Bukefalos 28 år!

Åhhh så mycket gott! Jag är just nu inne på melon i allmänhet och vattenmelon i synnerhet. Gör juice, i sallad med vinegrette(:love:), till frukost med lite yoghurt eller bara som den är.
Men igår fick jag sådana cravings efter gazpacho, kall tomatsoppa med vitlök, en bit nybakat bröd till det, åååååhhhhhh:love::love:
 
Vitello tonnato, dvs kall tunnskuren kalvstek med tonfisksås (typ tonfisk i vatten, sardeller, citron, kapris, majo och/eller crème fraiche ). Servera med lite sallad, gärna ruccola, potatis om man orkar. Mums!

Tonfisksåsen passar även till kall kokt rimmad kyckling. Lägg kycklingen i saltlag ett dygn och koka sedan med kryddor. Väldigt gott med den rimmade men milda smaken när det är varmt. Borde finnas recept på nätet eller i ngn gammal kokbok. Tillägg: Obs! Hittad recept på nätet där kycklingen äts varm med kokta grönsaker. Kycklingen ska vara kall. Kyl av snabbt genom att lägga kycklingen (utan buljong) i en trång bunke som ställs i kallt vatten. Ö h t ett bra sätt att kyla snabbt på på sommaren utan att få in värme i kylskåpet.

Kall (rimmad eller grillad) kyckling passar i sallader eller potatissallad.

Sedan finns det ju gamla klassiker som inkokt makrill (finns även att köpa färdigt på burk tror jag). Servera med pepparrot eller skarpsås t ex.

Inkokt lax är också gott (tror att det finns + andra liknande fiskrätter på burk på t ex Lidl).

Sallad Nicoise är också en riktig värmeklassiker.

Fördelen med alla dessa rätter (utom Sallad Nicoise) är att de kan tillagas på kvällen eller morgonen och sedan tas fram när det är matdags.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 638
Senast: Hazel
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
11 161
Senast: Enya
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 666
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 255
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Guldfasanerna
  • Ny valp med katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp