Kalktillskott

A

Austarla

Vilket slags kalk kan hunden bäst tillgodogöra sig? :confused: Har hört att benmjöl inte skall vara så bra. HUr är det med mjölkprodukter, mjölksyradkalk, dolmitenkalk, flytande kalk? Kan man ge hunden samma slags foderkalk man ger hästar?
Mycket tacksam för svar! :bow:

Sv: Kalktillskott

PH kalk är väldigt bra till både hundar och människor. Det kan man köpa på hälsokost tror jag. Det tar även bort försurningar i kroppen och håller den allmäna phn balanserad. Jag tror det är en blanding av dolomit och något annat som jag inte minns. Jag skulle kollat efter om jag var du!

Ger man ett bra foder, ska man inte ge extra kalk. Blir balansen fel där, så är det inte alls bra för hunden.

Forskningen säger att det bland annat kan störa hundens tillväxt, öka risken för OCD osv.

Ger man ett bra foder, ska man inte ge extra kalk. Blir balansen fel där, så är det inte alls bra för hunden.

Forskningen säger att det bland annat kan störa hundens tillväxt, öka risken för OCD osv.

Fast ibland innehåller inte alla foder som är bra för just sin hund exakt alla ingredienser som behövs. Jag gav förut efter rekommendationer av uppfödaren ett egentligt "skitfoder" (enligt många) som dock funkade jättebra på min hund då han är något proteinöverkänslig (fodret innehöll mest spannmål)-då behövdes tillskott av annat som fattades. Numera äter han RC för att få den där extra proteinen iaf iom att han rör på siv väldigt mycket och för att vi håller på att bygga muskler på honom-då tillkommer som du säger, redan rätt mängd kalk.

Hur många har tillräckligt med koll på utfodringen för att ge ren kalk?
Benstommen behöver både kalk o fosfor, tex benmjöl!
PL

Ren kalk är normalt inget man bör ge utan att ha räknat ordentligt på det.
Även skitfodren har oftast mineraler i rätt mängd o propertioner.
Inlägget var delvis till dig o delvis knapplån så du behöver inte ta åt dig om du inte vill.
PL

Har alltid kört med Kafomavit från den första dagen jag fick dom. Har aldrig gett nåt annat. Jo, ett rått ägg i veckan. Men det var mest för pälsens skull.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 203
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 355
Senast: hollypolly
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 867
Senast: Lillefrun
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
8 016
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka