Ny valp med katt

Kattovalp

Trådstartare
Hej alla,

Vi behöver råd om hur vi kan få vår katt och nya valp att trivas tillsammans. Vi har en 7 år gammal katt som inte är särskilt förtjust i vår 9 veckor gamla valp. Katten undviker helst valpen, och för att undvika att valpen jagar och skrämmer katten måste vi ha valpen i koppel inomhus.

Katten vistas mest i källaren och utomhus. Vi vill gärna att han ska känna sig bekväm med att hänga med familjen som han gjorde innan vi tog hem valpen.

Katten vill inte gå fram och nosa på valpen utan springer bara iväg när valpen är i närheten

Vi vill hitta en lösning där både katten känner sig trygg och valpen kan vara utan koppel hemma. Har någon några tips?

Tack på förhand!
 
Se till att katten har ställen i huset där den är fredad från valpen. Stäng av med kompostgaller eller barngrindar. Har ni möjlighet så skapa vägar där katten kommer upp ovanför valpen med hjälp av hyllplan eller liknande. Då får de chans att kunna vänja sig vid varandra utan att behöva ha kontakt och katten känner sig förhoppningsvis tryggare.

Tv programmet "My cat from hell" med Jaxon Galaxy har många bra avsnitt och tips på ämnet också.

Försök avleda valpen ifrån att jaga katten. Det är väldigt självbelönande för en hund att jaga och svårt att jobba bort, när hunden har lärt sig att det är kul. Precis som ett litet barn förstår valpen inte att det inte är okej.
 
Tack för hjälpen!
Vi har satt upp lite fler kompostgaller så katten har ännu mer av huset för sig själv nu. Vi har också köpt feliway som man sätter i uttagen, vilket verkat lugna ner katten ännu lite mer! Och så får valpen belöning när han är lugn runt katten såklart. Det ser hoppfullt ut!
 
Härligt att det går åt rätt håll 😀. De kommer säkert att vänja sig vid varandra med tiden. Allt är väldigt nytt för de båda tänker jag.

Det kan vara rätt skönt att kunna begränsa en valp lite ändå i början. De kan ju ibland behöva en mindre yta för att komma till ro. De får också vänja sig vid att inte kunna följa med precis överallt. Då får man lite ensamhetsträning korta stunder. Det är dessutom lättare att ha koll på vad de hittar på för bus.
Lycka till med både katten och valpen!
 
Jag har postat den här bilden tidigare. Vissa katter gillar att hänga med hundar när de får vänja sig. Som Megara och hennes älskade Misty. Även när Misty var unghund var de kompisar även om Megara gick iväg när Misty kom dundrade och hälsade sådär översvallande som labbar gärna gör och råkade trampa över Megara med sina stora klumpiga labbetassar. .

1717365045850.jpeg


Knepet är att ge katten många platser där den kan inspektera och ha koll i frid, och aldrig låta valpen börja jaga, då blir det väldigt svårt att bryta det beteende, ffa för katten. Kanske mata katten med kompostgaller mellan så valp = mat?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla, Vi behöver råd om hur vi kan få vår katt och nya valp att trivas tillsammans. Vi har en 7 år gammal katt som inte är särskilt...
Svar
3
· Visningar
475
Senast: Trott
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 098
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
4 345
Senast: anna_panna
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 695

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCII
  • Sämsta filmen?
  • Skal/regnjacka för vandring.

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Breeders dressyr 2024
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp