Kalium och Svavelbehov?

B

BeastieBabe

nån som vet? :confused:

sitter och skriver att litet arbete och har inte dessa två siffror i min mineralbok :(

Sv: Kalium och Svavelbehov?

men nån måste väl veta kaliumbehovet iallafall! det analyserar man ju t.o.m fram på höanalyser och räknar med!

Hästars minimibehov av svavel är inte fastställt. Det är dock nära förknippat med aminosyrebehovet. Tillfredsställs aminosyrebehovet så får hästen tillräckligt med svavel. Kaliumbehovet är ca 50-60 mg/kg kroppsvikt och dag för underhåll. HH

tack! men är det inte 50-60 mg /100 kg kroppsvikt? eller kanske inte.. mg.. hmm 5-6 g per 100 kg? jo de låter rätt.. :)

petar in en fråga till: hur mycket höjs behovet om hästen arbetas? hänger det på arbetstillägget upp?
när man räknar med det hur mycket Ka ska man lägga till?
med Ca är det ju MJ * 0,4

tack för svaren :bow:

Senast ändrad av en moderator:

Kalium finns i stort överskott i grovfoder så det är normalt inget man behöver bekymra sig om även om hästens svett är kaliumrik.
PL

okai, för jag har sett i flera trådar att folk räknar på kaliumet också.. så därför är jag nyfiken :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 810
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv