

vacasso skrev:
Men är det verkligen pengar det handlar om för valpköparna?
Det tror inte jag, jag tror det handlar om att vilja HA och vilja ha det NU.
Oavsett vad det kostar, oavsett vad man får offra och ffa. vad hunden får gå igenom.
En het vara kan kosta vad 17 den vill, finns alltid (i det här fallet) Bimboidioter som kan punga upp för att de har råd.
Jag tycker att det helt enkelt ska vara straff med böter, grova böter eller fängelse för den som inte köper en svenskfödd hund, undantaget uppfödare.
Inte världens bästa regel, men det är ju hyfsat mycket lättare att komma åt en svensk bimbo som vill ha en vavva eller liknande, än idioten som smugglade in hunden med tejpade fötter.
Köparen är ju MINST lika skyldig, man kan inte säja "åh jag visste inte" eller "åh han var jättemisskött" -vadfan väntar dom sig om dom köper en hund på en parkeringsplats eller liknande av någon Pjotr?
Jo det är nog som du skriver,de vill ha det meddetsamma:crazy:
Fattar inte varför de inte kan göra något åt detta med smuggling och den där polackgubben om han nu är känd.Spärra in honom i en plastlåda utan vatten o mat,höj upp värmen i rummet till 40grader och låt han uträtta sina behov i sin lilla låda.
Gubbskrälle!!
Man kan ju hoppas att det brakar utför för alla i Sverige ( de som stödjer dessa valpfabrikerna) efter dessa programmen..Och EU borde verkligen ta tag i sina djurskydds bestämmelser en gång för alla.
Den tjejen som köpte 2 vavvor var minst sagt iq befriad helt klart!

Det var inte så jag menade. Anledningen till att folk smugglar är att det finns pengar att tjäna. Så länge svenska uppfödare triggar priserna kan smugglarna ta lika höga priser för valparna. Om seriösa uppfödare kan hålla sig på priser runt 6000-7000 håller de nere prisnivån på marknaden och smugglarna har inte ett lika stort intresse av att smuggla eftersom de inte tjänar så mycket på det.

Det handlar inte om att valparna kostar, utan det tar för lång tid innan valparna kan levereras. Man skall ha sin valp samma dag till vilket pris som helst. Ring uppfödare av de här små raserna och fråga hur lång väntetid dom har på en valp. Det kan vara så att många har köpare i kö, tänk sedan på att man inte får så många valpar per tik och år.

Du missförstår mig nu tror jag. Problemet ligger i att hundar har blivit ett populärt smugglingsobjekt på grund av att det finns så mycket att tjäna på marknaden. Och anledningen till att det finns pengar att tjäna beror bland annat på att priserna har triggats till hutlösa priser. Smugglingen kommer att pågå så länge det finns pengar att tjäna, för köpare är det inte svårt att hitta -idioter finns det gott om :smirk:
Kort sagt -höga priser drar till sig oseriöst folk till "branchen", inte bara i form av smuggling utan även svenskar som ser sin chans att tjäna snabba pengar på hunduppfödning utan någon som helst koll på hundavel.

Senast ändrad av en moderator:

Villi jag förstår vad du menar. Men ett sänkt pris här skulle inte producera fram fler valpar eller hur? Och det är just det som det är frågan om. Folk vill ha det som inte kan levereras snabbt här. Alltså vänder de sig till oseriösa säljare.
Även om en uppfödare tog 10 kronor för en valp, så får hon kanske inte mer än 2-3 valpar per tik och år. Har hon då 4 tikar får hon ca 8- 12 valpar per år. Det kanske finns köpare till 30-40 valpar. Alla skall ha sina valpar per omgående.

Men de oseriösa säljarna hade troligtvis inte funnits om de inte fick så mycket betalt för valparna... Och de ser till att ligga på den övre nivån för vad valparna kostar i landet. Säg att uppfödarna tar 6000 för en valp, inte tror jag att smugglarna lägger sig på priser som är det dubbla -dvs 12000- utan att folk börjar fundera? Fast jag håller ändå med dig, eftersom problemet inte bara beror på en sak. Jag tycker hursomhelst att valppriserna är på tok för höga och även om de inte är enda orsaken till smugglandet, skulle det inte bli värre om de sänktes -snarare tvärtom. Jag tror att hunduppfödarna gräver sin egen grav (eller snarare hundrasens) genom att locka in oserisöst folk som sedan försämrar rasen genom oseriös avel. Men det är kanske en annan diskussion som inte hör hemma i den här tråden ;)

jag måste hålla med den som skrev att det borde vara straffbart att köpa smuggelvalpar. ungefär som det är att köpa stöldgods. köper du valpen på en parkering kan du glömma "i god tro".

men mest förfärad blev jag ändå att den där med glitter i hela fejset. det övergår mitt förstånd hur man kan köpa en smuggelvalp. hur man då lyckas köpa TVÅ (2) valpar, när den första dog är ju helt sanslöst. det borde nästan vara olagligt att vara så blåst!

Jag missade programmet, någon som vet om och när det blir repris?

Jag ar en utav de tusentals valp-formedlare som lever pa att handla med hundar, inte bara i Europa utan runt hela varlden. Detta med smuggling ar ett problem, men det ar faktiskt inte ett sa stort problem som den svenska median vill visa pa!!
Det finns egentligen bara ett satt att smuggla in djur till Sverige, och det ar genom att ta djuret i bil pa en farga och kora genom tullen.
Fragan ar inte varfor folk koper dessa smugglade hundar, utan varfor det inte finns mer resurser i hamnarna sa att man kan ta personerna som smugglar??
Det som irreterar mej mest ar att det inte ar sa himlans svart att importera hundar till Sverige helt lagligt, sa man behover faktiskt inte smuggla. Den lagliga importen ar hur enkel som helst inom EU, och de flesta valpar som kommer till Sverige har faktiskt kommit fran nagot annat EU-land. Idag, nar vi har EU Pet Passports, och jordbruksverket har lattat pa reglerna finns det inte en enda anldning till att smuggla in hundarna.

Tyvarr har media gjort en alldeles for stor grej av detta i Sverige och fler personer har fatt upp ogonen for vad forrut var ett mycket litet problem. Istallet for att satta in resurser och ta bort det lilla som fanns, sa utbildade man personer i hur man gor och gjorde problemet annu storre.

Dock ska vi faktiskt komma ihag att de flesta hundar som exporteras in i Sverige gor det helt lagligt, med fullstandigt pappersarbete och med en kand bakgrund.

Ja, helt klart upprörande:cool:

Håller med i allt som skrivits här redan, behöver inte skriva allt en gång till.:smirk:

MEN; finns det inte NÅGRA rättigheter för djur inom EU??? Tex i Sverige får du inte på några villkor sälja hundar i en djuaffär, som sitter i en glasbur.
Just detta såg jag på min resa i Budapest. Det var antagligen tre dvärgpinschers, black´n´tan-färgade. UTAN mamma!:( Bredvid satt 3-4 kattungar, också utan mamma.

Man blir så less på detta. Trodde det var en bra grej att gå med i EU (röstade dock nej till EU), men det visar ju sig bara att gränserna har tunnats ut, och att djuren inte fått det ett uns bättre, tvärtom...

Statsminister G.P: Införskaffa djurskydds-lagar inom EU!!!

Men det ar ju inte sa det ar heller. Det finns mycket bra rattigheter for djuren inom EU, men de foljs ju inte!!
Jag forstar inte varfor du reagerade over ett par valpar som sitter i en zoo-affar, de sitter ju inte dar manga dagar innan de saljs!!
Hur gamla var valparna? Att de inte hade mamman dar ar val inte en sa konstig grej om de var tillrackligt gamla for att vara avvanda, eller?

Skyll inte pa EU nar det galler en dalig djur-politik, det handlar om mansklig moral och etik inte lagstadga!!

Har jag missat något?? De har ju gjort reklam om att det är nu på måndag. :confused: :confused:

cillamuffins skrev:
Det borde nästan vara olagligt att vara så blåst!

Jag tycker att det var strongt av tjejen att visa upp hur blåst hon varit. Det är inte många som skulle erkänna hur urbota korkade de varit. Tack vare henne kunde de ta upp ett konkret fall som med all önskvärd tydlighet visar hur katastrofalt det är med smuggelhundar. Jag kan inte påstå att jag känner sympati för henne, hon fick vad hon förtjänade i pengaförlust och sorg över valparna, men jag hyser en viss respekt över att hon vågade träda fram och visa hur korkad hon var.

Om idioti var olagligt skulle vi alla begå brott mer eller mindre ofta, och i samband med valpköp skulle jag vilja hävda att det är många. Det händer dagligen att folk köper valpar för att de är; billiga, söta, fin färg, inte så långt att åka, synd om, hämtning till semestern etc. etc. Istället för att börja i rätt ände och fundera ut vad för behov och möjligheter hunden ska matcha, och sedan utifrån det välja ras och uppfödare, och sedan ordna med lämplig tidsanpassning för den passande valpen. En hund ska man ju leva nära med i 10-15 år och då är eftertänksamhet och självransakan ibland skillnaden mellan ständiga problem och ett lyckligt hundägande.

Det är ofta trådar och inlägg här med människor som sätter på skygglapparna och har tusen argument till varför de ska köpa den eller den valpen, oavsett hur många som avråder i all välmening. Varför skulle smuggelvalpar vara ett undantag? Har man aldrig sett en riktig stamtavla är det lätt att luras av en fejkad. Och ska man "bara" ha en sällskapshund spelar ju inte papprerna någon roll iallafall. Så resonerar många valpköpare - även sådana som råkar snubbla över bra kennlar. De som smugglar hundar har säkert tiotusen bra förklaringar, men ingen talar om fakta - att hunden är insmugglad som ett kolli och att det var flera som som strök med på vägen.

Enda sättet att få slut på taskig uppfödning och smuggling är att valpköparna blir medvetna. Betala inte för blandrasvalpar, suspekta renraser etc. Använd hunddatabasen för att kontrollera hälsostatusen bakåt och åt sidorna på den tilltänkta valpen och besök uppfödaren innan ni bestämmer er. Om ingen betalar för valpar som inte håller rimlig standard (uppfödaren har gjort allt i sin makt för att det ska bli friska, sunda hundar) kommer det bara att bli äkta tjuvparningar kvar. Dessa valpar ska tas om hand och älskas för de individer de är - men ingen ska profitera på dem.

Tyvärr vet jag att detta är en utopi. Det ringer folk och frågar när kenneln har öppet, och blir mäkta förvånade när det inte finns några öppettider. Det ringer också folk som blir sura för att man inte har några valpar för tillfället - Vaddå?? Är det inte en kennel?

Mvh,
Duvan

Jag hade gärna önskat att blandras aveln också får kontrollerade former i vårat land.Som det är nu tjänar även de "uppfödarna" sig en hacka eftersom priserna trissas även där. Men det kan man som sagt önska,tror inte det är genomförbart.Det kommer alltid finnas någon som säljer sina valpar billigt oavsett renras eller ej enbart för att bli av med dom.Och den nya ägaren ser en liten "guldgruva" i tiken de köpt och börjar producera valpar med första tänkbara hane som går att hitta. Så också smuggelhunden,men vad jag inte förstår hur kan man betala så hutlösa priser för en totalt okänd hund och uppfödare(mer än att man vill ha det nu).Alla i Sverige har ju fått det inmatat i sig om Skk osv. Det står ju överallt där hundannonser finns.Är vi svenska så "dumma" och giriga att man köper för köpandets skull och struntar i vad man får?Titta på alla som säljer sina valpar till jul.Ofta är det en rubrik Bästa julklappen osv. Vad är det för försäljningsmetod? Klart folk nappar,dottern,sonen,svägerskan osv har ju önskat sig en hund.Blandras eller ej, önskad eller ej, det finns ju till och med dom som köper hund till folk i present men där födelsedagspersonen inte alls vill ha den.Ibland önskar man att det vore lag på någon form av "körkort" för att få köpa djur.Men smuggling och annat fusk blir ju större då.Svårt detta med att få stopp på oseriösa säljare,uppfödare och köpare.

ramonarunds skrev:
Men det ar ju inte sa det ar heller. Det finns mycket bra rattigheter for djuren inom EU, men de foljs ju inte!!
Jag forstar inte varfor du reagerade over ett par valpar som sitter i en zoo-affar, de sitter ju inte dar manga dagar innan de saljs!!
Hur gamla var valparna? Att de inte hade mamman dar ar val inte en sa konstig grej om de var tillrackligt gamla for att vara avvanda, eller?

Skyll inte pa EU nar det galler en dalig djur-politik, det handlar om mansklig moral och etik inte lagstadga!!

Djurrättsregler inom Eu... Ja, men vem ser till att de följs?
Hur vet du det? Att de inte sitter där i flera månader?? Hur kan det komma sig att det var strikt förbjudet att fotografera dem?
Enligt min uppfattning var de för unga för att bara ha varann, liggandes på rivet papper, för varmt, utan mat och vatten med papper i...
De valparna var billigare än vissa fiskar i samma butik... Minns inte riktigt, men det låg runt 150 SEK. :(

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har tittat på Kalla Fakta: Kamphund säljes på TV4 Play. Skrämmande men tyvärr inte förvånande. Jag känner spontant att något måste...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
6 612
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 532
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 710
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Har en Mim Allsafe hemma i L men den är lite för stor för mina hundar. Tänkte att en M blir perfekt då men döm av min förvåning när den...
Svar
0
· Visningar
247
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama