Kall mat till små barn?

cambodia

Trådstartare
Har ni några tips på bra mat man kan ta med sig som matsäck och som kan förvaras i kylväska och ätas kall av ett barn på 1,5 år?
Pannkaka har vi provat och det gick bra men tänkte vi skulle variera oss lite. Helst mer matigt än mackor :)

Har ni några tips på bra mat man kan ta med sig som matsäck och som kan förvaras i kylväska och ätas kall av ett barn på 1,5 år?
Pannkaka har vi provat och det gick bra men tänkte vi skulle variera oss lite. Helst mer matigt än mackor :)

Pastasallad, eller plock av diverse. Jag brukar ta med frukt och typ kyckling, alla nöjda och glada.
Mozzarella, fetaost osv.

Tunnbröd med pålägg är poppis också.

Kyckling är ju bra! Plock kan man ju ta lite allt möjligt :up:, pasta brukar ratas dock... ärtor är en favorit!

Kokt ägg, brukar hacka det lite och blanda i en klick smör medans det är varmt.
Pannkakor går ju också att göra matigare, ha i mer ägg, blanda i rivna morötter, byta ut delar av vetemjöl mot grahamsmjöl osv :)
köttbullar går ju att äta kallt, även korv! Är nog svårt att få ihop en kall maträtt utöver typ pastasallad så är nog enklast med plockmat!

Kokt ägg, brukar hacka det lite och blanda i en klick smör medans det är varmt.
Pannkakor går ju också att göra matigare, ha i mer ägg, blanda i rivna morötter, byta ut delar av vetemjöl mot grahamsmjöl osv :)
köttbullar går ju att äta kallt, även korv! Är nog svårt att få ihop en kall maträtt utöver typ pastasallad så är nog enklast med plockmat!
Plockmat där man lägger i sånt som barnet tycker om. Kyckling, korv, skinka, ostkuber, ärter etc.
Bananpannkakor
Matmuffins

Bra tips båda två! Har inte ens tänkt på kalla köttbullar O_o

Min lilla har matlåda till förskola och hon får macka, bananpannkaka och pasta och korv, allt kallt. Som sides får hon gurka, morötter och paprika, babybell eller ost kuber och ibland en yoghurt, melon eller annan frukt.

Potatisplättar. Gör en smet på potatismos/andra (mosade) potatisrester, ägg och mjöl. Stek som tjocka plättar. Man kan blanda i typ ärtor eller annat i smeten också :)

Liknande trådar

Småbarn Jag försöker hitta recept på mat som barnen gillar. Sonen kastar det mesta på golvet och dottern äter nog som de flesta snart 3-åringar...
Svar
14
· Visningar
1 045
Senast: cherie
·
Småbarn En fråga om kontakt med vården när det gäller hyfsat "vanliga" sjukdomar hos små barn. Vi har precis kommit ut på andra sidan av en...
Svar
19
· Visningar
947
Senast: tomte
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
7 246
Senast: Tantan
·
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 104
Senast: gammalek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar