Kalk säcken!

B

Becca85

Jag undrar om man kan ge kalk i mjöl form fast att det inte står foder kalk på säcken. Måste det stå just foder kalk för att man kan ge hästen det i fodret. Jag har kalket till boxen när det är väldigt blöt. Men har hört att man kan ge kalk till hästen också. Och då undrar jag om det går bra med den kalken :confused:

Tack på förhand.
/Becca

Sv: Kalk säcken!

nej!
det finns 2 typer av kalk.. foderkalk och släckt kalk..
blöter du släckt kalk och har på huden kommer du att få frätskador, dvs detta ger man aldrig som foder..
står det inget ska man aldrig anta att det är foderkalk, bättre att åka till foderhandlaren och köpa foderkalk, brukar kosta runt 2 kr/kg..

vi gjorde tvärtom vi, köpte foderkalk och hällde ut ca 10 av de 25 kg vi köpte i boxen :p

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 114
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 070
Senast: Lavinia
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 184
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar